مالیات بر ارث سپرده بانکی

مالیات بر ارث یکی از چالش‌هایی است که پس از فوت افراد خانواده و عزیزان همه افراد با آن درگیر می‌شوند. در میان اموال به جامانده از متوفی، سپرده بانکی مبحث متفاوتی دارد و آنچه موضوع این نوشتار است مالیات بر ارث سپرده بانکی است. در این مطلب قوانین مالیات بر ارث، چگونگی رفع مسدودی حساب سپرده بانکی فرد متوفی، میزان مالیات پرداختی برای طبقات مختلف و غیره را بررسی کرده ایم.

قانون مالیات بر ارث سپرده بانکی:

برای استفاده از اموال به جا مانده از فرد متوفی، بازماندگان تا زمانی انحصار وراثت را انجام ندهند و مالیات تعلق گرفته به آن را نپردازند، اجازه استفاده و دسترسی به اموال را ندارند.

در واقع مالیات بر ارث، نوعی مالیات است که تا زمانی که وراث آن را پرداخت نکنند اجازه فروش، انتقال و هر گونه دسترسی به اموال را ندارند.

سپرده بانکی چون نقدترین و در دسترس ترین اموال است، بازماندگان زودتر از بقیه به سراغ آن می‌روند تا زمانی که مالیات بر ارث سپرده بانکی پرداخت نشود، بازماندگان اجازه دسترسی به آن را ندارند.

مشاوره مالیات

چرا باید مالیات سپرده بانکی را بپردازیم:

از آنجا که پس از فوت شخص متوفی، کلیه حساب‌های او محسوب می‌شود برای دسترسی به حساب بانکی و برداشت از آن، باید مالیات آن را بپردازید تا اجازه برداشت از این حساب را داشته باشید.

چرا پرداخت مالیات حساب بانکی در اولویت است:

از آنجا که یک پول نقد در دسترس‌ترین دارایی فرد متوفی است و خرج کردن و دسترسی به آن از سایر اموال به جا مانده از متوفی راحت‌تر است، وراث تمایل بیشتری به دریافت آن دارند.

مالیات بر ارث نیز مبلغی است که به اموال منقول و غیر منقول فرد متوفی تعلق می‌گیرد. وراث تا زمانی که مالیات تعلق گرفته را نپردازند حق دخل و تصرف در این اموال را ندارند. برای دسترسی و برداشت از حساب سپرده بانکی وراث موظف به پرداخت مالیات تعلق گفته هستند.

خوب است بدانید میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای طبقات مختلف وراث متفاوت است.

مالیات حساب بانکی

چرا سپرده حساب بانکی فرد متوفی بسته می‌شود:

یکپارچه شدن سیستم‌های اطلاعاتی در کشور باعث شده به محض باطل شدن شناسنامه فرد متوفی، از دنیا رفتن او را از طریق سازمان ثبت احوال به ارگانهای دیگر اطلاع‌رسانی شود.

ارگان‌هایی مانند بانک، سازمان ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی و غیره نهادهایی هستند که به صورت خودکار از نبود فرد متوفی مطلع می‌شوند. با اطلاع رسانی به نهادها و سازمان‌های دولتی تمام حساب‌های شخصی فرد متوفی مانند حساب سپرده او مسدود می‌شود و هیچ کس اجازه دسترسی و برداشت از حساب و سپرده بانکی را نخواهد داشت. تنها راهکار برای استفاده از سپرده بانکی، پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی است.

چگونگی رفع مسدودی حساب سپرده بانکی شخص متوفی:

برای رفع مسدود حساب سپرده، اولین کار انجام مراحل انحصار وراثت است. برگه انحصار وراثت برای ثابت کردن ورثه بودن و ارائه به سازمان‌ها و نهادهای دولتی ضروری است.

پس از انجام انحصار وراثت، بازماندگان با مراجعه به اداره مالیات، و با پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی، این حساب را رفع توقیف کرده و پس از این کار بازماندگان اجازه برداشت از این حساب را خواهند داشت.

خدمات مالیاتی

مراحل پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی:

  1. وراث باید قبل از هر کاری اقدامات لازم برای انحصار وراثت را انجام داده و پس از آن برای پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی اقدام نمایند.
  2. برای پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی، وراث باید به شعبه بانکی که شخص متوفی در آن حساب دارد مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه برای پرداخت مالیات را تکمیل نمایند.
  3. با محاسبه مالیات و کسر آن از حساب سپرده بانکی، مابقی موجودی در دسترس وراث قرار می‌گیرد.

با طبقه بندی وراث حساب سپرده بانکی بیشتر آشنا شوید:

  1. طبقه اول وراث شامل این افراد می‌شود: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
  2. طبقه دوم وراث حساب سپرده بانکی شامل: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها می‌شود.
  3. طبقه سوم وراث شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها می‌شود.

نکته مهمی که قبل از هر چیز باید بدانید این است که تا وقتی که حتی یک نفر از وراث طبقه اول زنده و در قید حیات باشند، به هیچ‌کدام از طبقات دوم و سوم ارث تعلق نمی‌گیرد.

وراث حساب سپرده

میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای وراث طبقات مختلف:

  • میزان مالیاتی که وراث طبقه اول باید برای حساب سپرده بانکی بپردازند ۳ درصد موجودی حساب است.
  • وراث طبقه دوم باید به میزان ۶ درصد موجودی حساب را به عنوان مالیات بپردازند.
  • وراث طبقه سوم ۱۲ درصد مالیات بر سپرده حساب بانکی را باید بپردازند.

محاسبه مالیات بر ارث سپرده بانکی قبل از سال 1395:

جالب است بدانید برای محاسبه مالیات بر ارث سپرده بانکی تا قبل از سال ۱۳۹۵ باید ۸۰ درصد سپرده را که معافیت مالیاتی دارد را کسر کرده و میزان مالیات تعلق گرفته به ۲۰ درصد باقی‌مانده را محاسبه کنید. شیوه محاسبه مالیات بر ارث 20 درصد باقی‌مانده حساب بانکی به این ترتیب است:

  • میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی تا مبلغ 5 میلیون تومان برای وراث طبقه اول 5، طبقه دوم 15 و طبقه سوم 35 درصد است.
  • میزان مالیات سپرده بانکی با حجم مبالغ بین 5 تا 20 میلیون تومان برای وراث درجه اول 15، وراث درجه دوم 25 و درجه سوم نیز 45 درصد است.
  • میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای اشخاصی که مبالغ حساب آن‌ها رقمی بین 20 تا 50 میلیون تومان است، برای وراث درجه اول 25 درجه دوم 35 و درجه سوم 55 درصد است.
  • مالیات از سپرده بانکی در ارقام بیشتر از 50 میلیون تومان، برای وراث طبقه اول 35 طبقه دوم 45 و طبقه سوم نیز 65 درصد است.

مشاوره مالیات بر ارث

مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی بعد از سال 1395:

مطابق قوانین صادره مالیات بر ارث حساب سپرده بانکی از سال 1395 تا سال 1398 به میزان 3 درصد در نظر گرفته شده است. لازم است بدانید مالیات بر را باید از کل سپرده حساب بانکی محاسبه کرد.

مالیات بر ارث سپرده بانکی 1400:

همان طور که گفته شد در قانون جدید مالیاتی به هیچ‌کدام از حساب‌های سپرده بانکی، معافیت مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و میزان مالیات پرداختی کل سپرده بانکی، برای طبقات مختلف وراث متفاوت است.

  • وراث طبقه اول باید 3 درصد مالیات بر ارث سپرده بانکی را بپردازند.
  • به وراث طبقه دوم 6 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.
  • مالیات تعلق گرفته به وراث طبقه سوم نیز 12 درصد است.
معافیت مالیاتی سپرده حساب بانکی

معافیت مالیاتی سپرده حساب بانکی:

مطابق قوانین جدید از سال 1395 به بعد، معافیت مالیات بر ارث سپرده بانکی برداشته شد و از آن سال به بعد هیچ گونه معافیت مالیاتی برای پرداخت مالیات حساب‌های بانکی شخص متوفی در نظر گرفته نمی‌شود.

لازم است بدانید تا قبل از سال 1395 تا میزان 80 درصد از حساب سپرده بانکی معاف از پرداخت مالیات بود.

چگونگی محاسبه مالیات بر ارث پول نقد شخص متوفی:

بر خلاف حساب بانکی شخص متوفی که میزان دقیق آن آشکار و روشن است پول نقد قابل شناسایی توسط نهادهای دولتی و سازمان امور مالیاتی نیست.

  • اگر پول نقد در خانه نگهداری شود، میزان و مبلغ آن توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی نشده و بنابراین بسیاری از وراث، بدون آنکه میزان این مبلغ را اعلام کنند، آن را میان خود تقسیم می‌کنند.
  • اگر پول نقد شخص متوفی در صندوق امانات نگهداری شده باشد، تا زمانی که مالیات بر ارث آن پرداخت نشود قابل دسترسی نخواهد بود، میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای وراث طبقه اول ۱۰ درصد از پول نقد موجود در صندوق به عنوان مالیات است. وراث طبقه دوم باید 20 درصد و وراث طبقه سوم باید ۴۰ درصد از سپرده نگهداری شده در صندوق را به عنوان مالیات بپردازند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

چگونگی محاسبه مالیات بر ارث سپرده مؤسسات مالی و اعتباری:

جالب است بدانید نرخ محاسبه مالیات بر ارث حساب سپرده بانکی با مالیات بر ارث حساب‌هایی که در مؤسسات مالی و اعتباری نگهداری می‌شود، متفاوت است.

اگر شخص متوفی در مؤسسات مالی و اعتباری مبلغی به عنوان سپرده نگه داشته باشد، نرخ مالیات متفاوتی برای وراث دارد.

  • وراث طبقه اول باید به میزان 10 درصد از سپرده ا به عنوان مالیات بپردازند.
  • مالیات پرداختی برای طبقه دوم وراث دو برابر شده و 20 درصد است.
  • وراث طبقه سوم باید سه برابر یعنی ۳۰ درصد سپرده را به عنوان مالیات باید بپردازند.

چگونگی محاسبه مالیات بر ارث خانه، زمین و خودرو:

  • محاسبه میزان مالیات پرداختی برای وسایل نقلیه دارای موتور بنزینی یا گازوئیل یا هر سوخت دیگری با ضریب ۲ درصد در ارزش اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.
  • میزان مالیات املاک مسکونی با نرخ ۱۵ درصد محاسبه می‌شود.
  • نرخ مالیات املاک تجاری ۲۱ درصد است.
  • اموال شخص متوفی که در خارج از کشور است با نرخ ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.
مالیات بر ارث سهامl

محاسبه مالیات بر ارث سهام:

لازم است بدانید سود سهام مشمول مالیات بر ارث نخواهد شد و تنها باید برای مبلغ سهام بر اساس ارزش روز آن باید مالیات پرداخت شود.

نرخ مالیات بر ارث سهام برای سهام پذیرفته شده در بورس یا سهم الشرکه شرکت‌های غیر بهابازار متفاوت است. معیار محاسبه میزان مالیات بر ارث سهام به عوامل مختلفی مانند تاریخ فوت و طبقه‌بندی بازماندگان و وراث بستگی دارد.

اظهارنامه مالیات بر ارث شخص که دارای پرونده مالیاتی است:

اگر شخصی که به تازگی از دنیا رفته دارای پرونده مالیاتی فعال در سازمان امور مالیاتی باشد، اظهارنامه مالیاتی‌اش باید مانند زمان حیات، تا پایان خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. برای تهیه اظهارنامه مالیاتی توسط وراث لازم است بدانید در اظهارنامه باید کلیه اطلاعات هویتی همه وراث درج شود.

مهلت پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی:

مهلت قانونی برای پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی در گذشته 6 ماه پس از فوت شخص بود. اگر وراث تا پایان زمان قانونی اقدام به پرداخت مالیات نکنند مشمول پرداخت جریمه مالیات بر ارث حساب سپرده بانکی خواهند شد.

پس از سال 1394 مهلت قانونی پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی، تا یک سال پس از فوت متوفی و ارائه اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفته شده است.

مالیات بر ارث ملک

سؤالات متداول

  1. چرا به سپرده بانکی شخص متوفی مالیات تعلق می‌گیرد؟

    چون سپرده بانکی نیز بخشی از دارایی شخص متوفی است که مشمول مالیات بر ارث است.

  2. مهلت قانونی برای تهیه اظهارنامه مالیات بر ارث شخص متوفی کدام است؟

    مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای ارائه اظهارنامه شخص متوفی یک سال پس از تاریخ فوت است.

  3. میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی در سال 1400 چقدر است؟

    برای وجوهی که در بانک و مؤسسات مالی مجاز نگهداری می‌شود میزان 3 درصد و مبالغی که در مؤسسات غیر مجاز نگهداری می‌شود 10 درصد است.

  4. مالیات بر ارث اوراق مشارکت و اوراق قرضه را باید چگونه محاسبه کرد؟

    میزان مالیات بر ارث اوراق مشارکت و قرضه برای طبقه اول وراث 3 درصد و طبقه دوم و سوم دو و چهار برابر می‌شود.

  5. مالیات بر ارث املاک و سرقفلی چگونه محاسبه می‌شود؟

    مالیات بر ارث املاک 7 و نیم درصد ارزش ملک است و مالیات سرقفلی نیز 3 و نیم برابر ارزش سرقفلی است.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله انواع خدمات مالی و مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها