مالیات فروشگاه اینترنتی

بر اساس آمار سایت مرکز تجارت الکترونیک کشور، تعداد فروشگاه های اینترنتی که با مجوز(نماد الکترونیکی) مشغول به فعالیت هستند در کشور به 15 هزار مورد رسیده است.

بسیاری از فروشندگان کالا و خدمات در فروشگاه های اینترنتی به تصور این که چون کسب و کارشان در دنیای واقعی نیست، نیازی به پرداخت مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی ندارند و با وجود درآمد بالا خود را موظف به پرداخت مالیات نمی دانند؛ غافل از این که هر شخصی که در جامعه دارای درآمد باشد چه در دنیای واقعی چه در دنیای مجازی و اینترنتی، مشمول پرداخت مالیات است و مالیات فروشگاه اینترنتی نیز مانند فروشگاه های واقعی قابل محاسبه است.

مشاوره مالیاتی

اقدامات حمایتی دولت برای کسب و کارهای اینترنتی:

در کشور ایران متولی فروشگاه های اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیک است که به اشکال مختلف تلاش دارد که از کسب و کارهای نوین و شرکت های دانش بنیان، حمایت کرده و برای آنها نماد اعتماد الکترونیک صادر نماید. یکی از اقدامات حمایتی دیگر دولت، اختصاص درگاه های پرداخت الکترونیک از سوی سیستم بانکی برای کسب و کارهای مجازی است به کمک این روش، پرداخت ها در فضایی امن و مطمئن صورت می­گیرد.

در مقابل صاحبان کسب و کارهای کوچک نیز موظف هستند مناقصات جزئی و یا عمده خود را نیز از طریق سامانه های اعلام شده انجام دهند تا به گسترش شرکت های دانش بنیان در حوزه تجارت الکترونیک بیفزایند.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کسب و کارهای اینترنتی

وضع مالیات برای فروشندگان اینترنتی:

هر کسب و کاری در کشور ملزم به پرداخت مالیات است و طبیعی است که کسب و کارهای اینترنتی هم از این مسئله جدا نیستند و مشمول پرداخت مالیات هستند. اداره مالیات در دو سال اخیر به تمامی کسب وکارهای اینترنتی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند اعلام کرده که اقدام به روشن کردن وضعیت مالیاتی خود نمایند.

تشکیل پرونده مالیاتی برای مشاغل مجازی:

کیله مالکان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی موظف هستند تا چهار ماه پس از شروع فعالیت، نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی فروشگاه اینترنتی خود به صورت کتبی در نزدیک ترین سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

برای مطالعه مقاله مالیات مستقیم و غیر مستقیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مشاغل مجازی

صورت حساب های مربوط به فروش مشاغل اینترنتی:

طبق ماده 169 قانون مالیات، افراد حقوقی و صاحبان مشاغل وظیفه دارند که بر اساس اطلاعیه امور مالیاتی پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی کلیه معاملات خود را در دفاتر و اسناد و صورت حساب با کد اقتصادی درج نموده و برای تحویل به اداره مالیات نگهداری کنند. صورت حساب های فروشگاه های اینترنتی به دو صورت قابل ارائه به سازمان امور مالیاتی است:

  1. صورت حساب دستی: که شماره سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ صادر می شود و در ان اطلاعاتی کامل مبنی بر هویت شخص حقیقی مانند نام و نام خانوادگی کد اقتصادی آدرس دقیق کد پستی و اطلاعات مربوط به کالا و خدمات و مبلغ به طور کامل در ان درج شده باشد.
  2. صورت حساب مکانیزه یا ماشینی: زمانی که فروشنده ­ها از صندوق های ماشینی و مکانیزه برای صدور فاکتورهای فروش استفاده می­کنند در این نوع صورت حساب نیز مانند صورت حساب دستی باید کلیه اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کد پستی و مشخصات کالای فروخته شده به اضافه قیمت آن درج شود.

مشاوره مالیات ارزش افزوده

دورهای مالیاتی برای فروشگاه های اینترنتی:

صاحبان مشاغل اینترنتی نیز مانند افراد حقوقی موظف هستند که به صورت فصلی وارد سامانه الکترونیکی شده و در بازه های زمانی 3 ماهه یا همان دوره های فصلی اقدام به پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی خود کنند و تا یک و ماه و نیم پس از پایان هر فصل زمان دارند تا صورت معاملات فصلی خود را به صورت الکترونیک و یا با استفاده از لوح فشرده به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

برای مطالعه مقاله پرونده مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

فروشگاه های اینترنتی موظف به پرداخت مالیات

از چه زمانی فروشگاه های اینترنتی موظف به پرداخت مالیات هستند:

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای صاحبان مشاغل اینترنتی از زمان صدور نماد اعتماد الکترونیکی است. یکی از مالیات هایی که فروشندگان اینترنتی نیز موظف به پرداخت آن هستند مالیات بر ارزش افزوده است صاحبان این گونه کسب و کارها پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی موظف به پرداخت مالیات هستند. اخذ مالیات در فروشگاه های اینترنتی براساس درآمد کسب شده آنها است که هر فروشنده به تناسب درمد موظف به پرداخت مالیات هستند.

خدمات مالیاتی

محاسبه مالیات ارزش افزوده و معافیت ها برای مشاغل اینترنتی:

هر کسب و کاری موظف به پرداخت مالیات است و نحوه فروش و یا نوع درآمدی که اینترنتی یا در دنیای واقعی باشد ربطی به معافیت یا عدم معافیت ندارد و همه طبق قانون موظف به پرداخت مالیات هستند. به طور مثال با خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا خریداران مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت می نمایند.

برای مطالعه مقاله مشمولین ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی

مبنای محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی:

در مشاغل اینترنتی مبنای محاسبه مالیات بستگی به مالکیت وب سایت دارد.

  • اگر فروشنده کالا و خدمات خودش صاحب اصلی و تولید کننده باشد، در این صورت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نوع کالا و سیاست فروشنده تعیین می شود.
  • اگر فروشنده فقط وظیفه فروش را داشته باشد و نقشی در تولید کالا و خدمات نداشته باشد و فروشگاه اینترنتی فقط درگاهی برای فروش کالا برایش باشد و به صورت درصدی از فروش حقوق خود را دریافت می کند مبنای محاسبه مالیات بر اساس خدماتی است که ارائه می دهد.

معیار وضع مالیات در فروشگاه های اینترنتی:

مانند مشاغل واقعی در کسب و کارهای اینترنتی هم معیار محاسبه مالیات همان خود اظهاری فروشندگان است ولی اگر اظهارات با واقعیت تطابق نداشته باشد، اداره امور مالیاتی براساس شواهد و مدارک اقدام به تعیین مالیات فروشگاه اینترنتی یا وب سایت می­نماید.

برای مطالعه مقاله مالیات عملکرد چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مالیات ارزش افزوده و برای مشاغل اینترنتی

وظایف فروشگاه اینترنتی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده:

همان طور که می دانید در دنیای واقعی کلیه فروشندگان کالا و خدمات موظف به ارائه دفاتر و صورت هزینه ها و درامدهای ماهیانه و خلاصه ای از درامد سالانه و اسناد مربوطه به صورت کتبی به ماموران مالیاتی هستند. مشاغل مجازی و فروشگاه های اینترنتی نیز در هفت مرحله موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

  1. تشکیل پرونده در واحد مالیاتی مربوطه است.
  2. ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده
  3. صدور صورت حساب، گرفتن مالیات و ارزش افزوده برای کالاهای مشمول مالیات.
  4. نگهداری دفاتر و اسناد تا 10 روز کاری
  5. پس از پایان هر دوره مالیاتی مودیان تا 15 روز زمان دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل داده و عوارض ارزش افزوده و مالیات را پرداخت کنند.

مالیات املاک

وظیفه پرداخت مالیات در فروشگاه اینترنتی:

برای ایجاد پرونده مالیات فروشگاه اینترنتی باید ابتدا به صورت الکترونیکی اقدام به ثبت نام و اخذ کد اقتصادی کرده. برای این کار باید در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کرده و پس از ان در سیستم مالیات بر ارزش افزوده طبق فراخوان های هفت گانه ثبت نام کنند.

  • طبق ماده 8 آیین نامه ماده 95 مقررات مالیات و وصول عوارض ارزش افزوده برای کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند
  • تحویل اظهارنامه در زمان های مقرر شده و پرداخت مالیات وضع شده
  • تهیه فهرست کاملی از معاملات فصلی و درامدها و هزینه ها
  • تهیه فهرست جامع از حقوق کارکنان و ارائه به سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات تعلق گرفته
  • حفظ و نگهداری دفاتر صورت هزینه ها و درامدهای ماهانه و سالانه برای تحویل به ماموران مالیاتی
  • پرداخت حق تمبر برای مودیان مالیاتی

برای مطالعه مقاله آموزش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نحوه نظارت اداره مالیات بر فروشگاه های اینترنتی:

کسانی که اقدامات لازم برای اخذ گواهی ارزش افزوده را نموده باشند، نماد الکترونیکی دریافت می کنند. فروشندگان فروشگاه های اینترنتی برای ارائه خدمات اینترنتی و دریافت وجه کالای فروخته شده، نیاز به نماد الکترونیکی دارند که اداره امور مالیاتی، از روی این نماد به میزان فروش دست پیدا می کنند. برای محاسبه سود نیز از روی مدارک و اسناد ارائه شده از سوی فروشنده به میزان فروش دست پیدا می کنند. در غیر این صورت به صورت برآوردی سود را محاسبه می کنند.

حتی داشتن یا نداشتن لوگو هم تاثیری در درآمد و فروش شما ندارد و مادامی که به حساب شما پول واریز می شود و شما چه فاکتور داشته باشید و چه نداشته باشید، داراری درآمد هستید و باید مالیات فروشگاه اینترنتی خود را پرداخت کنید.

مالیات مغازه

نحوه پرداخت مالیات در فروشگاه اینترنتی:

برای پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی نیز مانند فروشگاه های عادی محاسبات انجام شده و برای پرداخت باید نوع مالکیت وبسایت مشخص باشد که شخص حقیقی یا شخص حقوقی است. در هر صورت معیار پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی، اداره مالیات است و مبنای پرداخت آن نیز مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی است.

مجازات عدم پرداخت مالیات برای فروشگاه های اینترنتی:

اگر مالکان کسب و کار اینترنتی از پرداخت مالیات وضع شده، سرباز زنند نه تنها از بخشودگی مالیاتی و معافیت ها محروم می شوند بلکه علاوه بر پرداخت مالیات موظف به پرداخت جریمه نیز هستند.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

نمایش دیدگاه ها

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها