وام خود اشتغالی چیست و نحوه دریافت آن

تامین سرمایه ی اولیه برای افرادی که کسب و کار خود اشتغالی یا خویش ‌فرمایی را به عنوان منبع درآمد خود انتخاب کرده‌اند، بسیار مهم می باشد و یکی از راه های تامین این سرمایه، وام گرفتن می باشد.

سقف وام خوداشتغالی و شرایط دریافت آن را دولت‌ بر اساس بودجه ی آن سال و مصارف وام‌ های اشتغال‌ زایی مشخص می کند.

مبلغ تسهیلات اشتغال زایی

میزان دریافت این به طرح کسب‌ وکار شما و اینکه از کدام بانک، کدام شعبه و یا موسسه اقدام شده است بستگی دارد و دارای بهره ۴ تا ۱۰ درصدی است.

بازپرداخت این وام هم به این صورت است که، برای آن دسته از مشاغلی که دارای درآمد ماهیانه هستند به صورت اقساط ماهیانه و برای دسته دیگر که دارای درآمد سالیانه هستند به شکل اقساط سالیانه در نظر گرفته می‌شود و معمولا زمان بازپرداخت آن نیز بین 4 تا 5 سال است.

وام کسب و کار های کوچک بر روی نوشته چوبی

شرایط دریافت وام خود اشتغالی

برای دریافت این وام باید دارای شرایط ذکر شده در ذیل باشید تا بتوانید آن را دریافت و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

  • متقاضیان این وام باید بی‌ کار و از هیچ نهاد دیگری هم تسهیلات خوداشتغالی دریافت نکرده باشند.
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت نظام ‌وظیفه برای آقایان الزامی است.
  • برای دریافت این وام‌ها شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال برای اکثر بانک ها در نظر گرفته شده است.

افراد واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی

برای دریافت وام خود اشتغالی باید جزء یکی از گروه های ذکر شده در ذیل باشید تا بتوانید این وام را دریافت کنید:

  • فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
  • دیپلمه‌های فنی و کار و دانش
  • دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای از مراکز آموزشی دولتی یا آموزشگاه‌های آزاد
  • دارندگان ایده‌های کارآفرینی
  • برگزیدگان مسابقات مهارت ملی
  • برگزیدگان جشنواره خوارزمی و مخترعان

مشاوره مالیات

تسهیلات اشتغال زایی برای کدام کسب و کارها می باشد؟

دریافت این وام، برای کسب ‌و کارهای خانگی و مشاغل روستایی هم در نظر گرفته شده است و یک سری از مشاغل خانگی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که می توانند این وام را دریافت کنند و در ذیل این مشاغل را بیان می کنیم:

  • تولید پوشاک، قالی‌بافی، فرش ‌بافی، گلیم ‌بافی و گلیم‌ دوزی، گیوه‌ بافی و گیوه‌ دوزی، حوله‌ بافی، تولیدات چرمی، تولید مصنوعات نمدی، گبه، پارچه ‌بافی، چیت‌ بافی، تابلو فرش و نخ‌ ریسی سنتی
  • زیورآلات، خاتم‌ کاری، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، حکاکی روی فلزات، قلم ‌زنی، احجام چوبی و منبت و معرق‌کاری
  • پرورش قارچ، پرورش گل و گیاه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پرورش عقرب، تولید عرقیات گیاهی، پرورش کرم ابریشم و تولید میوه خشک
  • انواع بسته‌بندی
  • کسب و کارهای الکترونیکی، پشتیبانی سایت، برنامه ‌نویسی و ساخت انیمیشن
  • مجسمه‌ سازی
  • مشاغل روستایی هم شامل کسب و کارهایی نظیر کشاورزی، صنایع‌دستی، کشت محصولات گلخانه ‌ای، شیلات، زنبورداری و دام‌ داری
کدام کسب و کارها وام خود اشتغالی می گیرند

مراحل دریافت تسهیلات خوداشتغالی

برای دریافت این وام خود اشتغالی، ابتدا باید اطلاع داشته باشد که بانک مد نظرتان دارای همکاری با چه نهادهایی می باشد و تا بتوانید از سوی آن نهاد معرفی ‌نامه دریافت کنید و به بانک ارائه دهید.

  • بعد باید با در دست داشتن مدارک شناسایی لازم و معرفی‌نامه به نزدیکترین شعبه بانک مورد نظر خود مراجعه کنید و دقت داشته باشید که باید این معرفی‌نامه به وسیله ی یکی از نهادهای کمیته‌ ی امداد امام خمینی، بهزیستی و بنیاد شهید صادر شده باشد.
  • حالا اگر می خواهید برای مشاغل روستایی خود از صندوق امید تسهیلات دریافت کنید، این موضوع را بدانید که ابتدا باید در این صندوق ثبت ‌نام کرده باشید و شماره رهگیری آن را گرفته باشید.
  • در این مرحله بانک برای ارائه ی وام از شما یک طرح توجیهی برای کسب و کارتان می خواهد و باید در آن طرح بتوانید که بانک مورد نظر را متقاعد کنید و هر چقدر که این طرح قوی تر باشد شانس شما برای دریافت وام بیشتر است.
  • در این مرحله، بانک بعد از دریافت مدارک و بررسی آن ها بازرسی و یا مصاحبه را تدارک می بیند و اگر شرایط شما مساعد باشد این وام خود اشتغالی به شما تعلق می گیرد و کمی بعد از دریافت وام بازرسی از کارتان هم انجام می‌شود.

توجه: اگر این وام را به غیر از هدف مشخص شده درخواست و خرج کرده باشید، مبلغ وام خوداشتغالی به همراه یک جریمه‌ ی سنگین از شما پس گرفته می‌شود.

عکس نزدیکی از مردی در حال محاسبه سکه ها بر روی میز

انواع وام خود اشتغالی

وام‌های اشتغال‌ زایی که برای مشاغل خویش‌ فرما و وام کارآفرینی می باشند به گروه های مخصوصی تعلق می گیرد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

وام خود اشتغالی برای مشاغل خانگی

متقاضیان واجد شرایط که هدف آن ها راه انداز کسب و کارخانگی می باشد می توانند از این وام دریافت کنند و همچنین اگر طرح برای کسب‌ و ‌کاری دارید و خودتان و یا به همراه خانواده قصد تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار را دارید و در این فرایند مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نکند، می‌توانید درخواست وام خوداشتغالی بدهید و برای مشاغل خانگی تا سقف 100 میلیون تومان می باشد.

کسب و کار خوار و بار فروشی باهوش

وام خود اشتغالی روستایی

وام خوداشتغالی روستایی در بانک هایی مانند: عامل کشاورزی، رفاه، ملت، ملی و صادرات به صورت قرض الحسنه و با سود بانکی ۴ درصدی به روستاییان داده می‌شود.

البته دقت داشته باشید که این تسهیلات بانکی فقط به افرادی که ساکن روستا هستند و به مبلغ این وام نیاز دارند و از کمیته امداد در این زمینه کمکی دریافت نکرده‌ باشند، تعلق می گیرد و مبلغ ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است.

وام خود اشتغالی صندوق کارآفرینی امید

به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و تأمین مالی افراد غیر بانک ‌پذیر صندوق کارآفرینی امید تشکیل شده است و این صندوق‌ها به وسیله ی روستائیان آوزش دیده ایجاد و گردانده می شود و برای اشتغال‌زایی اهالی روستا به آن ها وام می دهد.

نجار در حال سفارش ملزومات مورد نیازش بر روی تبلت

وام خوداشتغالی ۵۰ میلیون تومانی

این وام، برای اشتغال‌زایی مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد مخصوصا زنان سرپرست خانوار با نرخ کارمزد ۴ درصد و به میزان 50 میلیون تومان داده می‌شود و زمان بازپرداخت آن هم 7 سال می باشد.

وام خود اشتغالی ۲۰۰ میلیونی

وام قرض‌الحسنه خوداشتغالی با سقف ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به وسیله ی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به مشاغل خرد روستایی داده می‌شود و بازپرداخت این تسهیلات ۳۶ تا ۶۰ ماهه می باشد.

کدام بانک ها وام خود اشتغالی ارائه می‌دهند؟

بانک ملی، بانک صادرات، بانک ملت، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران و پست ‌بانک، در حال حاضر به متقاضیان واجد و شرایط این وام را پرداخت می کنند و هر کدام دارای شرایط و سقف وام دهی متفاوت می باشند.

هر کدام از این بانک‌ها شرایط خاص خود را برای وام‌دهی دارند و سقف تسهیلات آنها هم به شعبه مورد نظر و شرایط درخواست‌کننده بستگی دارد که در جدول بالا می‌توانید جزئیات هریک را مشاهده و باهم مقایسه کنید.

خانم هنرمند در حال کار در کارگاه

شرایط دریافت وام خود اشتغالی با مدرک فنی حرفه ای

همانطور که در بالا ذکر کردیم با داشتن مدرک فنی و حرفه ای هم می توانید این وام خود اشتقالی را دریافت کنید و در ذیل شرایط دریافت را ذکر می کنیم:

  • داشتن کارت پایان خدمت
  • متقاضی وام باید بیکار باشد
  • از هیچ نهادی تسهیلات خود اشتغالی دریافت نکرده باشد.
  • برای آقایان، کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشد.
  • تابعیت ایرانی داشته باشد
  • حداقل سن ۱۸ و حداکثر سن ۵۰ داشته باشد.
  • در یکی از رشته های فنی مدرک رسمی فنی حرفه ای داشته باشد.

در این مقاله شرایط دریافت و مبلغ وام های مختلف خود اشتغالی را بررسی کردیم و دقت داشته باشید که وام خوداشتغالی بانک‌های ملی، ملت، مسکن، کشاورزی و سپه جزء وام‌هایی است که با سود ۴ درصد و بدون سپرده‌ گذاری قابل دریافت می باشد.

مشاوره مالیات بر ارث

سئوالات متداول

  1. شرایط دریافت وام خود اشتغالی چیست؟

    متقاضیان این وام باید بی‌کار و از هیچ نهاد دیگری هم تسهیلات خوداشتغالی دریافت نکرده باشند. داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت نظام ‌وظیفه برای آقایان الزامی است. برای دریافت این وام‌ها شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال برای اکثر بانک ها در نظر گرفته شده است.

  2. آیا می توانیم وام را دریافت کنیم و برای مقصود دیگری خرج کنیم؟

    اگر این وام را به غیر از هدف مشخص شده درخواست و خرج کرده باشید، مبلغ وام خوداشتغالی به همراه یک جریمه‌ ی سنگین از شما پس گرفته می‌شود.

  3. کدامیک از بانک ها وام خود اشتغالی را پرداخت می کنند؟

    بانک ملی، بانک صادرات، بانک ملت، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران و پست ‌بانک، در حال حاضر به متقاضیان واجد و شرایط این وام را پرداخت می کنند و هر کدام دارای شرایط و سقف وام دهی متفاوت می باشند.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها