انواع خدمات مالی و مالیاتی

انواع خدمات مالی و مالیاتی مربوط به محاسبه، تهیه و پرداخت صورت های مالی، اظهارنامه و غیره است.

مالیات چیست:

هر شهروند ایرانی که در جامعه زندگی می­کند، حق و حقوقی دارد که دولت متعهد به اجرای آن است. به عبارت دیگر هر شهروند ایرانی که دارای درآمد است باید مالیات پرداخت کند و از سوی دیگر دولت با استفاده از مالیات، مخارج عمومی جامعه را تأمین می­کند.

خدماتی که دولت در قبال دریافت مالیات به شهروندان ارائه می­دهد، شامل برقراری امنیت، ارائه خدمات شهری، آموزشی، خدمات امدادی و رفاهی و غیره است.

موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از تعهدات دولت برای تأمین حقوق مردم است. لازم به ذکر است که دولت برای تأمین هزینه های فوق ملزم به دریافت مالیات از مردم است.

مشاوره مالیات

انواع مالیات در ایران:

مالیات ­ها در ایران به دو دسته تقسیم می­شود.

1- مالیات مستقیم، مالیاتی است که پرداخت آن به طور مستقیم بر عهده یک نفر است که همان مؤدی مالیاتی است.

2- مالیات غیر مستقیم، در پرداخت مالیات به شیوه غیر مستقیم، شخص دیگری غیر از مؤدی مالیاتی، وظیفه پرداخت مالیات را برعهده دارد.

انواع مالیات

خدمات مالی چیست:

حوزه کاری خدمات مالی، بسیار گسترده و بسیط است. طوری که از ساده ترین شرکت­ها تا پیچیده ترین آنها، نیازمند خدمات مالی هستند.

خدمات مالی مربوط به انجام کلیه خدمات اقتصادی و مالی، فعالیت بانک ها و مؤسسات اعتباری، شرکت‌های سرمایه گذاری و بیمه می­شود.

خدمات مالی در واقع خدماتی است که به واسطه خرید و فروش و انجام معاملات گوناگونی نظیرخرید و فروش اوراق بهادار انجام می­شود.

هر چند با وجود نرم افزارهای حسابداری انجام فرآیندهای مالی فرآینده ساده ­ای پیدا کرده، ولی هنوز هم از نقش نیروی انسانی حداقلی برای وارد کردن اطلاعات به سیستم‌ها نباید غافل شد. در کنار نرم افزارهای مناسب برای انجام حسابداری، نیاز به ارائه خدمات مالی توسط افراد خبره و کاربلد وجود دارد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

خدمات مالیاتی چیست:

از جمله پیچیده ­ترین فعالیت­های یک شرکت، انجام خدمات مالیاتی است. حتی با وجود نرم افزارهای حسابداری در صورت بروز اشتباه در وارد کردن اطلاعات در پایان سال دچار مشکل می­شوید و در نهایت محاسبه مالیات برای شرکت تجاری­تان به صورت علی الراس خواهد شد که در نتیجه مالیات هنگفتی به شرکت تحمیل خواهد کرد.

اما با استفاده از خدمات مالیاتی امکان محاسبه مالیات به صورت علی الرأس به حداقل رسیده و استفاده از تخفیفات مالی و تقسیط مالیات نیز بیشتر می­شود.

انواع خدمات مالیاتی:

یکی از مهم ترین مسایل شرکت ها و مؤسسات و بنگاه های اقتصادی، پرداخت مالیات است که عدم آشنایی و تسلط به قوانین مالیاتی جرایم سنگینی برای مودیان به همراه دارد. خدمات مالیاتی که توسط شرکت­های مالیاتی انجام می­شود با هدف کم کردن میزان مالیات پرداختی با استفاده از راهکارهای قانونی است.

انواع خدمات مالی و مالیاتی

انواع خدمات مالی و مالیاتی:

انواع خدمات مالی و مالیاتی ارائه شده توسط شرکت­ها به شرح زیر است:

تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد

از جمله خدمات مالی ومالیاتی انجام شده، تهیه و تنظیم انواع اظهارنامه های مالیاتی و اظهارنامه عملکرد است.

اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی است که شخص حقیقی یا حقوقی با بیان میزان واقعی درآند، هزینه، دارایی، بدهی، سرمایه، معافیت و درآمدهای مشمول مالیات 25 درصد از سود خود را در اظهارنامه عملکرد به سازمان امور مالیاتی بپردازد.

انالیز مالیاتی

تهیه و تنظیم مالیات برارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یکی از جدیدترین انواع مالیات هایی است که مودیان موظف به پرداخت آن هستند. در واقع مصرف کنندگان کالا و خدمات جزو کسانی هستند که مالیات برارزش افروده را باید پرداخت کنند. مصرف کننده می­تواند مصرف کننده نهایی، میانی یا مصرف کننده مواد اولیه باشد.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات است که در چرخه تولید و در هر مرحله به ارزش کالای ساخته شده افزوده می شود. مالیات ارزش افزوده درهر مرحله از انتقال به مصرف کننده بعدی، باید توسط خریدار پرداخت شود. فروشنده نیز باید در دوره های سه ماهه، مالیات ارزش افزوده دریافتی از خریدارن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد.

در صورت عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده دریافتی از خریداران به سازمان امور مالیاتی، مشمول جرایم سنگین می شوند. فروشنده ها وظیفه دارند گزارش خرید و فروش خود را همراه با مالیات ارزش افزوده دریافتی تا 15 روز پس از پایان فصل به سازمان امورمالیاتی اعلام نماید.

خدمات مالیاتی

بررسی مشکلات مالیاتی

یکی دیگر از انواع خدمات مالی و مالیاتی بررسی مشکلات مالیاتی شرکت­ها است. مشکلاتی نظیر اختلافات با اداره امور مالیاتی بر سر تعیین میزان مالیات و صدور برگ تشخیص مالیات، بررسی مشکلات موجود با هیئت حل اختلاف و سایر مراجع قانونی و به طور کلی بررسی مشکلات مالیاتی، جزو خدمات مالیاتی محسوب می­شود.

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که موظف به پرداخت مالیات هستند باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کرده و همراه با سایر اسناد و مدارک مالی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

هر مودی باید در این مرحله دفاتر قانونی خود را مانند دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و سایر دفاتر تهیه کرده و بدون هیچ گونه نقصی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

اظهارنامه مالیاتی

تحریر دفاتر قانونی

برای تحریر قانونی باید اصول و قواعدی را رعایت کنید. علاوه بر این که دفاتر قانونی را باید در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند در زمان مقرر هم برای پلمپ دفاتر اقدام کنند. مؤدیان مالیاتی وظیفه دارند قبل از شروع سال مالیاتی نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. در تهیه و تنظیم دفاتر قانونی باید نهایت دقت را به خرج دهید وگرنه مشکلات مالیاتی زیادی گریبانگیرتان خواهد شد.

دریافت گواهینامه ارزش افزوده

کلیه دریافت کنندگان مالیات ارزش افزوده باید گواهی نامه مبنی بر دریافت مالیات ارزش افزوده داشته باشند. برای گرفتن گواهی ارزش افزوده باید قبل از هر کاری برای این دریافت گواهی ارزش افزوده ثبت نام کنند و پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی برای دریافت گواهی نامه ارزش افزوده اقدام کنند.

سازمان امور مالیاتی پس از بررسی اسناد و نامه های ارسال شده در صورت عدم وجود نقض برای مودی گواهی 6 ماهه صادر کرده و پس از پایان 6 ماه دوباره آن را تمدید می کنند. بدون داشتن گواهی ارزش افزوده دریافت این مالیات از مودیان غیر قانونی است و آنها را مشمول جریمه می کند. مودیان باید گواهی ارزش افزوده خود را تمدید کنند . لازم است مودیان بدانند تأخیر در تمدید گواهی ارزش افزوده ضمن آن که فعالیت های آنها را دچار اختلال کرده نوعی تخلف محسوب می­شود.

مالیات بر ارث

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

مطابق ماده 169 مالیات مستقیم مودیان مالیاتی وظیفه دارند پس از دریافت کد اقتصادی در پایان هر فصل، فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. و معاملات خود را به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

اشخاص حقیقی و حقوقی تا زمانی که کد اقتصادی خود را دریافت نکرده اند، اجازه ندارند گزارش فصلی خود را با کد اقتصادی دیگران به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند؛ چون در این صورت به میزان 10 درصد معاملات خود جریمه می شوند.

زمان لازم برای ارسال گزارشات فصلی حداکثر یک ماه پس از پایان هر فصل است. با استفاده از خدمات مالیاتی می­توانید این گزارش را به صورت بی نقص و با دقت و رعایت تمام جزئیات مورد نظر سازمان امور مالیاتی، تهیه و تنطیم نمایید.

مالیات

تهیه و تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل

یکی از مهم­ترین اموری که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ با آن دست و پنجه نرم می­کنند، تهیه و تنظیم قراردادهای پرسنل مطابق قانون شیوه محاسبه حقوق و مزایا و محاسبه کسورات قانونی مانند مالیات بیمه عوارض است. یکی از خدمات مالی و مالیاتی تهیه و تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل است.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها