مالیات بورس اوراق بهادار

مالیات در معاملات بورسی به این صورت است که در زمان خرید اوراق بهادار هیچ گونه مبلغی بابت مالیات گرفته نمی شود و شخص معامله کننده فقط در هنگام فروش این اوراق، وظیفه دارد که مالیات خود را پرداخت کند.

همچنین سودی که از سهام اوراق بدست می آید معاف از مالیات می شود که ماده 145 از قانون مالیات های مستقیم هم چنین آمده که سود سهام بورس اوراق بهادار معاف از پرداخت مالیات است.

مالیات در بورس اوراق بهادار:

جلوگیری از گرفتن بیشتر مالیات، اصلی ترین دلیل این معافیت است. زیرا شرکت های سهامی مالیات خود را قبل از تقسیم سود، پرداخت کرده اند و دیگر احتیاجی نیست که سهامداران بابت سود نقدی دریافتی، مالیات بیشتری پرداخت کنند. در ایران و در بازار بورس از بین انواع مالیات، تنها مالیات معاملات گرفته می شود که آن هم در موقع فروش اوراق و معادل نیم درصد ارزش فروش، گرفته می شود.

به علت هجوم نقدینگی به بازار بورس در سال 97، و برای جذب کردن این نقدینگی میزان مالیات از 0.5 درصد کاهش و به 0.1 درصد رسید. ولی در ابتدای سال 98 به همان میزان قبلی بازگشت. در این بازار نه فقط از سود سهام و سود سرمایه هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی شود بلکه معافیت مالیاتی شامل 10 درصد تخفیف هم می شود در صورتی که در شرکت های غیر بورسی چنین نیست. و برای آنها نرخ مالیات از 22.5 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

برای مطالعه مقاله پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نکات مهم مالیات در معاملات سهام

سهامداران باید بین 5 تا 20 درصد مالیات بابت فروش سهام خود، پرداخت کنند. که این مبلغ مالیاتی جدا از کارمزدی است که قبلا پرداخت کرده است. کارشناسان معتقدند که طرح گرفتن مالیات بر سود سرمایه برای بازارهایی که تولیدی نیستند، مانند بازار خودرو و مسکن، بسیار خوب است. ولی برای بازارهای سرمایه ای که رکن اصلی آنها تامین مالی در اقتصاد و ابزاری کارآمد برای تامین مالی سازمان های کوچک و بزرگ ومتوسط، در حال حاضر که نقدینگی سرگردان به سوی بازار بورس هدایت شده، باعث خروج سرمایه از این بازار را فراهم می کند.

در واقع اعمال مالیات باعث کاهش انگیزه سوداگری در این بازار و در نتیجه جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت ها خواهد شد. با بیرون راندن سوداگران از این بازار متقاضیان واقعی که با درآمدهایی در سطح متوسط و پایین، می توانند راحت تر دارایی های ضروری از جمله خودرو و مسکن را، خریداری کنند. همچنین با شناسایی اشخاص سوداگر در این بازارها، که از افزایش قیمت ها سود می برده اند، موظف هستند که قسمتی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا دولت ها این مبالغ را به نفع مردم و برای آنها هزینه کنند.

مشاوره مالیاتی

نکات مهم مالیات در معاملات سهام:

در هنگام معاملات در بازار بورس نکات مهمی وجود دارد که به تعدادی از آنها می پردازیم:

  • مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که مالیات تنها در زمان فروش سهم گرفته می شود و در زمان خرید سهم هیچ گونه مالیاتی گرفته نخواهد شد.
  • در هنگام فروش سهم مالیات توسط کارگزار مربوطه به صورت مستقیم از حساب شما کم می‌شود و دیگر لازم نیست که در پایان هر دوره مبالغی دیگری را به عنوان مالیات واریز کنید و احتیاجی به ارائه اظهارنامه در پایان دوره نمی باشد.
  • برای مالیات فرقی ندارد که شما سود یا زیان داشته باشید فقط در زمان فروش سهام یا اوراق بهادار معادل 0.5 درصد سهم یا 0.005 مبلغ فروش سهام، باید بابت مالیات پرداخت کنید.
  • هر کدام از اوراق بهادار، مانند اوراق اجاره یا اوراق اختیار فروش تبعی یا اوراق مشارکت، نرخ مخصوصی دارد و کارمزد مالیات تمام اوراق با هم مساوی نیستند.

برای مطالعه مقاله بدهی مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بورس اوراق بهادار

دلایل معافیت مالیاتی سود ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام:

جلوگیری از دریافت اضافی مالیات، مهم ترین و اصلی ترین دلیلی است که سود ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکت ها را معاف از مالیات می کند. به بیانی دیگر چنانچه شرکت های سهامی مالیات خود را قبل از آنکه سودی را تقسیم کنند، پرداخت کنند پس احتیاجی نیست مالیات اضافه ای را بابت سود نقدی که دریافت می کنند، پرداخت کنند. ولی انتقال سهام مشمول مالیات قطعی است.

طبق بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، به ازای انتقال سهام برای سهامداران مالیاتی معادل نیم درصد ارزش معامله پرداخت کنند. ولی به ازای بیشتر کردن ارزش دارایی های سهامی، مالیاتی جدیدی گرفته می شود.

مالیات املاک و مستغلات

سخن پایانی:

در پایان باید اشاره کرد که با افزایش نرخ های مالیاتی در بورس اوراق بهادار، معترضان اعتقاد دارند که با افزایش این نرخ، کاهش قابل توجهی در حجم معاملات خواهیم داشت و همچنین باعث کاهش درآمدهای بدست آمده در بازار سهام می شود. و ممکن است که با افزایش نرخ مالیات، سرمایه گذاری در دیگر بازارها افزایش پیدا کند. در بورس ایران بر طبق گزارشات آمده است که به صورت متوسط میانگین سودها برای سرمایه گذاران، ارقام قابل توجهی بوده است. پس نتیجه می گیریم که این بیشتر شدن نرخ مالیات، تاثیری بر کم کردن استقبال مردم از این بازار نخواهد داشت.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

نمایش دیدگاه ها

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها