مشاور رسمی مالیاتی چیست

در پاسخ به این سوال که مشاوره مالیاتی رسمی چیست؟ باید برایتان بگوییم مشاور مالیاتی کسی است که هم در عرصه حسابداری هم در حوزه مالیاتی، دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه است. به علاوه این که مشاوره رسمی مالیاتی به قوانین و حقوق مالیاتی آشنایی کامل دارد. این مقاله به وظایف مشاور مالیاتی رسمی می پردازد.

مشاور رسمی مالیاتی چیست:

مشاوران مالیاتی شخص یا اشخاصی هستند که نقش اصلی شان، اداره کردن امور مربوط به مصارف و منابع شرکت است. در واقع یک مشاور مالیاتی با رصد کردن هزینه ها و بررسی مصارف مالی بهترین استراتژی را در اختیار مدیران مالی شرکت قرار می­دهد.

مشاوره مالیاتی اصولاً جزو افراد آموزش دیده، تحصیل کرده و باتجربه در حوزه های مالیاتی و حسابداری است که ضمن تسلطی که به دانش حسابداری دارد به قوانین و مقررات مالیاتی نیز اشراف داشته و تجربه اداره پرونده های مالیاتی و پیگیری در مراجع قضایی را دارد. به مشاوره مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز گفته می­شود.

مشاور رسمی مالیاتی باید به قوانین، آیین نامه ها و بخشنامه های مالیاتی شناخت و تسلط کافی داشته باشد تا بتواند شرکت یا سازمان را برای پرداخت مالیات کمتر کمک کند.

خدمات مالیاتی

روش­ های مشاوران رسمی مالیاتی برای کاهش هزینه ها:

مشاوران رسمی مالیات برای کاهش هزینه مالیاتی دو روش و راهکار پیشنهاد می­دهند.

روش اول، پشتیبانی مالیاتی:

مشاوره مالیاتی با کمک به مدیران شرکت آنها را با قوانین مالیاتی و پیچیدگی های آن آشنا می کند.

مشاور مالیاتی با تنظیم دقیق صورت های مالی شرکت آنها را به طور شفاف و دقیق تنظیم کرده و به دنبال روش هایی برای پرداخت مالیات کمتر است.

نظارت بر قراردادهای منعقده، بررسی شیوه پرداخت و دریافتی های شرکت و نیز راه های استفاده از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی وظیفه دیگری از مشاوران مالیاتی است.

پشتیبانی مالیاتی

روش دوم، دادرسی مالیاتی:

یکی از وظایف مشاوره رسمی مالیاتی در دست گرفتن پرونده های مالیاتی مؤسسه یا شرکت برای حل مشکلات به وجود آمده در هیئت حل اختلاف و سایر مراجع قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی است.

در صورتی که صاحبان کسب و کار در پایان سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده و پس ار دریافت برگ تشخیص به مالیات تعلق گرفته به آن معترض باشند؛ در این صورت است که شرکت نیاز به فردی دارد که بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف حضور یافته و از اظهارنامه مالیاتی شرکت یا مؤسسه دفاع کند تا مالیات مضاعفی به آنها تحمیل نشود.

مشاوره مالیاتی با تخصص، تجربه و تسلطی که به قوانین مالیاتی دارد از سوی شرکت در جلسات هیئت حل اختلاف شرکت کرده و توانایی این را دارد از پرداخت مالیات مضاعف برای شرکت جلوگیری کند.

مشاوره مالیات

چگونه مشاوره رسمی مالیاتی شویم:

راه های زیادی وجود دارد که شما به عنوان مشاور رسمی مالیاتی مشغول به کار شوید.

راهکار اول:

اخذ مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های حسابداری، مالی، بازرگانی و غیره است. یکی از مهارت های لازم برای مشاور مالیاتی تسلط بر قوانین مختلف مانند قانون مالیات مستقیم، قانون مالیات برارزش افزوده، قانون بیمه تأمین اجتماعی، قانون کار و غیره است.

راهکار دوم:

شرکت در دوره های آموزشی تخصصی با کسب مدرک معتبر است. پس از اتمام این دوره های آموزشی باید در پروژه های کارورزی و کارآموزی شرکت کنید.

انواع خدمات مشاوره رسمی مالیات

انواع خدمات مشاوره رسمی مالیات:

اصولاً شرکت های ارائه دهنده مشاوره مالیاتی به چندین روش این کار را انجام می دهند.

1- مشاوره مقطعی:

در این روش، مشاوره رسمی مالیاتی در یک بازه زمانی مشخص و از پیش تعیین شده، به مؤدیان ارائه خدمات می­دهد.

2- مشاوره همراه:

این روش از مشاوره برای کسب و کارهای بزرگ و شرکت ها مناسب است. مشاوره رسمی مالیاتی با مطالعه پرونده های مالی و مالیاتی شرکت یا به صورت تلفنی یا به صورت حضوری به آنها مشاوره می دهد. در این روش مسئولین شرکت ها قراردادی مشخص با مشاوران بسته و در هر ساعتی از روز به مشاوران دسترسی خواهند داشت.

3- مشاوره موردی:

مشاوره موردی مربوط به زمانی است که به صورت موردی و خاص، نیاز به استفاده از مشاوره مالیاتی داشته باشید. کارهایی نظیر تنظیم و اصلاح صورت های مالی، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده و غیره جزو وظایفی است که مشاوره موردی حتی به صورت تلفنی هم برایتان انجام می­دهد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

مزایای به کارگیری مشاوره رسمی مالیاتی:

مشاوره مالیاتی اگر از دانش و تخصص کافی برخوردار باشد، سرمایه مالی شرکت را حفظ می کند. به کمک مشاوره مالیاتی بخش عظیمی از سرمایه شرکت حفظ شده و صاحبان شرکت مجبور به پرداخت مالیات های سنگین نخواهند بود.

مزیت دیگر استفاده از مشاور مالیاتی مدیریت سرمایه گذاری، برنامه ریزی برای کسب و کار، فرا رسیدن موعد بازنشستگی و غیره است. اقداماتی نظیر افزایش سرمایه، خرید ملک هم با استفاده از خدمات مشاور رسمی مالیاتی با حداقل مبلغ پرداختی امکان پذیر می شود.

مهارت های مورد نیاز مشاور مالیاتی:

  • مشاوره مالیاتی باید اطلاعات حقوقی بالایی داشته باشد تا بتواند پرونده های مالیاتی شرکت را به سرانجام برساند.
  • روابط عمومی بالا نیز یکی از مهارت های مشاور مالیاتی است که برای مذاکره با مشتریان و شرکت در جلسات هیئت حل اختلاف ضروری است.
  • مشاور مالیاتی باید مهارت ریسک و فعالیت در محیط های جدید را داشته باشد و بتواند به صاحبان شرکت شیوه آغاز فعالیت مالی را نشان دهد. مشاوره مالیاتی باید توان ارائه راهکارهای جدید را داشته باشد تا شرکت را از ضرر و زیان نجات دهد.
  • مشاور مالیاتی باید روش های درست بازاریابی و تبلیغات مناسب به مدیر عامل شرکت را نشان دهد. هدایت مسیر بازاریابی شرکت به سمت و سویی که سود دهی بالا رود یکی از اصلی ترین وظایف مشاور مالیاتی است.
فرق مشاور مالیاتی و حسابدار

فرق مشاور مالیاتی و حسابدار چیست:

یک حسابدار تنها کاری که انجام می دهد ثبت و محاسبات صورت های مالی است و ازطرف دیگر انجام فعالیت های روتین شرکت نیز جزو وظایف حسابداران شرکت است.

حسابدار وظیفه دارد میزان درآمد، هزینه دارایی، فروش و غیره را محاسبه و ثبت کرده و پس از محاسبه مالیات، حقوق کارکنان را بپردازد. حسابداران مسئولیتی در زمینه اصلاح هزینه ها و انحراف روند مصرف درآمدها ندارد.

تفاوت اصلی مشاور مالیاتی با حسابداری، تضمین سلامت مالی شرکت است. مشارو مالیاتی باید در زمان مناسب، تصمیماتی در زمینه گسترش، رشد و توسعه شرکت بگیرد. شرکت را از مالیات های سنگین خلاص کند و راه استفاده از تخفیفات مالیاتی را برای شرکت هموار کند.

مالیات بر مستغلات

خدمات اجرایی انجام شده در مشاوره مالیاتی:

  • ممانعت و پیشگیری از جرایم مالیاتی که گریبان شرکت را می گیرد.
  • تهیه تنظیم و ارسال انواع اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در شرکت، اظهارنامه مالیات بر عملکرد شرکت، اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالانه
  • تهیه و تنظیم صورت معاملات خرید و فروش فصلی
  • شرکت و حضور در جلسات رسیدگی مالیاتی و پیگیری اعتراض مالیاتی در مراحل مختلف از ریئس سازمان امور مالیاتی تا هیئت حل اختلاف و شورای عالی مالیاتی
  • تهیه لوایح مالیاتی برای ارائه به هیئت های حل اختلاف
خدمات مشاوره ای

خدمات مشاوره ای مشاوره رسمی مالیاتی:

انجام مشاوره در خصوص چگونگی تنظیم دفاتر قانون براساس آیین نامه تحریر دفاتر قانونی برای پیشگیری ار رد دفاتر توسز ممیزین مالیاتی

ارائه مشاوره برای تهیه اسناد و مدارک مالی و نیز پیشگیری از محاسبه مالیات به صورت علی الراس

مشاوره در خصوص قوانین مالیاتی مربوط به محاسبه و پرداخت انواع مالیات بر درامد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات تکلیفی؛ مالیات بر درآمد اجاره و مالیات برارزش افزوده

جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران:

مطابق ماده 28 قانون مالیات برارزش افزوده مصوب اردیبهشت ماه 1387 با هدف ارتقا فرهنگ مالیاتی پرداخت کنندگان مالیات و نیز برای ارائه مشاوره مالیاتی صحیح دقیق و به روز برای مؤدیان مالیاتی نهادی به نام جامعه رسمی مشاوران مالیاتی در ایران تأسیس شد.

این نهاد بر مبنای قوانین و مقررات مالیاتی کشور و نیز به منظور ارائه خدمات مورد نیاز مؤدیان هنگام مراجعه به ادارت و سازمان های مالیاتی تاسیس و آغاز به کار کرد.

مطابق قانون مراجع ذی ربط دولتی موظف هستند در حوزه قانونی خود و در حدود مقررات مالیاتی با جامعه مشاوران رسمی همکاری و مشارکت داشته باشند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مشاوره مالیاتی پاکدشت دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها