مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر

حتماً شما هم گذرتان به طلا فروشی ها و محاسبات پیچیده آنها با ماشین حساب هایشان افتاده باشد. شاید برایتان سوال باشد که چرا وقتی طلایی می خرید، رقمی که به عنوان نرخ طلای روز بر روی دیوار زده شده با مبلغی طلایی که برای طلای خریداری شده پرداخت می کنید تفاوت فاحشی دارد.

میان محاسبه شما با محاسبات طلا فروشان تفاوت های زیادی وجود دارد که باعث تفاوت رقم محاسباتی شما با رقمی که از ماشین حساب آنها خارج می شود. اگر دوست دارید از این حساب و کتاب ها سر دربیاورید و بدانید نحوه محاسبه قیمت طلا چگونه است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر:

بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی کشور مصوب سال 1387 میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا 9 درصد اعلام شد. کلیه فروشندگان طلا موظف هستند پس از ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور و در پایان هر سه ماه، اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. این میزان مالیات شامل ارزش طلا، اجرت و سود آن می شود که از مشتری گرفته شده و توسط فروشنده طلا به سازمان امور مالیاتی تسلیم می شود. به عبارت دیگر در هر فاکتور فروش که هنگام خرید طلا زرگرها به دست مشتریان می دهند، مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 9 درصد به اصل مبلغ طلا افزوده شده که اجرت ساخت و سود فروشنده نیز با بقیه ارقام و مبلغ اصلی طلا جمع زده می شود.

خدمات مالیاتی

برای مثال اگر تصور کنید قیمت فروش طلا در بازار 115 هزار تومان باشد و اجرت در نظر گرفته برای هر گرم طلا 15 هزار تومان باشد، مجموع این دو مبلغ برای هر گرم طلا می شود 130 هزار تومان که به این مبلغ باید 7 درصد سود فروشنده نهایی را نیز اضافه کرد در این صورت مبلغ نهایی برای هر گرم طلا به جای 115 هزار می شود 139 هزار تومان. هنوز ماجرا به پایان نرسیده، به این مبلغ باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز اضافه کنید تا مبلغ اصلی طلا را به دست بیاورید.

فروشندگان با گرفتن مالیات در این مرحله از فروش طلا به مشتری در واقع مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کرده و آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می کند. همان طور که متوجه شدیدی میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا از سهم فروشندگان طلا هم بیشتر است، خوب است بدانید سیاست سازمان امور مالیاتی کشور برای اخذ مالیات از کل ارزش فروش طلا است.

نکته جالب توجه دیگری که بد نیست بدانید این است که هر بار که طلا وارد چرخه خرید و فروش شده و تبدیل به محصول جدیدی می شود و باز هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

برای مطالعه مقاله اظهارنامه مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اظهارنامه مالیاتی طلافروشان

اظهارنامه مالیاتی طلافروشان:

طلا فروشان نیز مانند سایر مودیان مالیاتی باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. تعیین میزان مالیات طلا فروشان از محل سودآوری فعالیت شان است. بنابراین طلافروشان نیز مانند سایر صاحبان کسب و کار باید هر سه ماه اظهارنامه مالیاتی خود را با دقت پر کرده و تحویل سازمان امور مالیاتی دهند وگرنه مشمول پرداخت جریمه خوهند شد.

مشاوره مالیات بر ارث

میزان مالیات بر ارزش افزوده:

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلا نیز مانند سایر کالاهای مصرفی در نهایت توسط خریدار پراخت می شود و به این صورت است که هنگام محاسبه قیمت، علاوه بر محاسبه مبلغ طلا، اجرت و سود 7 درصدی فروشنده، 9 درصد نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به قیمت طلا اضافه می شود که باید آن را از خریدار دریافت کنند.

برای مطالعه مقاله معافیت مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی طلافروشان

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی طلافروشان:

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهار نامه مالیاتی طلا فروشان برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه زمان دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را تقدیم سازمان مالیاتی کشور کنند. از آنجا که طلا فروشان در گروه اشخاص حقیقی قراردارند بنابراین تا پایان مرداد ماه زمان دارند که اظهارنامه خود را تحویل سازمان امور مالیاتی دهند.

مشاوره مالیات

مالیات سنگین طلا:

با توجه به آنچه گفته شد خرید و فروش طلا با تحمیل هزینه های سنگین برای مشتریان همراه است. شاید باور نکیند اگر بدانید اگر مشتری سه بار اقدام به تعویض طلای خود کند، عملا هیچ چیزی برایش باقی نخواهند ماند. خودتان محاسبه کنید 9 درصد ارزش افزوده به اضافه 7 درصد سود مغازه دار و 25 درصد اجرت ساخت در مجموع 41 درصد از مبلغ کل طلا می شود.

برای مطالعه مقاله استعلام گواهی ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات سنگین طلا

عوارض مالیات سنگین وارده بر طلا:

در کشور ایران شهرهای اصفهان، کاشان و یزد و غیره قطب تولید طلای ایران هستند. تا قبل از این اصفهان توانسته بود صادرات سالانه 750 میلیون دلاری را داشته باشد اما پس از اعمالی قانون مالیات بر ارزش افزوده وضعیت به کلی دگرگون شد و دریافت این حجم از مالیات موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شد.

در دنیا ارزش هر کالایی بر مبنای طلا سنجیده می شود و از همین رو است که دریافت ارزش افزوده از قیمت کل طلا کار صحیحی نیست و نتیجه ای جز افزایش هزینه های تولید و از دست رفتن فرصت برای صادرات طلا ندارد. از نظر کارشناسان و اقتصاد دانان ارزش افزوده باید از اجرت سود حاصله از طلا دریافت شود نه ارزش کل طلا.

پیشنهاد صنف طلا فروشان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده:

صنف طلا فروشان خواستار این مسئله هستند که دریافت مالیات فقط بر روی اجرت ساخت طلا اعمال شود. از سوی دیگر به درخواست فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی در مجلس خواستار تغییر نرخ ارزش افزوده طلا از 9 به 3 درصد شده است.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها