مالیات پزشکان چگونه محاسبه می شود

یکی از مباحث جنجال برانگیز میان پزشکان وسازمان امور مالیاتی، دریافت مالیات از درآمد واقعی این بخش از جامعه است. تفاوت فاحش رقم ارائه شده به عنوان درآمد مشمول مالیات با رقم واقعی کسب شده توسط پزشکان از مسائلی است که در هاله ای از ابهام است. عدم استفاده از دستگاه کارتخوان از جمله کارهایی است که پزشکان برای فرار از مالیات از آن استفاده می کنند. از چالش برانگیزترین مباحث سال 1398 موظف کردن پزشکان مانند سایر صنف ها به پرداخت مالیات بود.

مالیات پزشکان در سال 1398 دچار تغییراتی شد و پزشکان نیز موظف به پرداخت دو نوع مالیات شدند. این دونوع مالیات شامل مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل می شد. مطابق تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 پزشکان موظف به پرداخت مالیاتی تکلیقی نیز شدند که مراکز درمانی موظف هستند مالیات تکلیفی پزشکان را کسر کرده و به حساب سازمان مالیاتی واریز کنند.

خدمات مالیاتی

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان:

مالیات بر درآمد حقوق برای پزشکانی است که در استخدام مراکز درمانی هستند وبه نوعی کارمند آنها به حساب می­ آیند. مطابق ماده 82 قانون مالیات مستقیم، درآمد ناشی از حقوق را این طور تعریف میکند: شخص حقیقی که در خدمت شخص دیگری اعم از حقیقی یا حقوقی است و درآمدی که بابت اشتغال خود بر حسب مدت یا کار انجام شده به طور نقد یا غیر نقد دریافت می کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شود.

در تبصره ماده 82 قانون مالیات مستقیم نیز ذکر شده است درآمد حقوق افرادی که برای ماموریت در خارج از ایران به سر می برند، چه از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و چه از عواید شخصی نیز مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شود.

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی:

منظور از مالیات بر درآمد پزشکان مالیاتی است که به این قشر از جامعه یعنی کسانی که مشغول به کسب وکار در رشته پزشکی هستند و مطب داشته و در مطب مشغول طبابت بیماران هستند. دکترهای داروسازی که با تاسیس داروخانه نیز دارای درآمد هستند نیز موظف به پرداخت مالیات به دولت هستند.

مالیات پزشکان چقدر است:

برابر قانون های تصویب شده، نرخ مالیات پزشکان برابر 10 درصد حق الزحمه آنها است که باید به عنوان مالیات علی الحساب پرداخت شود. این نرخ برای پزشکان متخصص و غیر متخصص فرقی نداشته و برای همه یکسان است. پزشکان متخصص کسانی هستند که پس از گذران دوره عمومی پزشکی، در یک رشته تخصصصی ادامه تحصیل داده اند.

مشاوره مالیات

معافیت مالیاتی پزشکان:

پزشکان نیز مانند سایر افراد جامعه، همان طور که موظف به پرداخت مالیات هستند، در برخی موارد نیز معافیت مالیاتی دارند. پزشکانی که سالانه 320 میلیون ریال درآمد داشته باشند مانند سایر افراد جامعه از پرداخت مالیات معاف هستند. هزینه های مطب، منشی و سایر هزینه ها را که از درآمد پزشک کم کنند، اگر درآمد باقی مانده معادل این مقدار یا کمتر باشد از پرداخت مالیات معاف می شوند. به عبارت دیگرپزشکانی که در ماه 2 میلیون و700 هزار ریال درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. ضمن آن که پزشکان عضوهیات علمی نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

محاسبه مالیات پزشکان:

مطابق تبصره 6 لایحه بودجه سال 1399 پزشکان موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند و مالیات تعلق گرفته به آنها توسط تراکنش های دستگاه کارتخوان مورد بررسی و استناد قرار می گیرد. مطابق این تراکنش ها است که اظهارنامه مالیاتی برای پزشکان صادر می شود. به عبارت دیگر ملاک محاسبه درآمد مالیاتی پزشکان، تراکنش­های کارت و گردش حساب نیست و ملاک اظهارنامه مالیاتی است که توسط پزشکان به سازمان امورمالیاتی ارائه می شود و دستگاه کارتخوان برای اثبات ادعای آنها است.

محاسبه مالیات پزشکان

دستگاه کارتخوان پزشکان:

با الزامی شدن وجود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان، همه آنها موظف به نصب این دستگاه در مطب ها شدند. برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان کارتخوان هایی که در مطب آنها نصب می شود دارای حافظه مالیاتی است که امکان تقلب و فرار مالیاتی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

طرح پلکانی مالیات پزشکان:

دریافت مالیات از پزشکان در بخش دولتی به دو صورت است. نوع اول مالیاتی است که از روی حقوق آنها گرفته می شود و دیگری مالیات پلکانی است که از دستمزد و کارانه آنها گرفته می شود.

به این ترتیب که تا سقف مشخصی از درآمد پزشکان معاف از مالیات بوده و پس از آن باید به صورت پلکانی تا 35 درصد مالیات پرداخت نمایند. با این قانون در حق پزشکانی که به صورت تمام وقت در بیمارستان های دولتی مشغول به کار بودند، اجحاف می شد و از سوی دیگر این شیوه دریافت مالیات باعث می شد پزشکانی که در بخش های دولتی مشغول به کار هستند از دو ناحیه محکوم به پرداخت مالیات شوند، باعث نارضایتی پزشکان و فرار آنها از کار وفعالیت در دستگاه ­ها و بیمارستان های دولتی به سوی مطب های خصوصی شد. برای همین در بسیاری از جاها مخصوصا نقاط محروم تصمیم بر اخذ مالیات به میزان 10 درصد از درآمد پزشکان شد.

البته این میزان فقط مختص نواحی محروم است وپزشکانی که در سایر نقاط مشغول به معالجه بیماران هستند مشمول مالیات 15 درصدی هستند. میزان مالیات ربطی به تعداد بیشتر مریض و کسب درآمد بیشتر ندارد و در هر شرایطی همان 15 درصد است.

به این ترتیب سیاست دولت بر حذف مالیات پلکانی پزشکان تمام وقت در بیمارستان های دولتی در سال 1399 شد که پزشکان را از پرداخت مالیات پلکانی در سال 1399 معاف کنند.

مشاوره مالیاتی تلفنی

اظهارنامه مالیاتی و ارائه دفاتر قانونی پزشکان:

از انجا که ارائه اظهارنامه مالیاتی تمامی مشاغل و کسب و کارها با استنتاد به دفاتر واسناد حسابداری آنها انجام پذیر است پزشکان نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر به سازمان امورمالیاتی تحویل دهند. اما از آنجا که درآمد پزشکان عمومی به اندازه ای نیست که نیاز به تنظیم دفاتر داشته باشد، لزومب به ثبت این دفاتر ندارند و تنها باید لیست هزینه ها، درآمد و اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقررر به سازمان امورمالیاتی تحویل دهند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله هیات حل اختلاف مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها