هیات حل اختلاف مالیاتی

همان طور که از نام هیات حل اختلاف بر می ­آید، وظیفه این هیات رسیدگی به شکایات مودیان و حل اختلافات میان آنها و سازمان امور مالیاتی است. زمانی که سازمان امور مالیاتی برای مودی احکامی چون «غیر قابل رسیدگی» یا «رد دفاتر» و غیره را صادر می کند و مودی حکم صادر شده را نپذیرفته و به آن اعتراض دارد به هیات حل اختلاف مراجعه کرده تا دلیل تایید یا رد احکام صادره برایش مشخص شود.

خدمات مالیاتی

هیات حل اختلاف مالیاتی:

پس از آن که مودیان اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهند در صورت عدم پذیرش اظهارنامه از سوی سازمان امور مالیاتی یا به خاطر اعتراض مودی به رای صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، مودی می تواند به آن اعتراض کند. روند اعتراضات مودی در هیات حل اختلاف بررسی می شود.

طبق ماده 244 قانون مالیات مستقیم هیات اختلاف از سه نفر تشکیل شده اند. این سه نفر نماینده قانونی بخش های زیر هستند:

  1. نماینده سازمان امور مالیاتی کشور: نماینده سازمان که توانایی شرکت در هیات حل اختلاف مالیاتی را داشته باشد، این نماینده باید شرایطی داشته باشد از جمله این که این نماینده باید یکی از کارمندان اداره امور مالیاتی کشور با حداقل ده سال سابقه خدمت باشد که لااقل 6 سال از دوران خدمتش را در امور مالیاتی مشغول به کار باشد و به مسائل مالیاتی کاملاً مطلع و آگاه باشد.
  2. قاضی بازنشسته یا شاغل: اگر در شهرستان قاضی بازنشسته با شرایط مورد نظر سازمان امور مالیاتی پیدا نشود، به درخواست سازمان امورمالیاتی یک قاضی شاغل از سوی رئیس قوه قضاییه برای حضور در هیات حل اختلاف معرفی می شود. البته در استان و شهرستان ها این وظیفه به عهده روسای ادارات دادگستری مراکز استان است.
  3. نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون و جامعه حسابداری و مجامع حرفه ای به انتخاب مودی: زمانی که برگ تشخیص مالیات به صورت قانونی ابلاغ شده باشد یا همزمان با تحویل اعتراض به برگ تشخیص مالیات در زمان قانونی، مودی می تواند نماینده مورد نظر خود را انتخاب نماید؛ در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مودی و موضوع مالیات از بین نمایندگان یک نفر را انتخاب می­کند.

برای مطالعه مقاله وکیل مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

وظایف هیات حل اختلاف

سایر وظایف هیات حل اختلاف:

هیات حل اختلاف علاوه بر رسیدگی و حل امور مالیاتی چندین وظیفه دیگر به عهده دارد.

  • تشخیص و احراز و نیز تایید مطالبات از غیر مودی
  • صادر کردن قرار تامین
  • تعیین ضرایب مالیاتی مودیان

مشاوره مالیات

رای هیات حل اختلاف:

رای هیات حل اختلاف با اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا است. از سوی دیگر نظر اقلیت نیز باید در متن نامه هیات حل اختلاف ثبت شود. مسئولیت اداره و تشکیل جلسات هیات با سازمان امور مالیاتی است و حق الزحمه و دستمزد آنها نیز از سوی سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد

اطلاع رسانی زمان برگزاری جلسات هیات اختلاف:

در هر جلسه هیات حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده ها مودی، می تواند خودش یا نماینده اش طبق ابلاغیه ای که قبلاً به آنها اعلام شده در جلسات حضور داشته باشد.

فاصله زمان ابلاغ تا برگزاری جلسه نباید کمتر از ده روز باشد، مگر آن که مودی زمان دیگری را درخواست کرده و واحد مربوطه نیز با این درخواست موافقت کند.

در صورتی که مودی در جلسه حضور نداشته باشد، هیات حل اختلاف نظر رای و نظر خود را صادر کرده و عدم حضور مودی به معنای عدم تشکیل جلسه و اعلام رای هیات نیست.

برای مطالعه مقاله سنگین ترین جرایم مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

رای هیات حل اختلاف

وظیفه مودی در برابر رای هیات حل اختلاف:

مودی موظف است مالیاتی که از سوی هیات حل اختلاف به او ابلاغ شده را قبول کرده و نسبت به مابقی مبلغ که مورد اعتراض و عدم پذیرش است در زمان مقرر مراتب اعتراض خود را اعلام کند.

نکته ای که نباید از خاطر برد این است که نمایندگان هیات حل اختلاف در مورد موضوع مطرح شده در هیات حل اختلاف نباید نظر یا رایی داشته باشند به عبارت دیگر نمایندگان هیات حل اختلاف باید بی طرف باشند.

مشاوره مالیاتی تلفنی

اعتراض به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف:

رای صادره شده از سوی هیات حل اختلاف، قطعی و لازم الاجرا است؛ مگر آن که رای صادر شده تا بیست روز از تاریخ ابلاغ از طرف ماموران مالیاتی یا مودیان مورد اعتراض کتبی قرار بگیرد. در این صورت است که پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارجاع داده شود. اگر در این مرحله فقط یک طرف به رای صادره معترض باشد و رای را مورد تجدید نظر خواهی قرار دهد در مرحله تجدید نظر فقط به ادعای همان طرفی که معترض بوده رسیدگی می شود و رای را صادر می کنند.

چگونگی ارجاع اعتراض مودی به هیات حل اختلاف:

پس از آن که مودی مراتب اعتراض کتبی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام نمود، بلافاصله باید جلسه هیات حل اختلاف برگزار شود. قبل از برگزاری جلسه باید زمان جلسه به اطلاع مودی رسانده شود و فاصله ابلاغیه جلسه تا زمان برگزاری آن نباید بیشتر از ده روز به طول بیانجامد.

برای مطالعه مقاله برگ تشخیص مالیات تکلیفی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اعتراض رای هیات حل اختلاف

وظیفه سازمان امور مالیاتی درباره اعتراض مودیان به رای هیات تجدید نظر:

سازمان امور مالیاتی موظف است شکایت مودیانی که یک بار به هیات حل اختلاف رفته و دوباره مورد اعتراض مودی قرار گرفته را تا تاریخ تصویب این ماده که در زمان مقرر به مرجع زیربط ارسال شده است به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر برای رسیدگی و صدور رای جدید ارجاع دهد.

مالیات بر ارث

پرداخت هزینه اعتراض در هیات حل اختلاف تجدید نظر:

زمانی که مودی نسبت به رای صادره در هیات حل اختلاف تجدید نظر معترض و شاکی باشد و یا شکایت از رای صادره از سوی هیات تجدید نظر و یا شعب شورای عالی مالیاتی مردود و غیر قابل قبول اعلام شود، مودی باید در هر مرحله معادل یک درصد از تفاوت مالیات موضوع مورد شکایت و مالیاتی که مودی در اظهارنامه ارائه داده باید به عنوان هزینه رسیدگی به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند

مالیات بر مستغلات

چگونگی رای صادر شده از سوی هیات حل اختلاف:

هنگام صادر شدن رای در هیات حل اختلاف باید ماخذ محاسبات در حکم اعلام شود. در صورت بروز اشتباه چه به درخواست مودی و چه به درخواست مامور تشخیص مربوطه، موضوع باید مجددا مورد رسیدگی قرار گرفته تا در صورت بروز اشتباه رای صادره اصلاح شود.

در این مرحله هیات حل اختلاف موظف است با سوال و جواب های پی در پی تا حد امکان از صدور قرار بی مورد بپرهیزد. رای صادره از سوی هیات حل اختلاف تا 15 روز از تاریخ ثبت در دفتر حوزه مالیاتی باید به اطلاع مودی رسانده شود و در صورتی که مودی ان را پذیرفت برگ مالیات قطعی برایش صادر می­شود و تا حداکثر یک ماه باید به اطلاع مودی رسانده شود.

استفاده از وکیل مالیاتی برای حل موردی پرونده مالیاتی، که در صورت بروز مشکل برای همان مشکل خاص، شرکت سراغ مشاوران رفته و پس از رسیدگی و حل پرونده مالیاتی، قرارداد با مشاور به اتمام می رسد.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها