انواع مالیات برای شرکت ها

همان طور که می­دانید شرکت ها جزو اشخاص حقوقی هستند که مانند سایر اقشار جامعه، در قبال دریافت مزایا و امتیازات، موظف به پرداخت مالیات هستند. انواع مالیات برای شرکت ­ها موضوع این مقاله است. با ما همراه باشید.

مشاوره مالیات

اقدامات شرکت­ها برای پرداخت مالیات:

شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بخشی از جامعه هستند که در قانون، برایشان مالیات تعریف شده است. هر شرکت باید بعنوان شخص حقوقی با انواع مالیات برای شرکت­ها آشنا باشد تا علاوه بر محروم نشدن از مشوق ها و تخفیفات مالیاتی، مشمول پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی نشود.

لازم به ذکر است، هر شرکتی که نامش در اداره مالیات ثبت شده باشد، مکلف به پرداخت مالیات است. به عبارت دیگر کلیه شرکت هایی که نام­شان در اداره دارایی، ثبت شده است و مشغول فعالیت و کسب درآمد وسودآوری هستند باید مالیات پرداخت کنند.

برای پرداخت مالیات شرکت ها، دومین اقدام پس از ثبت شرکت، مشخص کردن حوزه مالیاتی است تا در پایان سال مالی، صورت دارایی­ های خود را برای تعیین مالیات به آن حوزه ارائه دهند.

تهیه و تنظیم کردن دفاتر قانونی در موعد مقرر و نیز تحویل اظهارنامه مالیاتی از کارهای دیگری است که شرکت­ها برای پرداخت مالیات، باید انجام دهند. مدیران شرکت­ها باید بدانند حتی در شرکت هایی که هیچ گونه گردش مالی وجود ندارد، باز هم باید اظهارنامه مالیاتی و سایر صورت ­های مالی تهیه و ارسال شود.

محاسبه مالیات

محاسبه مالیات شرکت ها:

مالیاتی که شرکت­ها موظف به پرداخت آن هستند بستگی به سه مؤلفه زیر دارد.

  • نوع شرکت
  • نوع فعالیت ها
  • فرآیندهای مالی­ شرکت

براساس قانون، همه شرکت ­های ثبت شده در اداره ثبت شرکت­ها، ملزم به پرداخت مالیات هستند. محاسبه و پرداخت مالیات بستگی به نوع شرکت دارد. برخی از شرکت­ها معاف از مالیات هستند یا مشمول تخفیفات می­شوند به طور مثال شرکت ­های تعاونی برای پرداخت مالیات شرایط خاصی دارند.

نوع فعالیت شرکت نیز نقش تعیین کننده در مالیات پرداختی دارد. به طور مثال شرکت­های دانش بنیان معافیت های ویژه مالیاتی دارند.

فرآیندهای مالی شرکت نیز در تعیین مالیات مؤثر است. شرکت­های خوش حساب که چندین سال متوالی مالیات خود را به موقع پرداخت کرده­اند از مشوق های مالیاتی برخوردار می­شوند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

عواقب دیرکرد یا عدم پرداخت مالیات توسط شرکت ها:

در صورتی که شرکت­های ثبت شده از پرداخت مالیات سرباز زنند، محکوم به پرداخت مالیات سنگین می­شوند.

یکی از عواقب سرباز زدن از تکالیف مالیاتی، محاسبه مالیات به صورت علی الرأس است. عواقب محاسبه مالیات به شیوه علی الرأس، ضمن پرداخت مبلغی بیشتر از خود اظهاری مالیاتی، پرداخت جریمه های سنگین است.

خوب است بدانید شرکت­هایی که مالیات­شان به شیوه علی الرأس محاسبه می­شود از تشویقات و معافیت های مالیاتی نیز محروم می­شوند.

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات هستند:

هر شخص حقوقی ایرانی پس از ثبت شرکت، باید مالیات درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران کسب کرده­، را پرداخت نماید. تنها وزارتخانه­ ها و مؤسسات دولتی و دستگاه­ هایی که بودجه آنها از سوی دولت تأمین می­شود معاف از پرداخت مالیات هستند.

اشخاص حقوقی برای پرداخت مالیات باید سال مالی داشته باشند. سال مالی مدت زمانی است که شخص حقوقی در پایان آن باید امور مالی را بررسی کرده و مالیاتش را پرداخت کند.

سال مالی اصولاً از فرودین شروع شده و در پایان اسفند به سر می­رسد. برای مشخص کردن سال مالی، شرکت­ها در سال اول فعالیت­ استثناء هستند. چون برای سال اول تأسیس شرکت می­توانند تاریخ شروع سال مالی را از تاریخ تأسیس شرکت در نظر بگیرند.

پرداخت مالیات

شیوه ­های پرداخت مالیات برای شرکت ­ها:

انواع مالیاتی که شرکت­ها ملزم به پرداخت آن هستند به دو دسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می­شوند.

مالیات مستقیم، مالیاتی است که به صورت مستقیم به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می­گیرد. در این شیوه پرداخت مالیات مؤدیان مالیاتی بی واسطه و به طور مستقیم موظف به پرداخت مالیات هستند. این مالیات پس از محاسبه درآمد برای مؤدیان وضع می­شود. مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث و مالیات بر درآمد انواع مختلفی از مالیات های مستقیم هستند.

مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به صورت غیرمستقیم از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دریافت می­شود. درواقع وظیفه پرداخت این نوع مالیات به عهده شخص دیگری است.

مالیات غیر مستقیم عموماً توسط خریداران کالا و خدمات پرداخت می­شود. مالیات عوارض گمرگی، مالیات ارزش افزوده و مالیات بر مصرف، سه نوع از مالیات غیر مستقیم هستند.

خدمات مالیاتی

انواع مالیات برای شرکت ­ها:

مالیات برای شرکت­ها انواع مختلفی دارد که با آنها آشنا می­شویم.

1- مالیات بردرآمد

یکی از مالیات هایی که از اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت­ها دریافت می­شود، مالیات بر درآمد است. مطابق ماده 1 قانون مالیات مستقیم، هر شخص ایرانی به ازای کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارد باید مالیات بپردازد.

همه شرکت­ها نیز پس از محاسبه مالیات و کسر معافیت ها و تخفیفات، موظف به پرداخت مالیات محاسبه شده هستند.

2- مالیات اموال و املاک

مطابق بند 1 ماده 1 قانون مالیات مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی باید مالیات املاک و اموالی که دارند را پرداخت کنند.

این مالیات به میزان نیم در هزار نسبت به ارزش اسمی سهام تعیین شده است. مالیات اموال و املاک باید در زمان تأسیس شرکت یا هنگام افزایش سرمایه محاسبه و پرداخت شود.

انواع مالیات برای شرکت­ها

3- مالیات عملکرد شرکت ها

مالیات عملکرد، به شیوه عملکرد شرکت و سود و زیان آن بستگی دارد.

مالیات بر عملکرد یکی از مالیات­­های مستقیم است که مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی همه شرکت ها و مؤسسات حسابداری یا بازرگانی، ملزم به پرداخت آن هستند. شیوه پرداخت این نوع مالیات به این گونه است که شرکت ها پس از ثبت درآمد و هزینه های شرکت در طول سال مالی، میزان سود و زیان شرکت را مشخص می­کنند.

پس از بررسی و محاسبه سود و زیان، اظهارنامه و صورت حساب سود و زیان را به سازمان امور مالیاتی تحویل می­دهند. سازمان امور مالیاتی با بررسی اظهارنامه مالیاتی تا یک سال پس از دریافت اظهارنامه، مالیات پرداختی را محاسبه می­کنند. نرخ مالیات بر عملکرد شرکت­ها 25 درصد سود است.

4- مالیات تکلیفی

مالیات عملکرد نوعی از پرداخت مالیات است که شرکت ­ها موظف هستند در موعد مقرر آن را محاسبه کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

یکی از مهم­ترین انواع مالیات تکلیفی، مالیات بر حقوق کارکنان است. در این شیوه پرداخت کارفرما به عنوان واسطه، باید مالیات تکلیفی را از حقوق کارکنان کسر کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

مشاوره مالیات بر ارث

5- مالیات برارزش افزوده

نوعی دیگر از مالیات عیر مستقیم برای شرکت­ها، مالیات بر ارزش افزوده است که شیوه وصول آن راحت­تر از سایر مالیات­ها است. ارزش افزوده، ارزشی است که در چرخه تولید و در هر مرحله به خاطر موادی که به کالا یا خدمات اضافه می­شود؛ به قیمت آنها افزوده می­شود.

خوب است بدانید مالیات برارزش افزوده یکی از مالیات های غیر مستقیم است که پرداخت نهایی آن برعهده مصرف کننده است. بر اساس ماده 3 قانون مالیات برارزش افزوده، این نوع مالیات از تفاوت بین ارزش کالا و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره مشخص به دست می آید.

مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی، پرداخت این نوع مالیات، به صورت مرحله به مرحله است. به عبارت دیگر از مرحله شروع تولید تا زمانی که به دست مشتری می­رسد، در هر مرحله مالیات را باید پرداخت نمود.

فروشگاه ها و مراکز خرید موظف هستند هر سه ماه یک بار از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس evat.ir مراجعه کرده و مالیات تعلق گرفته را پرداخت نمایند.

محاسبه مالیات

6- مالیات حقوق و دستمزد

طبق ماده 1 قانون مالیات مستقیم، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که داخل کشور فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره دارند مشمول پرداخت مالیات برحقوق و دستمزد هستند.

محاسبه مالیات شرکت های ثبت شده بدون فعالیت:

برخی شرکت­ها ممکن است پس از ثبت، به دلایل مختلف فعالیت های خود را متوقف نمایند. دلایل عدم فعالیت شرکت­ها می­تواند به خاطر ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف میان شرکا، وضعیت اقتصادی و غیره باشد.

شرکت­ بدون فعالیت، شرکتی است که هیچ گردش مالی نداشته و خرید و فروشی به نام شرکت یا صاحبان شرکت ثبت نمی­شود.در این شرکت­ها هیچ قراردادی به نام شرکت، بسته نمی­شود.

شاید خیلی ها تصور کنند برای شرکت­هایی که فعالیتی ندارند، نیازی به محاسبه و پرداخت مالیات نیست، اما خوب است بدانید شرکت­های ثبت شده بدون فعالیت، باید کلیه اقدامات لازم برای پرداخت مالیات را انجام دهند.

شرکت­های بدون فعالیت هم مانند سایرشرکت­ها موظف هستند، دفاتر قانونی خود را پلمپ کرده و در پایان سال، همراه با اظهارنامه مالیاتی که نشان دهنده عدم فعالیت شرکت است، را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

پس از بررسی مدارک ارسالی، سازمان امورمالیاتی در صورت صحت مدارک و کامل بودن آنها، مالیاتی برای شرکتی که دارای عدم فعالیت است، وضع نمی­کند.

مشاوره مالیات 

مالیات شرکت­های تعاونی:

شرکت­های تعاونی نیز مانند سایر شرکت­ها، موظف به تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی برای پرداخت مالیات هستند.

این شرکت­ها نیز باید در پایان سال مالی اظهارنامه خود را برای محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

مالیات شرکت­های سهامی:

یکی دیگر از انواع مالیات برای شرکت­ها، پرداخت مالیات شرکت سهامی عام و خاص است.

خوب است بدانید نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم آن از 5 درصد ارزش فروش به 1 درصد کاهش پیداکرده است.

مالیات مؤسسات غیر تجاری:

اشخاص حقوقی ایرانی که اقدام به تشکیل شرکت با هدف عدم تقسیم سود کرده ­اند در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند و از این راه به سودی دست پیدا کنند، مشمول پرداخت مالیات به نرخ مقرر هستند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله ضمانت نامه های بانکی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها