کد اقتصادی چیست

کد اقتصادی یک شماره 12 رقمی است که برای شناسایی واحدهای اقتصادی به آنها داده می شود. کد اقتصادی چیزی شبیه کد ملی است که به جای افراد برای شرکت های صادر می شود. کد اقتصادی در واقع نوعی احراز هویت برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی است .

نام دیگر کد اقتصادی، شماره اقتصادی نیز هست که برای هر شرکتی ضروری است. از این عدد برای نمایش نوع و نحوه عملکرد اقتصادی شرکت ها و فعالیت های خدماتی از جمله خرید، فروش، قرارداد و فاکتورها قابل استفاده است.

مشاوره مالیاتی

فواید داشتن کد اقتصادی:

کاربردهای کد اقتصادر در فعالیت بسیار وسیع بوده و فراتر از حد تصورتان است. هر گونه فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی نیازمند به داشتن کد اقتصادی یا شماره اقتصادی است. از کد اقتصادی برای موارد زیر استفاده می شود.

  • صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی
  • دریافت کارت بازرگانی
  • دریافت گواهی نامه ارزش افزوده
  • مجوز حضور در مناقصه ها و مزایده ها
  • واردات و صادرات کالا
  • بستن قرادادهای تجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده
موارد کاربرد کد اقتصادی

موارد کاربرد کد اقتصادی:

داشتن کد اقتصادی برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی ضروری و لازم است، داشتن کد اقتصادی ضامن اعتبار شرکت است و به شرکت شما وجهه قانونی می دهد و شفافیت مالیاتی را نیز در کشور ارتقا داده و مانع قاچاق و پولشویی می شود. هنگام عقد قرارداد در معاملات بزرگ و با شرکت های عظیم تا زمانی که کد اقتصادی نداشته باشید مجاز به انجام معاملات بزرگ نیستید چون برای انجام این معاملات نیاز به کد اقتصادی دارید. برای انجام اموری مانند گرفتن کارت بازرگانی، گواهی ارزش افزوده، ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده داشتن کد اقتصادی ضروری است.

مالیات اجاره

چه کسانی نیاز به داشتن کد اقتصادی دارند:

مطابق قانون، تمام مودیان مالیاتی چه حقیقی و چه حقوقی باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند. به علاوه تمام کسانی که مبادرت به فعالیت اقتصادی و تجاری دارند نیز باید این کد را دریافت نمایند. قبل از دریافت کد اقتصادی نیاز به ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی است. شرکت هایی که مشغول فعالیت های تولیدی، مونتاژ، توزیع و پخش کالا ها هستند و شرکت هایی که خدمات ارائه می دهند و نیز اشخاص حقیقی که جواز کسب و پروانه فعالیت از صنف را در اختیار دارند موظف به دریافت کد اقتصادی هستند.

پیش ثبت نام

تفاوت کارت اقتصادی با کد اقتصادی:

کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی در کارت اقتصادی شان درج می­شود. در کارت اقتصادی علاوه بر عکس مودی و اطلاعات شخصی که شامل نام و نام خانوادگی است، کد اقتصادی کد حوزه مالیاتی و ادرس محل فعالیت نیز ذکر شده است.

در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی جایی برای عکس پرسنلی نیست و به جای آن نوع شخصیت حقوقی به صورت لیزری ثبت می شود مشخصات شخص حقیقی در کارت اقتصادی درج می شود.

خدمات ارزش افزوده

چهار تفاوت کد اقتصادی با شناسه ملی:

  • کد اقتصادی ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی است که مشمول پرداخت مالیات هستند ولی شناسه مالی فقط مخصوص اشخاص حقوقی است.
  • شناسه ملی 11 رقم دارد ولی کد اقتصادی 12 رقمی است.
  • شناسه ملی را اداره ثبت شرکت ها صادر می کند ولی برای دریافت کد اقتصادی باید به سازمان امور مالیاتی کشور مراجع کرد.
  • کد اقتصادی را قوه مجریه صادر می کند ولی شناسه ملی از سوی قوه قضاییه برای افراد صادر می شود.
استعلام کد اقتصادی

چه گروه هایی نیاز کد اقتصادی ندارند:

گروه ها یی که لازم نیست برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

  • مساجد، حسینیه ها، تکایا و هیات ها
  • شخاص حقیقی که مشغول انجام فعالیت های هنری، فرهنگی و ادبی هستند مانند نویسندگان
  • پیمانکارانی که ارزش قرارداشان سالانه به 5 میلیون تومان نرسد.

استعلام کد اقتصادی:

برای دریافت کد اقتصادی باید به سازمان امور مالیاتی که زیر مجموعه ای از وزارت اقتصاد و دارایی است، مراجعه کرد. استعلام کد اقتصادی با ورود به سامانه استعلام کد اقتصادی قابل پیگیری است.

برای مطالعه مقاله مودی مالیاتی کیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی:

برای دریافت کد اقتصادی باید در اداره دارایی تشکیل پرونده داده و سپس از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی، مراحل ثبت نام را در 5 مرحله انجام داده تا کد اقتصادی را دریافت نمایید. این 5 مرحله شامل:

  1. پیش ثبت نام: برای دریافت کد اقتصادی 2 ماه پس از ثبت شرکت می توان اقدام نمود. برای پیش ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمود و با وارد نمودن اطلاعات پایه ای خواسته شده ظرف 7 روز مدارک خواسته شده را کامل نمایید. در این مرحله داشتن شناسه ملی و شماره ثبت شرکت ضروری است. اظهار نامه مالیاتی را در همین مرحله باید ارائه داد. حتی اگر مدارک ناقص باشد اظهارنامه را باید تحویل دهید.
  2. صحت سنجی اطلاعات وارد شده: این مرحله وظیفه سازمان امور مالیاتی است که اطلاعات وارد شده توسط مودی را با استعلام گرفتن از منابع مختلف سازمانی بررسی کرده و در صورت مغایرت با پیامک به مودی اطلاع دهند. در این صورت مودی دوباره باید وارد مرحله پیش ثبت نام شده و اطلاعات را با دقت تکمیل کند.
  3. تولید و ارسال اطلاعات کاربری خواسته شده : پس از صحت سنجی و تایید اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور برایتان ارسال شده که باید در حفظ و نگهداری ان کوشا باشید به خاطر داشه باشید این اطلاعات محرمانه و مختص به شماست.
  4. ثبت نام نهایی: در این مرحله باید با نام کاربری وارد سامانه سامانه امور مالیاتی gov.ir شده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کرد. می توانید اطلاعات وارد شده قبلی را ویرایش کرده و تایید نهایی کنید.
  5. صحت سنجی میدانی: اطلاعاتی وارد شده از سوی مودی در سازمان امور مالیاتی بررسی شده و در صورت مغایر بودن پیامکی دریافت خواهید کرد. در صورت تایید اطلاعات می توانید اظهارنامه لکترونیکی خود را وارد نمایید.

برای مطالعه مقاله اظهارنامه مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای دریافت کد اقتصادی:

افراد حقوقی باید قبل از هر کاری درخواست کتبی خود را مبنی بر داشتن کد اقتصادی اعلام نمایند. سپس با ورود به سامانه به صورت الکترونیک سایر کارها را انجام دهند. مدارک مورد نیاز در این مرحله شامل:

  • روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • کپی کارت ملی و صفحات شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره
  • تکمیل فرم های مربوط به اطلاعات شخصی افراد

مالیات بر ارث ملک

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی برای دریافت کد اقتصادی:

کلیه اشخاص حقیقی باید برای دریافت کد اقتصادی قبل از هر کاری درخواست کتبی ارائه دهند. سایر مدارک لازم شامل :

  • کپی پروانه کسب
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • سه قطعه عکس
  • فیش پرداختی برای هزینه های دریافت کد اقصادی و تکمیل فرم های مربوط به اطلاعات شخصی
کد اقتصادی

باطل شدن کد اقتصادی:

طبق ماده 17 تبصره 3 قانون مالیات مستقیم کد اقتصادی در موارد زیر باطل می شود.

  • فوت شخص حقیقی
  • اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر پایان فعالیت اقتصادی
  • انحلال سازمان یا اشخاص حقوقی ثبت شده پس از تصفیه
  • لغو مجوز فعالیت اشخاص حقوقی و اعلام ختم تصفیه از جانب آنها
  • صادر شدن حکم قضایی مبنی بر بطلان کد اقتصادی

مشاوره مالیاتی تلفنی

تخلفات کد اقتصادی:

هر شخص حقیقی یا حقوقی موظف به دریافت کد اقتصادی باشد در هیچ صورتی نمی تواند از کد اقتصادی دیگران استفاده کند. در این صورت استفاده غیر قانونی از کد دیگران شخصی که کد اقتصادی به نام اوست محکوم به سوء استفاده است.

هر گونه جعل و تبانی درباره کد اقتصادی تا زمانی که این کد برای افراد و شرکت ها صادر نشده خلاف مقررات و قانون است. هیچ فروشنده ای حق ندارد به خاطر کد اقتصادی خود از خریدار مبلغ اضافی درخواست نماید.

پیامد های نداشتن کد اقتصادی:

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بدون داشتن کد اقتصادی مشغول فعالیت و کسب و کار باشد، در صورت نداشتن کد در مرحله اول باید 2 برابر سود حاصل از معاملاتش را به عنوان جریمه پرداخت نماید. برای بار دوم شرکت به مدت 3 ماه پلمپ شده و کسب و کار تعطیل می شود. برای سومین بار مدیران شرکت محکوم به 3 تا 6 ماه حبس خواهند شد.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله مالیات خرید و فروش ارز دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها