مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد نوعی از مالیات است که از سوی سازمان امور مالیاتی بر درآمد افراد و اشخاص اعمال می شود. نرخ مالیات بر درآمد بستگی مستقیم به میزان درآمد افراد داشته و پس از اعلام گزارش میزان درآمد توسط افراد حقیقی مشخص می شود که مشمول چه میزان مالیات هستند.

خدمات مالیاتی

مالیات بر درآمد مشاغل:

یکی از انواع مالیات بر درآمد مالیات بر درآمد مشاغل است. کلیه افراد حقیقی مانند کسبه، اصناف، پیشه وران، صاحبان کارخانه، کارگاه های تولیدی و سایر افرادی که در قالب اشخاص حقیقی مشغول به کار و کسب و فعالیت اقتصادی هستند بعد از کسر معافیت هزینه و استهلاک مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می شوند.

راه های محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل:

روش قبولی دفاتر و درآمدهای مشمول مالیات؛ محاسبه از طریق ارائه اظهارنامه

در صورت عدم ارائه اظهارنامه توسط مودیان، مالیات به صورت علی الراس محاسبه می شود.

محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

دلایل محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل به صورت علی الراس:

محاسبه مالیات به صورت علی الراس در چند صورت امکان پذیر است.

  1. در صورتی که در موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان حساب درآمد و هزینه و نیز حساب سود و زیان به اداره امور مالیاتی تسلیم نشده باشد.
  2. اگر مودی مالیاتی بنا به درخواست کتبی اداره امور مالیات از تحویل دفاتر و مدارک حسابداری در محل کار خود خودداری کند.
  3. اگر دفاتر و اسناد حسابداری از سوی مودی به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود ولی از نظر ممیزین سازمان غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به دلیل عدم رعایت ضوابط و قوانین در ثبت اطلاعات دفاتر از نظر سازمان قبول نشود.

مشاوره مالیات

وظایف مودیان مشمول مالیات بر درآمد مشاغل:

صاحبان مشاغل موضوع بند الف ماده 95 قانون مالیات مستقیم:

صاحبان این گروه از مشاغل موظف هستند دفتر روزنامه و دفتر کل و اسناد و مدارک مربوطه را که با رعایت اصول و موازین و استاندارهای حسابداری ثبت شده را برای تسلیم به اداره امور مالیاتی نگهداری نمایند. ذکر این نکته ضروری است که این دسته از مودیان وظیفه دارند قبل از شروع سال مالی به سامانه جامع ثبت شرکت ها مراجعه کرده و دفاترشان را به صورت قانونی پلمپ نمایند.

صاحبان مشاغل بند ب ماده 95 قانون مالیات مستقیم:

این گروه از مشاغل موظف هستند فعالیت های شغلی خود را در دفاتر درآمد و هزینه وارد نموده و برای بررسی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. قابل ذکر است که دفاتر و اسناد درآمدی فروش کالا و خدمات را باید به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع، هر کدام از رویدادها مالی برای هر سال مالیاتی را را تنظیم کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل داد.

صاحبان مشاغل بند ج:

صاحبان مشاغلی که مشمول هیچ کدام از دو گروه الف و ب نیستند، وظیفه ای در قبال نگهداری دفاتر درآمدی و هزینه ندارند ولی موظف هستند هزینه های هر واحد شغلی را به صورت جداگانه و به شکل خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را مطابق آیین نامه ها و ضوابط اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی به تفکیک هر ماه ثبت و نگهداری نمایند.

وظایف مودیان مشمول مالیات از جمله وظایف این گروه از صاحبان مشاغل درج مجموع فروش کالاها هر ماه در پایان همان ماه و در ستون فروش کالا و جمع درآمد را در ستون درآمد ماهانه ثبت کنند. مجموع خریدهای کالاهای مربوط به هر شغل را در پایان هر ماه در ستون خرید درج شده و نیز جمع هزینه های هر ماه را پس از پایان ماه در ستون هزینه ها ثبت می کنند.

ماده 95 قانون مالیات مستقیم: صاحبان مشاغل ذکر شده موظف هستند مدارک و اسناد مثبته کافی را به منظور محاسبه درآمد مشمول مالیات حفظ و نگهداری نمایند.

هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات:

هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد همان هزینه هایی هستند که متکی به مدارک هستند و به طور اختصاصی مربوط به درآمدهای موسسه در طول همان سال مالی است. در مورد هزینه های قابل قبول لازم است بدانید هزینه هایی که به موجب قوانین مالیات مستقیم معاف از پرداخت مالیات هستند و یا با نرخ صفر مالیاتی محاسبه می شوند در ردیف هزینه های قابل قبول مالیاتی قرار نمی گیرند.

زمان مقرر برای تحویل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی:

اشخاص حقیقی که موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی هستند باید تا پایان روز 31 خرداد ماه یعنی سه ماه پس از اتمام سال مالی، اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

مالیات بر ارث

مزایا و معایب ارائه اظهار نامه مالیات بر درآمد مشاغل در زمان مقرر:

از جمله مزایای ارائه اظهارنامه توسط مودیان، استفاده از معافیت های مالیاتی است. مزیت دیگر ارائه اظهارنامه رها شدن از پرداخت جریمه های مقرر و تعلق گرفته است. خوب است بدانید عدم تکمیل اظهارنامه در زمان مقرر مشمول جریمه ای معادل 30 درصد مالیات قطعی است که قابل بخشش نیست. از سوی دیگر عدم ارائه اظهارنامه در سه سال متوالی توسط مودیان شامل مجازات هایی می شود که از زندان تا محکومیت مالی نقدی چند میلیون تومانی است. عدم ارائه اظهارنامه توسط مودیان علاوه بر محرومیت از امتیازات و بخشودگی ها محاسبه مالیات به صورت علی الراس را به دنبال خواهد داشت. محاسبه مالیات به صورت علی الراس ممکن است حتی بیشتر از مالیات اصلی نیز باشد .

ارسال اظهارنامه مالیاتی

چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان:

مودیان مالیاتی برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل لازم است که وارد سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی gov.tax.ir شده و در بخش اظهارنامه مالیاتی فرم های مربوطه ر به صورت الکترونیکی دریافت نموده و با استفاده از کد رهگیری که در مرحله پیش ثبت نام دریافت نموده اند اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کرده و ارسال نمایند. لازم به ذکر است قبل از مرحله ثبت نام مودیان باید مرحله پیش ثبت نام را برای دریافت کد رهگیری انجام دهند.

مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل:

مطابق ماده 131 نرخ مالیات بر درآمد اشاص حقیقی با مشاغل به غیر از مواردی که دارای نرخ جداگانه هستند به این شرح است:

  1. درآمد صاحبان مشاغلی که سالانه تا 500,000,000 ریال باشد مشمول نرخ مالیات به میزان 15 درصد است.
  2. نرخ مالیات بر درآمد صاحبان مشاغلی که بیشتر از 500,000,000 ریال تا 1,000,000,000 ریال باشد مشمول مالیات به میزان 20 درصد خواهند بود.
  1. نرخ مالیات برای صاحبان مشاغلی که میزان درمدشان بیش از 1,000,000,000 است.

جرایم مالیاتی صاحبان مشاغل:

از جمله جرایمی که تخلف محسوب شده و مشمول جریمه خواهد شد پرداخت مالیات پس از زمان مقرر است که جریمه ای معادل 5 و 2 دهم درصد به ازای هر ماه دیرکرد دارد.

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه توسط مودیان و صاحبان مشاغل بند الف و ب به میزان 40 درصد از مالیات است که شامل بخشودگی نخواهد بود . از سوی دیگر عدم تسلیم اظهارنامه ترازنامه و حساب سود و زیان و نیز عدم ارائه دفاتر قانونی مشمول 20 درصد جریمه به ازای هر کدام از موارد ذکر شده است. صاحبان مشاغل بند ج در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشمول جریمه ای 10 درصدی خواهند شد.

اگر صاحبان مشاغل پس از 4 ماه از اغاز فعالیت شان شروع به کسب و کار را به اطلاع سازمان امور مالیاتی کشور نرسانند نیز مشمول جریمه ای معادل 10 درصد مالیات قطعی خواهند شد و از سوی دیگر نیز از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی نیز محروم می شوند. و در نهایت ممنوع الخروجی برای بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی شان بیشتر از 10,000,000 ریال است.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله فرایند وصول مالیات دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها