مشاوره مالیاتی پزشکان

یکی از گروه­ هایی که در سال های اخیر زیر ذره بین سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اند، پزشکان و مالیات آنها است. از آنجا که محاسبات مالیاتی این گروه از مؤدیان مالیاتی با پیچیدگی های خاصی روبرو است، لزوم استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی پزشکان، در فرآیند محاسبه و پرداخت مالیات­شان ضروری است. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد ضرورت مشاوره مالیاتی پزشکان و چگونگی محاسبه و پرداخت مالیات آنها است.

خدمات مالیاتی

مالیات بر درآمد پزشکان:

طبق برآوردهای به دست آمده، درآمد یک سال پزشکان رقمی بالاتر از درآمد سالانه کارمندان دولت است در حالی که کارمندان دولت با وجود دریافتی بسیار پایین تر موظف به پرداخت مالیات هستند، اما برخی پزشکان با درآمد های نجومی هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی­کنند.

با این اوصاف میزان فرار مالیاتی پزشکان در کشور، رقمی بیشتر از 6000 میلیارد است. ماده 169 مالیات مستقیم پزشکان را موظف کرده مانند سایر مؤدیان، صورت معاملات فصلی و اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات مستقیم، پزشکان را از سال 1398 ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی در مطب ها کرده است.

ماده 93 قانون مالیات مستقیم نیز، پزشکان را مشمول نوعی مالیات مستقیم تحت عنوان مالیات بردرآمد کرده است.

مالیات بر درآمد پزشکان

طبقه بندی مالیاتی پزشکان:

مطابق آیین نامه تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات مستقیم، کلیه صاحبان مشاغل باید نام واحد شغلی، نوع فعالیت اقتصادی و محل کسب و کار خود را از طریق ثبت شرکت به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانند. پزشکان نیز مطابق آیین نامه شماره 230761 سازمان امور مالیاتی به سه گروه زیر تقسیم می شوند؛ به عبارت دیگر پزشکان از جنبه پرداخت مالیات به سه گروه تقسیم می شوند.

  • گروه اول، پزشکانی با درآمد ابرازی بیشتر از یک و نیم میلیارد تومان هستند. این گروه از پزشکان مطابق قانون، وظیفه دارند دفاتر قانونی خود را نگهداری کرده تا در صورت لزوم آن را به همراه اظهارنامه، صورت حساب و ارسال گزارشات معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.
  • گروه دوم، پزشکانی با درآمد ابرازی بین 500 میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان هستند.
  • گروه سوم پزشکانی هستند که درآمد ابرازی آنها کمتر از 500 میلیون تومان است.

مشاوره مالیات

نحوه اعمال مالیات پزشکان:

همه کسانی که مشمول پرداخت مالیات اعم از پزشکان، دندانپزشکان و تمام افرادی که در این زمینه تخصص دارند، باید به وسیله اظهارنامه مالیاتی درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

نرخ مالیات بردرآمد پزشکان به این شرح است:

نرخ مالیات بردرآمد پزشکانی که تا 50 میلیون تومان درآمد دارند با نرخ 15 درصد مازاد آن محاسبه می شود.

نرخ مالیات بردرآمد پزشکانی که تا 100 میلیون تومان درآمد دارند به نرخ 20 درصد محاسبه می­شود.

نرخ مالیات بردرآمد پزشکانی که بالای 100 میلیون تومان درآمد دارند، 25 درصد است.

کلیه پزشکانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، هر سال تا پایان تیر ماه باید اظهارنامه مالیاتی خود را همراه با ترازنامه و حساب سود و زیان به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. آن دسته از پزشکانی که با بیمه ها قرارداد دارند از طریق سازمان بیمه، مالیات شان کسر می شود.

مراکز درمانی دولتی و خصوصی که به نهادهای عمومی نیروهای مسلح خیریه و شرکت های دولتی وابسته هستند، باید به میزان 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را که به احتساب صورت حساب های ارسالی به بیمه و یا به طور نقدی از بیمار دریافت می شود را تحت عنوان علی الحساب مالیات کم کرده و با نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی واریزکنند.

محاسبه مالیات پزشکان

محاسبه مالیات پزشکان قبل و پس از سال 1398:

مالیات پزشکان قبل از سال 1398 شامل 2 دسته است.

  • مالیات بر درآمد حقوق، مربوط به پزشکانی است که در استخدام مراکز درمانی هستند و مانند کارمندان حقوق دریافت می کنند.
  • مالیات بر درآمد مشاغل یا عملکرد، مالیاتی است که به درآمد پزشکان صاحب فنون پزشکی (شامل درآمد مطب، حق الزحمه خدمات پزشکی، حق مشارکت) هستند، تعلق می گیرد. پزشکی که مطب دارد مطابق ماده 131 قانون مالیات مستقیم باید مالیات درآمدی که کسب کرده را بپردازد و اظهارنامه ابرازی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام و واریزکند. پس از سال 1398 یک نوع مالیات دیگر به مالیات های پرداختی پزشکان افزوده شد.
  • مالیات تکلیفی، سومین نوع مالیاتی که پزشکان موظف به پرداخت آن هستند، مالیات تکلیفی است. مالیات تکلیفی مالیاتی است که به آن دسته از پزشکانی تعلق می گیرد که به صورت قراردادی با مجموعه های درمانی مشغول به کار هستند. مبلغ مالیات تکلیفی باید به صورت علی الحساب از قرارداد پزشک کسر شده در سامانه علی الحساب مالیات پزشکان ثبت شود.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان:

براساس بند (ی) تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه کشور، همه مراکز درمانی اعم از دولتی یا خصوصی که وابسته به نهادهای غیر دولتی، نیروهای مسلح، خیریه و شرکت های دولتی هستند، وظیفه دارند به میزان 1- درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی خود را که به خاطر وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه و یا به صورت نقدی از بیماران دریافت می شود را به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند؛ تا پایان ماه بعد به نام پزشک مربوطه پس از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود.

پزشکان معاف از پرداخت مالیات

پزشکان معاف از پرداخت مالیات:

جالب است بدانید که درآمد پزشکان استخدامی در مراکز درمانی مشمول پرداخت مالیات نمی شود و مطابق مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق مالیات شان محاسبه و دریافت می شود. این قانون فقط مختص پزشکان است و دکترهای داروساز و علوم آزمایشگاهی مشمول این قانون نخواهند بود.

معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در بخش خصوصی:

معافیت مالیاتی پزشکانی که در بخش های دولتی مشغول به خدمت هستند مطابق ماده 84 اصلاحی قانون مالیات مستقیم مصوب سال 1371 تا میزان 1,800,000 ریال درآمد سالانه معاف از مالیات است.

معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در بخش دولتی:

معافیت های مالیاتی پزشکان شاغل در بخش دولتی که در وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی شهرداری ها و غیره از اعتبارات دولتی پرداخت می شود.

  1. پزشکانی که در استخدام نیروهای مسلح نظامی و انتظامی هستند به طور کامل از پرداخت مالیات معافیت دارند.
  2. پزشکانی که حقوق آنها از محل اعتبارات دولتی پرداخت می شود تا مبلغ 2،160،000 ریال از پرداخت مالیات معاف هستند.
  3. پزشکانی که مطابق لیست سازمان برنامه و بودجه در مناطق محروم خدمت می کنند تا 50 درصد معاف از مالیات هستند.
  4. وجوهی که از محل عتبارات دولتی به عنوان اضافه کار، حق محرومیت از مطب، حق الزحمه کار اضافی، حق کشیک و آنکال به پزشکان، پیراپزشکان، دندانپزشکان، دامپزشکان دکترهای داروساز و غیره پرداخت می شود، مشمول مالیات مقطوعی به نرخ 10 درصد می شود و مالیات دیگری به آنها تعلق نمی گیرد.

مالیات بر مستغلات

مالیات پزشکان در سال 1400:

همان طور که اشاره شد مالیات بردرآمد پزشکان به میزان 10 درصد از حق الزحمه و درآمد آنها است که با استفاده از مشاوره مالیاتی پزشکان به راحتی قابل محاسبه و پرداخت است. پزشکان هم می دانند که آنها هم مانند سایر مؤدیان در صورت عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر، مشمول مالیات خواهند بود.

مالیات پزشکان متخصص:

پزشکان متخصص گروهی از پزشکان هستند که در رشته خاصی دارای تخصص هستند. پرداخت مالیات این گروه از پزشکان نیز فرقی با سایرپزشکان نداشته و همه در یک مجموعه پرداخت مالیاتی هستند.

محاسبه مالیات پزشکان قراردادی:

مالیات پزشکان قراردادی که با مراکز، نهادها و غیره قرارداد دارند، براساس نوع قرارداد تعیین می شود.

مشاوره مالیاتی پزشکان:

مشغله های زیاد پزشکان ممکن است آنها را از رسیدگی به وظایف مالیاتی باز دارد. ضرورت استفاده از مشاوره مالیاتی پزشکان، بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه است. فرآیند تنظیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی مطابق با آخرین دستورالعمل­ها یکی از وظایف مشاوره مالیاتی پزشکان است.

پزشکان نیز برای استفاده ازمعافیت ها و رهایی از جرایم مالیاتی می توانند از مشاوره مالیاتی پزشکان استفاده کنند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مشاوره رسمی مالیاتی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها