مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

به موجب قراداد پیمانکاری مجموعه ای از فعالیت ها در امور مربوط به یک پروژه کسب و کار و فعالیت اقتصادی به پیمانکار واگذار می شود، پیمانکار می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. قراداد پیمانکاری نوعی عهد و پیمان میان کارفرما و پیمانکار است که در آن از توافقات و قوانین حاکم بر روابط کارگر و کارفرما حکایت می کند. پروژه و کارهای عمرانی اقتصادی فرهنگی و غیره زیادی است که تحت عنوان قرارداد پیمانکاری و با اصول و قوانین حاکم بر ان و طبق توافقات میان کارفرما و پیمانکار مدیریت و کنترل می شود.

مالیات قرارداد پیمانکاری:

طبق قانون 104 مالیات مستقیم از ابتدای سال 1395 پیمانکاران دیگر موظف به کسر مالیات از مبلغ حقوق دستمزد کارگر و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی نیستند و از صورت وضعیت پیمانکاران مبلغی کسر نخواهد شد.

پیمانکاران الزامی به پرداخت مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد ندارند ولی مالیات بر عملکرد و مالیات بر درآمد را باید پرداخت نمایند. همه پیمانکاران موظف هستند در تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده قرار داد پیمانکاری:

هر پیمانکار موظف به ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده است تا پیش ثبت نام و ثبت نام خود را تکمیل می کند. بعد از این کار باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را به صورت به صورت دوره ای اظهارنامه خود را ارائه دهد تا بتوانید گواهی نامه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند.

پیمانکار زمانی می تواند مبلغ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده را ثبت کند که دارای گواهی نامه مالیات بر ارزش افزوده باشد. بیشتر پیمانکاران و انبوه سازان با بی اطلاعی از این قانون و صرف هزینه های خیلی بیشتر از این دچار خسارت و پرداخت جریمه می شوند.

مشاوره مالیاتی

چگونگی مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری:

پیمانکاران هنگام خرید مصالح و ابزار لازم مالیات و عوارض را پرداخت می کنند ولی چون اطلاعی از گواهی مالیات بر ارزش افزوده ندارند و فاکتوری از فروشنده ها دریافت نمی کنند و سایر اسناد و مدارک استاندارد را صادر نمی کنند نمی توانند از اعتبار های مالیاتی پرداخت شده استفاده کنند.

محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

مراحل محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری:

هر پیمانکار موظف است برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود مراحل زیر را رعایت کند:

  1. جمع اوری و نگهداری کلیه فاکتورها و صورت حساب ها ی استاندارد برای خرید مواد و مصالح اولیه هنگام پرداخت
  2. ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده
  3. تنظیم صورت های مالی مانند صورت وضعیت ارائه شده در صورت حساب استاندارد اداره دارایی
  4. جمع آوری و نگهداری کلیه فاکتورها و صورت های خرید و فروش
  5. اقدام برای دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده
  6. ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان های مقرر از سوی سازمان امور مایاتی کشور
  7. پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده در هر دوره

مشاوره مالیات اجاره

مشکلات نداشتن گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده از سوی پیمانکاران:

اگر پیمانکاری گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشد در قدم اول طبق کارهای گفته شده باید برای دریافت این گواهی نامه اقدامات لازم را انجام دهد. تا زمان صادر شدن گواهینامه پیمانکار باید درصد صورت وضعیت ارائه شده به کارفرما را اعمال کند تا زمانی که گواهینامه ارزش افزوده خود را ردیافت نمود می تواند درخواست مبلغ مالیت و عوارض بر ارزش افزوده را از صورت وضعیت قبلی که به کارفرما ارئه داده بود بنماید.

گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ تعلق گرقتن مالیات بر ارزش افزوده:

طبق ماده 11 قانون مالیات مستقیم کارفرما و پیمانکار شروع زمان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در شرکت های پیمانکاری به دو صورت است. یا از تاریخ صورتحساب مالیات باید زمان شروع مالیات بر ارزش افزوده را حساب کرد یا از تاریخ ارائه خدمات، آغاز به کار باید محاسبه را آغاز کرد این دو تاریخ هر کدام مقدم تر باشند در اولویت هستند.

در فعالیت های پیمانکاری مودیان وظیف دارند هنگام صدور وضعیت وصول مالیات و عوارض را زیر صورت وضعیت صادره درج کنند. در این حالت است که صورت وضعیت صادره توسط کارفرما تعدیل می شود و مالیات و عوارض متعلق به آن را تعدیل می کند.

مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه ارزش افزوده با کارفرما است یا پیمانکار:

در صورت حساب صادره که پیمانکار به کارفرما نشان می دهد باید مالیاات و عوارض محاسبه شده باشد و در این حالت کارفرما با توجه به بررسی وضعیت گواهینامه ارزش افزوده پیمانکار نسبت به پرداخت ان اقدام کند.

پیمانکاران پس ازدریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده ناشی از درآمد باید ارزش افزوده صورت حساب های خرید را کسر کنند و مابه التفاوت ان را در وجه اداره ارزش افزوده مربوطه در زمان مقرر اقدام کنند.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:

پس از ارائه صورت وضعیت به کارفرما و کسر کسورات قانونی و توافقی از آن آنچه باقی می ماند ارزش افزوده است گه باید 6 درصد ان برای مالیات و 3 درصد ان برای عوارض ارزش افزوده محاسبه و از ان کسر شود.

نکاتی که درباره مالیات بر ارزش افزوزه پیمانکاران:

  • مادامی که پیمانکاران گواهینامه ارزش افزوده ندارند باید باید کلیه اسناد و مدارک استاندارد را جمع اوری و بایگانی کنند تا بعدا در صورت وضعیت اعمال کنند. وقتی که دارای گواهی نامه ارزش افزوده شدند می توانند مبلغ مالیات بر ارزش افزوده صورت وضعیت قبلی را نیز اعمال کنند.
  • هر پیمانکاری موظف است به محض آغاز به کار در سامانه مالیات بر ارزش افزوده پیش ثبت نام کند و ثبت نام نهایی را انجام دهد. پس از ثبت نام باید اظهار نامه مالیاتی را در دوره های مالی مشخص ارائه دهد تا بتواند در گواهی نامه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند.
  • یک پیمانکار تا زمانی که گواهی نامه ارزش افزوده خود را به کارفرما ارائه ندهد نمی تواند مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده را در وضعیت خود تثبیت کند. و هزینه های بیشتری نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متحمل می شود.

طبق قانون بند 3 ق تبصره 8 قانون بودجه سال 1398 باید در قراردادهای پیمانکاری یکی از دستگاه های اجرایی باشد کارفرما موظف ست علاوه بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متناسب با آن را را هم به پیمانکار پرداخت نماید.

  • تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد سازمان مالیات کشورنمی تواند مالیات را برزش افزده را از پیمانکار طلب کند.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله آموزش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالياتي می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها