مالیات قطعی عملکرد چیست

مالیات قطعی عملکرد یا برگ قطعی مالیات مخصوص مودیان مالیاتی است که مالیات وضع شده از سوی سازمان امور مالیاتی را پذیرفته و پرداخت مالیات برایشان قطعی شده و آنها نیز موظف به پرداخت آن هستند. همان طور که می دانید قدم اول برای پرداخت مالیات از سوی مودیان مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیات است که این مرحله غیر قطعی و در واقع بدوی بوده و تنها پس از بررسی های لازم توسط ممیزین مالیاتی سازمان مالیات است که مبلغ قطعی مالیات اعلام شده و پرداخت آن لازم الاجرا می شود.

پس از قطعی شدن مالیات، مودی وظایف و مسئولیت هایی دارد که در صورت امتناع و سر باز زدن از آنها دچار جریمه های مالیاتی خواهد شد. عدم توجه به آثار و پیامدهای مالیات قطعی عملکرد مودیان را با چالش های قانونی و مالی زیادی مواجه می کند که خلاصی از آنها نه تنها نیاز به وقت و زمان زیادی دارد بلکه هزینه های سنگینی بر مودی وارد می کند.

خدمات مالیاتی

مالیات قطعی عملکرد چیست:

همان طور که گفته شد اظهارنامه مالیاتی که مودیان به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهند تا زمانی که از سوی ممیزین سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار نگیرد بدوی بوده و قطعی نیست؛ و تنها زمانی قطعی خواهد شد که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شود. در صورتی که مودی پس از دریافت برگ تشخیص مالیات نسبت به پرداخت آن اعتراضی نداشت و آن را بپذیرد، همین ارقام به عنوان مالیات قطعی برای مودی صادر خواهد شد. مالیات قطعی عملکرد نوعی حکم قانونی است که مودی موظف به اجرا و پرداخت آن است و در صورت سر باز زدن از پرداخت مشمول جریمه های قانونی خواهد شد.

برای مطالعه مقاله برگ تشخیص مالیات تکلیفی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات چیست:

پس از ارسال اظهار نامه توسط مودیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی و محاسبه میزان مالیات اعلام شده از سوی مودی که به صورت خود اظهاری اعلام شده است اداره امور مالیاتی با بررسی و بازبینی اظهارنامه روند تحلیلی ان را آغاز می کند.

پس از بررسی های سازمان امور مالیات، مالیات قطعی شده برای مودی توسط برگ تشخیص مالیات به او اعلام می شود. مودی سی روز زمان دارد که در صورت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی به آن اعتراض نماید. برای اعتراض به برگ تشخیص مالیات مراجعی مانند هیات های حل اختلاف مالیاتی و غیره هستند که مودی می تواند به آنها مراجعه کند. برگ تشخیص شامل سه نوع است؛ برگ تشخیص مالیات عملکرد، برگ تشخیص مالیات حقوق و برگ تشخیص مالیات تکلیفی است.

مشاوره مالیات

حقوقی که پرداخت کنندگان مالیات در اعلام مالیات قطعی عملکرد دارند:

طبق ماده 237 قانون مالیات مستقیم، مودیان حق دارند تا قطعی شدن مالیات عملکرد از برخی نکات اگاهی داشته باشند. پرداخت کننده مالیات پس از اعلام قطعی آن، صاحب این حق است که از جرئیات مالیات تعلق گرفته بر کسب و کار خود آگاه باشد.

مالیات دهنده حق دارد ماخذ تشخیص مالیات و دلایل اطلاعاتی که مبنای صدور برگ تشخیص مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور است باخبر شود.

مودی حق دارد مشخصات و اطلاعات کامل هویتی اداری و سمت کسی که مسول بررسی اظهارنامه اوست را به طور کامل بداند تا مانع قطعی شدن مالیاتی شود که که بر پایه قانون نیست با بدون مستندات و مدارک و ماخذ قانونی صورت گرفته است.

برای مطالعه مقاله انواع مالیات در ایران می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اعتراض به مالیات قطعی عملکرد

اعتراض به مالیات قطعی عملکرد:

اعتراض به مالیات قطعی کمی سخت است چون مودی باید قبلاً و پس از دریافت برگ تشخیص اعتراضات خود را انجام می داده. تا زمانی که مودی مراحل مقدماتی اعتراض به برگ تشخیص را طی نکرده باشد امکان اعتراض به برگ قطعی مالیات برایش فراهم نیست.

نکته جالب توجه این جاست که نه تنها مودی حق اعتراض به مالیات قطعی عملکرد دارد بلکه کارشناسان اداره مالیات نیز می توانند به مالیات وضع شده برای مودی معترض شوند.

مشاوره مالیاتی تلفنی

شورای امور مالیاتی مرجع اعتراض به مالیات قطعی عملکرد:

یکی از مراجع اعتراض به برگ مالیات قطعی شورای عالی امور مالیاتی است. یک ماه تا سی روز پس از صدور و دریافت برگ قطعی مالیات شکایت مودی یا کارشناس امور مالیاتی در این شورا بررسی خواهد شد. این شورا متشکل از هیاتی سه نفره است که به انتخاب وزیر امور اقتصا و دارایی تشکیل می شود و اعتبار فوق العاده بالایی دارد.

طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیز از مراحل بازبینی حکم مالیات قطعی است که مودیان می توانند جهت رسیدگی به شکایات خود به این مرجع مراجعه کنند.

برای مطالعه مقاله مالیات عملکرد چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط قطعی شدن مالیات عملکرد

شرایط قطعی شدن مالیات عملکرد:

در صورتی که مودی برگ تشخیص مالیاتی را پذیرفته و اقدام به پرداخت مالیات وضع شده کند، مالیات قطعی عملکرد برایش صادر می شود.

در صورت اعتراض مودی، پس از رفع اختلاف توسط هیات هایی نظیر هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی، هیات حل اختلاف مالیاتی سه نفری و غیره مالیات قطعی عملکرد برایش صادر خواهد شد.

پذیرش در هر مرحله از رسیدگی مالیاتی چه از جانب مالیات دهنده چه از سوی سازمان امور مالیاتی اتفاق بیفتد باعث قطعی شدن مالیات عملکرد خواهد شد.

اگر مالیات دهنده به رای شورای عالی مالیاتی که از نظر مراجع مالیاتی لازم الاجرا و قطعی است تن دهد، و به طرح دعوی به دیوان عدالت اداری کشیده نشود باعث قطعی شدن مالیات عملکرد خواهد شد. رای هیات موضوع ماده 251 نیز یکی از عوامل اصلی قطعی شدن مالیات عملکرد است.

مالیات بر ارث

آثار قطعی شدن مالیات عملکرد:

پس از قطعی شدن مالیات موی موظف به پرداخت آن است و هر گونه تاخیر در پرداخت مستوجب جرایم سنگین مالیاتی برای مودی خواهد شد.

پس از قطعی شدن مالیات سازمان امور مالیاتی حق دارد که اقدامات اجرایی لازم را برای وصول مالیات آغاز کند. تنها زمانی محدودیت های قانونی علیه مودیان و مدیران و سایر اشخاص موضوع مالیات مستقیم برداشته شده و لازم الاجرا می شود که مالیات عملکرد قطعی شده باشد.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها