سازمان امور مالیاتی

یکی از پردرآمدترین سازمان های دولت که حساسیت و حرف و حدیث های زیادی درباره آن وجود دارد سازمان امور مالیاتی کشور است. این سازمان که زیر مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است با رسیدگی دقیق کسب و کارها و بررسی میزان درامد مردم، میزان مالیات پرداختی مردم به دولت را محاسبه و دریافت می کند. هدف از دریافت مالیات از مردم به این خاطر است که تکیه دولت از فروش نفت به درامدهای مالیاتی تغییر کند. چون تکیه بر درامدهای نفتی کاری نادرست و بسیار آسیب زا است.

خدمات مالیاتی

سازمان امور مالیاتی:

به موجب ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه، سازمان امور مالیاتی در سال 1381 تاسیس شد. این سازمان به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و به خاطر تجمیع کلیه فعالیت های مربوط به اخذ مالیات در یک سازمان واحد، زیر نظر وزیر امور اقتصاد و دارایی ایجاد شد. تا قبل از تاسیس سازمان امور مالیات این امور در معاونت امور مالیاتی وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام می شد. پس از تاسیس سازمان امورمالیاتی این واحد به همراه کلیه نیروها، امکانات، تجهیزات و اختیارات از وزرات اقتصاد و دارایی به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل شد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد اتفاقی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

وظایف سازمان امور مالیاتی

وظایف سازمان امور مالیاتی:

از جمله وظایف سازمان امور مالیاتی کشور رسیدگی به امور مالیاتی مودیان در چارچوب قوانین درآمد مشمول مالیات و وصول آن است. از دیگر وظایف سازمان امور مالیاتی، اصلاح و دگرگونی نظام مالیاتی و مکانیزه کردن سیستم مالیاتی کشور و اجرای مالیات بر ارزش افزوده است.

در گذشته مودیان مالیاتی زمان و هزینه زیادی را صرف بروکراسی ها و کاغذ بازی های ادارای می کردند، اما امروزه با اینترنتی و مکانیزه شدن بسیاری از کارها نه تنها جریان دریافت مالیات ها سرعت یافته بلکه مودیان مالیلاتی در هر زمان و مکانی دسترسی به حساب های مالیاتی خود داشته و می توانند نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات خود به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.

مشاوره مالیاتی

هدف اصلی سازمان مالیاتی:

از آن جا که مالیات مستقیم باعث اعمال فشار به کسب و کارهای مختلف می­شد؛ بنابراین با اصلاح قانون مالیات مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی و به منظور کاهش بروکراسی اداری و تحمل هزینه های مختلف توسط مودیان آنها را تشویق به پرداخت مالیات غیر مستقیم به جای مالیات مستقیم می کند.

گفتنی است حداکثر نرخ مالیاتی برای اشخاص حقیقی 35 درصد است و برای اشخاص حقوقی به 25 درصد می رسد این نرخ در گذشته 54 درصد بود که گاهی با محاسبه عوارض دیگر برای شرکت ها و واحدهای تولیدی تا 67 درصد هم می رسید. با تغییر مالیات های مستقیم به غیر مستقیم این کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد. از فواید این تغییر نرخ در پرداخت مالیات، تشویق سرمایه گذاران و تولید کنندگان به کارهای تولیدی بود چرا که هزینه تمام شده کالا و خدمات را نیز تا حد قابل توجهی کاهش داد.

برای مطالعه مقاله مالیات حقوق و دستمزد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درآمد سازمان امور مالیاتی

درآمد سازمان امور مالیاتی:

در سال 1381 سهم مالیات از بودجه عمومی کشور 26 درصد بود که به دنبال سیاست بدون نفت در کشور و با هدف افزایش این رقم سازمان امور مالیاتی فعالیت خود را آغاز کرد. با اجرای سیاست های سازمان امور مالیاتی کشور و تغییر مالیات ها از مستقیم به غیر مستقیم این رقم افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرد، طوری که از سال 1394 تا به امروز سازمان امور مالیاتی از پردرامدترین سازمان های دولتی بوده که از شرکت نفت که یکی از بزرگ ترین واریز کننده های مالی به خزانه کشور بود پیشی گرفت. طوری که امروزه دیگر بودجه بندی را می توان براساس درامدهای مالیاتی محاسبه و تنظیم کرد.

مشاوره مالیاتی تلفنی

تاریخچه و روسای سازمان امور مالیاتی از گذشته تا کنون:

اولین رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1381 اقای عیسی شهسوار خجسته بود.

از سال 1383 تا 1384 آقای غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس این سازمان بود.

آقای علی اکبر عرب مازار از سال 1384 تا 1388 مسئولیت سازمان امور مالیاتی کشور را بر عهده داشت.

از سال 1388 تا 1397 آقای سید کامل تقوی نزاد مسئول سازمان امور مالیاتی کشور بود.

آقای قاسم پناهی در سال 1397 تا 1398 سرپرستی سازمان امور مالیاتی کشور را بر عهده داشت و از سال 1398 تا کنون اقای امید علی پارسا با رای هیات دولت به ریاست سازمان منصوب شد.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تصمیمات مهم سازمان امور مالیاتی

تصمیمات مهم سازمان امور مالیاتی کشور:

از جمله تصمیمات مهم سازمان امور مالیاتی کشور مواردی بود که به آنها اشاره می کنیم:

  • لغو معافیت مالیاتی نهادها و ارگانها: مهم ترین و اولین اقدام سازمان امور مالیاتی با هدف رفع تبعیض در عرصه اقتصاد و فراهم کردن شرایط مساوی برای کلیه تولید کنندگان لغو معافیت مالیاتی نهاد ها و ارگان های دولتی بود. این قانون به منظور شفاف سازی منابع درامدی دولت اجرایی شد و به موجب آن معافیت های مالیاتی نهاد و ارگان های دولتی با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید رهبر معظم انقلاب برداشته شد.
  • تجمیع عوارض: پس از لغو معافیت مالیاتی ارگان ها و نهادهای دولتی توسط سازمان امور مالیاتی، قانون تجمیع عوارض اجرایی شد. در این قانون دریافت عوارض و مالیات های متعدد از واحدهای تولیدی لغو شد و کلیه واحدها ملزم به پرداخت مالیات در یک مرحله شدند. این کار نه تنها عمل محاسبه و پرداخت مالیات توسط کسب و کارها را ساده کرد بلکه وقت و هزینه ای که بروکراسی اداری بر مردم تحمیل می کرد در حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.
  • مالیات بر ارزش افزوده: مالیات بر ارزش افزوده تکمیل کننده دو مرحله قبلی بوده و گامی در جهت استقرار نظام تکمیل شده و جامع مالیاتی در کشور است. برای اجرای مالیات برارزش افزوده نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات است که به دانش روز هم نیازمند هستیم. اقدامات جامعی از سوی سازمان امور مالیاتی ضورت گرفته است که در مقالات مربوطه به آن پرداخته ایم.

مالیات بر ارث

درآمدهای مالیاتی صرف چه چیزی می شود:

از انجا که بخش عمده ای از درآمدهای مالیاتی صرف آموزش، ایجاد توسعه، رفاه و امنیت اجتماعی می شود برای همین دولت به دنبال ارتقا نظام مالیاتی کشور و رشد و ارتقای ان با دانش و فناوری های نوین برای رشد و توسعه بیشتر کشور است.

برای مطالعه مقاله بدهی مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درآمد سازمان

دولت با دریافت مالیات از اقشار مختلف درآمد را در جامعه به گردش دراورده و باعث توزیع مجدد ان در جامعه می شود. درآمدهای مالیاتی دولت در جامعه صرف کارهایی عام المنفعه می شود. این کارها شامل:

برقراری عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، مهار تورم، ایجاد بستر مناسب برای رقابت میان کسب و کارها در عرصه تولید، رشد اقتصادی، جلب اعتماد، حمایت از سرمایه داران، نظم و انضباط مالی و بودجه ای، توسعه و رفاه اجتماعی، امنیت و غیره می شود. دولت به کمک درامدهای مالیاتی به توسعه و تعالی اقتصادی دست پیدا می کند و زیر ساخت هایی چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، توسعه راه ها و غیره می پردازد.

مالیات بر مستغلات

ماموران سازمان امور مالیاتی:

ماموران مالیاتی کسانی هستند که طبق ماده 219 قانون، وظیفه شناسایی، تشخیص، مطالبه و وصول مالیات ها را بر عهده دارند. عناوین شغلی ماموران مالیاتی که در اداره مالیات مشغول به کار هستند به شرح زیر است.

  1. کاردان مالیاتی (کمک ممیز مالیاتی): کسانی که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم هستند و وظایف محوله از سوی سازمان را انجام می دهند.
  2. کارشناس مالیاتی(کمک ممیز مالیاتی): کارمندانی که 3 سال سابقه خدمت داشته و تحت نظر کارشناس ارشد مالیاتی انجام وظیفه می کنند.
  3. کارشناس ارشد مالیاتی(ممیز مالیاتی): کارمندانی با تحصیلات کارشناسی یا مدرک بالاتر با حداقل 3 سال سابقه خدمت که سرپرست واحد مالیاتی نیز بوده اند.
  4. رئیس گروه مالیاتی(سر ممیز مالیاتی): بخشی از کارمندان سازمان مالیاتی که تحصیلات کارشناسی یا بالاتر با 3 سابقه خدمت در شغل سرپرستی را داشته باشند.
  5. رئیس امور مالیاتی(ممیز کل مالیاتی): کارمندانی با تحصیلات لیسانس و بالاتر با 3 سال سابقه خدمت که مسئولیت نظارت بر گروه های مالیاتی و نظارت بر حسن اجرای مقررات را بر عهده دارد.
جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها