استعلام گواهی ارزش افزوده

همه ما هنگام خرید کالا ها قسمتی را در فاکتور می­بینیم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده حتی هنگام خرید شارژ تلفن همراه نیز این عبارت را دیده اید که بخشی از مبلغ، تحت عنوان مالیات، از رقم اصلی کسر می شود. عبارت ارزش افزوده واژه آشنایی برای همه مصرف کنندگان است. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در 140 کشور جهان وجود دارد. طبق این قانون تولید کننده و مصرف کننده هر کدام باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت نمایند.

ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که بر هر چیزی که قابل خرید و فروش باشد، اعمال می شود. ارزش افزوده همان اختلاف قیمت خریده شده با قیمت فروش رفته است. این مالیات نوعی مالیات بر مصرف است که در ازای هر پرداختی که انجام می­دهید، باید این مالیات را نیز بپردازید.

گواهی ارزش افزوده از عناصر نظام مالیاتی کشور است و تمامی واحد های اقتصادی ملزم به دریافت این گواهی هستند. در صورتی که واحد مربوطه گواهی را نداشته باشد ولی مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرده باشد دچار تخلف مالیاتی و قانونی شده است.

مشاوره مالیاتی

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند:

کسانی که تولید کننده کالا یا خدمتی هستند به علاوه توزیع کنندگان محصولات نیز جزو گروه هایی هستند که باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. در واقع مالیات بر ارزش افزوده به طور مستقیم از مصرف کننده دریافت می شود و مشتری، خریدار یا مصرف کننده گان کالا مبلغی که بابت مالیات می­پردازند، بعداً توسط توزیع کننده و تولید کننده به دولت بازگردانده می­شود. هر شخصی که از راه فروش کالا یا خدمات درآمد دارند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مشمولین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

مگر آن که شغل شان جزو مشاغل معاف از مالیات باشد. افراد و شرکت هایی که معاف ازمالیات هستند باید اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنند ولی نیازی به گواهی ارزش افزوده ندارند. این گروه شامل فروشندگان شیر خشک، فروشندگان مواد اولیه کشاورزی، فروشندگان کود و بذر و… هستند.

دسته دیگری که باید گواهی ارزش افزوده داشته باشند اشخاص حقوقی هستند دارای شرکت هستند که با انجام فعالیت تولیدی یا خدماتی کسب در امد دارند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند.

مالیات ارزش افزوده

چه کسانی مجاز به دریافت مالیات ارزش افزوده هستند:

طبق قانون فقط موسسات و شرکت هایی مجاز به دریافت مالیات هستند که مجوزهای قانونی را گرفته باشند. این مجوز همان گواهی ارزش افزوده است. گواهی ارزش افزوده نوعی مجوز است که داشتن آن فواید زیادی دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده نیز باید مراحل قانونی طی کرده باشید. از مزیت های داشتن گواهی ارزش افزوده، انجام امور مالی است و مالیات بر ارزش افزوده است. گواهی نامه هایی که از سوی سازمان مالیات صادر می­شود اعتبار 6 ماهه یا یک ساله دارند.

فروشنده ای که گواهی ارزش افزوده را داشته باشد با استفاده از این گواهی مجاز است مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران دریافت کند از طرف دیگر خریداران نیز در زمان پرداخت ان را از فروشنده بخواهند.

برای مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استعلام گواهی ارزش افزوده

استعلام گواهی ارزش افزوده:

برای استعلام ارزش افزوده می­توان وارد لینک evat.ir شد.

زمانی که وارد سایت شدید باید شماره اقتصادی و شماره ملی خود را وارد کرده و کلید جستجو را انتخاب کنید. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید مراحل قانونی را طی کرده باشند تا مشمول دریافت گواهی شوند.

چگونگی تمدید گواهی ارزش افزوده:

پس از پایان دوره 6 ماهه یا یک ساله این گواهی به صورت خودکار تمدید نمی شود و میاز به تمدید دارد. برای تمدید نیز مانند ثبت نام باید وارد سایت evat.ir شوید.

مالیات بر ارزش افزوده

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده:

مدارکی که برای ثبت نام اولیه باید اراده بدهید شامل موارد زیر است:

آگهی که برای تاسیس شرکت منتشر کرده اید، وکالت نامه، ، تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیر عامل، آدرس محل سکونت پیمانکار و کدپستی پیمانکار و دفتر شرکت، گواهی صلاحیت شرکت.

مدارکی که در مرحله آخر دریافت گواهی ارزش افزوده به آن نیازمند هستید شامل: نام شعبه و شماره حساب بانکی که فعالیت های مالی شرکت در آنجا انجام می­شود، تلفن ثابت و همراه به اضافه آخرین مدرک هیات مدیره.

پس از ارائه مدارک لازم و انجام فرآیند ثبت نام کد و رمز عبور برایتان ارسال می شود و پس از انجام بررسی های لازم . تحویل اطهارنامه مالیاتی از سوی شرکت می­توانید گواهی ارزش افزوده را دریافت و ثبت کنید.

برای مطالعه مقاله آموزش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده

نکات مهم برای دریافت گواهی ارزش افزوده:

توجه داشته باشید اگر همزمان چندین واحد اقتصادی فعال دارید داشتن یک گواهی ارزش افزوده برای همه کسب و کارهایتان کافی نیست و باید به طور جداگانه برای هر کسب و کار گواهی ارزش افزوده بگیرید.

واحد هایی که بر حسب شغل شان ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند بهتر است سوابق و مدارک خود را تا 10 سال بایگانی کرده و در صورت لزوم در اختیار داشته باشند.

برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید صبور باشید چوت این کار پروسه ای زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها