عوارض ارزش افزوده چیست

عوارض ارزش افزوده بخشی از فرآیندهای اداری و برای تأمین هزینه‌های مختلف باید پرداخت شود. برخلاف مالیات ارزش افزوده که پرداخت آن اجباری است، برای پرداخت عوارض ارزش افزوده اجباری نیست و تنها در صورتی که افراد از خدمات نهاد مربوطه استفاده کنند موظف به پرداخت عوارض ارزش افزوده هستند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض ارزش افزوده هستید مخاطب این مقاله شمایید.

عوارض ارزش افزوده:

عوارض ارزش افزوده هزینه‌ای است که در قبال دریافت خدمت باید بپردازید. فرق اصلی عوارض با مالیات همین جا است که عوارض در واقع نوعی تأمین مالی برای دریافت خدمت از یک مؤسسه عمومی یا اداری است. عوارض ارزش افزوده نیز مانند مالیات ارزش افزوده به صورت غیر مستقیم دریافت می‌شود.

مشاوره مالیات

عوارض چیست:

عوارض در لغت به معنای باج و خراج است. فرق عوارض با مالیات اینجا است که عوارض برای جبران هزینه‌های شهرداری یا هر اداره دیگری در مقابل انجام کار یا خدمت پرداخت می‌شود. عوارض در واقع نوعی مالیات است که در ازای ارائه خدمات معین به وسیله سازمان‌های رسمی از مردم گرفته می‌شود.

فرق عوارض با جریمه چیست:

جریمه نوعی پرداخت است که جنبه بازدارندگی و تنبیهی دارد، مانند جریمه تخلف ساختمانی، جریمه تخلف رانندگی و غیره. ولی عوارض هیچ جنبه کیفری یا تنبیهی نداشته و صرفاً مبلغی است که برای دریافت خدمت باید بپردازید.

تفاوت عوارض با مالیات

خوب است بدانید:

  1. عوارض همان مالیات است که به صورت غیر اجباری از افراد دریافت می‌شود.
  2. مالیات پول بلاعوضی است که مردم به دولت می‌پردازند تا صرف ساختن مخارج عمومی مانند ساخت اتوبان، جاده و غیره و تأمین آسایش و امنیت مردم شود. در واقع مالیات دریافتی از مردم صرف آبادانی و عمران کشور می‌شود در حالی که عوارضی که توسط هر اداره یا مؤسسه دریافت می‌شود، صرف تأمین هزینه‌های همان نهاد می‌شود.
  3. تفاوت دیگر عوارض با مالیات در ثابت بودن نرخ عوارض است، عوارض نرخ ثابت و مشخصی دارد ولی مالیات وابسته به درآمد افراد است و نرخ تصاعدی یا تناسبی دارد.
مالیات بر ارزش‌افزوده

شباهت عوارض و مالیات:

ماهیت عوارض و مالیات از یکدیگر جدا نیست و عوارض نوعی دریافت مالیات است که توسط نهادهایی غیر از سازمان امور مالیاتی از مردم اخذ می‌شود. اگر بخواهیم عوارض را به مالیات تشبیه کنیم می‌توان عوارض را نوعی مالیات غیر مستقیم نامید.

عوارض برای دریافت رفاه بیشتر جامعه نیست و مردم باید به ازای انجام هر فعالیت اقتصادی عوارض آن را بپردازند. از گذشته نهادی که بیشترین عوارض را از مردم می‌گرفت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بودند.

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست:

مالیات بر ارزش‌افزوده در واقع تفاوت میان ارزش کالا و خدمات عرضه شده، با ارزش کالا و خدمات خریداری در یک دوره معین است.

مالیات ارزش افزوده یکی از انواع مالیات غیر مستقیم است که از مصرف کننده دریافت می‌شود. مصرف کننده زمانی که محصول یا خدمات را می‌خرد، موظف است هنگام پرداخت وجه محصول یا خدمت خریداری شده، مالیات ارزش‌افزوده را نیز بپردازد.

به طور کلی فروشنده‌ها نقش واسط میان مردم و دولت را برای دریافت مالیات بر عهده دارد. فروشنده‌ها خودشان هم هنگام خرید محصولات، یک‌بار مالیات ارزش‌افزوده آن را پرداخت کرده‌اند و مطابق قوانین، مجاز هستند آن را از مصرف کننده نهایی دریافت کرده و به دولت بپردازند.

خدمات مالیاتی

نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده 1400:

نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده توسط دولت و به صورت سالانه مشخص می‌شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده درصدی از مبلغ خالص صورت حساب فروش کالا یا خدمات است. نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده تا سال 1399 به میزان 9 درصد اعلام‌شده است. که از این میزان 6 درصد آن مالیات و 3 درصد عوارض ارزش‌افزوده است.

در صورتی که صورتحساب و مبلغ واقعی محصولات مشخص نباشد یا به واسطه اسناد و مدارک مثبته معلوم شود که ارزش درج‌شده در فاکتور واقعی نیست، معیار محاسبه مالیات ارزش افزوده بهای روز کالا یا خدمات است.

انواع عوارض ملی:

عوارض دریافتی را با توجه به مرجع صادر کننده آن می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد:

  1. عوارض تصویبی، تصویب دریافت این عوارض با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب رئیس‌جمهور انجام می‌شود. این عوارض معمولاً شامل نیم درصد از قراردادهای پیمانکاری می‌شود.
  2. عوارض تنفیذی، توسط شوراهای اسلامی کشور مصوب سال 1361 تصویب شد، البته وزارت کشور هم می‌تواند دریافت عوارض را پیشنهاد دهد و با تنفیذ ولی‌فقیه دارای اعتبار و سندیت می‌شود.
  3. عوارض ارزش افزوده، مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده است و با تصویب قانون معروف به تجمیع عوارض سابقه برقراری و وصول پیدا می‌کند.
  4. عوارض محلی، جزو اختیارات قانونی شوراهای شهر و دهیاری و شهرداری‌ها است.
ارزش افزوده

عوارض ارزش افزوده به تصویب عوارض ملی:

برخی عوارضی که باید پرداخته شود از سوی نهادهای صلاحیت‌دار ملی و کشوری مانند مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود. این‌گونه عوارض شامل:

  • عوارض نوسازی و عمران شهری
  • عوارض مندرج در قانون ارزش افزوده
  • عوارض تصویبی و تنفیذی که در گذشته دریافت می‌شد.

چه کسانی باید عوارض ارزش‌افزوده را بپردازند:

هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای درآمد است موظف به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده است. هر ایرانی که در ساکن ایران است و از خدمات بخش دولتی استفاده می‌کند ملزم به پرداخت مالیات است.

پرداخت عوارض ارزش‌افزوده نیز به عهده کسانی است درخواست دریافت خدمتی خاص را دارند، مانند کسانی که مایل به دریافت گواهینامه هستند. این افراد باید مبلغ مشخصی را تحت عنوان عوارض ارزش‌افزوده بپردازند.

خدمات مالیاتی

تعیین نرخ عوارض ارزش‌افزوده:

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی افراد حقیقی و حقوقی نرخ عوارض ارزش‌افزوده و مالیات است. میزان مالیات و عوارض ارزش‌افزوده به صورت سالانه و از سوی سازمان امور مالیات و دارایی مشخص می‌شود. نرخ عوارض و مالیات متغیر است. مهم‌ترین عامل در تعیین نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده، نرخ تورم سالانه است.

میزان عوارض و مالیات ارزش‌افزوده هر ساله، براساس نرخ تورم سال گذشته تعیین می‌شود. میزان عوارض و مالیات را سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند. جالب است بدانید نرخ عوارض هر سال با سال دیگر متفاوت است و عدم پرداخت آن از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی آن‌ها را ملزم به پرداخت جریمه می‌کند.

عوارض ارزش‌افزوده شهرداری:

درآمد ناشی از عوارض ارزش‌افزوده کالا و خدمات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها است. شهرداری‌ها با استفاده از این ابزار و دریافت عوارض به توسعه پایدار می‌رسند. انواع عوارض ارزش‌افزوده که شهرداری دریافت می‌شود شامل:

  • عوارض نوسازی و عمران شهرداری
  • عوارض مشاغل
  • عوارض نقل و انتقال خودرو
  • عوارض سالانه موتورسیکلت
  • عوارض تغییر کاربری
عوارض ارزش‌افزوده

عوارض ارزش‌افزوده تغییر کاربری:

منظور از عوارض تغییر کاربری این است که کاربری ملکی تغییر کند، به عبارت بهتر وقتی کاربری ملکی ارزشمندتر شده باشد باید عوارض ارزش‌افزوده برای آن پرداخت شود. به طور مثال وقتی ملکی که کاربری آموزشی داشته به مسکونی تغییر کاربری دهد یا تغییر کاربری فضای سبز به تجاری با پرداخت عوارض ارزش‌افزوده همراه است.

با عوارض گمرکی آشنا شوید:

عوارض گمرک را سیاست‌های دولت تعیین می‌کند. جالب است بدانید عوارض ارزش‌افزوده گمرک نوعی مالیات غیر مستقیم محسوب می‌شود. عوارض گمرکی براساس شرایط اقتصادی و اوضاع سیاسی دولت مشخص می‌شود.

فاکتورهای زیادی برای تعیین و محاسبه عوارض گمرک وجود دارد. عوارض گمرک 4 درصد ارزش گمرکی کالاها برای تمام کالاهای وارداتی است. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که هیئت دولت آن را تعیین می‌کند حقوق ورودی گفته می‌شود.

مشاوره مالیات بر ارث

سؤالات متداول

  1. چرا نرخ عوارض ارزش افزوده با مالیات ارزش افزوده متفاوت است؟

    چون مالیات ارزش افزوده صرف هزینه‌های جاری دولت و عمران و آبادی جامعه می‌شود ولی عوارض صرف امورات داخلی همان نهاد دریافت کننده می‌شود.

  2. تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری یا تغییر نوع و میزان آن توسط چه کسی تعیین می‌شود؟

    نرخ عوارض ارزش افزوده با در نظر گرفتن سیاست‌های دولت از سوی وزارت کشور تعیین می‌شود.

  3. وجوه دریافتی بابت عوارض ارزش افزوده به چه حسابی واریز می‌شود؟

    عوارض ارزش افزوده چون جزو عوارض متمرکز است توسط سازمان امور مالیاتی وصول شده و به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور یا شهرداری محل و دهیاری شهرستان مربوطه واریز می‌شود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله شرکت نسبی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها