عملیات الکترونیکی مالیاتی

در عصر دیجیتال انجام بسیاری از امور به صورت الکترونیکی شده و دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام کارها نیست. سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی نیز شبکه دقیق و منسجم مالیاتی است که فرآیند ورود و انجام کارها را سهل کرده است. اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤدیان مالیاتی دیگر نیازی به مراجعات مکرر حضوری برای انجام وظایف مالیاتی نداشته و با انجام عملیات الکترونیک مالیاتی در سامانه در وقت و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند. آشنایی با عملیات الکترونیکی مالیاتی، چگونگی ورود به سامانه، مزایا و خدمات دریافتی موضوعاتی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

آشنایی با سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی:

عملیات الکترونیکی مالیاتی بخشی از پروسه دیجیتالی شدن امور و سامانه‌ای است که برای هوشمند سازی و ساماندهی امور مالیاتی کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه باعث کاهش مراجعات حضوری و سرعت بخشیدن به روند انجام امور مالیاتی می‌شود.

با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس intamedia.ir می‌توانید به بخش عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شوید. در این سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و سایر اقدامات مربوط به مالیات به سهولت و سادگی انجام پذیر است. با ورود به این سامانه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی طیف گسترده‌ای از خدمات مالیاتی را می‌توانند انجام دهند.

مشاوره مالیات

هدف از ایجاد سامانه عملیات الکترونیکی:

همان طور که گفته شد، هدف از راه‌اندازی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، سرعت بخشیدن به انجام امور مالیاتی بدون نیاز به حضور فیزیکی بود. از آنجا که انجام امور مالیاتی پروسه‌ای زمان بر و متوالی است و مؤدیان باید در بازه‌های زمانی مختلف موظف هستند که برای انجام وظایف مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایند، با راه‌اندازی و ورود به سامانه عملیات الکترونیکی و استفاده از خدمات غیر حضوری، نیازی به صرف وقت و هزینه برای انجام امور مالیاتی را نداشته و روند انجام کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

چه کسانی مجاز به استفاده از خدمات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی هستند:

کلیه کسانی که ملزم به پرداخت مالیات هستند با ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، می‌توانند اقدامات مالیاتی خود را بدون مراجعه حضوری انجام دهند. این اشخاص شامل:

  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی
  • مؤدیان مالیاتی
  • کسبه
  • صاحبان مشاغل
  • تجار
  • بازرگانان و غیره
ورود به سامانه عملیات الکترونیکی

چگونگی ورود به سامانه عملیات الکترونیکی:

برای ورود به این سامانه نیازمند به سیستمی هستید که به اینترنت متصل باشد.

  • قدم اول جست و جوی عبارت سامانه مؤدیان مالیاتی است. پس از تایپ عبارت سامانه مؤدیان مالیاتی، در روی نوار آدرس بر روی لینک صفحه tax.gov.ir کلیک کنید.
  • این صفحه همان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی کشور است. قبل از دریافت هر نوع خدماتی لازم است پیش ثبت نام را انجام دهید.
  • پس از مطالعه صفحه باز شده باید کلید «ورود به ثبت نام» را کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده باید نوع مؤدی مالیاتی و حقیقی یا حقوقی بودن خود را مشخص کنید تا بتوانید کد امنیتی را دریافت کنید.
  • برای دریافت کد امنیتی باید شماره ملی یا شناسه مؤدی را وارد کرده و روی دکمه «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.
  • پس از انجام مراحل گفته شده کلید «پیش ثبت نام جدید» برایتان فعال می‌شود.
  • در این مرحله باید کد پستی و شماره همراه را وارد کرده و دوباره روی کلید «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.
  • با انجام دقیق مراحل گفته شده نام کاربری و رمز عبور برای مؤدی پیامک می‌شود. اطلاعات ارسالی مخصوص به هر مؤدی است که باید در نگهداری آن دقت داشته باشد چون برای هر بار ورود به سامانه عملیات الکترونیکی باید از همین رمز ورود استفاده کنید.
خدمات الکترونیکی مالیاتی

خدمات دریافتی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی:

در سایت tax.gov.ir خدمات زیادی را می‌توانید دریافت کنید، امکانات دریافتی از این سامانه به این شرح است:

1) ثبت نام و پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی:

برای دریافت خدماتی نظیر امضای الکترونیک، دریافت کد اقتصادی و انجام امور مربوط به دریافت خلاصه پرونده و غیره می‌توانید به صورت اینترنتی و غیر حضوری به سامانه عملیات الکترونیکی مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان کارهای خود را سر و سامان دهید.

2) ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی

انجام کلیه امور مالیاتی و علی الخصوص تهیه اظهارنامه مالیاتی یکی از بزرگ تین دغدغه‌های مؤدیان مالیاتی است. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام تکالیف مالیاتی مانند اظهارنامه مالیاتی می‌توانند به صورت غیر حضوری وارد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی شده و اظهارنامه‌های خود را تکمیل و ارسال نمایند. از آنجا که برخی اقدامات مؤدیان به صورت فصلی است مانند ارائه اظهارنامه ارزش افزوده، با ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی انجام کلیه امور مربوط به ثبت‌نام‌های فصلی به سادگی میسر می‌شود، گفتنی است تمام مراحل انجام کارهای مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت اینترنتی و غیر حضوری است.

3) ارسال لیست حقوق کارمندان

در سامانه tax.gov.ir مؤدیان قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای پرداختی به کارمندان را وارد کرده و سایر اقدامات لازم را نیز به صورت غیر حضوری انجام دهند.

tax.gov.ir

4) ثبت الکترونیکی شکایات و اعتراضات:

در این صفحه مؤدیان مالیاتی می‌توانند هر گونه شکایت و اعتراض در امور مربوط به مالیات داشته را در بخش اعتراضات ثبت نموده و به مسئولین مربوطه منتقل کنند.

5) پرداخت مالیات علی‌الحساب فروش ارز:

برای اجرای ماده 163 قانون مالیات مستقیم و پرداخت مالیات علی‌الحساب فروش ارز به میزان 10 درصد که باید توسط فروشندگان و خریداران ارز انجام شود کافی است به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی وارد شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

6) استعلام بدهی مالیاتی مؤدیان:

یکی از کارهایی که در سامانه عملیات الکترونیکی انجام پذیر است مشاهده بدهی مالیاتی مؤدیانی است که در سامانه ثبت نام کرده‌اند. در این سامانه افراد می‌توانند از آخرین وضعیت بدهی مالیاتی خود خبردار شده و آن را پرداخت نمایند. برای پرداخت بدهی می‌توانید وارد سایت payments.tax.gov.ir شده و بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت نمایید.

7) دریافت کد رهگیری مالیاتی:

کد رهگیری مالیاتی یک کد 10 رقمی است که با ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی به اشخاص تعلق می‌گیرد، افراد با داشتن این کد می‌توانند از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی استفاده کنند.

8) دریافت قبض مالیاتی:

مشاهده قبض‌های صادره برای افراد و پرداخت آن‌ها در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی نیز یکی از خدمات این سامانه برای مؤدیان است. کلیه مؤدیان مالیاتی پس از ورود به سامانه عملیات الکترونیکی قادر خواهند بود وظایف مالیاتی خود را انجام داده و قبوض مالیاتی که شامل شناسه پرداخت و شناسه قبض است را دریافت کنند.

اظهارنامه‌های مالیاتی که در سامانه عملیات الکترونیکی قابل پرداخت است:

سامانه gov.tax.ir سامانه عملیات الکترونیکی کشور است که برای انجام کلیه امور مربوط به مالیات طراحی شده است. از جمله اقدامات مالیاتی که با ورود به این سامانه می‌توانید انجام دهید شامل:

  • تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک
  • ورود به سیستم اظهارنامه مالیاتی درآمد مشاغل خودرویی
  • تکمیل الکترونیکی اظهارنامه مالیات پزشکان
  • تکمیل اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده

چگونگی ورود به سامانه عملیات الکترونیکی در صورت فراموش کد رهگیری:

هر چند کلیه مؤدیان مالیاتی موظف هستند در نگهداری کد رهگیری و نام کاربری خود دقت لازم را به عمل بیاورند، تا برای هر بار ورود به سامانه مشکلی نداشته باشند ولی گاهی اتفاق می‌افتد که نام کاربری و کد رهگیری فراموش شده یا قابل دسترسی نیست! در این صورت برای ورود به سامانه و بازیابی رمز عبور یا نام کاربری در سامانه نیازمند ارائه یکی از این اطلاعات هستید:

  • کد ملی
  • شناسه ملی
  • کد رهگیری
دریافت کد رهگیری در سامانه عملیات الکترونیکی

مراحل دریافت کد رهگیری فراموش شده در سامانه عملیات الکترونیکی:

برای بازیابی کد رهگیری یا نام کاربری فراموش شده باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای دریافت کد رهگیری اولین کاری که باید انجام دهید ورود به سامانه است.
  • قدم دوم ورود به بخش «سایر خدمات مالیاتی» است.
  • انتخاب گزینه یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیکی سومین اقدام است.
  • در این مرحله با وارد کردن کد ملی اشخاص حقوقی و شناسه ملی اشخاص حقیقی کد رهگیری به شماره همراه مدیر عامل یا شخص حقیقی ارسال می‌شود.

چگونگی ثبت شماره ترمینال دستگاه کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی:

یکی از وظایف مؤدیان مالیاتی ارسال و تأیید شماره ترمینال فعال در سامانه مالیاتی کل کشور است. عدم انجام این کار باعث غیر فعال شدن دستگاه شما خواهد شد.

  • پس از ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی در صورتی که قبلاً ثبت نام کرده باشید با وارد کردن نام کاربری وارد صفحه خود می‌شوید، در غیر این صورت باید روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و با پر کردن اطلاعات درخواستی نام کاربری و کلمه عبور را دریافت کنید.
  • پس از آن بر روی گزینه ساماندهی پذیرنده‌های بانکی کلیک کنید.
  • در این مرحله شماره ترمینال نمایش داده شده در بخش ساماندهی پذیرنده‌های بانکی را با ترمینال پذیرنده خود مقایسه کنید و در صورت صحت اطلاعات آن را تأیید کنید.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

سؤالات متداول

  1. آدرس اینترنتی سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی چیست؟

    آدرس اینترنتی سامانه اظهارنامه مالیاتی tax.gov.ir است.

  2. کسانی که در چند صنف فعالیت اقتصادی دارند، باید چند بار در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام کنند؟

    صاحبان مشاغل یا اشخاص حقیقی که در چندین صنف فعالیت دارند باید برای هر واحد صنفی خود به صورت مجزا در سامانه tax.gov.ir ثبت نام کنند.

  3. چگونه کد رهگیری و نام کاربری برای ورود به سامانه عملیات الکترونیکی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی دریافت کنیم؟

    با انجام مرحله به مرحله ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی، برای مؤدیان پیامکی مبنی بر کد رهگیری و نام کاربری ارسال می‌شود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله تفاوت حساب اندوخته و ذخیره در چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها