فرار مالیاتی و عواقب آن

از آن جا که دریافت مالیات از منابع اصلی دولت و برای تامین سرمایه و نیز آبادانی و عمران کشور محسوب می شود، می توان گفت فرار مالیاتی به نوعی سد راه شدن و جلوگیری از رشد و پیشرفت کشور است.

خدمات مالیاتی

فرار مالیاتی چیست:

فرار مالیاتی هر تلاش غیر قانونی برای عدم پرداخت یا پرداخت کمتر از مقدار معین مالیات، با استفاده از هر روش و شیوه ای است. فرار مالیاتی، نوعی عدم پرداخت مالیات یا کمتر و ناقص پرداخت کردن مالیات با هر روش و شیوه ای است. فرار مالیاتی نوعی فعالیت غیر قانونی و راهی برای عدم پرداخت بدهی مالیاتی است.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اجتناب مالیاتی

اجتناب مالیاتی چیست:

تلاش و فعالیتی که فرد یا شرکت برای پرداخت کمتر مالیات به دولت انجام می دهد، اجتناب مالیاتی گفته می شود. در واقع اجنتاب از مالیات، نوعی خلاف خلاق و هوشمندانه برای یافتن شکاف ها و خلاهای قانونی و استفاده از راه های قانونی برای فرار مالیات است.

مشاوره مالیاتی

تفاوت میان فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی:

در فرار مالیاتی مودی به دنبال ارائه گزارش نادرست و غلط به سازمان امور مالیاتی است و به منظور عدم پرداخت یا پرداخت کمتر از حد معین مالیات است.

اما اجتناب مالیاتی، عملی قانونی است که مودی گزارش کامل و همراه با جزئیات را به سازمان امور مالیاتی می دهد؛ اما این اطلاعات واقعی نبوده ولی صورت قانونی دارند. تفاوت اصلی میان اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی در وجه قانونی اجتناب و غیر قانونی بودن فرار مالیاتی است.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد اتفاقی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

علت فرار مالیاتی

هشت دلیل فرار مالیاتی:

هشت عامل باعث تمایل و انجام فرار مالیاتی در جامعه میشود.

  1. ترکیب نامناسب درآمدهای مالیاتی و نداشتن تنوع در پایه های مالیاتی در کشور
  2. معافیت های مالیاتی بی حد و حصر در کشور با مقاصد و اهداف گوناگون
  3. پیچیدگی و ابهام در قوانین مقررات و فرایندهای مالیاتی کشور
  4. فرار مالیاتی باعث افزایش فساد و گستردگی بخش غیر رسمی اقتصاد می شود.
  5. فرارهای مالیاتی باعث بدبین شدن و بی اعتمادی مردم به دولت می شود که کارایی و اثر بخشی ان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  6. فرهنگ نبودن پرداخت مالیات میان مردم
  7. نبود نظام جامع اقتصادی
  8. مشکلات موجود در ساختار اقتصاد

مشاوره مالیاتی تلفنی

نتایج فرار مالیاتی:

از انجایی که منبع اصلی درآمد دولت، پرداخت مالیات از سوی مودیان است؛ فرار مالیاتی باعث کاهش درآمد دولت و ناتوانی دولت در تامین هزینه های عمومی جامعه است. هزینه های عمومی جامعه شامل هزینه های اداری، اجرایی، اقتصادی، حقوق و دستمزد و غیره است که این ناتوانی باعث افزایش فشار به اقشار جامعه می­شود.

یکی از نتایج فرار مالیاتی شکاف عمیق میان طبقات درآمدی جامعه است. فرار مالیاتی باعث می شود افرادی که از پرداخت مالیات سرباز زده اند، توان رقابتی بالاتری نسبت به بقیه پیدا کرده و درآمد بیشتری داشته و همین امر باعث ایجاد شکاف درآمدی میان اقشار جامعه خواهد شد و در نهایت منجر به تنش در کشور می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات تکلیفی چیست و انواع آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نتایج فرار مالیاتی

کاهش در امد کشور نیز یکی از نتایج فرار مالیاتی است که باعث کاهش بودجه می­شود. در صورت کمبود سرمایه دولت توان سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی را نداشته و همین مسئله باعث کاهش اشتغال و سرعت پیشرفت جامعه شده و در نهایت منجر به نارضایتی مردم و فشار به دولت می شود.

در صورت فرار مالیاتی تسط عده ای به سرمایه گذاری ها بیشتر و کشیده شدن ثروت به سوی گروه های خاص می­شود. این امر باعث اعتراض و نارضایتی مردم شده و در صورتی که زیر ساخت مناسبی برای مبارزه با این کار از سوی دولت اعمال نشود، اعتراضات مردم باعث افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی و ایجاد تعارض میان افراد قومیت و گروه های مختلف فرهنگی اقتصادی و سیاسی در جامعه می شود.

مالیات بر ارث

در چه صورتی مودی محکوم به فرار مالیاتی است:

  • اگر تراز نامه و حساب سود و زیان و سایر دفاتر و اسناد و مدارک که ملاک محاسبه مالیات هستند، خلاف واقعیت باشد و مودی به آنها استناد کند مشمول فرار مالیاتی می­شود.
  • اگر برای سه سال پیاپی، مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی و تراز نامه و حساب سود و زیان خودداری کند محکوم به فرار مالیاتی می شود.
  • اگر مودی درآمد واقعی و نوع فعالیت اقتصادی خود رابه طور واضح و اشکار بیان نکند و در واقع مخفی کاری کند محکوم به فرار مالیاتی هستند.
  • اگر مودی اجازه ندهد که مامورین و بازرسان مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی اش دست پیدا کنند در زمره فرار مالیاتی محسوب می شوند.
  • اگر مودی خودش مامور وصول مالیات دیگران باشد و در این کار کوتاهی و قصور داشته باشد و وظیفه اش را در زمان قانونی مقرر انجام ندهد.
  • اگر مودی در معاملات و قراردادهای خود از نام دیگران استفاده کند و قراردادها را به نام دیگران تنظیم کرده و یا قراردادهای دیگران را برخلاف واقعیت به نام خودش صادر کند.
  • اگرمودی از کارت بازرگانی دیگران به منظور فرار مالیاتی استفاده نماید.
  • تنظیم کردن فعالیت های اقتصادی به گونه ای که به نظر برسد مشمول معافیت مالیاتی بوده در حالی که در واقعیت معاف از مالیات نبوده است.

برای مطالعه مقاله بدهی مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

فرار مالیاتی جرم یا تخلف

مجازات های مشخص شده برای مودیانی که محکوم به فرار مالیاتی هستند:

مجازات اشخاص عادی با شرکت ها یا موسساتی که فرار مالیاتی دارند با هم فرق داشته و متفاوت از یکدیگر است. به عبارت دیگر بین اشخاص حقیقی و حقوقی در مجازات فرار مالیاتی تفاوت زیادی هست.

مالیات بر مستغلات

فرار مالیاتی جرم یا تخلف:

جرم عملی است که در قانون از آن به عنوان جرم یاد شود و مجازاتی هم توسط قانون برایش در نظر گرفته شده. اما تخلف، کوتاهی در اجرای قوانین یا نقض قانون است. از انجا که برخی اقدامات در قانون مالیات مستقیم به عنوان جرم نام برده شده، می توان گفت فرار مالیاتی نوعی جرم محسوب می شود.

مجازات اشخاص عادی یا اشخاص حقیقی:

  • حبس بیش از 6 ماه تا دو سال .
  • جریمه نقدی بین 2 میلیون تا 8 میلیون.
  • ضربه شلاق از 31 تا 74 ضربه.
  • محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال.
  • انتشار و پخش حکم در رسانه ها و جراید.
  • پرداخت مبلغ اصلی مالیات به اضافه جریمه های مقرر شده.
  • جبران ضرر و زیان وارد شده به دولت.

برای مطالعه مقاله اعتراضات مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مجازات شرکت ها و موسساتی که فرار مالیاتی دارند:

ممنوعیت از فعالیت های شغلی از 6 ماه تا 2 سال

ممنوعیت از صادر شدن اسناد تجاری برای شرکت

عدم گزارش فرار مالیاتی در صورت اطلاع از این کار، اگر حسابرسان یا حسابداران مامورین مالیاتی بانک، موسسات مالی و اعتباری و غیره متوجه شوند که شرکت از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کرده اند و در واقع فرار مالیاتی انجام می دهند و این کار را گزارش ندهند به پرداخت 2 میلیون جریمه نقدی 31 ضربه شلاق و محکومیت 6 ماهه می شوند.

این قانون برای اشخاص عادی نیست و اگر اشخاص عادی با فرار مالیاتی مواجه شوند و این مسئله را گزارش ندهند جرمی مرتکب نشده و چیزی به گردن ندارند.

راهکار مقابله با فرار مالیاتی:

یکی از بهترین راه های مقابله با فرار مالیاتی، همان قانون مالیات مستقیم است که در ایران از سال 1345 وضع شد.

ماده 199 و 200 قانون مالیات مستقیم درباره فرار مالیاتی است و در این ماده عنوان می شود که شخص حقیقی یا حقوقی که مشمول پرداخت مالیات باشد در صورت عدم پرداخت مالیات علاوه بر مسئولیت تضامنی مودی برای پرداخت مالیات باید جریمه ای معادل 20 درصد مالیات پرداخت نشده را بپردازد.

حتی اگر شخص حقوقی که اقدام به فرار مالیاتی نموده، جزو شرکت ها و موسسات دولتی هم باشد باز مشمول مجازات و تخلفات اداری شده و طبق قانون محکوم خوهد شد. فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات یکی از روش های دیگر تشویق مردم به پرداخت مالیات است.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها