مالیات حقوق و دستمزد

مالیات حقوق و دستمزد، برای کلیه افرادی است که مشغول به کار هستند و درآمد یا حقوق دارند، کما این که در دستگاههای دولتی اشتغال داشته باشند و یا به صورت خصوصی و آزاد کسب درآمد کنند، ولی از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستند، باید بخشی از حقوق و دستمزد خود را به عنوان مالیات حقوق و دستمزد به دولت بپردازند.

برای محاسبه میزان مالیات حقوق و دستمزد، کارفرمایان باید آن را محاسبه کرده و مبلغ تعیین شده را به وزارت امور اقتصاد و دارایی بدهند. طبق ماده 82 قانون مالیات مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشغول به کار هستند، چه در خدمت شخص دیگر و چه با واگذاری نیروی کاری خود، دارای درآمد نقدی یا غیر نقدی باشند، ملزم به پرداخت مالیات هستند.

مطابق این قانون همه اقشار جامعه ملزم به پرداخت مالیات هستند و مالیات بر در آمد، مخصوص درآمد ماهانه قشر کارمند است که به صورت ماهانه از حقوق شان کسر می شود.

مشاوره مالیاتی

اطلاع از معافیت های مالیاتی:

برای پرداخت مالیات حقوق و دستمزد در هر سال چه به صورت تکلیفی چه مستقیم، باید از میزان معافیت مالیاتی مطلع باشید. میزان مالیات هر سال با توجه به تولید، تورم، شرایط اقتصادی، وضعیت شغلی کشور تغییر می­کند. درآمدهایی که معاف از مالیات هستند شامل خانه های سازمانی، حقوق بازنشستگی، عیدی، حقوق کارکنان نظامی و انتظامی، جانبازان، آزادگان و … است. به علاوه اگر مجموع حقوق و مزایای ماهانه اگر تا 3 میلیون در ماه باشد، معاف از مالیات می­شود و حقوق و در آمد بالای 12 میلیون، شامل 25 درصد پرداخت مالیات است.

برای مطالعه مقاله عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جدول مالیات حقوق و دستمزد

ارسال مالیات حقوق و دستمزد:

ارسال لیست مالیات و حقوق به وسیله کارفرما باید انجام شود اگر کارفرمایان لیست حقوق کارکنان را در زمان مقرر به سازمان مالیات تحویل ندهند، شامل دو درصد جریمه از حقوق پرداختی می­شوند.

محاسبه اطلاعات مالیاتی شرکت ها توسط خودشان، کاری زمان بر و تخصصی است، برای همین سازمان امور مالیاتی کشور سامانه ای راه اندازی کرده که افرادی که شامل پرداخت مالیات هستند، به راحتی بتوانند اطلاعات خود و حقوق بگیرانشان را در این سامانه ثبت کنند.

اظهارنامه مالیاتی حقوق و دستمزد:

اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود به سازمان مالیاتی ارائه می­دهند. امروزه این فرایند تحت سامانه ای به نام خود اظهاری الکترونیکی به صورت متمرکز انجام می­شود.

تا قبل از سال 1391 اظهارنامه های مالیاتی به صورت کاغذی و تحت اسناد بود به این ترتیب که افراد شامل مالیات باید اظهارنامه را خریداری کرده و پس از تکمیل به سازمان امور مالیات ارسال می­کردند.

از آن جایی که این کار بسیار وقتگیر و پرهزینه بود از سال 1391 به منظور تکریم ارباب رجوع و سرعت دادن به روند کارها، اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی شد و افرادی مشمول پرداخت مالیات پس از ورود به سامانه و پر کردن اظهارنامه مالیاتی اینترنتی، کد رهگیری دریافت می­کردند و ادامه کارها را در بستر مجازی انجام می­دهند. کسانی که کدرهگیری داشته باشند، می­توانند کارهایی چون اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر را انجام دهند.

هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی توجه به دو نکته اهمیت بالایی دارد، اول شناسه ملی شرکت که از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک گرفته شود و دوم تعیین زمان سال مالی شرکت. سال مالی معمولاً از 1 فروردین تا 19 اسفند سال جاری محاسبه می­شود.

برای مطالعه مقاله فرار مالیاتی و عواقب آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ارائه اظهارنامه مالیاتی

شیوه های ارائه اظهارنامه مالیاتی:

اظهارنامه مالیاتی به دو صورت قابل قابل اجرا است:

1- به صورت خود اظهاری، در سامانه الکترونیکی راه اندازی شده از سوی سازمان مالیات، شخص حقیقی یا حقوقی خودش اعلام می کند که در سال جاری چه میزان در آمد داشته و تا چه اندازه سود و زیان کرده.

2- محاسبه مالیات کارکنان و پرداخت آن، بر عهده کارفرما است. در این شیوه­ کارفرمایان باید میزان مالیات کارکنان زیر دست خود را محاسبه و پرداخت کنند. درواقع از سوی موسسه یا سازمانی که شخص در آنجا مشغول به کار است به ازای مقدار دریافت حقوق، کسورات قانونی مانند بیمه و مالیات از حقوق شان کم خواهد شد و به حساب دارایی استان واریز می شود. این مبلغ در اظهارنامه مالیاتی ثبت می­شود.

مالیات املاک و مستغلات

مجازات کسانی که مالیات پرداخت نمی­کنند:

اگر شخص حقیقی یا حقوقی از پرداخت مالیات شانه خالی کند، علاوه برآن که از معافیت و بخشودگی های مالیاتی محروم می شود مالیاتش به صورت علی الراس محاسبه می­شود.

محاسبه علی الراس این گونه است که ملاک میزان محاسبه مالیات، نظر کارشناسان مالیاتی است که براساس شاخه و گروه شغلی افراد از طلافروشی تا جوراب فروشی درجات مختلفی دارد.

در این روش اعتراض به نوع محاسبه، کار سخت و غیر ممکنی است. در محاسبه مالیات به صورت خود اظهاری، چون برپایه مستندات شخصی و مدارک شفاف است، محاسبه مالیات ساده تر است.

برای مطالعه مقاله سنگین ترین جرایم مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مهلت پرداخت مالیات حقوق و دستمزد

مهلت پرداخت مالیات حقوق و دستمزد:

کلیه افراد حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل مختلف باید در سال مالی جاری مالی، اظهار نامه مالیاتی خود را تنظیم کرده و تحویل دهند. اشخاصی که دارای مشاغل ثبت شده هستند نیز باید تزارنامه و صورت سود و زیان خود را به سازمان مالیات ارائه دهند. حداکثر زمانی که می­توانید تحویل اظهارنامه مالیاتی را عقب بیندازید، چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت یا موسسه باشد. اظهارنامه مالیاتی هر شرکت باید حداکثر تا 31 تیر تکمیل شده و در اختیار سازمان مالیات قرار بگیرد.

اگر سال مالی شرکت با سال مالی استاندارد تطابق نداشته باشد، میزان همان سال مالی شرکت خواهد بود که طبق اساسنامه شرکت زمانبندی شده است.

اگر شخص حقیقی یا حقوقی کارکردی نداشته باشند باز هم باید اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و تحویل دهند حتی اگر دفاتر و روزنامه سفید باشد باز هم در زمان مقرر باید آنها را در اختیار سازمان قرار دهند، ولی اگر به قصد فریب سازمان امور مالیات با وجود داشتن سود، دفاتر را سفید تحویل دهند شامل محاسبه علی الراس خواهند شد.

اگر افراد یا شرکت هایی که موظف به پرداخت مالیات هستند در زمان مقرر یعنی چهار ماه پس از پایان سال مالی، اظهارنامه خود را تحویل ندهند، مشمول 30 درصد جریمه مالیات پداخت نشده می­شوند که هرگز قابل بخشودگی نیست.

خلاصه و جمع بندی:

در این مقاله با مالیات حقوق و دستمزد ، معافیت مالیاتی و اظهارنامه مالیات آشنا شدیم از شیوه های ارائه اظهارنامه مالیاتی، مهلت پرداخت آن نیز مطلع شدیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها