مالیات شرکت های تازه تاسیس

اگر به دنبال راه انداختن کسب و کار تازه ای هستید و می خواهید گام اقتصادی بلندی بردارید بهتر است قبل از شروع، با قوانین ثبت شرکت های تازه تاسیس، مالیات های تعلق گرفته و نیز معافیت های مالیاتی شرکت ها تازه تاسیس آشنا شوید. اگر تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید به تمام سوالات تان پاسخ می دهیم.

خدمات مالیاتی

قوانین مالیاتی شرکت های تازه تاسیس:

قبل از هر کاری، صاحبان یک شرکت تازه تاسیس باید برای دریافت کد اقتصادی 12 رقمی اقدام نمایند. چون داشتن کد اقتصادی برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در حال انجام فعالیت اقصادی هستند، ضروری است. از لزوم ثبت کد اقتصادی در تمام فرم ها، صورت حساب ها و اوارق مالی شرکت تازه تاسیس نباید غافل بود. پس از ثبت شرکت و دریافت کد باید حوزه مالیاتی خود را مشخص کنید.

مطابق ماده 48 قانون مالیات مستقیم صاحبان شرکت تازه تاسیس وظیفه دارند تا دو ماه از تاریخ تاسیس به مقدار نیم در هزار سرمایه اصلی خود را به عنوان حق تمبر و سهام و سهم الشرکه پرداخت کنند. این مالیات به مالیات بر سرمایه شرکت معروف است.

پس از انجام اقدامات ذکر شده باید اظهارنامه مالیاتی سال اول را تهیه کنید. دقت داشته باشید اگر حتی در سال اول هیچ فعالیت اقتصادی مفیدی هم نداشتید، باز هم موظف به تهیه اظهارنامه مالیاتی هستید، برای این که بعدها جریمه های هنگفت مالیاتی دامنگیرتان نشود و نیز بتوانید از معافیت های و بخشودگی های مالیاتی استفاده کنید باید اظهار نامه مالیاتی را تهیه کنید. اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده هم یکی از وظایف مالیاتی دیگر است که شرکت های تازه تاسیس باید در موعد مقرر آن را تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

معافیت مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

پلمپ دفاتر قانونی نیز یکی از وظایف مالیاتی صاحبان شرکت های تازه تاسیس است. عدم انجام این کار باعث رد شدن دفاتر و صورت های مالی ارائه شده از سوی شرکت به سازمان امور مالیاتی می شود و در پی آن نیز زیان ها و جرایم مالیاتی را به دنبال دارد. برای این کار باید در ابتدای سال مالی دفاتر را پلمپ کرد.

اخذ و ارائه گواهی موضوع ماده 168 قانون مالیات مستقیم نیز از آخرین وظایف مالیاتی مودیان در شرکت های تازه تاسیس است. طبق این قانون شرکت های تازه تاسیس موظف هستند که پیش از صدور کارت بازرگانی یا پروانه کسب یا هر مجوز دیگری باید گواهی تسویه مالیات یا گواهی توافق برای تسویه مالیات را از اداره امور مالیاتی اخذ نموده و به مرجع صدور کارت بازرگانی و پروانه کسب ارائه دهند. برای اخذ گواهی موضوع ماده 186 باید از طریق سامانه ها اقدام کرد. با این روش ها شرکت ها موظف هستند وضعیت مالیاتی خود را روشن و شفاف نگه داشته و از انباشته شدن مالیات ها و عدم رسیدگی به پرونده مالیاتی جلوگیری می شود.

مشاوره مالیات

معافیت مالیاتی شرکت های تازه تاسیس:

اگر قصد تاسیس شرکت دارید، بهتر است با لیستی از شرکت های تازه تاسیس که معافیت مالیاتی دارند آشنا شوید. شرکت هایی که معافیت های مالیاتی دارند به شرح زیر هستند.

  • شرکت های فعال در زمینه کشاورزی که درآمدشان از راه کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهیگیری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات و باغستان ها و غیره است که این دسته از فعالیت ها به طور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • واحدهای تولیدی یا معدنی فعال در بخش خصوصی یا تعاونی که مجوزشان از سال 1381 به بعد صادر شده است از تاریخ شروع بهره برداری تا 80 درصد و به مدت 4 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. البته امکان معافیت مالیاتی شرکت های ذکر شده در مناطق کمتر توسعه یافته تا 100 درصد نیز وجود دارد.
  • شرکت هایی که دارای برند هستند، برای ثبت برند نیاز به پرداخت مالیات نداشته و مطابق قانون اداره مالکیت صنعتی ثبت برند معاف از پرداخت مالیات هستند.
انواع مالیات های تعلق گرفته به شرکت های تازه تاسیس
  • شرکت های ایرانگردی و جهانگردی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز هستند نیز مشمول معافیت مالیات 50 درصدی خواهند بود.
  • اگر در تهران هستید و قصد ثبت شرکت تازه تاسیس را دارید، باید بدانید شرکت های تعاونی و خصوصی با حداکثر 50 کارگر که در محدوده آبریز تهران قرار دارند اگر محل کار خود را به محدوده 120 مری تهران منتقل کنند، تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
  • کسانی که اهل کارهای فرهنگی هستند، باید بدانند که شرکت های تعاونی و خصوصی دولتی و شبه دولتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در امور انتشارات و مطبوعات فرهنگی و هنری فعالیت دارند از پرداخت مالیات معافند.
  • فعالان فرهگی نیز باید بدانند که موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی که درآمد اصلی شان از طریق برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی، نشر کتاب است از پرداخت مالیات معاف هستند.

و در نهایت خوب است بدانید واحدهای تولیدی صنفی و حقوقی نیز به مدت 5 سال از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر در مناطق محروم باشند این مدت به 10 سال افزایش پیدا می کند.

مالیات ارزش افزوده

انواع مالیات های تعلق گرفته به شرکت های تازه تاسیس:

مطابق ماده 105 قانون مالیات مستقیم، یکی از مالیات های شرکت های تازه تاسیس مالیات بر عملکرد است.

یکی از مالیات ها که شرکت های تازه تاسیس وظیفه پرداخت آن را دارند از درآمدشان نیست و باید مبالغی مانند اجاره پرداختی یا حقوق کارکنان را محاسبه کرده و پس از کسر آن را پرداخت نمایند.

همه شرکت ها و موسسات تجاری که تازه به ثبت رسیده اند موظف به پرداخت مالیات هستند. عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر نه تنها شرکت را مشمول جریمه خواهد کرد، بلکه از بخشودگی و معافیت های مالیاتی نیز محروم می کند.

اظهارنامه مالیاتی شرکت ها تازه تاسیس

اظهارنامه مالیاتی شرکت ها تازه تاسیس:

شرکت های تازه تاسیس نیاز به تهیه اظهارنامه مالیاتی دارند و برای این کار باید دو نوع اظهارنامه تهیه نمایند.

اظهارنامه مالیات عملکرد شرکت:

همان طور که قبلاً گفته شد تهیه اظهارنامه مالیاتی یکی از اقدامات اساسی در سال اول فعالیت شرکت است که حتی اگر هیچ فعالیت اقتصادی هم نداشته باشید باز هم باید اظهارنامه مالیاتی را در تیرماه هر سال تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی عواقب جبران ناپذیری دارد که کمترینش جریمه های مالیاتی و عدم استفاده از معافیت ها است.

اظهارنامه مالیات بر درآمد حقوق:

در صورتی که کارمندانی را در شرکت تازه تاسیس تان استخدام نمایید، موظف هستید بر اساس مقررات فصل سوم قانون مالیات مستقیم قبل از پرداخت حقوق، مالیات تعلق گرفته به آنها را محاسبه کرده و پس از کسر از حقوق مبلغ مالیات را به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید. برای این کار نیاز به تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد کارکنان است.

اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده:

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در معاملات باید به صورت فصلی تهیه شده و در پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها