حسابداری سرمایه گذاری در بورس

حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها، ارزیابی و برنامه ریزی برای آن، مهم‌ترین کار برای هر شرکت و کسب و کار است. آنچه باید در حسابداری سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تبدیل آن در مواقع لزوم با کمترین هزینه به وجه نقد است. هر آنچه درباره حسابداری سرمایه‌گذاری، انواع، شیوه‌ها و روش‌های آن که نیاز دارید را در این نوشتار برایتان گردآوری کرده‌ایم.

سرمایه گذاری چیست:

عبارت از دارایی مشخصی است که به دو شکل وجه نقد و اموال منقول و غیر منقول نگهداری می‌شود. هدف از سرمایه‌گذاری:

1- به دست آوردن ارزش یا مزایای ناشی از مناسبات تجاری بیشتر در آینده

2- افزایش منافع اقتصادی به شیوه توزیع منافع به شکل سود سهام، سود تضمین شده و اجاره است.

مشاوره مالیات

از حسابداری سرمایه گذاری چه می‌دانید:

افراد زیادی هستند که به امید کسب سود در آینده دارایی و اموالشان را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. حسابداری سرمایه‌گذاری در واقع مدیریت، ثبت و گزارش معاملات و فرآیندهای انجام شده در سرمایه‌گذاری است.

یکی از مواردی که توسط حسابداران باید بررسی شود سرمایه‌گذاری‌ها و بررسی میزان سود و زیان آن‌هاست. حسابداری سرمایه‌گذاران برای برآورد مخارج، هزینه‌ها، میزان سود و زیان و غیره کاربرد زیادی دارد.

حسابداری سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک و بزرگ:

حسابداری سرمایه‌گذاری در سازمان‌های مالی مثل بورس، کارگزاری‌ها، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار و غیره کاربرد دارد. شرکت‌های بزرگ با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند، نیازمند استفاده از حسابداری سرمایه‌گذاری هستند. شرکت‌های کوچک با سرمایه اندکی نیازمند به حسابداری سرمایه‌گذاری هستند تا بتوانند دارایی‌ها و معاملات خود را مدیریت، ارزیابی و سازمان‌دهی کنند.

هدف حسابداری سرمایه‌گذاری

هدف حسابداری سرمایه‌گذاری چیست:

حسابداری سرمایه‌گذاری عملکرد شرکت و کسب و کار را در رابطه با اشخاص، مدیران و مقامات دولتی و سرمایه‌گذاران بررسی می‌کند.

حسابداری سرمایه‌گذاری بخشی از علوم حسابداری است که برای دادن اطلاعات به سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارگزاری‌ها کاربرد دارد.

با استفاده از حسابداری سرمایه‌گذاری اطلاعات سرمایه‌گذاری در قالب ترازنامه صورت سود و زیان به سهامداران سازمان‌های دولتی و ناظران ارائه می‌شود گفتنی است این اطلاعات به صورت گزارش در اختیار افراد نامبرده قرار می‌گیرد.

وظایف حسابداری سرمایه‌گذار چیست:

  1. شخصی که وظیفه حسابداری سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد با پردازش داده‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و پیگیری آن‌ها با اشخاص ثالث میزان سود و درآمد فروشگاه را بررسی می‌کند.
  2. حسابداری سرمایه‌گذاری قابلیت دادن مشاوره مالی به مدیران و کارگزاران را دارد.
  3. آن‌ها وظیفه حفظ و مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها را بر عهده دارند.
  4. تدوین برنامه‌های مالی شرکت وظیفه دیگر حسابداری سرمایه‌گذاری است.
  5. حسابداران مسئول کمک به توسعه استراتژی مالی سازمان هستند، منظور از استراتژی سرمایه‌گذاری چیزی است که باعث افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت و بالا رفتن حجم سرمایه‌ای آن می‌شود.

خدمات مالیاتی

4 نوع سرمایه‌گذاری ازنظر نوع دارایی:

سرمایه‌گذاری می‌تواند به چندین شکل مختلف انجام شود.

  1. برخی سرمایه‌گذاری ممکن است در قالب اسناد که نشان دهنده بدهی پولی به دارنده است ظاهر شود مثل برخی اوراق مشارکت
  2. بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها تضمین کننده سود حداقلی است این گونه سرمایه‌گذاری در این قالب است که مالکیت سهام یک واحد تجاری و حقوق مالی فرد را نشان دهد.
  3. شیوه دیگر سرمایه‌گذاری شامل نگهداری دارایی‌های عینی مثل زمین و ساختمان است.
  4. نگهداری فلزات گران‌بها یا کالاهای دیگر مثل آثار هنری نیز شیوه دیگر سرمایه‌گذاری است.

انواع سرمایه‌گذاری ازنظر زمان بازدهی:

ازنظر زمان بازدهی سرمایه‌گذاری را به 2 دسته تقسیم می‌کنند:

1- سرمایه‌گذاری بلندمدت، در واگذار آن محدودیت وجود دارد و قصد نگهداری طولانی‌مدت داشته باشد.

2- سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، که در زمان کوتاهی به بازدهی و ثمربخشی برسد. سرمایه‌گذاری سریع المعامله نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است.

انواع سرمایه‌گذاری

از سرمایه گذاری بلند مدت چه می دانید:

سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت نوعی سرمایه‌گذاری است که قابلیت واگذاری ندارد، این گونه سرمایه‌گذاری‌ها با قصد استفاده مستمر در واحد تجاری انجام می‌شود و هدف از آن کسب درآمد یا رشد سرمایه در زمانی طولانی است. به عبارت بهتر سرمایه‌گذاری که توسط صاحبان شرکت‌ها و کسب و کار در زمان طولانی و برای رسیدن به سود بیشتر انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری بلندمدت گفته می‌شود. ویژگی‌های این نوع سرمایه‌گذاری:

  • سرمایه‌گذاری بلندمدت برای اعمال نفوذ و کنترل سیاست‌های مالی و عملیاتی در واحد سرمایه پذیر صورت می‌گیرد.
  • سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت برای حفظ و گسترش فعالیت‌ها و روابط تجاری موسسه و شرکت تجاری انجام می‌شود.

آشنایی با سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت:

سرمایه‌گذارهایی که به وسیله صاحبان کسب و کار و شرکت‌های تجاری انجام می‌شود و به قصد رسیدن به کسب سود در زمان کوتاه است سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گفته می‌شود.

ویژگی‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت:

  • در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دسترسی آنی به وجوه نقد در هنگام نیاز باید وجود داشته باشد.
  • نیازی به تأمین حداکثر سود در کوتاه‌مدت نیست.
  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با هدف به حداقل رساندن زیان ناشی از افزایش قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید پول است.

مشاوره مالیات بر ارث

انواع سرمایه گذاری‌های بلندمدت:

سرمایه‌گذاری بلندمدت را به ۴ روش می‌توان انجام داد:

1) آشنایی با سرمایه گذاری مالکیتی:

سرمایه‌گذاری مالکیتی نوعی سرمایه‌گذاری است که شخص در ازای پرداخت مبلغی پول، مالکیت نوعی از دارایی را بر عهده می‌گیرد، این دارایی‌ها می‌تواند سهام، ملک یا هر چیز دیگری باشد. این روش سرمایه‌گذاری پرسودترین و قدیمی‌ترین روش سرمایه‌گذاری است. انواع سرمایه‌گذاری مالکیتی به این شرح است:

  • یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی، خرید سهام است، شما با این کار مالک بخشی از سهام کارخانه و شرکت می‌شوید. برای این کار باید اوراق بهاداری را که ارزش مالی دارند، خریداری کنید. لازم است بدانید اشخاص با خرید سهام یک شرکت در سود و زیان آن سهیم می‌شوند و ارزش بازار سهام نیز با قیمت روز بازار سهام شاخص و محاسبه می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در کسب و کار نیز نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی است. برای انجام این کار شخص باید تفکر اقتصادی قوی داشته باشد. کارآفرینی نوعی سرمایه‌گذاری در کسب کار است که ریسک بالایی داشته و نیازمند دانش و اطلاعات زیادی است، ضمن آن که باید بر پایه اصول و قواعد مشخصی انجام شود تا به شکست منجر نشود در صورتی که کارآفرینی به صورت منطقی انجام شود سود خوبی نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.
  • سرمایه‌گذاری در املاک، قدیمی‌ترین نوع سرمایه‌گذاری مالکیتی است. در این نوع سرمایه‌گذاری شخص برای خرید خانه، آپارتمان یا ملک مبلغی را سرمایه‌گذاری می‌کند، سرمایه‌گذاری در املاک بیشتر در زمان رکود رواج دارد و با فروش آن در زمان رونق می‌توان به سود خوبی رسید.
  • خرید کالاهای گران قیمت نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی است که افراد به امید رسیدن به سود بیشتر در آینده، اقدام به خرید طلا و جواهر یا سایر اقلام پر ارزش می‌کنند.
انواع سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

2) سرمایه‌گذاری اعتباردهی

در این سرمایه گذاری شخص پول خود را در اختیار کس دیگری قرار می‌دهد و در سود و زیان با او شریک می‌شود. در میان سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی کمترین ریسک مربوط به این شیوه سرمایه‌گذاری است و سود کمتری نیز نصیب شخص می‌کند. در سرمایه‌گذاری اعتبار دهی شخصی که سرمایه‌گذاری می‌کند، فقط سود یا هزینه مربوط به سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کند.

انواع سرمایه‌گذاری اعتباری:

سرمایه‌گذاری اوراق بهادار، نوعی سرمایه‌گذاری اعتبار دهی است که میزان خطر و بازگشت مالی متفاوتی نسبت به نوع اوراق بهادار خریداری شده دارد. اوراق قرضه‌ای که برای یک شرکت صادر می‌شود نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری اعتبار دهی است و افراد با خرید اوراق یا سهام شرکت، پولشان را سرمایه‌گذاری می‌کنند، تنها در صورتی که سهام شرکت افت پیدا کند فرد دچار ضرر و زیان می‌شود.

حساب پس‌انداز، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری اعتبار دهی است. در این شیوه شخص در یکی از بانک‌ها، حساب بانکی افتتاح کرده و سرمایه و پول خود را در آن قرار می‌دهد. این شیوه سرمایه‌گذاری کم خطر است ولی سود کمی نیز نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.

3) سرمایه‌گذاری به روش معادله نقدی

در این روش دارایی کیفیت اعتباری و قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوعی از این نوع سرمایه‌گذاری هستند.

4) سرمایه‌گذاری شراکتی

یکی از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذار وظیفه تأمین بودجه پروژه را بر عهده دارد و به ازای آن بخشی از سهام پروژه را از آن خود می‌کند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

سرمایه‌گذاری سریع المعامله:

سرمایه‌گذاری سریع المعامله چند شرط دارد:

  1. شرط اول، این است که بازاری فعال برای انجام این نوع سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.
  2. شرط دوم این است که قیمت‌ها شفاف، مشخص و علنی باشد.
  3. سرط بعدی این است که قیمت اعلام شده قابل معامله باشد.

سرمایه‌گذاری سریع المعامله در تجارت‌های مختلف با هم متفاوت است. ممکن است برای یک کسب و کار یک نوع سرمایه سریع المعامله محسوب شود و برای کسب و کار دیگر سرمایه دیگری ملاک سرمایه‌گذاری سریع المعامله باشد.

چگونگی ثبت حسابداری سرمایه‌گذاری:

  • وقتی که سرمایه‌گذاری در سهام باشد و به صورت نقدی نیز انجام شود ثبت بهای تمام شده در دارایی بدهکار و حساب موجودی نقد بستانکار می‌شود.
  • اگر سرمایه‌گذاری در سهام و با دادن دارایی‌های غیرنقدی مثل زمین و ساختمان همراه باشد، بهای تمام شده سرمایه‌گذاری معادل مبلغ ارزش منصفانه دارایی واگذار شده است.
  • اگر ارزش سرمایه‌گذاری طرح تحصیل شده قابل تعیین باشد، ارزش آن به عنوان بهای تمام شده محسوب می‌شود.
  • اگر سرمایه‌گذاری در زمین یا املاک باشد، در این روش باید حساب سرمایه‌گذاری در سهام مورد نظر بدهکار و حساب زمین ساختمان یا غیر بستانکار شود.
ثبت حسابداری سرمایه‌گذاری

اصطلاحات رایج در حسابداری سرمایه‌گذاری:

در حوزه حسابداری سرمایه‌گذاری اصطلاحات مفاهیمی رواج دارد که باید با آن آشنا باشید:

1) نرخ بازگشت سرمایه:

منظور از نرخ بازگشت سرمایه درصد یا بخشی از سرمایه اولیه‌ای است که در بازه‌های زمانی مختلف به حساب شرکت بازگردانده می‌شود. در مورد حساب‌های بانکی کاربرد ندارد چون در این نوع حساب بانک سود مشخصی را به حساب مشتریان واریز می‌کند و ریسکی در حد صفر دارد.

2) استهلاک:

کاهش ارزش دارایی در طول زمان استهلاک نام دارد.

3) آربیتاژ:

آربیتاژ یعنی دارایی را با نرخی بالاتر در یک بازار فروخته شود و در بازاری دیگر با نرخ پایین‌تری خریداری شود. آربیتاژ زمانی به وجود می‌آید که یک دارایی در دو بازار مختلف قیمت‌های متفاوتی داشته باشد.

4) نرخ بازده اسمی:

میزان بازدهی است که به صورت خالص و بدون هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه سرمایه‌گذاری و تورم قابل نمایش است. نرخ بازده اسمی رقمی است که پس از کسر مواردی مانند مالیات، هزینه سرمایه‌گذاری، تورم و غیره از میزان آن کاسته می‌شود.

5) مازاد:

اختلاف دارایی و میزان بدهی مازاد نامیده می‌شود. مازاد برای توصیف درآمد، سود، سرمایه و غیره به کار برده می‌شود. وقتی ورودی سرمایه از خروجی آن بیشتر باشد مازاد نامیده می‌شود. مازاد اضافی تجهیزات، مواد و غیره است.

مالیات بر ارث ملک

سؤالات متداول

  1. برای محاسبه بهای تمام شده باید چه اقدامی کرد؟

    برای تعیین بهای تمام شده باید وجوه پرداختی که بابت خرید سهام یا واگذاری مطالبات سود سهام نقدی انجام شده محاسبه شود.

  2. بازده سرمایه‌گذاری چیست؟

    مجموعه‌ای از مزایا و پاداش‌هایی است که هر فرد به میزان سرمایه‌گذاری که انجام داده در یک دوره زمانی به دست می‌آورد.

  3. بهترین سرمایه‌گذاری چیست؟

    بهترین سرمایه‌گذاری روش‌های کم خطر و پر سودی است که ازنظر بسیاری از مردم پذیرفته شده است. برای یافتن بهترین سرمایه‌گذاری باید شرایط مالی و شرایط موجود خود را بپسندید.

  4. ابزار مشتقه چیست؟

    ابزار مشتقه نوعی سرمایه‌گذاری است که ریسک بالایی دارد و مناسب کسانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک بالا هستند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله نرخ مالیات بر درامد چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها