اشخاص حقیقی و حقوقی

یکی از واژه های پرکاربرد در حسابداری، شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند. شخصیت حقیقی به افرادی گفته می شود که شخصیت مستقل داشته و در جامعه مشغول زندگی هستند اما شخصیت حقوقی مجموعه ای از افراد هستند که یک تشکل، شرکت یا سازمان را به وجود می آورند.

تعریف شخصیت حقیقی:

اشخاص حقیقی افرادی هستند که در جامعه زندگی می کنند، دارای شخصیت مستقل هستند و با اتکا به شخص خود، مسئولیت ها و تهعداتی را که در زندگی دارند جامه عمل می­پوشانند. اشخاص حقیقی دارای حقوق و تکالیفی هستند که ملزم به رعایت آن هستند.

مالیات بر مستغلات

تعریف شخصیت حقوقی:

در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، نه فقط افراد بلکه مجموعه های دیگری چون گروه ها، جمعیت ها، مؤسسات، سازمان­ها و غیره مشغول فعالیت هستند که به این دسته اشخاص حقوقی گفته می شود.

شخصیت حقوقی شامل افراد و انسان ها نمی­شود و به مجموعه ای از افرادی گفته می­شود که در کنار هم و زیر نظر قانون، شخصیت جدید و مستقلی دارند. اشخاص حقوقی در واقع ماهیت تجاری داشته و شامل هر شرکت، موسسه یا سازمان انتفاعی یا غیر انتفاعی می­شود. شخصیت اشخاص حقوقی از مالکان یا شرکای شرکت ها جدا است و مستقل از آن است. یک شرکت حقوقی با قراردادی که میان افراد حقیقی به وجود می­آید، شخصیت پیدا کرده و دارای ئجود مستقلی می­شود.

ماهیت اشخاص حقیقی

ماهیت اشخاص حقیقی:

ماهیت اشخاص حقوقی به اندازه طول عمرشان است که با تولد آغاز شده و با مرگ به پایان می رسد. هر فرد در جامعه، دارای مشخصات شناسنامه ای است که بلافاصله پس از تولد دارای شخصیت حقیقی می شود.

ماهیت اشخاص حقوقی:

ماهیت اشخاص حقوقی بسته به طول مدت قرارداد است. بعضی از حقوق دان ها این دسته بندی را نپذیرفته و معتقدند که اشخاص حقوقی عملاً استقلالی از خود ندارند و این اشخاص حقیقی هستند که به اشخاص حقوقی جان داده و آن را زنده می کنند. حقوق گفته شده برای شخص حقوقی، مربوط به اشخاص حقیقی است. به نظر حقوق دان ها مالکیت اشخاص حقوقی نوعی مالکیت اشتراکی است و شخصیت حقوقی در واقع، شخصیت مجموعه مالکین است که طبق توافقات میان آنها به وجود آمده است.

مشاوره مالیاتی

تفاوت­های شخصیت حقیقی و حقوقی:

شخصیت های حقیقی افراد زنده ای هستند که وجود خارجی و حقیقی دارند و قابل رویت و مشاهده هستند؛ ولی اشخاص حقوقی وجود خارجی ندارند و فرضی و اعتباری هستند.

شخصیت افراد حقیقی با تولد آغاز می شود و با مرگ پایان می­پذیرد اما اشخاص حقوقی با قرارداد میان افراد حقوقی متولد شده و پس از پایان قرارداد، منحل شدن یا ورشکستگی، عمر شان به سر می رسد.

تفاوت¬های شخصیت حقیقی و حقوقی

شباهت­های شخصیت حقیقی و حقوقی:

  1. هر شخص حقیقی دارای یک نام و نام خانوادگی است، شخص حقوقی نیز باید نام و برند ثبت شده داشته باشد تا بتواند فعالیت های قانونی خود، انجام معاملات و ارتباط با سایر شرکت ها داشته باشد.
  2. هر شخص حقیقی دارای جا و مکان و جایگاه مشخصی است تا هر کس در هر زمانی با او کار داشته باشد بتواند به محل زندگی اش مراجعه کند. اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی، باید دارای اقامتگاه و محلی مخصوص برای شرکت باشند تا نامه­های قضایی، اوراق، بخشنامه ها مالیات و غیره به آدرس داده شده ارسال شود.
  3. همان طور که هر شخص حقیقی باید به حقوق و تکالیف خود عمل کند، شخص حقوقی نیز باید به وظایف قانونی خود در قبال چک های صادره، تعهدات مالی و سایر تکالیف قانونی عمل کرده به طور مثال شخص حقوقی موظف به پرداخت مالیات است.

مالیات بر ارزش افزوده

انواع اشخاص حقوقی:

اشخاص حقوقی خود شامل دو نوع عمومی و خصوصی می باشد.

اشخاص حقوقی حقوقی عمومی:

این دسته اشخاص دارای قدرت عمومی و منافع ملی و عمومی هستند. این گروه اهداف مشخصی داشته و با منظور و برنامه ای از پیش تعیین شده به منظور ارائه خدمات عمومی، انجام فعالیت می کنند. اهداف، ضوابط و مقررات حاکم بر این گروه، وابسته به دولت و حکومت بوده و هدف شان کسب درآمد و سود نیست و برای خدمت رسانی به جامعه و حکومت فعالیت می­کنند، مانند شهرداری، بنیاد مسکن و سایر نهاد های دولتی.

اشخاص حقوقی حقوق خصوصی:

این دسته از اشخاص حقوقی به دو منظور تشکیل می شوند:

  1. موسسات غیر تجاری: کلیه شرکت ها یا موسسات غیر دولتی که با اهداف غیر تجاری تشکیل می شوند در این دسته قرار می گیرند. این دسته اشخاص حقوقی با اهداف غیر تجاری مانند فعالیت های ادبی، خیریه و امثالهم گرد هم جمع می­شوند. هدف این گونه شرکت ها انتفاعی نیست و آنچه اهمیت دارد موضوع فعالیت های افراد در این شرکت ها است. این مؤسسات به محض تشکیل شدن شخصیت حقوقی پیدا کرده و نیازی به ثبت شرکت ندارند.
  2. موسسات تجاری: شرکت های تجاری غالباً به منظور تحارت و استفاده از منابع آن تشکیل می­شوند. هدف اصلی این شرکت ها کسب سود و انجام امور بازرگانی است که در قالب عقد قرارداد و با سرمایه معین آغاز به کار می­کنند. این دسته از اشخاص حقوقی تا ثبت شرکت نکنند، شخصیت حقوقی شان ثابت نشده و موضوعیت پیدا نمی­کند.
انواع شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری:

  1. شرکت های سهامی عام و خاص
  2. شرکت های تضامنی
  3. شرکت های با مسئولیت محدود
  4. شرکت های مختلط غیر سهامی
  5. شرکت های مختلط سهامی
  6. شرکت های نسبی
  7. شرکت های تعاونی تولید و مصرف

فعالیت اشخاص حقیقی در بورس:

برای فعالیت در بورس هر شخصی که دارای اوراق هویتی و کد بورسی باشد، می­تواند در بورس سرمایه گذاری کرده، سهام بخرد، بفروشد یا هر فعالیتی که مایل است را به عنوان شخص حقیقی می­تواند انجام دهد.

فعالیت اشخاص حقیقی در بورس

فعالیت اشخاص حقوقی در بورس:

افراد حقوقی برای شرکت در بورس باید مقدمات زیادی را طی کرده و گام های طولانی بردارند؛ از جمله این کارها ثبت شرکت، نام تجاری، کد شناسایی، کد اقتصادی، تاریخ ثبت، موضوع کسب و درآمد، روزنامه رسمی و غیره است.

قانون در برابر شخص حقیقی:

شخص حقیقی با ارتکاب جرم متهم شناخته شده و باید طبق جرمی که مرتکب شده مجازات شود.

فعالیت اشخاص حقوقی در بورس

قانون در برابر شخص حقوقی:

شخص حقوقی نیز در صورت ارتکاب جرم، مجرم شناخته شده و با توجه به نوع جرم انجام شده باید مجازات شود. مجازات شرکت های حقوقی با توجه به جرم شان تعیین شده و شامل ضرر و زیان های زیر است.

شخص حقوقی منحل می­شود یا امول شخص حقوقی را مصادره می­کنند، ممنوعیت فعالیت شخص حقوقی از فعالیت های اجتماعی یا شغلی -ممنوعیت دائم از فعالیت شغلی یا اجتماعی.

  1. ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه به طور دائم یا 5 ساله
  2. ممنوعیت صدور اسناد تجاری برای حداکثر 5 سال
  3. جریمه نقدی
  4. انتشار حکم از طریق رسانه ها

تفاوت مجازات شخص حقیقی با حقوقی:

جریمه نقدی که قانون برای شخص حقیقی در نظر می گیرد 2 برابر و 4 برابر مبلغی است که برای شخص حقوقی در نظر گرفته می شود.

یک شخصیت حقوقی در صورتی منحل می شود که برای اقدام به ارتکاب جرم تشکیل شوند یا این که از هدف اولیه خود منحرف شده و فعالیتش را تغییر دهد.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله حق تمبر مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها