پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی

داشتن کد اقتصادی به معنای احراز هویت شرکت است و از مراحل اصلی تاسیس آن است. برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی راطی کرد که خواندن این مقاله شما را با مقدمات و مراحل دریافت کد اقتصادی آشنا می­کند.

کد اقتصادی چیست:

کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که نشان می­دهد شخص حقیقی یا حقوقی در اداره امور مالیاتی، پرونده دارد و کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده را انجام داده است. هر فرد حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات رسمی، خرید و فروش خدمات و کالاها با هر ارگان یا سازمان و حتی اشخاص حقوقی دیگر، نیازمند کد اقتصادی است وگرنه قادر به انجام فعالیت اقتصادی نخواهد بود.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی فعال در حوزه اقتصادی موظف به دریافت کد اقتصادی هستند و برای گرفتن این کد باید در اداره مالیات کشور ثبت نام کنند.

مالیات بر ارزش افزوده

جریمه نداشتن کد اقتصادی:

نداشتن کد اقتصادی در درجه اول به معنای عدم اعتبار و صلاحیت واحد اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوطه است و طبق ماده 8 قانون تعزیرات حکومتی مشمول محرومیت از تسهیلات و در نهایت جریمه می­شود. بنابراین کلیه اشخاص حقیقی حقوقی فعال در حوزه اقتصادی، موظف به دریافت این کد هستند. طبق این قانون معامله با دفاتر، شرکت ها یا افرادی که فاقد کد اقتصادی هستند شامل جریمه می­شود و در صورت نداشتن کد اقتصادی، وزارت امور اقتصاد و دارایی از دادن تسهیلات به این افراد خودداری می­کند.

  • نداشتن کد اقتصادی برای بار اول شامل جریمه 2 برابر مبلغ معامله می شوند.
  • رعایت نکردن برای بار دوم و نداشتن کد اقتصادی منجر به تعطیلی و توقف فعالیت صنف به مدت 3 ماه می شود.
  • بار سوم حبس تعزیری از 3 تا 6 ماه برای شخص و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیران شرکت می­شود.

برای مطالعه مقاله استعلام گواهی ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مراحل دریافت کد اقتصادی:

برای دریافت کد اقتصادی، شرکت یا واحد تجاری باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد. برای این کار باید به نزدیک ترین اداره مالیات برای مراجعه کنید و پیش ثبت نام اینترنتی را انجام دهید.

مرحله اول:

برای پیش ثبت نام باید وارد سایت tax.gov.ir شد و گزینه ثبت نام را انتخاب کرد. اطلاعات ثبتی و هویتی شرکت، مدیر عامل و هیات مدیره را به طور دقیق وارد کرده تا بتوانید شناسه اقتصادی را دریافت کنید. پس از آن شماره همراه تایید شده را وارد کرده و با در دست داشتن تاییدیه پستی مرتبط با کد پستی محل فعالیت نسبت به تکمیل این مرحله اقدام کنید، دقت داشته باشید که اگر اطلاعات وارد شده در این مرحله مانند شماره همراه یا … دارای نقص باشد در مراحل بعدی دچار مشکلات زیادی خواهید شد. بهتر است با حوصله و صبوری این مرحله را انجام دهید.

به یاد داشته باشید در این مرحله فقط 7 روز زمان دارید که اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید، چنانچه این کار را انجام ندهید پرونده تان به طور خودکار از سیستم حذف خواهد شد.

مرحله دوم:

در این مرحله صحت اطلاعات وارد شده بررسی می­شود با استعلام از منابع مختلف سازمانی، صحت اطلاعات فرم پیش ثبت نام بررسی می شود و در صورت وجود اختلاف به شماره اعلام شده در فرم پیش ثبت نام، پیامکی ارسال شده و به اطلاع ثبت نام کننده می رساند تا دوباره وارد مرحله پیش ثبت نام شده و اطلاعات خواسته شده را مجددا ارسال کند. دراین پیامک رمز کاربری برای ورود مجدد به سامانه نیز برای درخواست کننده ارسال می شود.

خدمات مالیاتی

مرحله سوم:

بعد از بررسی صحت اطلاعات و تکمیل مجدد در صورت درخواست سازمان، یک نام کلمه عبور برایتان با پیامک ارسال خواهد شد که محرمانه بوده مسئولیت حفظ و نگهداری آن با خودتان است چرا که این کد، رمز ورود شما به سامانه است.

مرحله چهارم:

پس ار دریافت کد ورود می­توانید وارد سامانه شوید و فرم های مربوطه و اطلاعات خواسته شده را با دقت پر کنید. در این مرحله امکان ویرایش اطلاعاتی که در مرحله پیش ثبت نام وارد کرده بودید نیز وجود دارد. پس از تکمیل این مرحله می ­توانید کلید تایید نهایی را فشار داده و فرآیند ثبت اطلاعات را به پایان برسانید.

پس از پایان این کار اطلاعات شما در سامانه ثبت و ذخیره می­شود و اصطلاحاً شما در وضعیت 44 در سامانه ثبت نام قرار می­گیرید.

مرحله پنجم:

حالا نوبت تحویل فیزیکی مدارک مدیر و اعضای شرکت است که باید به اداره مالیات تحویل دهید. اگر در این مرحله نقصی در مدارک وجود نداشته باشد پس از هفت روز کاری کد اقتصادی 12 رقمی به شما اعطا می شود. در این مرحله گفته می شود که شما در وضعیت 45 قرار دارید.

وضعیت 45 یعنی شرکت شما همه مراحل قانونی ثبت را انجام داده و پس از ارائه مدارک و تکمیل پرونده به این مرحله رسیده اید. با قرار گرفتن پرونده در وضعیت 45 می­توانید برای دریافت گواهی ارزش افزوده ثبت نام کنید.

برای مطالعه مقاله پرونده مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی:

مدارکی که برای گرفتن کد اقتصادی باید داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • دریافت دفترچه اشخاص حقوقی و تکمیل آن به طور کامل
  • در دست داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر و همه اعضای هیئت مدیره
  • آگهی تاسیس شرکت و ثبت آن (کپی باید برابر اصل باشد.)
  • اساسنامه شرکت به اضافه اظهار نامه ثبت شرکت (کپی باید برابر اصل باشد)
  • اظهارنامه ثبتی شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت های غیر سهامی (کپی برابر اصل باشد)
  • آگهی روزنامه (کپی برابر اصل باشد.)
  • ارائه سند مالکیت محل اقامت و مکان تاسیس شرکت در صورت اجاره ای بودن مکان، اجاره نامه (کپی برابر اصل باشد)
  • سربرگ شرکت به اضافه مهر آن
  • حضور مدیر عامل شرکت یا اعضای هیات مدیره یا وکیل و نماینده قانونی شرکت

اگر قبل از ورود به سامانه ثبت نام مدارک خواسته شده را آماده کنید فرآیند ثبت نام تان سرعت بیشتری گرفته و زودتر کد اقتصادی واحدتان را دریافت خواهید کرد.

خلاصه و جمع بندی:

آنچه در این مقاله خواندیم تعریف کد اقتصادی، ضرورت دریافت آن و جریمه نداشتن کد اقتصادی بود. مراحل پیش ثبت نام تا تکمیل اطلاعات و نهایتاً دریافت کد اقتصادی را یاد گرفتیم و از لیست مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی مطلع شدیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها