حسابداری تحت وب چیست

امروزه اینترنت تبدیل به بستری شده است که بسیاری از فعالیت های روزمره با استفاده از آن پیش می رود. حسابداری تحت وب نیز شیوه جدیدی از ثبت، نگهداری و محاسبات اسناد حسابداری است که به جای ثبت آمار، ارقام و اسناد در دفاتر، آن را در فضای ابری اینترنت ثبت و نگهداری می کنند. این مقاله پاسخ به کسانی است که می خواهند بدانند حسابداری تحت وب چیست؟ تا پایان با ما باشید.

مشاوره مالیات

حسابداری تحت وب:

حسابداری تحت وب، شیوه جدیدی از محاسبات حسابداری است که با گسترش و کاربرد اینترنت استفاده از آن هم رواج زیادی پیدا کرده است. اینترنت مدل ارتباط مشتریان با تولید کنندگان و روش استفاده از نرم افزارها را هم دستخوش تغییر کرده است.

حسابداری تحت وب یا نرم افزار حسابداری آنلاین، شیوه هایی است که براساس استفاده از اینترنت طراحی شده و برای کار کردن با آن نیاز به اتصال اینترنتی دارید.

با استفاده از این نرم افزار می‌توانید تمام صورت‌های مالی، حسابها، درآمدها و هزینه‌ها را در فضای ابری ثبت، محاسبه و پیاده سازی کنید.

نام دیگر حسابداری تحت وب که لازم است بدانید:

نرم‌افزارهای حسابداری تحت وب که کاربران تحت یک مرورگر از آن استفاده می کنند نام‌های زیادی دارد از جمله:

  • نرم افزار حسابداری تحت وب
  • نرم افزار حسابداری ابری
  • نرم افزار اینترنتی
  • وب اپلیکیشن
ماهیت حسابداری تحت وب

با ماهیت حسابداری تحت وب بیشتر آشنا شوید:

طراحی این شیوه از نرم افزارهای حسابداری بسیار متنوع و مدرن است و تحت اختیار نظر شرکتهای نرم افزاری بزرگ، مانند گوگل است.

در واقع در حسابداری تحت وب از نوع خاصی از نرم افزار کلاینت و سرور استفاده می شود که اصول طراحی و برنامه نویسی آنها مدرن تر از نرم افزارهای ویندوز است.

در حسابداری تحت وب کاربر با نرم افزار به وسیله مرورگر وب در ارتباط است و تبادل اطلاعات با سرور از طریق ارتباط شبکه و در قالب یک وب سایت صورت می گیرد.

این نرم افزار تنها مخصوص کار با کامپیوتر اتاق کاربر نیست و با استفاده از مرورگر هر کامپیوتری مانند کروم، فایرفاکس، اکسپلورر و غیره می توان به اطلاعات حساب دسترسی پیدا کرد.

در این شیوه، کاربر در بستر اینترنت داده های ورودی را به فضای ابری ارسال می کند و در آنجا پس از پردازش، اطلاعات به کاربر برگردانده می شود.

در واقع مرکز اصلی نگهداری داده ها فضایی در اینترنت است که در ازای پرداخت هزینه در اختیارتان قرار می گیرد.

واضح است که با استفاده از این سبک حسابداری انجام کلیه امور در فضای آنلاین و ابری صورت می گیرد و نیازی به نصب نرم افزار روی کامپیوتر وجود ندارد نرم افزار حسابداری به صورت آنلاین و تحت وب فعالیت می‌کند.

مشاوره مالیات بر ارث

از ماهیت حسابداری تحت ویندوز چه می‌دانید:

در حسابداری تحت ویندوز شما احتیاج به نصب نرم افزار روی سیستم عامل خود دارید. در واقع حسابداری تحت ویندوز، نرم‌افزاری است که با زبان برنامه نویسی نوشته شده باشد و در اختیار کاربر قرار داده شود.

از آنجا که در حسابداری تحت وب ابر بستر نگهداری داده است از هر مکان و دستگاهی قابلیت متصل شدن به اینترنت را دارند می توانند از آن استفاده کنند اما در نرم افزار های معمولی تحت دسکتاپ چون هارد دیسک سیستم محل اصلی ذخیره سازی داده های شماست تنها از طریق همان سیستم به داده های خود دسترسی دارید.

تفاوت هایی که شما را وادار به استفاده از حسابداری تحت وب می کند:

  • وب اپلیکیشن هم تحت وب فعال است و می‌تواند همه وب سرویس ها و ابزار های آنلاین را پوشش، توسعه و ارتقا دهد.
  • نرم افزار حسابداری تحت وب، ابزاری کارآمدی برای انجام امور حسابداری بدون دردسر و مشکل است، تنها کافی است به اینترنت متصل شوید تا تمامی صورت های مالی شامل حساب هزینه، درآمد و غیره را در نرم افزار ثبت کنید.
  • حسابداری تحت وب عمر چندان طولانی ندارد اما بسیار مورد استقبال شرکت‌ها و حسابداران است.
  • با استفاده از حسابداری تحت وب ارتباط میان واحدها انسجام بیشتری پیدا کرده علاوه بر آن که حساب‌ها منظم تر شده، امور مالی شرکت ها نیز یکپارچه و سیستماتیک شده است.
  • در این روش با استفاده از ابزار و امکانات حسابدار و کارفرما می تواند امور مالی واحد اقتصادی را از راه دوره مدیریت کند.
  • حسابداری تحت وب از یک هسته پایدار بهره مند است و با تغییر در عملکرد یا آپدیت برای همه کاربران در تمام سطح دنیا تغییر می کند.
  • برخلاف سایر نرم افزارها، برای استفاده از حسابداری تحت وب نیازی به دانلود یا دریافت سی دی برای نصب و بروز رسانی نیست و کاربر می تواند در یک ساختمان کوچک و یا دفتری به گستردگی جغرافیایی شبکه اینترنت فعالیت کند.
حسابداری تحت ویندو

دو ابزاری که بدون آن حسابداری تحت وب معنایی ندارد:

حسابداری آنلاین که به آن حسابداری اینترنتی یا حسابداری ابری هم معروف است، روش جدیدی است که در آن دو عنصر زیر اهمیت ویژه ای دارد:

  • اینترنت
  • نرم افزار

با استفاده از اینترنت حتی از راه دور هم می‌توان به اطلاعات حسابداری یک واحد اقتصادی دسترسی پیدا کرد.

۵ مزیت حسابداری تحت وب که دانستش باعث خوشحالی‌تان می‌شود:

حسابداری تحت وب آن قدر مزایا دارد که هر چند عمر طولانی ندارد ولی استفاده از آن در همه نقاط دنیا رایج شده است. با این مزایا آشنا شوید:

دسترسی به اطلاعات مالی و واحد اقتصادی در هر زمان و هر مکان:

از آنجا که حسابداری تحت وب نیاز به نصب نرم افزار اپلیکیشن جداگانه ندارد در هر زمان و مکان قابل استفاده بوده و شما می توانید اطلاعات حسابداری واحد خود را از هر جا و با هر سیستمی کنترل کنید فقط کافی است که اینترنت در اختیار داشته باشید.

برقراری رابطه مفید و کاربردی با حسابداران:

مدیرانی که با وجود مشغله های کاری زیاد، امکان حضور در دفتر را ندارند با استفاده از نرم افزارهای حسابداری آنلاین در هر زمان و مکانی که اینترنت داشته باشند می‌توانند با سیستم حسابداری شرکت ارتباط گرفته و اطلاعات مالی و حسابداری را کنترل کنند. زمانی که مدیران بتوانند حساب‌های مجموعه را از هر جایی کنترل کند از وضعیت کار حسابداری اطمینان پیدا می کنند و مطمئن می شوند که کارها منظم انجام می‌شود و آمارها به روز است است.

حذف کاغذ بازی و بایگانی و مسائلی از این دست:

یکی از معضلات پیش روی حسابداران، بایگانی کردن و نگهداری اسناد است. حجم زیاد داده های کاغذی فرآیند جستجو و بازیابی را به شدت کند می کند ولی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری، پرونده‌ها با جزئیات در فضای ابری نگهداری می‌شود و با یک جستجوی ساده در دسترس قرار می گیرند.

مشاوره مالیاتی آنلاین

ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه برای کسب و کار:

نرم افزار حسابداری به مدیران مجموعه این فرصت را می دهد که سیستم حسابداری یکپارچه داشته باشند و تمام اطلاعات را به صورت متمرکز در یک مجموعه جمع آوری کنند.

امکان رفع مشکل بدون نیاز به نصب مجدد:

یکی از اشکالات وارد بر نرم افزار های آنلاین، نیاز به نصب مجدد یا آپدیت است که ضمن وارد کردن هزینه های اضافی بسیار وقت‌گیر است. نرم افزار های آنلاین یک نسخه دائمی بوده که بر روی سرور نصب شده و نیازی به پشتیبانی ناشی از خراب شدن یا کانفینگ سرور را ندارد

هزینه مقرون به صرفه:

نرم افزارهای تحت وب ارزان هستند و هزینه به صرفه دارند برای استفاده از آن نیاز به خرید لایسنس نرم افزار و سخت افزاری وجود ندارد تنها باید حق اشتراک پرداخت کنید.

صرفه جویی در وقت:

با استفاده از حسابداری تحت وب در زمان صرفه جویی می‌کنید. سیستم های غیر آنلاین زمان زیادی برای به روز نگه داشتن، پشتیبان گیری و حفظ زیرساخت‌ها نیاز دارید در حالی که با استفاده از سیستم آنلاین، همه مسئولیت‌ها به عهده شرکت ارائه دهنده خدمات منتقل می شود.

مزیت حسابداری تحت وب

چه کسانی نباید از حسابداری تحت وب استفاده کنند:

ایا همه باید از حسابداری تحت وب استفاده کنند در ادامه گروه هایی که نباید از این امکان استفاده کنند را بیان می کنیم.

کسانی که نیاز به ارتباط دائمی با مشتریان دارند:

عدم رفع نیاز مشتریان در دراز مدت یکی از معایب حسابداری تحت وب است. نرم افزارهای آنلاین حسابداری نمی توانند به صورت دائمی پاسخگوی نیاز مشتریان باشند چون با افزایش داده ها، هزینه های اضافی برای تولید کننده به وجود می‌آید و هزینه‌های مانند نگهداری اطلاعات، جستجو، استفاده از گزارشات، و غیره را دچار اختلال می کند.

شرکت‌های نه چندان بزرگ که نیازی به صرف هزینه نگهداری اطلاعات تحت وب ندارند:

با افزایش هزینه‌های نگهداری داده های نرم افزار شرکت هایی که خیلی بزرگ نیستند احساس می کنند بدون استفاده از این نوع نرم افزار هم کارشان قابل انجام است.

کسانی که امنیت داده ها و اطلاعات برایشان اهمیت زیادی دارد:

یکی از معایب حسابداری تحت وب عدم امنیت داده های سیستمی است. شرکت های بزرگ همیشه مورد توجه نفوذگران قرار دارند و تأمین امنیت یک آیتم مهم است، بهتر است قبل از استفاده از این نرم افزارها از ایمنی آن اطمینان حاصل پیدا کنید.

چه فرقی میان نرم افزار حسابداری تحت وب با نرم افزار حسابداری ابری است:

تحت وب به این معناست که نرم افزاری با تکنولوژی وب و روی سرور با استفاده از مرورگر قابل استفاده باشد. نرم افزار ابری هم تحت وب بوده و از لحاظ ساختاری تفاوتی با نرم افزار تحت وب ندارند تنها تفاوت در روش استفاده از آن است.

به عبارت دیگر نرم‌افزارهای ابری مانند نرم افزار های تحت وب هستند اما با روش متفاوت تر اجرا می‌شوند. کاربر با عضویت در سایت حسابداری آنلاین در زمان کوتاهی کمتر از ۲ دقیقه می تواند نرم افزار مورد نیاز خود را تهیه و استفاده کنند اما در شیوه ابری به صورت اجاره‌ای و در مدت محدود با توجه به تعرفه به صورت ماهانه یا سالانه مجاز به استفاده  از سرویس ابری است.

خدمات ارزش افزوده

استفاده از حسابداری تحت وب به چه کسانی توصیه می شود:

حسابداری تحت وب به افراد ذیل توصیه می شود.

  • از آنجا که سرعت و دقت نرم افزارهای تحت وب در مقایسه با نرم افزارهای دسکتاپ بسیار بیشتر است این سیستم ها مورد علاقه مدیرانی هستند که مایلند از هر زمان و مکانی به داده های خود دسترسی داشته باشند.
  • اگر کار شما دفاتر کاری یا دارای شعب مختلف در سطح شهر کشور یا سایر نقاط دنیا است نرم افزار تحت وب بهترین انتخاب است.
  • زمانی که واحد تولیدی و واحد بازرگانی و فاصله مسافتی زیادی دارند و به طور مثال واحد تولیدی در شهرک صنعتی واحد بازرگانی در مرکز شهر است استفاده از حسابداری تحت وب کمک بسیاری در سرعت کارها می کند.
  • در کسب و کارهای بین المللی که فعالیت‌های مالی فراوان در خارج از کشور دارند نیز استفاده از این حسابداری توصیه می‌شود.
  • کسانی که به صورت سیار کار می‌کنند که می‌خواهند در محل برای مشتری فاکتور صادر کنند.
  • حسابداران و مدیران مالی که به صورت پاره وقت در شرکت کار می کنند.
  • مدیران مجموعه هایی که بیشتر وقتشان را برای انجام بیزینس در خارج از شرکت و صفر هستند.
  • استفاده از حسابداری تحت وب به کسانی توصیه می شود که پروژه های مختلفی را پذیرفته و برای هر پروژه نیاز به ثبت هزینه و درآمد دارند.
نرم افزار حسابداری ابری

چند نمونه نرم افزار حسابداری تحت وب معرفی کنید؟

  • نرم افزار حسابداری بازرگانی قیاس که برای خرید انبارداری و فروش کالا قابل استفاده است.
  • نرم افزار حسابداری تحت وب سپیدار با هدف عرضه انحصاری سیستم حسابداری و نرم افزار فروشگاهی است.
  • نرم افزار حسابداری تحت وب هلو در بستر وب در تمام بخش های کاری مانند حسابداری مدیریت انبار سالن تولید و تمامی شعب آسیایی قابل استفاده است.

سوالات متداول:

  1. امکان کنترل و بررسی حسابداری تحت وب با استفاده از موبایل و تبلت وجود دارد؟

    بله با استفاده از موبایل و تبلت یا هر دستگاه دیگری که به اینترنت متصل شود می توانید حسابداری تحت وب را کنترل کنید این قابلیتی است که نرم افزار حسابداری تحت ویندوز از آن بهره مند نیستند.

  2. آیا امکان اتصال دستگاههای جانبی نظیر بارکدخوان به نرم افزارهای حسابداری تحت وب وجود دارد؟

    در هر دو نرم افزار حسابداری تحت ویندوز و حسابداری تحت وب امکان اتصال به بارکد خوان موجود است.

  3. در صورتی که اینترنت در دسترس نباشد کدام شیوه بهتر است؟ حسابداری تحت وب یا ویندوز؟

    نرم افزار تحت وب به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اینترنت وابسته است و در مکان هایی که دسترسی به اینترنت ندارید نرم افزارهای تحت ویندوز انتخاب مناسب تر هستند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله چگونه وکیل مالیاتی شویم دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها