مالیات علی الحساب واردات کالا

مالیات بر واردات از قدیمی ترین و رایج ترین مالیات در دنیا است. مالیات بر واردات که همان تعرف گمرکی نیز هست یکی از ابزارهای اقتصاد جهت کنترل بازار است. این نوع مالیات برای تنظیم تزار تجاری کشور نیز مفید بوده و هر شخص حقیق یا حقوقی که قصد واردات کالایی را داشته باشد متناسب با ارزش و نوع کالای وارداتی باید تعرفه آن را پرداخت نماید.

به خاطر حمایت از تولید داخلی برای واردات کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارند میزان این تعرفه متغیر است و بسته به اهمیت کالا تعرفه نیز تغییر می کند. خوب است بدانید حقوق و عوارض گمرکی همیشه تحت تاثیر سیاست های کلان اقتصادی دولت بوده چرا که تغییر ان تاثیر شگرفی بر اقتصاد و شرایط اقتصادی کشور دارد. بنابراین مالیات بر واردات تنها به منظور درآمد زایی برای کشور نیست و ابزاری برای حمایت از صنایع داخلی و کنترل بازار و تنظیم تراز تجاری کشور است.

مشاور امور مالیاتی

محاسبه مالیات واردات کالا:

همان طور که گفته شد آنچه از آن به عنوان مالیات واردات کالا یاد میشود، همان ارزش گمرکی کالا، هزینه حمل و نقل، قیمت خرید و حق بیمه است که با حقوق ورودی کالا که در اوراق گمرک قرار دارد، جمع شده و مالیات بر واردات محاسبه می شود.

هنگام واردات قطعی کالا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، پرداخت مالیات علی الحساب واردات با نرخ 4 درصد ارزش گمرکی که در اظهارنامه اورده شده است محاسبه می شود.

ملاک تعیین قیمت کالای وارداتی

ملاک تعیین قیمت کالای وارداتی:

زمانی که وارد کنندگان کالا با استفاده از ارز رسمی یا نرخ ارز بازار ثانویه، کالایی را وارد کشور کنند، نرخ مصوب فروش کالای مشمول قیمت گذاری، ملاک عمل برای تعیین درآمد مشمول مالیات وارد کنندگان می شود.

در مواردی که کالای وارد شده مشمول قیمت گذاری نبوده و زمانی که قیمت گذاری به خاطر نبود مستندات توسط وارد کننده امکان پذیر نیست، حسابرسان مالیاتی و هیات های حل اختلاف بدون توجه به منبع، ارزش بهای کالا را با استفاده از بهای فروش یا بهای تمام شده کالا مبنی بر نرخ ارز در دسترس سنا و در تاریخ انجام معامله محاسبه کرده و همین قیمت را مبنای کار و محاسبات قرار می دهند.

مالیات بر اجاره

محاسبه مالیات واردات کالا با استفاده از قیمت تمام شده:

مالیات واردات کالا از جمع کردن چند مولفه به دست می اید.

  • ابتدا باید ارزش گمرکی کالا را با هزینه حمل و نقل جمع کنید، سپس قیمت خرید و حق بیمه را به آن اضافه کرده و با حقوق ورودی کالا که در اوراق گمرک ثبت شده است، جمع می کنیم.
  • محاسبه مالیات واردات کالا یا خدمات، از جمع ارزش ریالی مربوط به آنها و مابه ازاء واردات کالا یا خدمت به دست می اید.
محاسبه مالیات کالای وارداتی

محاسبه مالیات کالای وارداتی با استفاده از اظهارنامه گمرکی:

برای محاسبه مالیات کالاهای وارداتی در اظهارنامه گمرکی باید این کارها را انجام داد:

  • محاسبه ارزش گمرکی یا ارزش سیف کالا که همان مبلغ ارزی کالا است. برای این کار باید ارزش گمرکی را در نرخ ارز اعلامی از سوی گمرک به اضافه هزینه بیمه کرد.
  • از ضرب ارزش گمرکی کالا در تعرفه گمرکی آن طبق قانون صادرات سال 96 حقوق گمرک تعیین می شود.
  • برای تعیین مالیات باید ارزش گمرکی کالا با حقوق گمرکی جمع شود و در 4 ضرب شود.
  • ارزش گمرکی کالا به اضافه حقوق گمرکی را باید ضرب در 9 کرد تا عوارض تعیین شود.
  • مجموع حقوق گمرکی، مالیات و عوارض می شود مبلغ قابل پرداخت به گمرک
  • حقوق گمرک ، مالیات و عوارض با مبالغ پرداختی به گمرک جمع می شود.

مالیات ارث

محاسبه آنلاین هزینه های گمرک مالیات بر واردات کالا:

برای محاسبه هزینه های پرداختی به گمرک و تعیین مالیات بر واردات کالا باید به شکل زیر عمل کرد. قبل از هر کاری باید ارزش سیف کالا را محاسبه کرد برای این کار باید مقدار ریالی کالا محاسبه شود.

پس از تعیین ارزش ریالی درج شده در پروفرما، مبلغ آن با کرایه ای که بابت حمل با کشتی پرداخت نموده اید جمع می شود و در نرخ ارز که توسط گمرک ارائه می شود ضرب شده و مبلغ ان با بیمه جمع می شود.

ارزش فوب کالا+ارز کرایه حمل خارجی+بیمه=ارزش

محاسبه آنلاین هزینه های گمرک

مبلغ پرداختی به گمرک برای مالیات واردات کالا:

  • حقوق ورودی، برای محاسبه حقوق ورودی هر کالا که نرخ مشخصی است باید از این فرمول استفاده کرد.

درصد ارزش سیف کالا و نرخ حقوق ورودی = حقوق ورودی قابل پرداخت به کمرک

  • برای محاسبه نیم درصد هلال احمر نیز باید از این راهکار استفاده کرد

نیم درصد حقوق ورودی =حق هلال احمر

  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

9 درصد حقوق ورودی + ارزش گمرکی =مالیات بر ارزش افزوده

  • پس از محاسبه هزینه های مربوط به گمرک، هزینه کارمزد ثبت سفارش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر هزینه کارمزد به صورت تی تی پرداخت شود مبلغ کل پروفرما در نرخ روز ارز بر 2000 تقسیم می شود. اگر ال سی ماه اول در مجموع 2 در هزار مبلغ گشایش اعتبار و به ازا هر ماه اضافی نیم در هزار مبلغ گشایش اعتبار است.

مالیات واردات کالا در ایران:

طبق قانون های گمرک که در سال 1350 تصویب شد میزان حقوق پرداختی به گمرک طبق تعرفه های گمرکی مشخص شده تعیین و دریافت می شود. طبق قانون تعرفه های سود بازرگانی در هر ساله همراه با مقررات صادرات و واردات اصلاح می شود.

عوارض ماشین های وارداتی

عوارض ماشین های وارداتی:

طبق تبصره 62 قانون بودجه که سال 1364مشخص شد، عوارض و مالیات ماشین های وارداتی از 10 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کرده و در ماده 6 قانون وصول مالیات در بعضی از کالا ها و خدمات تا 30 درصد نیز افزایش پیدا کرد که ملاک عمل، دریافت این درامد است.

روند تغییرات مالیات واردات کالا:

همان طور که که درامدهای ارزی و واردات کاهش پیدا می کند مالیات واردات کالا نیز آن قدر کاهش پیدا کرد که در سال 1367 به حداقل میزان خود یعنی 148 درصد رسید.
از سال 1367 تا 1372 این میزان افزایش پیدا کرد در سال 1372 سهم مالیات به 28 درصد رسید.

در سال 1374 سهم مالیات واردات به 171 درصد رسید. در همن حین انواع مالیات بر واردات سود بازرگانی 63 درصد بیشترین سهم را داشته که پس از حق ثبت سفارش کالا با 22 درصد که د رهمان زمان عوارض مربوط به خودروهای وارداتی 5 درصد بود.

مالیات بر ارزش افزوده

مراحل واردات کالا:

برای واردات کالا ابتدا باید کالا را انتخاب کرد سپس مبلغ را به فروشنده پرداخت کرد.

هنگام خرید کالا باید شرایط کشور مبدا و مقصد را در نظر بگیرید سپس برای خرید اقدام نمایید. یکی از کارهای دیگر هنگام خرید کالا اطلاع از قوانین مالیاتی وارداتی کالا و قوانین گمرکی در کشور مبدا و مقصد است. ضمن آن که قیمت کالا نیز یکی از مولفه های مهم است باید بدانید که شما کالا را از مونتاژ کننده می خرید یا شرکت های معتبر بزرگ و کوچک خرید خود را انجام می دهید. برای اطلاع از قوانین واردات کالا بهتر است از شرکت های بازرگانی که آگاهی های لازم در زمنیه واردات کالا دارند کمک بگیرید.

شرکت های بازرگانی علاوه بر افزایش سود خطرات احتمالی و ضرر و زیان شما را به صفر رسانده و با اشنایی و اشراف کاملی که به هزینه های مربوط به واردات دارند روند پرداخت مالیات را ساده تر می کنند.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله ممنوع الخروج مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها