مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده شرکت ها

ارزش افزوده به اختلاف بین ارزش کالا و خدمات ارائه شده و همچنین ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک زمان معین می باشد. نام دیگر آن نوعی مالیات بر مصرف می باشد.

ارزش افزوده مالیاتی است که به غیر از تولید کننده اصلی، واسطه های دیگر هم باید آن را پرداخت کنند و در مراحل بعدی از مشتری های خود دریافت کنند و به حساب دولت واریز کنند.

هر شخصی که دارای کسب و کار و درآمد باشد، و این درآمد از راه فروش کالا و خدمات باشد، باید مالیات ارزش افزوده به دولت پرداخت کند. مگر اینکه کسب و کاری داشته باشد که معاف از پرداخت ارزش افزوده باشد.

انواع مالیات بر ارزش افزوده

موارد مشمول و غیرمشمول مالیات ارزش افزوده

زمان ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده

مشمولین ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده

زمان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

معافیت‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده

اقلام معاف از مالیات بر ارزش افزوده

بر اساس ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اموال غیر منقول، فرش دست بافت، رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی فرودگاه ها، صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات و اعتبارات بانکی، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری معاف می باشند.

ارزش افزوده برای صادرات

بر اساس ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر گونه صادرات کالا و خدمات، از راه مرزهای رسمی کشور، شامل مالیات نمی شوند. حتی اگر مالیاتی پرداخته شود، می توانید با ارائه برگه خروجی گمرک، اسناد و مدارک لازم مبلغ را برگردانید.

موارد تخلف در پرداخت ارزش افزوده

بر اساس ماده 22 و 23 ارزش افزوده، عدم ثبت نام در مدت زمان معین، عدم صدور صورت حساب، عدم وارد کردن درست قیمت، عدم تکمیل اطلاعات، هدم تسلیم اظهارنامه، عدم ارائه دفاتر و تاخیر در پرداخت در زمان مقرر تخلف محسوب می شود.

جریمه مالیات بر ارزش افزوده

در صورتی که مودیان مالیاتی در زمان معین مدارک خود را ارائه ندهند و در زمان مقرر، مالیات خود را پرداخت نکنند، معادل جریمه جدول مالیات، مشمول جریمه می شود.

تمدید گواهی ارزش افزوده

گواهی مالیات بر ارزش افزوده به حالت شش ماهه و یا یک ساله صادر می شود و بر اساس قانون مالیات کشوری، در زمان مشخص باید نسبت به تمدید آن، از حوزه مالیاتی اقدام شود.

پرسش و پاسخ متداول در مورد مالیات بر مستغلات

مالیات ارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده، نوعی از مالیات می باشد که، کلیه ارائه دهندگان کالا و خدمات، به عنوان مودی مالیاتی در زمان فروش کالا، علاوه بر مبلغ آن، این مالیات را از خریداران اخذ می کنند و به صورت فصلی به وسیله اظهارنامه مالیاتی به سازمان ارائه می دهند.

مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده کیست؟

کلیه افراد حقیقی و حقوقی که دارای فعالیت اقتصادی هستند و مشغول انجام فعالیت عرضه کالا، ارائه خدمات، صادرات و واردات کالا و خدمات می باشند، بر اساس ضوابظ و قوانین سازمان امور مالیاتی، مودی مالیاتی شناخته می شوند و موظف به اجرای مقررات این سازمان می باشند.

کدام کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند؟

به غیر از کالاها و خدمات معاف شده در نظام مالیاتی، عرضه و فروش کلیه کالاها و ارائه خدمات و صادرات و واردات آن ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

کدام کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند؟

عرضه کالاها و خدمات ذیل بر اساس موارد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند:
محصولات کشاورزی فراوری نشده، دام وطیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم، آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و روغن خشک برای تغذیه کودکان، کتاب، مطبوعات، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها و ...، کالاهایی که همراه مسافرین برای استفاده شخصی وارد می شود، انواع دارو، خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، خدمات بانکی، خدمات حمل و نقل، فرش دستباف، انواع خدمات پژوهشی، خوراک دام و طیور، رادار و تجهیزات ناوبری و هوانوردی و اقلام نظامی و انتظامی

آیا صادرات کالا مشمول مالیات ارزش افزوده می باشد؟

بر اساس ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادرات کالا و خدمات، از طریق مرزهای رسمی کشوری مشمول مالیات ارزش افزوده نمی باشد. البته توجه داشته باشید که ارائه برگه خروج گمرکی و اسناد و مدارک مربوطه لازم می باشد.

موارد تخلف در عدم ثبت نام ارزش افزوده شامل چه چیزهایی می باشد؟

بر اساس ماده 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عدم ثبت نام در سامانه ارزش افزوده در مدت زمان مشخص شده از طرف سازمان، عدم درج قیمت صحیح محصول و خدمات، عدم کامل کردن اطلاعات و ارائه اظهارنامه، عدم ارسال دفاتر و در نهایت تاخیر در پرداخت در زمان مشخص شده، تخلف محسوب می شود و پرونده مشمول جریمه می شود.

جریمه مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان متخلف به چه میزان می باشد؟

هر زمان که مودیان مالیاتی در زمان مشخص شده از سمت سازمان، مدارک و اظهارنامه خود را ارائه ندهند و یا اینکه در پرداخت مالیات، کوتاهی کنند، بر اساس جدول مالیاتی تایین شده از سمت سازمان، مشمول جریمه مالیاتی می شوند.

مودیان مالیات بر ارزش افزوده مشمول چه میزان جریمه می شوند؟

این مودیان در صورت عدم انجام تکلیف معین شده، علاوه بر پرداخت مالیات معوقه و جریمه آن، مشمول جریمه هایی به شرح ذیل می باشند:
این مودیان در صورت عدم ثبت نام در سازمان، معادل 75% مالیات متعلقه، در صورت عدم صدور صورت جلسات معادل یک برابر مالیات متعلقه، در صورت عدم ارائه درست قیمت در صورت حساب ها برابر با یک برابر با مابه تفاوت مالیات متعلقه، در صورت عدم درج و تکمیل اطلاعات صورت حساب برابر با 25% مالیات متعلقه، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه معادل 50% مالیات متعلقه، در صورت عدم ارائه دفاتر و اسناد مربوطه برابر با 25% مالیات متعلقه و در صورت تاخیر در پرداخت مالیات ارزش افزوده به میزان 2% در ماه به نسبت مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه می شوند.

تمدید گواهی ارزش افزوده چیست؟

سازمان امور مالیاتی، این گواهی را به مدت شش ماهه و یا یک ساله صادر می کند و بر اساس قانون ثبت شده، در مدت زمان مشخصی باید نسبت به تمدید آن از سمت حوزه های مالیاتی مبادرت کنید.

شرکت ها چه مدارکی را باید برای مالیات ارزش افزوده نگهداری کنند؟

مودیان این شرکت ها، موظفند که کلیه دفاتر، صورت حساب ها و دیگر فرم های مربوطه را به مدت زمان 10 سال بعد از سال مالی اسناد مربوطه نگهداری و بایگانی کنند و در صورتی که ماموران مالیاتی به شرکت مراجعه کردند به آن ها ارائه دهند.

اسناد و مدارکی که باید نگهداری و بایگانی شوند، شامل چه مدارکی می باشد؟

گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، تمامی صورت حساب های مربوط به خرید، فروش و خدمات، دفاتر قانونی، نسخه های اظهارنامه های تایید شده، رسیدهای بانکی مالیات بر ارزش افزوده های پرداخی به سازمان، برگه های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری، نوارهای صندوق، اسناد گمرکی، حمل ونقل و بیمه و دیگراسناد معاملات.