برگ تشخیص مالیاتی تکلیفی

 مالیات تکلیفی نوعی از مالیات بر درآمد است که وظیفه محاسبه و کسر از حقوق و پرداخت آن به عهده پرداخت کنندگان وجوه است، و دریافت کنندگان در زمینه پرداخت مالیات وظیفه ای ندارند. مانند مالیاتی که کارفرما از حقوق کارگر کم می­کند و خودش به اداره امور مالیات پرداخت می کند. در واقع مالیات تکلیفی نوعی از مالیات است که پرداخت آن به عهده شخص دیگری است.

مالیات بر ارث

پرداخت کنندگان مالیات تکلیفی:

پرداخت کنندگان مالیات تکلیفی دو دسته هستند.

  • دسته اول کسانی هستند که دریافت کننده خدمات هستند، مانند کارفرمایان. در این صورت کسی که دریافت کننده خدمات یا همان کارفرما موظف است که هنگام قرارداد با اشخاص ثالث و در زمان پرداخت حقوق و دستمزد، خودش مالیات را از حقوق آنها کسر کرده و مبلغ مالیات را به اداره دارایی واریز کند.
  • دسته دوم کسانی هستند که ارائه کننده خدمات هستند، مانند پیمانکاران. در این صورت وظیفه محاسبه و کسر مالیات بر عهده کارفرما است که باید مالیات شما را کسر کرده و به اداره دارایی پرداخت نماید.
انواع مالیات تکلیفی

انواع مالیات تکلیفی:

طبق قانون مصوب در اسفند 1366 مالیات تکلیفی در ردیف مالیات های مستقیم است. و تکالیف و مهلت پرداخت مالیات به شرح زیر است.

  1. مالیات تکلیفی اجاره، هر شرکت و موسسه قبل از پرداخت اجاره، باید ابتدا مالیات تکلیفی را کسر کرده سپس اجاره را پرداخت نمایند.
  2. مالیات تکلیفی حقوق، رایج ترین نوع مالیات تکلیفی همین نوع است که ابتدا باید میزان معافیت مالیاتی محاسبه شود، سپس مازاد آن را به عنوان مالیات بر حقوق کسر شده و در پایان ماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.
  3. مالیات تکلیفی حق الوکاله، این نوع مالیات مخصوص افرادی است که وکالت می کنند که باید در قراردادهای خود رقم حق الوکاله را مشخص کرده و 5 درصد ان را به عنوان علی الحساب مالیاتی ذکر کنند.
  4. مالیات تکیفی اشخاص حقوقی خارجی
  5. مالیات تکلیفی مضاربه
  6. مالیات تکلیفی موسسات بیمه
  7. مالیات تکلیفی مدیران تصفیه
  8. مایلات تکلیفی نقل و انتقال سهام
  9. مالیات تکلیفی پزشکان

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی:

مودیان مالیاتی موظف هستند تا یک ماه نسبت به پرداخت مالیات تکلیفی خود اقدام نمایند. نحوه پرداخت هم به صورت دستی است و شما باید به نزدیک ترین حوزه مالیاتی مراجعه کنید و پس از دریافت فیش، آن را پرداخت نمایند.

جرایم عدم پرداخت مالیات تکلیفی

جرایم عدم پرداخت مالیات تکلیفی:

افرادی که موظف به دریافت مالیات تکلیفی و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی هستند، اگر این مالیات را پرداخت نکنند جریمه یا مجازات برایشان در نظر گرفته می شود.

کارفرما چه مالیات مودی را دریافت کرده باشد و چه دریافت نکرده باشد، در صورت عدم پرداخت به اداره امور مالیات، مقصر است و مشمول جریمه خواهد شد. میزان این جریمه معادل 10 درصد مبلغ همان مالیات پرداخت نشده است. به علاوه این که به ازای هر ماه دیکرد 2.5 درصد به این مبلغ اضافه می شود. این درصد ها در مبالغ بالا رقم های کلان وقابل ملاحظه ای است.

این مجازات ها در صورتی است که سازمان امور مالیاتی از شما شکایت نکرده باشد. در صورت شکایت سازمان امور مالیاتی، مجازات هایی چون شش ماه تا 2 سال حبس تعزیری و مجازات های دیگری در انتظار متخلفان است.

مشاوره مالیاتی

برگ تشخیص مالیاتی تکلیفی:

طبق قانون 110 مالیات های مستقیم کلیه مودیانی که چهار ماه پس از پایان سال مالی در 31 تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود می­دهند باید منتظر دریافت برگ تشخیص مالیاتی باشند. این برگه برای انواع مالیات از قبیل مالیات عملکرد، تکلیفی، حقوق و غیره به صورت جداگانه صادر می شود.

نام دیگر برگ تشخیص مالیات، نامه برگ ارزیابی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی است. در بسیاری از موارد به برگ تشخیص مالیات برگ ارزیابی عمومی نیز گفته می شود.

انواع برگ تشخیص مالیات

صدور برگ تشخیص مالیات تکلیفی:

چنانچه اداره امور مالیات در زمان مقرر برگ تشخیص مالیات را صادر نکند، اظهارنامه مودی قطعی تلقی می شود. در صورت صادر شدن این برگه از سوی سازمان امور مالیاتی، مودی می تواند به آن اعتراض کند. برگ تشخیص مالیات، قابل اعتراض است و مودی می­تواند ظرف 30 روز به برگه صادر شده معترض شود.

انواع برگ تشخیص مالیات:

برگه تشخیص مالیاتی که از سوی ممیز مالیات صادر می شود 3 نوع است.

  • برگه تشخیص مالیات عملکرد: در این برگه، ممیز مالیاتی درآمد ابراز شده در اظهارنامه مالیاتی را با معاملات فصلی مطابقت می­دهد و در صورت داشتن مغایرت مودی را جریمه می کند.
  • برگه تشخیص مالیات حقوق: همه شرکت ها وظیفه دارند لیست بیمه و مالیات و حقوق کارکنان خود را اعلام نمایند. ممیز مالیاتی نیز هزینه های ثبت شده در اظهارنامه را با لیست بیمه و مالیات تطبیق می­دهد و در صورت یافتن اختلاف، شرکت را جریمه می­کند، و این جریمه باید در برگ تشخیص نیز درج شود.
  • برگه تشخیص مالیات تکلیفی: اگر مودی پس از دریافت برگ تشخیص، نسبت به آن اعترض داشته باشد، 30 روز زمان دارد که به برگ تشخیص اعتراض کند. عدم اعتراض از سوی مودی به معنای پذیرفتن برگ تشخیص و پرداخت مالیات است.
90مالیات تکلیفی پزشکان

تبدیل شدن برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی:

طبق ماده 239 در صورتی برگ تشخیص مالیات تبدیل به برگ قطعی می شود که شرایط زیر را داشته باشد.

  1. مودی به صورت کتبی موافقت خود را با قبول مالیات ظرف 30 روز مهلت قانونی اعلام نماید.
  2. مودی با استناد به برگ تشخیص، مالیات ذکر شده را پرداخت نماید.
  3. عدم اعتراض به برگ تشخیص از سوی مودی به معنای پذیرش و پرداخت مالیات است.
  4. عدم مراجعه به اداره امور مالیاتی یا سامانه به معنای پذیرش مالیات و قطعی شدن برگه تشخیص است. پس از صدور برگ تشخیص و پذیرش آن از سوی مودی، این برگ تشخیص تبدیل به برگ قطعی مالیات می شود.

برگ قطعی مالیات هم می­تواند با مانده، هم بدون مانده بدهی صادر شود. در صورت خودداری کردن مودی از پرداخت مالیات، دایره وصول مالیات می تواند از ابزارهای قانونی استفاده نماید.

اگر در این میان ممیز مالیاتی به خاطر اشتباه محاسباتی مالیات بیشتری برای مودی وضع کند، این مبلغ که از سوی مودی پرداخت می­شود، ظرف یک ماه قابل استرداد است.

امکان اعتراض به برگ مالیاتی قطعی:

ظرف یک ماه پس از صدور برگ مالیاتی قطعی هم مودی، هم ممیز مالیاتی می توانند در هیات حل اختلاف مالیاتی به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات شکایت کرده و تجدید رای را خواستار شوند.

مشاهده برگ تشخیص در سامانه اعتراض مالیات تکلیفی:

همه مودیان می توانند با ورود به سامانه سامانه ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات نسبت به برگ تشخیص خود اعتراض نمایند. البته قبل از آن باید با وارد کردن اطلاعات خود، ابتدا برگ تشخیص مالیات خودرا مشاهده کنند. پس از بررسی این برگه اگر آن را پذیرفتند که جایی برای هیچ حرفی نیست، ولی اگر احساس کردند که این برگه با اطلاعات درج شده در اظهارنامه مالیاتی شان هم خوانی نداشته و نیاز به اعتراض دارد از طریق همین سامانه می توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

اعتراض به برگ تشخیص مالیات تکلیفی:

مودی اگر اعتراضی به برگ تشخیص داشته باشد، باید مراتب اعتراض خود را ظرف مدت 30 روز به کتبا به اداره امور مالیاتی محل خود اعلام نماید.

مالیات بر مستغلات

فرایند اعتراض به برگ تشخیص مالیات:

چنانچه مودی در زمان مقرر یعنی همان 30 روز اعتراض خود را اعلام نماید، در این صورت است که مودی با اداره امور مالیات وارد مذاکره می شود. این مذاکره باید مطابق با موارد تصریح شده در قانون مالیات های مستقیم باشد. پس از پایان مذاکرات و تعیین تکلیف نهایی، برگ نهایی تشخیص مالیات برای مودی صادر می­شود. در این برگه میزان بدهی مودی طبق رسیدگی های صورت گرفته و مذاکرات انجام شده تعیین می شود و ظرف 10 روز پس از اعلام، قطعی و لازم الاجراست.

عدم اعتراض مودی:

در صورتی که مودی به برگه تشخیص مالیات واکنشی نشان ندهد و اعتراض خود را کتباً اعلام نکند، مالیات تشخیصی در برگ تشخیص، قطعی و لازم الاجرا است. بهتر است برای جلوگیری از سو تفاهمات پیش آمده، مودی به صورت کتبی اعلام موافقت خود را به اداره دارایی اعلام نماید و نحوه تسویه آن را نیز ذکر کند.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله حسابرسی مالیاتی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها