تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیات از مهم ترین ابزارهای کسب درآمد توسط دولت است و در حال حاضر بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند. مالیات بر درآمد نوعی مالیات غیر مستقیم است که به میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه وضع می شود. در واقع مالیات مبلغی است که دولت برای تامین هزینه های خود از افراد جامعه دریافت می کند و در قبال آن خدماتی به مردم ارائه می دهد.

خدمات مالیاتی

اشخاص حقیقی در جامعه:

اشخاص حقیقی کلیه افراد ساکن در کشور هستند که دارای مشخصات شناسنامه ماند نام نام خانوادگی کد ملی و غیره هستند. اشخاص حقیقی در کسب و کار و پرداخت مالیات کسانی هستند که به صورت شخصی و فردی در حال انجام کسب و کار و فعالیت اقتصادی هستند و مالیات اشخاص حقیقی را نیز پرداخت می نمایند.

برای مطالعه مقاله مالیات قطعی عملکرد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تکالیف مالیاتی

اشخاص حقوقی در جامعه:

اشخاص حقوقی شرکت ها، موسسات و صاحبان کسب و کار هستند که دارای نامف کد اقتصادی، شمره اقتصادی و غیره هستند و میزان مالیات آنها وابسته به نوع کسب و کار و میزان درآمد شان محاسبه می شود.

مشاوره مالیات

تکالیف و حقوق متقابل دولت در قبال اشخاص حقوقی و حقیقی:

هر شهروند در جامعه در قبال پرداخت مالیات، حقوقی به گردن دولت دارد. از تکالیف دولت در قبال افراد جامعه و پرداخت کنندگان مالیات برقراری امنیت، ارائه خدمات شهری، آموزشی، خدمات امدادی و رفاهی و غیره است که جزو حقوق مردم بر دولت محسوب شده و دولت موظف به تامین این خدمات برای افراد جامعه است.

از سوی دیگر شهروندان در قبال حقوق و خدماتی که از دولت دریافت می کنند، دارای وظایفی هستند. مهم ترین تکلیف افراد در جامعه پرداخت مالیات به عنوان منبع اصلی تامین خدمات دولت است. تمام کسانی که در جامعه مشغول فعالیت و کسب و کار اقتصادی هستند ملزم به پرداخت مالیات هستند و مالیات دهندگان در جامعه به دو دسته مالیات دهندگان حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند که هر کدام وظایفی به عهده دارند.

برای مطالعه مقاله ماده 169 معاملات فصلی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی

تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی:

همان طور که می دانید اشخاص حقوقی همان شرکت یا موسساتی هستند که در جامعه مشغول انجام کسب و کار و فعالیت هستند. تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی به شرح زیر است.

پلمپ دفتر قانونی: 

در گذشته اشخاص حقوقی برای پلمپ دفاتر قانونی باید به اداره ثبت شرکت ها مراجعه می کردند تا دفاتر روزنامه و کل خود را پلمپ کنند اما در حال حاضر نیازی به مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نیست و افراد حقوقی می توانند با مراجعه به ادارت پست ضمن پرداخت هزینه، اقدام به پلمپ دفاتر خود کنند. به خاطر داشه باشید پلمپ دفاتر در هر سال باید باید از شروع سال مالی جدید انجام شود.

تشکیل پرونده مبنی بر مالیات بر ارزش افزوده:

برای تشکیل پرونده مالیاتی، اشخاص حقوقی موظف هستند که در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و شماره اقتصادی خود را جهت درج در معاملات، صورت حساب ها و سایر اسناد دریافت کنند.

ارائه لیست مالیات بر حقوق در زمان مشخص:

اشخاص حقوقی باید مالیات بر حقوق کارکنان خود را محاسبه کرده و پس از کسر از حقوق همراه با لیست کاملی از حقوق بگیران شامل نام، نشانی دریافت کننده، میزان حقوق و غیره را تحویل اداره امور مالیاتی محل دهند.

مشاوره مالیاتی تلفنی

ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد:

کلیه اشخاص حقوقی وظیفه دارند اظهارنامه، ترازنامه و صورت سود و زیان خود را در پایان سال مالی جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند. زمان مقرر برای اشخاص حقوقی تا چهار ماه پس از پایان سال مالی است. ارائه اظهارنامه برای موسساتی که معاف از مالیات هستند نیز الزامی است. ضمن آن که اشخاص حقوقی خارج از ایران که درآمدشان در ایران است و یا موسساتی که مقیم خارج از کشور هستند و در ایران نمایندگی دارند نیز موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

تحریر دفاتر قانونی:

کلیه اشخاص حقوقی موظف هستند ضمن پلمپ دفاتر روزنامه و کل و نیز برای برخی مشاغل دفتر درآمد و هزینه پس از تکمیل، آن را نزد خود نگهداری نمایند تا در زمان لازم قادر به ارائه و استناد باشند.

پرداخت حق تمبر:

اشخاص حقوقی موظف هستند که تا دو ماه پس از ثبت قانونی شرکت مالیات نیم در هزار را به صورت حق تمبر پرداخت نموده و آن را ابطال نمایند. شرکت هایی که افزایش سرمایه داشته اند تا دو ماه از تاریخ افزایش سرمایه برای ابطال تمبر زمان دارند. در صورتی که اشخاص حقیقی از انجام تکالیف مالیاتی گفته شده سر باز زنند، مشمول جریمه های مالیاتی خواهند شد.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی

تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی از نظر زمانی:

تکالیف مالیاتی که به عهده اشخاص حقیقی است باید در زمان های مقرر شده از سوی دولت انجام شود. البته نکته ای که نباید فراموش کنید پلمپ دفاتر است که باید قبل از شروع سال مالی انجام شود. درخواست پلمپ دفاتر به غیر از سال اول فعالیت اقتصادی باید قبل از شروع سال مالی انجام شود.

به خاطر داشته باشید که اگر دفاتر قانونی شرکت ها حتی یک روز بعد از شروع سال مالی تاریخ دفاتر ثبت شود ممیز مالیات حق دارد که مالیات موسسه را به صورت علی الراس محاسبه نماید و شرکت نیز متحمل خسارت و جریمه های وارده خواهد شد.

مالیات بر ارث 

انواع تکالیف قانونی اشخاص حقیقی از نظر زمان شامل موراد زیر است:

تکالیف مالیاتی روزانه:

اشخاص حقوقی وظیفه دارند که عملیات های روزانه شامل ثبت و بایگانی کلیه مدارک مربوط به خرید و فروش های روزانه را در دفاتر مربوطه ثبت کنند. این دفاتر شامل دفتر کل و روزنامه است. حداکثر بازه زمانی برای ثبت یک سند در دفاتر قانونی 20 روز است و هر چه تاریخ سند به تاریخ ثبت ان در دفتر نزدیک تر باشد اعتبار دفاتر بیشتر خواهد بود.

تکالیف مالیاتی ماهانه:

یکی از صورت هایی که شرکت ها باید به طور ماهانه آن را محاسبه کرده و ارائه دهند ارسال لیست حقوق است. پرداخت کنندگان حقوق وظیفه دارند قبل از پرداخت حقوق کارکنان نرخ مالیات بر درآمد انها را محاسبه کرده و پس از کسر مبلغ مالیات ان را همراه فهرستی که شامل نام، نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن است به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند. ارائه لیست در ماه های بعد فقط در صورت تغییرات ضپالزامی است. حداکثر زمان لازم برای ارسال لیست ماهانه حقوق و دستمزد یک ماه پس از اتمام ماه قبل است.

تکالیف مالیاتی فصلی:

از تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی ارسال اظهارنامه ارزش افزوده است. اظهارنامه مالیاتی باید پس از پایان هر فصل آماده شده و به سامانه evat.ir ارسال شود. یکی از وظایف دیگر اشخاص حقوقی ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش، معاملات انجام شده کلیه پرداختی ها و دریافتی های بابت بستن قرارداد های کاری واردات حق العمل کاری مدیریت پیمان بیمه اجاره و غیره است. دوره ارسال تمام موارد ذکر شده به صورت فصلی است و مودی موظف است تا یک و ماه نیم پس از پایان هر فصل اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.

تکالیف مالیاتی سالانه:

تکلیف مالیات سالانه اشخاص حقوقی که مهم ترین تکالیف آنها به شمار می رود ارائه اظهارنامه، ترازنامه و صورت سود و زیان در پایان سال مالی است و از طریق سامانه www.tax.gov.ir انجام میپذیرد. اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه زمان دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها