مفاصا حساب مالیاتی چیست

مفاصا به معنای تصفیه حساب است. مفاصا حساب مالیاتی، در واقع برگه ای است که پس از رسیدگی و تسویه حساب مالیاتی و شخصی به مودی داده می شود.

کلیه افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند، پس از ارائه صورت حساب سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی و بعد از بررسی های مربوطه، می­توانند حساب بدهی مالیاتی خود را دریافت کرده و پس از تصفیه بدهی مفاصا حساب مالیاتی خود را بگیرند.

مفاصا حساب مالیاتی مدرکی است که پس از رسیدگی به حساب های مالیاتی و اطمینان از صحت و شفافیت آنها به شخص، داده می شود.

مشاوره مالیاتی آنلاین

دلایل صدور مفاصا حساب مالیاتی:

طبق ماده 235 ق م م، اداره امور مالیاتی وظیفه دارد کسانی که برای پرداخت بدهی های خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده­اند و مالیات قطعی شان را پرداخت نموده، تا پنج روز کاری از تاریخ تقاضای مودی، مفاصای حساب مالیاتی آنها را آماده کرده و به آنها تحویل دهند.

با در دست داشتن برگه مفاصا حساب مالیاتی، خیال شرکت از بابت پرداخت یا عدم پرداخت مالیات راحت است و از طرف دیگر شرکت می­داند که آیا بدهی مالیاتی دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر مفاصا نوعی کارنامه تعهد پرداخت است که اداره امور مالیات به مودیان می­دهد.

برای مطالعه مقاله حسابرسی مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط صدور مفاصا حساب مالیات

شرایط صدور مفاصا حساب مالیات:

  • قبل از هر کاری باید اصل بدهی مالیاتی را تصفیه کرده و گواهی پرداخت را به اداره مالیات تسلیم نموده و رسید دریافت کنید.
  • پس از پرداخت بدهی باید برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، درخواست بدهید. این درخواست باید به اداره مالیات و به صورت کتبی باید باشد و در آن قید شود که خواهان صدور برگه قطعی مالیات هستید و درخواست بخشودگی مالیات نیز دارید.
  • بررسی پرونده و تهیه خلاصه پرونده توسط کارشناس امور مالیاتی
  • ثبت خلاصه وضعیت پرونده در واحد مالیاتی
  • بررسی درخواست مودی و اعلام میزان بدهی
  • مودی پس از دریافت میزان بدهی تا پنج روز کاری زمان دراختیار دارد که بدهی مالیاتی خود را تصفیه کند و برای امضا به مسئول مربوطه تحویل دهد. انجام این مرحله حداکثر سه روز زمان نیاز دارد تا امضای مسئول مربوطه را دریافت کند.
  • در صورتی که مودی بدهی مالیاتی نداشته باشد، برگه عدم بدهی برایش صادر و به او تحویل داده می­شود.

مشاوره مالیات مستغلات

نکته مهم: شرط دریافت مفاصا حساب مالیاتی پرداخت قطعی بدهی مالیاتی از سوی مودی است.

روش دریافت مفاصا حساب مالیاتی:

در سازمان مالیاتی کشور سامانه­ای است با عنوان سامانه صدور گواهی نامه و استعلام بدهکاران مالیاتی یا سامانه ای به نام مفاصا حساب مالیاتی. افرادی که قصد دریافت مفاصا حساب مالیاتی دارند با ورود به این سامانه از شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت این برگه آگاه می­شوند.

برای مطالعه مقاله مالیات حقوق و دستمزد می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استعلام مفاصا حساب مالیاتی

استعلام مفاصا حساب مالیاتی:

پس از بررسی وضعیت بدهی مالیاتی و پرداخت بدهی از سوی مودی، دیگر نیاز به هیچ استعلامی نیست و کلیه واحد های مالیاتی موظف به صدوربرگه مفاصا مالیاتی برای کسانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت کرده اند، هستند.

واحدهایی که نیاز دریافت مفاصا حساب مالیاتی دارند:

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی:

برای گرفتن مفاصا بیمه لازم است کلیه اطلاعات خواسته شده از قبیل تاریخ آغاز و پایان قرارداد مربوطه، مبلغ ناخالص کارکرد و… را به بیمه ارسال کنید.

سایر مدارک مورد نیاز برای صدور برگه مفاصای حساب بیمه به شرح زیر است:

  • یک نسخه از قرارداد کار و معرفی نامه واگذار کننده کار و سایر مدارک مربوط به کارگاه را باید به بیمه تحویل دهید.
  • سایر مدارکی که افراد حقوقی باید ارائه دهند شامل اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات و گواهی ثبت ارزش افزوده شرکت است. افراد حقیقی نیز باید کپی کارت ملی و شناسنامه را تحویل دهند.
  • معرفی نامه کارفرما مبنی بر ردیف درخواستی بیمه
  • صادر کردن برگه ای مبنی بر میزان بدهی کارگاه و ردیف پیمان

مشاوره مالياتي

مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال سهام:

برای دریافت مفاصا حساب سهام باید صاحب سهام، مبلغ مالیات تخصیص شده را تصفیه کند. این مبلغ طبق قانون چهار درصد است که هنگام نقل و انتقال سهام باید تصفیه شود.

مفاصای حساب آپارتمان:

مالکان آپارتمان باید تمامی اسناد رهن و اجاره ملک را تحویل اداره مالیات دهند و برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، مبلغ مالیات تعیین شده را تصفیه کنند.

مفاصا حساب مالیاتی ملک:

هر ملکی که مورد رهن یا اجاره قرار می­گیرد، ملزم به پرداخت پنج درصد مالیات به اداره دارایی است تا قادر به دریافت مفاصا مالیاتی ملکش باشد. توجه داشته باشید میزان درصدی که برای هر ملک مشخص می­شود، بسته به قیمت واقعی ملک، متفاوت است.

مفاصا حساب شهرداری:

هنگام خرید و فروش ملک یا زمانی که قصد نوسازی ملکی را داشته باشید، باید حساب مالیاتی ملک مورد نظر را تصفیه کنید. کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور موظف هستند قبل از ثبت معاملات، کتباً مفاصا ملک مورد نظر را از شهرداری دریافت کنند. شهرداری باید پس از صدور میزان بدهی و پرداخت آن توسط مودی ظرف ده روز مفاصای حساب مالیاتی ملک را تحویل دفاتر اسناد رسمی دهد.

مدارک مورد نیاز برای تحویل مفاصا حساب مالیاتی ملک، شامل اصل سند مالکیت، نامه دفترخانه، اصل پایان کار، اصل قبوض پرداختی نوسازی و خدمات.

مفاصا حساب مالیاتی خودرو:

هر کسی که دارای خودرو باری سنگین و نیمه سنگین، مسافربری، ماشین آلات صنعتی باشد، باید مالیات خودرو را پرداخت کند. برای این کار باید حساب مالیاتی خود را پس از مشخص شدن درآمد در هر سال و بعد از تعیین مالیات و تصفیه آن مجاز به دریافت مفاصا حساب مالیاتی است

مفاصا حساب مالیاتی شرکت:

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، لازم است حتماً شرکت کد اقتصادی داشته باشد. شرکت هایی که کد اقتصادی دارند، می­توانند با محاسبه میزان ضرر و زیان مالی، اظهارنامه خود را تنظیم کرده و و برای تعیین میزان مالیات به اداره مالیات تحویل دهند و با تصفیه بدهی مالیاتی مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت نمایند.

ذکر این نکته لازم است که نداشتن کد اقتصادی برای شرکت به معنای نداشتن مجوز قانونی برای فعالیت است و شرکتی که اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره دارایی تحویل ندهد، مرتکب جرم مالیاتی شده است و اداره بیمه می تواند با پیگرد قانونی جرایمی برای شرکت متخلف در نظر بگیرد.

جهت برخورداری از خدمات مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها