انجام عملیات حسابداری فروشگاهی چگونه است

هر شخص حسابداری که در فروشگاه کوچک یا بزرگ و یا شرکت های بازرگانی مشغول به کار است، باید کلیه رویدادهای مربوط به حسابداری را ثبت نماید. این نوشتار در پاسخ به سؤال کسانی است که می‌خواهند بدانند انجام عملیات حسابداری فروشگاهی چگونه است آماده کرده ایم.

حسابداری فروشگاهی چیست:

حسابداری فروشگاهی مربوط به خرید، فروش، سود، زیان و سایر عوامل مربوط به فروشگاه‌هایی است که محصولاتشان را به صورت عمده می‌خرند و آن را به صورت خرده‌فروشی در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌دهند. به عبارت بهتر حسابداری فروشگاهی برای محاسبه سود و زیان حساب‌های مربوط به خرید و فروش در هر شرکت، فروشگاه و کسب و کاری است.

مشاوره مالیات

چرا حسابداری فروشگاهی:

هر گونه خرید و فروش فروشگاهی که در انواع فروشگاه‌ها اعم از فروشگاه پوشاک، مواد غذایی، لوازم منزل، کالای دیجیتال، زیورآلات و غیره انجام می‌شود نیاز به حسابداری فروشگاهی دارد. اگر معاملات انجام شده در فروشگاه‌ها جایی ثبت نشود پس از مدتی صاحبان کسب و کار ورشکست می‌شوند.

نداشتن حساب و کتاب باعث به هم ریختن محاسبات می‌شود و صاحبان شرکت و کسب و کار برای موفقیت نیازمند استفاده از حسابداری فروشگاهی هستند.

انجام عملیات حسابداری فروشگاهی:

  • در گذشته در فروشگاه‌های کوچک و حتی بقالی‌ها دفتری به صورت دستی وجود داشت که صاحب مغازه کلیه معاملات خود را در آن یادداشت می‌کردند.
  • سیستم ثبت معاملات در دفاتر هنوز هم در بسیاری از مغازه‌ها رواج دارد؛ در این شیوه همه خرید و فروش‌ها، قیمت کالای خریداری شده، قیمت فروش کالاها و کلیه امور مربوط به خرید و فروش در آن ثبت می‌شود؛ به کمک این دفاتر سود به دست آمده نیز قابل بررسی و ارزیابی است. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک معمولاً دفاتر را به صورت هفتگی یا ماهانه یا دوره‌های طولانی‌تر بررسی و ارزیابی می‌کردند، با بررسی دفاتر صاحب مغازه متوجه میزان سود و زیان خود می‌شود و برای خرید کالاهای جدید تصمیم‌گیری می‌کردند.
  • فروشگاه‌های بزرگ تر که محصولات بیشتری دارند با افزایش محصولات دیگر قادر به ثبت عملیات مربوط به خرید و فروش به صورت دستی نبوده و نیازمند استفاده از ابزارهای پیشرفته تکنولوژی مانند رایانه و یا نرم‌افزارهای حسابداری هستند. استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کل اطلاعات حسابداری مربوط به خرید و فروش کالاها را تجمیع کرده و به صوت دسته‌بندی تحویل مدیران و صاحبان کسب و کار می‌دهد.
حسابداری خرید و فروش

حسابداری خرید و فروش کالا در فروشگاه‌ها:

شرکت‌های بازرگانی، فروشگاه‌هایی هستند که کالاهای زیادی را خرید و فروش می‌کنند. فعالیت عمده این‌گونه فروشگاه‌ها خرید مواد خام، فرآورده یا کالاهای ساخته شده آن‌ها و عرضه محصولات تولیدی به خریداران است.

استفاده از حسابداری فروشگاهی در مدیریت این‌گونه کسب‌وکارها نقش مهمی دارد و به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند که میزان هزینه‌ها را به درستی محاسبه کرده و درآمدها را نیز ارزیابی کنند. از حسابداری فروشگاهی برای گرفتن گزارش‌های مالی دقیق و تجزیه تحلیل تراکنش‌های مالی و غیره استفاده می‌شود.

6 اشتباهی که نباید در حسابداری فروشگاهی مرتکب شوید:

بسیاری از صاحبان کسب و کار تصور می‌کنند که خودشان می‌توانند امور مربوط به حسابداری را انجام دهند، اما واقعیت این است که گستردگی وظایف مانند مدیریت فروشگاه، رسیدگی به شکایات مشتریان، پاس کردن چک کارکنان، مدیریت سررسید حساب‌ها و غیره باعث ایجاد اشتباهات جبران‌ناپذیری می‌شود. دلایلی که صاحبان کسب و کار از انجام حسابداری فروشگاهی سرباز می‌زنند ولی منجر به ورشکستگی آن‌ها می‌شود شامل:

  1. عدم استخدام حسابدار کارشناس مالی
  2. پیگیری نکردن دقیق هزینه‌ها و درآمد
  3. نداشتن برنامه ریزی مالیاتی
  4. بی توجهی به حساب موجودی
  5. بالا کردن موجودی انبار
  6. عدم پیگیری بدهی و مطالبات در حسابداری

خدمات مالیاتی

چگونگی ثبت فروش کالا در حسابداری فروشگاهی:

فروشگاه‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای فروش فرآورده‌ها و کالاهای مصرفی خود استفاده می‌کنند این شیوه‌ها شامل:

1) فروش نقد:

فروش نفت نوعی قرارداد است که بهای کالای خریداری شده را به آینده موکول کند. در این شیوه معامله بلافاصله پس از تحویل کالا از فروشنده، بهای آن توسط خریدار پرداخت می شود و استفاده از شیوه فروش نقدی در بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی رواج دارد.

2) فروش نسیه:

فروش نسیه شیوه‌ای از فروش است که مربوط به انجام معامله در زمان حال است. در این شیوه کالای خریداری به صورت نسیه به خریدار تحویل داده می‌شود اما زمان مقرر برای پرداخت بهای آن در نظر گرفته می‌شود. در فروش نسیه فروشنده و خریدار توافق می‌کنند که مبلغ کالا یا محصول فروخته شده را پس از تحویل کالا و در زمان مشخص بپردازند. بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان کالای خود را به صورت نسیه می‌فروشند و مهلت پرداخت آن نیز را بین ۳۰ و ۹۰ روز در نظر می‌گیرند.

3) فروش اقساطی:

منظور از فروش اقساطی نوع خاص از فروش است که خریدار کالا را تحویل گرفته ولی بهای آن را به صورت اقساط مساوی یا نامساوی در سررسید معین پرداخت می‌کند.

4) فروش امانی:

در این شیوه از خرید و فروش کالا و خدمات، شرایطی ایجاد می‌شود که تأمین‌کننده یا فرستنده کالا با هدف فروش محصولات آن‌ها را به صورت امانی در اختیار فروشنده دیگری قرار می‌دهد. در این توافق مالکیت تام محصولات و خدمات تا زمان فروش آن‌ها در اختیار فرستنده یا فروشنده اولی است. گیرنده نقش نماینده فروش را داشته و به عنوان نماینده فروش به ازای محصولات فروخته شده کمیسیونی دریافت می‌کند.

حسابداری خرید و فروش

فاکتور فروش چیست:

فاکتور فروش مدرکی است که نشان دهنده میزان کالای فروخته شده، قیمت و سایر اطلاعاتی است که در آن درج می‌شود. اطلاعاتی که در فاکتور فروش درج می‌شود شامل:

  • شماره فاکتور
  • تاریخ معامله
  • نام فروشنده
  • نام خریدار یا مشتری
  • شرایط حمل و تحویل و بهای کالای فروخته شده
  • شماره فاکتور
  • مقدار کالا
  • قیمت فروش واحد کالای فروخته شده
  • جمع مبلغ فروش

ضرورت استفاده از صورتحساب یا فاکتور فروش:

برای بسیاری از مواد خوراکی مصرفی روزانه که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، سوپرمارکت‌ها و غیره عرضه می‌شود، غالباً فاکتور صادر نمی‌شود و تنها در بعضی از مؤسسات بزرگ است که از فاکتور فروش استفاده می‌شود.

اما در بیشتر فروشگاه‌هایی که فروش نقدی در مورد کالاهای بادوام دارند یا برای برخی از کالاهای مصرفی که در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود از برگه کالا یا مدرکی که نشان دهنده میزان فروش است استفاده می‌شود.

این مدرک که همان صورتحساب فروش کالا یا فاکتور فروش است را هم‌زمان با تحویل کالا و دریافت پول به خریدار می‌دهند. بسیاری از فروشگاه عمده فروشی در معاملات نسیه هم برای روشن کردن شرایط معامله از سند یا فاکتور فروش به عنوان صورتحساب استفاده می‌شود.

مشاوره مالیات بر ارث

چگونگی ثبت تخفیفات در حسابداری فروشگاهی:

یکی از امور رایج در حسابداری فروشگاهی استفاده از تخفیفات گوناگون برای افزایش فروش است. اعطای انواع تخفیفات، ترفندی برای بالا بردن فروش است که مؤسسات بازرگانی، تولیدکنندگان و عمده‌فروشان از آن استفاده می‌کنند. استفاده از تخفیف برای کالاها برحسب نوع فعالیت و خدمتی است که فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند. انواع تخفیفاتی که مؤسسات تجاری از آن استفاده می‌کنند شامل:

  1. تخفیفات تجاری
  2. تخفیفات بر اساس توافق طرفین
  3. تخفیف به دلیل عیب و نقص
  4. تخفیف نقدی خرید یا فروش

1) منظور از تخفیف تجاری چیست؟

وقتی کالا را به قیمتی ارزان‌تر از قیمت مندرج در فهرست قیمت یا برچسب کالا به فروش می‌رسد، تخفیف تجاری نامیده می‌شود.

تخفیفات تجاری عموماً برحسب درصدی از قیمت کالا تعیین می‌شود. تخفیف تجاری به گروه‌های مختلفی از مشتریان و با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌شود. تخفیفات تجاری اصولاً از کل مبلغ فاکتور یا صورتحساب فروش کسر می‌شود. لازم است بدانید تخفیفات تجاری معمولاً در دفاتر حسابداری فروشگاهی ثبت نمی‌شود.

2) تخفیف بر اساس توافق طرفین

وقتی تخفیف با توافق فروشنده و خریدار و بر اساس توافق طرفین انجام شود، تخفیف بر اساس توافق طرفین گفته می شود. این نوع تخفیف دفاتر حسابداری فروشگاهی ثبت نمی‌شود.

ثبت تخفیفات در حسابداری

3) تخفیف به خاطر عیب و نقص

وقتی که خریدار بعد از دریافت کالای خریداری شده، متوجه وجود عیب یا نقصی در کالا می‌شود یا خریدار می‌فهمد کالایی که دریافت کرده با نمونه نشان داده شده مطابقت ندارد، در این صورت خریدار می‌تواند کالا را برگشت دهد ویا از تخفیف به خاطر وجود عیب و نقص استفاده کند. لازم است بدانید به تخفیفی که در حساب برگشت از خرید ثبت می‌شود، حساب برگشت از خرید و تخفیف گفته می‌شود.

4) منظور از تخفیف نقدی خرید یا فروش چیست؟

در شرایطی که اقتصاد ثبات ندارد بسیاری از تولیدکنندگان عمده، به فروش کالاهای خود به صورت نقدی هستند. در سیستم فروش کالا به صورت نقدی فروشندگان وضعیت مزایای انجام حسابداری فروشگاهی به صورت تخصصی

برای انجام تخصصی حسابداری فروشگاهی و ثبت و پردازش اسناد مختلف مالی در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک می‌توان از نرم‌افزارهای مختلف استفاده کرد. با استفاده از این نرم‌افزارها قابلیت انجام کارهای زیر را در فروشگاه خود خواهید داشت:

  • ثبت کالا و کنترل موجودی انبار
  • ثبت عملیات مربوط به دریافت و پرداخت
  • انجام کلیه عملیات بانکی
  • ثبت اطلاعات مربوط به مشتریان و حساب آن‌ها
  • یکپارچه‌سازی عملیات‌های خرید و فروش کالا در کلیه شعب فروشگاه

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

6 دلیل برای استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی:

نرم‌افزارهای حسابداری با مدیریت بهینه و اثر بخش دخل و خرج فروشگاه‌های بزرگ را مدیریت و بهینه می‌کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی مزایای زیادی به دنبال دارد که با هم می‌خوانیم:

  1. با استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی اطلاعات مشتریان و حساب آن‌ها در دفاتر ثبت شده و برای هر کدام پیش‌فاکتور صادر می‌شود.
  2. قابلیت ارائه فاکتور چاپی برای مشتریان و ذخیره آن در سیستم‌های حسابداری
  3. محاسبه و چگونگی پرداخت حقوق کارکنان
  4. با استفاده از حسابداری فروشگاه ای امکان ارائه گزارش‌ها روزانه ماهانه سالانه فروش وجود دارد
  5. قابلیت ارتباط با دستگاه‌های بارکد خوان
  6. با استفاده از حسابداری فروشگاهی می‌توانید آن را ثبت کرده زمان باز کردن آن‌ها را یادآوری کنید.

بهترین نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی:

برای انتخاب بهترین نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی باید نکاتی را در نظر بگیرید. نرم‌افزار انتخابی شما باید علاوه بر قیمت مناسب و امکانات خوب ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • کاربرد ساده و آسانی داشته باشد.
  • سرعت و دقت بالا برای انجام محاسبات داشته باشد.
  • دارای امکانات مناسب برای تمام اصناف و مشاغل باشد.
  • قابلیت صدور فاکتور و گزارش‌گیری داشته باشد.
  • دارای پشتیبانی قدرتمند و به روز باشد.
نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی

آشنایی با انواع نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی:

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

1- نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی ساده مثل صندوق‌های فروشگاهی

2- نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت مالی که حاوی اطلاعات گسترده و تخصصی قابل استفاده برای مدیران کسب‌وکارها است.

معرفی نرم‌افزار اکسل در حسابداری فروشگاهی:

اکسل برنامه قدرتمندری از آفیس است که می‌توان از آن برای طبقه‌بندی داده‌ها استفاده کرد. از اکسل برای فرمول نویسی، ادغام جداول، انجام محاسبات ریاضی و غیره می‌توان استفاده کرد.

در واقع اکسل یک نرم‌افزار ساده حسابداری است که برای تمام افراد و حسابداران قابل استفاده است. از نرم‌افزار اکسل در موارد ساده و فروشگاه‌های کوچک به راحتی می‌توان استفاده کرد.

اکسل به نوعی مکمل برای برنامه حسابداری اصلی به شمار می‌رود.

5 مزیت استفاده از نرم‌افزار اکسل در حسابداری فروشگاهی:

  1. با استفاده از نرم‌افزار اکسل، امکان ذخیره و طبقه‌بندی مشتریان و اطلاعات آن‌ها وجود دارد.
  2. با نرم‌افزار اکسل قابلیت تهیه گزارش‌ها مالی ماهانه سالانه و غیره را دارید.
  3. استفاده از اکسل به شما اجازه تهیه و تنظیم کاربرگ حسابداری و مالیاتی را می‌دهد.
  4. با این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان را دسته‌بندی کنید
  5. تنظیم ترازنامه و صورت زیان سود و زیان شرکت فایده دیگر استفاده از نرم‌افزار اکسل و است.

مالیات بر ارث ملک

سؤالات متداول

  1. منظور از حسابداری فروشگاهی چیست؟

    حسابداری فروشگاهی کلیه عملیات‌های مختلف حسابداری ابتدایی تا پیشرفته را پوشش می‌دهد.

  2. چرا حسابداری فروشگاهی به صورت اینترنتی و آنلاین اهمیت زیادی پیدا کرده است؟

    استفاده از ابزار دیجیتال در حسابداری نیز مانند سایر مشاغل جایگاه خود را پیدا کرده و مدیران هر کسب و کاری برای انجام هزینه‌های ثابت و جاری خود ناچار به استفاده از ابزارهای هوشمند هستند.

  3. چند نرم‌افزار حسابداری برای استفاده فروشگاه‌های بزرگ معرفی کنید؟

    نرم‌افزار محک، نرم‌افزار حسابداری آرین سیستم، نرم‌افزار حسابداری پارسیان، نرم‌افزار حسابداری پارمیس، نرم‌افزار حسابداری تدبیر و غیره

  4. به نظر شما نرم‌افزار هلو یا سپیدار کدام بهتر است؟

    این که بدانید کدام نرم‌افزار برای کار شما مناسب‌تر است بستگی به نوع کسب و کار و هدف شما دارد اما باید نرم‌افزار هلو برای شرکت‌ها کوچک و متوسط کاربردی‌تر و نرم‌افزار سپیدار جامع‌تر و کامل‌تر بوده و برای فروشگاه‌های بزرگ کاربرد بیشتری دارد ضمن آن که قیمت بالاتری نیز دارد.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله نرخ مالیات بر درامد چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها