اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، نوعی گزارش است که فعالیت ها و رویدادهای مالی مودیان را در بازه زمانی مشخص نشان می دهد. اظهارنامه عملکرد برای آگاهی سازمان امور مالیاتی از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی است. بازه زمانی که اظهارنامه عملکرد باید ارائه شود بستگی به سال مالی و مالیاتی شرکت ها دارد و حداکثر تا 3 ماه است.

خدمات مالیاتی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

بر اساس ماده 110 قانون مالیات مستقیم افراد حقوقی که شرکت یا موسسه ای را به نام خود ثبت کرده و مشغول فعالیت و کسب و کار اقتصادی هستند باید اظهارنامه عملکرد خود را پایان تیرماه هر سال تهیه کرده و در سایت بارگذاری کنند. به عنوان مثال اظهارنامه عملکرد سال 98 اشخاص حقوقی باید تا پایان تیرماه سال 1399 به اداره امور مالیاتی ارائه شود.

اشخاص حقوقی موظف هستند علاو بر اظهارنامه عملکرد مدارک مربوط به ثبت شرکت و اگهی های مربوط به آخرین تغییرات شرکت را به همراه اظهارنامه عملکرد خود ضمیمه کرده و به اضافه ترازنامه و صورت سود و زیان خود را در موعد مقرر تحویل دهند.

برای مطالعه مقاله برگ تشخیص مالیات تکلیفی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اظهارنامه عملکرد چیست

اظهارنامه عملکرد چیست:

اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و تنظیم می شود. شرکت ها و موسسات پس از محاسبه میزان سود و زیان خود در معاملات و رویدادهای تجاری، باید اظهارنامه عملکرد را تهیه کرده و به میزان 25 درصد از سود دوره مالی خود را به عنوان مالیات طبق اظهارنامه عملکرد به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

اظهار نامه عملکرد اظهارنامه جامع و کاملی است که بیان کننده درآمدها، هزینه ها، دارایی، بدهی ها، سرمایه است . ضمن آن که معافیت درآمدهای مشمول مالیات، بخشودگی مالیاتی و اطلاعات دیگر مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی شامل محل زندگی و کسب و کار در اظهارنامه عملکرد باید ثبت شود.

مشاوره مالیات

مدارک لازم برای ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

مطابق قانون همراه با اظهارنامه عملکرد باید مدارکی نیز برای سازمامن مالیاتی ارسال کرد. مدارک لازم برای ارائه اظهارنامه عملکرد به شرح زیر است.

  • یکی از اصلی ترین مدارکی که اشخاص حقیقی یا حقوقی باید برای اظهارنامه عملکرد باید ارائه دهند ترازنامه است.
  • علاوه بر ترازنامه صورت سود و زیان را نیز باید توسط مدی به اداره امور مالیاتی تسلیم شود. مودیان مالیاتی موظف هستند درآمد نهایی، میزان فروش داخلی و خارجی خود را محاسبه کرده و مبلغ آن را به همراه اظهارنامه عملکرد به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.
  • صورت گردش مالی و مبالغی که برای خرید مواد اولیه و کالاهای مورد استفاده صرف می شود باید در اظهارنامه عملکرد ثبت شود.
  • در شرکت های تولید و خدماتی باید مبلغ تمام شده کالا و خدمات نیز به همراه اظهارنامه عملکرد ارائه شود.
  • ارائه قراردادها، صورت وضعیت، تعدیل ها، تغییر مقادیر و قیمت تمام شده در قرارداد هم جزو اقلامی است که ثبت انها در اظهارنامه عملکرد ضروری است.
  • شماره ثبت پلمپ دفتر شرکت نیز باید در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی ثبت شود.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی باید مالیات هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی را که تا کنون پرداخت کرده اند در اظهارنامه عملکرد ذکر نمایند.
  • اطلاعات ثبتی و حقوقی مودی هم باید در اظهارنامه عملکرد اورده شود.

برای مطالعه مقاله هیات حل اختلاف مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

رسیدگی به اظهارنامه عملکرد

زمان رسیدگی به اظهارنامه عملکرد:

براساس ماده 156 قانون مالیات مستقیم ادارات مالیاتی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی مودیان را حداکثر تا یک سال از تاریخ انقضا مهلت تسلیم اظهارنامه، رسیدگی کنند و برگ تشخیص مالیاتی را برای مودیان صادر نمایند. پس از بررسی و اظهارنامه عملکرد و صدور برگ تشخیص، سازمان امور مالیاتی حداکثر تا سه ماه زمان دارد که این برگ تشخیص را به مودی ابلاغ کند.

به عبارت دیگر اظهارنامه عملکرد مالیاتی سال 96 باید تا 31 خرداد سال 1397 توسط مودیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود و سازمان امور مالیاتی تا خرداد ماه 1398 زمان دارد که به اظهارنامه رسیدگی کند و برگ تشخیص مالیاتی را صادر کند و برای ابلاغ برگ تشخیص به مودی نیز سه ماه بعد یعنی پایان شهریور زمان در اختیار دارد.

مشاوره مالیاتی تلفنی

نرخ مالیات برای اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق ماده 105 و 143 بر حسب نوع کسب و کار و فعالیت اقتصادی متفاوت است نرخ مالیات شرکت تعاونی یا بورسی نیز با هم فرق دارد و از 18 تا 22 درصد متغیر است.

مالیات بر درآمدهای مشمولینی که تا 500 میلیون تومان درآمد دارند 15 درصد است . افرادی که بیشتر از 500 میلیون تومان درآمد دارند موظف هستند 10 درصد مازاد درآمد خود را تا سقف یک میلیارد ریال مالیات بدهند.

مشمولینی که درآمدهای بیشتر از یک میلیارد ریال دارند موظف هستند تا 25 درصد از مازاد سود خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

برای مطالعه مقاله وکیل مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تهیه اظهارنامه عملکرد

اقدامات قبل از تهیه اظهارنامه عملکرد:

برای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی مودی ابتدا باید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کند. قبل از این کار باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام نماید تا پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدامات لازم برای ارسال اظهارنامه عملکرد را انجام دهد. پس از انجام این کارها باید کد پیگیری را دریافت کرده تا بتواند وضعیت اظهارنامه خود را ار نظر قبول یا رد اظهارنامه پیگیری کند.

مالیات بر ارث

زمان ارائه اظهارنامه عملکرد:

مودیان باید اظهار نامه عملکرد خود را تا 4 ماه پس از پایان سال مالی یعنی تا پایان 31 خرداد ماه هر سال ارائه دهند.

اگر مودیان در تاریخ مشخص شده اظهارنامه را ارائه ندهند مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد.

برای مطالعه مقاله فرار مالیاتی و عواقب آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه

جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی:

اظهارنامه عملکرد نیز مانند اظهارنامه مالیاتی باید در زمان مقرر تهیه و ارسال شود. مطابق ماده 192 قانون مالیات مستقیم در صورت عدم ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل در موعد مقرر 30 درصد مالیات تعلق گرفته را باید به عنوان جریمه بپردازند. این میزان جریمه غیر قابل بخشودگی است. جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد برای اشخاص حقوقی 10 درصد است.

گفتنی است این میزان جریمه در سال 1395 و پس از اصلاح قانون مالیات مستقیم کمی تعدیل شد و از 40 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر این میزان جریمه برای یک سال مالیاتی مودیان در نظر گرفته می شود.

مالیات بر مستغلات

اظهارنامه عملکرد مودیان معاف از مالیات:

ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی برای مودیانی که معاف دائمی یا موقت از مالیات هستند نیز ضروری است و در هر صورت مودیان باید اظهارنامه عملکرد خود را ارائه دهند. تسلیم اظهارنامه عملکرد برای شفاف سازی عملکرد مودیان برای سازمان امور مالیاتی است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، مودیان مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. ارائه اظهارنامه عملکرد مودیان معاف از مالیات برای جلوگیری از اعمال غیر قانونی مانند پولشویی است.

برای مطالعه مقاله نرخ صفر مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ارسال به موقع اظهارنامه عملکرد

پاداش ارسال به موقع اظهارنامه عملکرد:

از انجا که تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد، کاری سخت و وقت گیر است سازمان امور مالیاتی برای مودیانی که اظهارنامه عملکرد خود را در زمان مقرر ارسال می کنند پاداش هایی در نظر گرفته است. مودیانی که سه سال پیاپی در زمان قانونی و مقرر شده، اظهار نامه عملکرد خود را ارائه می دهند و مالیات تعلق گرفته را نیز پرداخت می نمایند، در پایان سال سوم 5 درصد مالیات سه سال گذشته خود را به عنوان پاداش از سازمان امور مالیاتی دریافت خواهند کرد.

چگونگی رسیدگی به اظهارنامه عملکرد:

ممیزین مالیاتی باید پس از ارائه اظهارنامه عملکرد مودیان، آن را بررسی کرده و مالیات مورد نظر را تعیین و تایید کنند. ممیزین تا یک سال زمان دارند تا بررسی های لازم را انجام داده و ان را طی برگ تشخیص به مودیان تحویل دهند. مودیان نیز تا سه ماه زمان دارند که مالیات تعلق گرفته پرداخت کنند یا در صورتی که به مالیات تعلق گرفته معترض هستند، اعتراض خود را اعلام نماید.

اصلاح اشتباهات اظهارنامه عملکرد:

پس از بررسی اظهارنامه عملکرد توسط ممیزین مالیاتی؛ مودی سه ماه زمان دارد تا مالیات وضع شده را پرداخت کرده یا در صورت اعتراض آن را اعلام کند. اگر اظهارنامه عملکرد مودی دارای خطایی باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد، مودیان باید ظرف مدت یک ماه پس ار تاریخ ارسال به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و اشتباهات را اصلاح کند. در صورتی که اشتباهات توسط ممیزین مالیاتی کشف شود روند بررسی متفاوت شده و محاسبه مالیات مودی به صورت علی الراس خواهد بود.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها