آموزش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

هر شرکت یا واحد اقتصادی پس از ثبت شرکت و قبل از انجام هر فعالیتی موظف به تشکیل پرونده مالیاتی است. شرکت ها یا موسسات باید ظرف دو ماه پس از ثبت شرکت، نسبت به تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند.

برای تشکیل پرونده مالیاتی باید به سایت www.tax.gov مراجعه کرد.

پس از مراجعه به سایت و مشخص شدن حوزه امور مالیاتی، باید نسبت به اخذ دفترچه ثبت نام امور مالیاتی اقدام کرد. پس از تحویل مدارک خواسته شده و دریافت کد اقتصادی، روند تشکیل پرونده مالیاتی وارد مرحله پیش ثبت نام کد اقتصادی می شود. در این مرحله باید منتظر دریافت پیامک مبنی بر نام کاربری و کلمه عبور بود تا ثبت نام کد اقتصادی نهایی شده و در اداره مالیات دارای پرونده می شوید.

انجام مشاوره مالیاتی

ارزش افزوده:

ارزش افزوده، ارزشی که در فرآیند تولید، به کالای ساخته شده یا خدمات ارائه شده، تعلق می گیرد. ارزش افزوده مربوط به جریان تولید است و اختصاص به کالای خاصی ندارد. در واقع ارزش افزوده، زنجیره مالیاتی است که از مسیر تولید شروع شده و تا توزیع و فروش کالا یا خدمات ارائه شده ادامه پیدا می­کند مالیات بر ارزش افوزده در هر مرحله به صورت جداگانه اخذ می شود.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده در چند سال های اخیر و در راستای تحول نظام مالیاتی کشور به اجرا در آمده است. این نوع خاص از مالیات در 160 کشور جهان عملی شده و بازدهی خوبی داشته. از مزایای این نوع مالیات تامین عدالت اجتماعی بیشتر برای مردم نسبت به سایر مالیات ها است و یکی از منابع اصلی درآمد دولت نیز محسوب می شود. این درآمد بخش عمده ای از بودجه دولت را تشکیل می دهد.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که به عهده کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات است که هنگام خرید کالا یا استفاده از خدمات، علاوه بر وجهی که به عنوان بهای کالا یا خدمات می پردازند مبلغی نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت کنند. به عبارت بهتر این مالیات، درصدی از بهای فروش کالا یا خدمات است که در زمان خرید از خریداران دریافت می شود.

خدمات ارزش افزوده

مزایای مالیات بر ارزش افزوده:

از آنجا که سیستم مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم خود اجرا است و هر یک از مودیان به تنهایی نقش یک مامور مالیاتی را داشته و موظف به پرداخت مالیات هستند، هزینه وصول این مالیات بالا نیست و نیازی به مامورین مالیاتی زیادی برای اخذ و دریافت مالیات ندارد.

برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مودیان موظف به ارائه فاکتور هستند و همین امر زمینه شناسایی خود به خودی میزان معاملات مودیان را فراهم می کند. به کمک سیستم مالیات برارزش افزوده، یک بانک اطلاعاتی جامع، کامل و شفاف از مبادلات و معاملات تجاری ایجاد می شود که زمینه محاسبه سایر مالیات ها را نیز به سادگی فراهم می کند.

مالیات بر ارزش افزوده یک منبع درآمد ثابت و انعطاف پذیر برای دولت است که دولت را از تکیه بر درآمدهای نفتی جدا می کند. این مالیات چون مقطوع است و در بازه های زمانی کوتاه اجرا می شود، قطعیت بیشتری داشته و از سوی دیگر مشکلات و سختی های دست و پاگیر سایر مالیات ها را ندارد با این اوصاف تاخیر در وصول این نوع مالیات، به حداقل زمان ممکن می رسد.

به دلیل جدید و مدرن بودن این سبک مالیات، اجرای آن باعث بهبود فن آوری و بهره وری در اتوماسیون اداری می شود.

مزایای مالیات بر ارزش افزوده

افراد مشمول ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده:

کلیه اشخاص حقیق یا حقوقی که وظیفه تولید کالا یا ارائه خدمات را دارند، طبق ضوابط ثبت شده در فراخوان های هفت مرحله ای مالیات بر ارزش افزوده باید در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند.

دوره های پرداختی مالیات بر ارزش افزوده:

طبق قانون 18 مالیات بر ارزش افزوده، کلیه مودیان موظف هستند در تاریخ های مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی، اطلاعات خواسته شده را ارائه دهند. گواهی مالیات بر ارزش افزوده چون کوتاه مدت است و در دوره های شش ماهه یا یک ساله صادر می شود پس از پایان دوره باید برای تمدید اعتبار گواهی ارزش افزوده از حوزه مالیاتی اقدام کرد. هر سال زمان پایان ارائه اظهارنامه مالیاتی از طریق اخبار سراسری اعلام می شود.

مشاوره ارزش افزوده

شرایط و مراحل ثبت نام ارزش افزوده:

مرحله اول، ورود به سامانه:

طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی باید اطلاعات خواسته شده در سازمان امور مالیاتی را پر کرده و در سامانه ثبت نام کنند. چنانچه مراحل ذکر شده را انجام ندهند، علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده باید جریمه هفتاد و پنج درصدی تاخیر مالیات را پرداخت نمایند. برای این کار مودی ابتدا باید در سامانه نظام مالیاتی ثبت نام کنند.

دوره های پرداختی مالیات بر ارزش افزوده

برای ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده لازم است وارد سایت evat.ir شده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید.

اطلاعات لازم برای ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده افراد حقوقی:

اطلاعات افراد حقیقی در این مرحله شامل نام شرکت و موسسه، محل ثبت، شماره ثبت شرکت به اضافه شماره اقتصادی است. نام و نام خانوادگی مدیر عامل، شماره شناسایی و محل ثبت او را باید با دقت وارد فرم ها کنید.

اطلاعات ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی:

اطلاعات لازم برای ثبت نام اشخاص حقیقی که باید در سامانه وارد کنید شامل نام و نام خانوادگی، نام فروشگاه کارگاه یا دفتر به اضافه شماره جواز کسب، شماره اقتصادی، شماره شناسایی ملی باید توسط مودی تکمیل شود. پس از پیش ثبت نام و تایید باید کد امنیتی ارائه شده را وارد کرده و اطلاعات را ارسال نمایید.

خدمات مالیاتی

نکات مهم هنگام ثبت نام:

  1. داشتن شماره اقتصادی 12 رقمی برای اشخاص حقوقی در مرحله پیش ثبت نام الزامی است و مودیانی که این شماره را ندارند باید جهت دریافت آن به حوزه مالیاتی عملکرد مراجعه نمایند.
  2. پس از ارسال اطلاعات و دریافت کد رهگیری، باید آن را تا زمان دریافت دعوتنامه از طریق پست، نگه دارید.

مرحله دوم، دریافت دعوت نامه:
پس از پیش ثبت نام در سامانه ذکر شده و دریافت کد رهگیری، یک هفته تا ده روز طول می­کشد تا دعوت نامه ای که دارای نام کاربری و رمز عبور است از طریق پست دریافت کنید.

مرحله سوم، انجام ثبت نام:
پس از دریافت رمز عبور و نام کاربری از طریق دعوت نامه، مجدداً باید به سامانه اینترنتی www.evat.ir مراجعه کرد.

پس از مراجعه به سامانه باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کرد تا ثبت نام نهایی شود. در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شماره اقتصادی 12 رقمی، مشخصات تجاری، نشانی محل قانونی فعالیت، مشخصات شرکا، فعالیت های جاری و غیره را با دقت پر کنید.

پس از پایان این کارها ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده قطعی شده و مودی موظف به پرداخت مالیات در زمان های مقرر است.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله استعلام گواهی ارزش افزوده دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها