بخشودگی جرایم امور مالیاتی

مالیات میزان مشخصی از درآمد اقشار مختلف جامعه است که باید به دولت پرداخت شود. دولت مالیات های گرفته شده از مردم را صرف هزینه های عمومی و جاری جامعه می کند. هر گونه تخلف از پرداخت مالیات اعمال شده از سوی پرداخت کنندگان مالیات تخلف محسوب می شود. دولت در بازه های زمانی مشخص برای رفع تخلفات مودیان مالیاتی و نیز برای تشویق آنها به پرداخت مالیات بخشودگی هایی برایشان در نظر می گیرد. بخشودگی های جرایم مالیاتی دائمی نیست و به صورت مقطعی و کوتاه مدت است.

خدمات مالیاتی

جرایم امور مالیاتی چیست:

یکی از مهم ترین و اساسی ترین وظیفه هر شهروند در جامعه پرداخت مالیات است. اگر هر شهروند پرداخت مالیات را به طور درست و اصولی و در زمان معین انجام دهد، می­تواند از حقوق شهروندی بیشتری برخوردار شود. اگر شهروندان جامعه وظایف مالیاتی خود را به درستی انجام ندهند و از پرداخت مالیات سرباز زنند و یا مالیات را با تاخیر پرداخت کنند و یا در تحویل اظهارنامه تاخیر داشته باشند از نظر قانون مرتکب جرم مالیاتی شده اند و باید مجازات شوند. هر فرد بنا بر میزان و مقدار جرم مرتکب شده مشمول جریمه مالیاتی و سایر قوانین بازدارنده می شوند. جرایم امور مالیاتی بسیار گسترده و متعدد هستند.

برای مطالعه مقاله مراحل رسیدگی پرونده مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جرایم مالیاتی مودیان

هفت جرم مالیاتی مودیان:

طبق آنچه در قانون آمده است اگر شخصی یکی از هفت اقدام زیر را انجام دهد در شمار مجرمان مالیاتی محسوب می شود.

  1. اگر شخصی در تنظیم دفاتر و اسناد مالیاتی بر خلاف واقعیت عمل کند و به این دفاتر استناد کند مجرم مالیاتی محسوب می شود.
  2. مخفی کردن درآمد و فعالیت اقتصادی توسط مودی نیز، جرایم مالیاتی محسوب می شود.
  3. عدم اجازه به مامورین مالیاتی برای انجام تکالیف قانونی و دسترسی به اطلاعات مالیاتی واقتصادی خود و اشخاص ثالث در ارتباط با مسائل مالیاتی هم نوعی جرم مالیاتی محسوب می شود.
  4. انجام ندادن وظایف قانونی توسط مودی مانند امور مربوط به مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده برای وصول یا کسر مالیات سایر مودیان و اتصال آنها به سازمان امور مالیاتی در موارد ذکر شده در قانون.
  5. استفاده از نام و عنوان دیگران در تنظیم قراردادها و معاملات تجاری و یا استفاده از نام خود در معملات و قراردادهای تجاری دیگران.
  6. انجام ندادن تکالیف قانونی مالیاتی مانند عدم تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مشخص کردن میزان درآمد و هزینه ها در طول سه سال متوالی.
  7. به کار بردن کارت بازرگانی دیگران در معاملات تجاری برای یافتن راه فرار مالیاتی.

مشاوره مالیات

مجازات مالیاتی درجه شش:

در اصلاحیه قانونی که در 31 تیرماه سال 1394 قانون مالیات مستقیم به تصویب رسید، شش درجه مجازات برای متخلفات مالیاتی درنظر گرفته شد که از تاریخ تصویب قانون به بعد لازم الاجراست و با متخلفن برخورد خواهد شد. این مجازات ها به شرح زیر هستند.

  1. حبس از شش ماه که تا دو سال هم ممکن است طول بکشد.
  2. جریمه نقدی از 2 میلیون تا 8 میلیون تومان.
  3. تحمل ضربات شلاق از 31 تا 74 ضربه.
  4. محرومیت از حقوق و فعالیت های اجتماعی به مدت شش ماه تا پنج سال.
  5. انتشار حکم قطعی صادر شده برای مودی در رسانه ها و جراید.
  6. ممنوع شدن اشخاص حقوقی از فعالیت های شغلی و اجتماعی تا 5 سال.
  7. ممنوع بودن اشخاص حقوقی برای دعوت عمومی جهت افزایش سرمایه تا 5 سال.
  8. اشخاص حقوقی متخلف تا 5 سال اجازه صدور اسناد تجاری را نخواهند داشت.

برای مطالعه مقاله معافیت مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مجازات مالیاتی

سایر جریمه های مالیاتی:

علاوه بر موارد ذکر شده و ممنوعیت قانونی متعدد، مجرمان مالیاتی که مرتکب انواع تخلف ها می شوند علاوه بر پرداخت اصل مالیات و جریمه های تعیین شده باید ضرر و زیان وارده به دولت را نیز جبران کنند.

حسابرسان و حسابداران و کسانی در تخلف های مالیاتی شرکت ها و موسسات مشارکت داشته باشند نیز مجرم هستند و براساس میزان جرم مشمول جریمه های مالیاتی خواهند شد.

مشاوره مالیاتی تلفنی

بخشودگی جرایم امور مالیاتی:

دولت با ابزار های مختلفی ماند معافیت مالیاتی، بخشودگی مالیاتی، طرح های تشویقی و غیره تلاش می کند تا مودیان مالیاتی را به پرداخت مالیات مجاب کند. بخشودگی های مالیاتی هر چند وقت یک بار با صادر کردن بخشنامه های مختلف، برای اجرایی شدن به سایر دستگاه ها ابلاغ می شود.

بخشودگی مالیاتی یکی از ابزارهای دولت برای تشویق مردم به پرداخت مالیات است. بخشودگی مالیاتی شامل افرادی می شود که در طول زمان اعلام شده طرح های بخشودگی، مبالغ تعیین شده را پرداخت کنند. یکی از مشوق های دیگر دولت برای افراد خوش حساب که نسبت به تسویه اصل مبلغ تعیین شده در زمان مقرر اقدام می کنند، علاوه بر بخشش جریمه های مالیاتی، استفاده از طرح های تشویقی است.

برای مطالعه مقاله سنگین ترین جرایم مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بخشودگی جرایم امور مالیاتی

مودیان خوش حساب چه کسانی هستند:

اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را در زمان معین تصفیه می کنند، جزو افراد خوش حساب تلقی می شوند. افراد خوش حساب نه تنها مشمول بخشش جریمه های مالیاتی می شوند، بلکه شامل طرح های تشویقی هم هستند. استفاده از بخشودگی مالیاتی در صورتی قابل استفاده است که مودی در زمان اعلام شده از سوی دولت برای بخشودگی ها اقدام به پرداخت مبالغ مقرر شده کنند.

مالیات بر ارث

بخشودگی جرایم امور مالیاتی در سال 98:

براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی در سال 98 جرایم مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی غیر دولتی که تا اخر مهر ماه اصل مالیات خود را پرداخت کنند، مشمول بخشودگی مالیاتی به طور صد در صد می شوند. به عبارت دیگر در صورت پرداخت مالیات تا پایان مهر ماه 100 درصد جرایم مالیاتی آنها بخشوده خواهد شد.

برای مطالعه مقاله مودی مالیاتی کیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

طرح تشویقی مودیان

طرح تشویقی مودیان در سال 98:

مشمولان مالیاتی که مالیات خود را در زمان مقرر پرداخت نکرده باشند به تناسب تاخیری که تا پایان سال داشته اند به ازای هر یک ماه در بخش های تولیدی 2 درصد و برای سایر بخش ها 4 درصد از مبلغ مالیات شان کاسته خواهد شد. این بخشنامه مربوط به سال 1398 بود.

در واقع اگر مودی مالیات سال 95 خود را پرداخت نکرده باشد و در زمان مقرر یعنی تا پایان مهر ماه اصل مالیات که شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم است را پرداخت کند، تمام جرایم مالیاتی اش تا این تاریخ به صورت صد در صد بخشیده خواهد شد.

مالیات بر مستغلات

مصادیق بخشودگی مالیاتی:

در مالیات های مستقیم تمام یا بخشی از جرایم بنا به درخواست و با توجه به خوش حساب مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل مشمول بخشودگی است.

مالیات حقوق بگیران شاغل در روستاها و نقاط محروم و دور افتاده تا پنجاه درصد طبق لیست سازمان برنامه و بودجه بخشودگی دارند. بدهی مالیات بر درآمد حقوق کادر نظامی و انتظامی تا تاریخ مشخصی که از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین شده است بخشوده است.

مالیات سودهایی که متعلق به قبض های اقساطی اصلاحات ارضی است هم چنان مشمول بخشودگی مالیاتی است.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها