معافیت مالیاتی برای شرکت ها

همان­طور که می­دانید، پرداخت مالیات یکی از تکالیف قانونی شرکت ­ها است؛ اما معافیت­ های مالیاتی برای شرکت­ ها نیز روشی برای ایجاد رقابت و تشویق سرمایه گذاری بیشتر در برخی مناطق است. در این نوشتار به معافیت مالیاتی برای شرکت ­ها و مقررات مالیاتی آنها می­پردازیم.

معافیت مالیاتی برای شرکت­ ها:

همان طور که می­دانید یکی از مهم­ترین منابع درآمدی دولت، مالیات­ ها است. معافیت مالیاتی نیز نوعی خروج قانونی و موقت برای عدم پرداخت مالیات است. هرچند معافیت مالیاتی، باعث کاهش درآمدهای دولتی می­شود اما ابزار مؤثری برای تشویق افراد به سرمایه گذاری و تولید کالاهای دانش بنیان است.

خدمات مالیاتی

قانون مالیات مستقیم، معافیت­های مالیاتی برای مراکز و مناطق زیر را معرفی کرده است.

معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران مناطق کمتر توسعه یافته

معافیت مالیاتی مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی

خوب است بدانید، درآمد ناشی از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی با شرایط ویژه از پرداخت مالیات معاف است.

معافیت مالیاتی درمانی فرد و خانواده­اش

هزینه های درمانی پرداختی مؤدیان بابت معالجه خود و نزدیکان از پرداخت مالیات معاف است.

معافیت مالیاتی برای شرکت­ها

معافیت مالیاتی بیمه عمر

وجوه پرداختی توسط بیمه عمر از معافیت مالیاتی برخوردار است.

معافیت مالیاتی سود ابزاری شرکت­های تعاونی وخصوصی

این شرکت­ها از پرداخت 50 درصد مالیات موضوع ماده 105 معاف هستند.

معافیت­های مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی

موقوفات، نذورات، کمک­ ها و هدایای نقدی و غیر نقدی دریافتی در اماکن مذهبی از معافیت مالیاتی برخوردار است.

مشاوره مالیات

قدم ­ها مرثر برای استفاده از معافیت مالیاتی:

اولین اقدام برای استفاده از معافیت مالیاتی برای شرکت­ها ثبت آن و تعیین حوزه مالیاتی است. تا شرکت یا مؤسسه ای به صورت قانونی ثبت نشده باشد، نمی­تواند از تسهیلات و معافیت­ های قانونی برخوردار شود. قدم بعدی، پلمپ دفاتر قانونی به صورت سالانه است که باید در حوزه مالیاتی مربوطه انجام شود.

مطابق ماده 110 قانون مالیات مستقیم، ارسال اظهارنامه و تحویل دفاتر قانونی نیز باید تا چهار ماه پس از پایان سال مالی انجام شود. لازم است بدانید، پرداخت مالیات به صورت سالانه و مطابق با اطلاعاتی است که در اظهارنامه و دفاتر قانونی ثبت شده است. شیوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز تأثیر زیادی در محاسبه مالیات شرکت و برخورداری از معافیت­ های مالیاتی دارد.

استفاده از معافیت مالیاتی

کدام شرکت­ ها موظف به پرداخت مالیات هستند:

هر شرکت و کسب و کاری چه در ایران و چه در خارج ایران که دارای درآمد باشد، باید مالیات پرداخت کند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای درآمد، موظف هستند حداقل تا 4 ماه پس از پایان سال مالی، اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به اداره امور مالیاتی تحویل دهند و مالیات تعلق گرفته را در زمان مقرر پرداخت کنند. در این میان برخی شرکت­ها­ و صاحبان کسب و کار به دلایل متعددی از پرداخت مالیات معاف هستند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

کدام گروه­های شغلی معاف از مالیات هستند:

شش گروه از شرکت­هایی که دارای معافیت مالیاتی هستند را به شما معرفی می­کنیم.

  1. معافیت مالیاتی تعاونی­ ها، شرکت­ها و مؤسسات غیر تجاری
  2. مؤسسات غیر تجاری غیر انتفاعی هم در صورتی که مشغول فعالیت­ های عوام پسندانه و خیرخواهانه باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند.
  3. مؤسسات فرهنگی هنری، نیز معافیت مالیاتی دارند.
  4. وزارتخانه­ ها و مؤسسات دولتی و دستگاه­ هایی که تأمین بودجه آنها با دولت است، مانند شهرداری ­ها، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی معاف از پرداخت مالیات هستند.
  5. بند الف تبصره 6 قانون بودجه در سال 1398 معافیت مالیاتی را برای درآمد مشاغلی با سقف 216 میلیون ریال تعیین کرد. کسانی که درآمد سالانه شان کمتر از این رقم باشد از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.
گروه­های شغلی معاف از مالیات

معرفی شرکت­های معاف از پرداخت مالیات:

در ادامه مقاله به معرفی شرکت های معاف از پرداخت مالیات می پردازیم.

1- شرکت­های فعال در حوزه کشاورزی:

فعالیت­ های کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل­ ها، طیور، ماهیگیری، پرورش باغات و نخلستان از جمله فعالیت­های کشاورزی معاف از مالیات هستند.

2- شرکت­ های تعاونی:

تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات مستقیم، تعاونی­های متعارف را مشمول 25 درصد معافیت مالیاتی کرده است. شرکت­ های تعاونی اعلام شده از سوی سازمان امورمالیاتی که معاف از پرداخت مالیات هستند به شرح زیر هستند.

  • شرکت­های تعاونی مصرف مخصوص کارکنان مؤسست دولتی و غیر دولتی
  • شرکت­های تعاونی مسکن
  • شرکت­های تعاونی حوزه صیادان
  • شرکت­های تعاونی دانش آموزی
  • شرکت­های تعاونی تولیدی روستایی که از افراد ساکن در روستا تشکیل شده است.
  • تعاونی ­های مسکن باید منحصرا از افراد شاغل در مؤسسات دولتی و کارکنان آنها باشد و تنها مشمول کسانی می­شود که توانایی خرید خانه را ندارند.
  • شرکت­های تعاونی روستایی هم باید از بین اعضای روستا باشد و افراد غیر روستایی باید به نسبت سهم خود مالیات تعلق گرفته را پرداخت کنند.

مالیات شرکت ها

3- فعالیت ­های تولیدی و معدنی:

طبق ماده 132 قانون مالیات مستقیم، واحدهای تولیدی و معدنی که دارای پروانه بهره­ برداری هستند از تاریخ شروع بهره ­برداری یا استخراج به مدت 4 سال به میزان 80 درصد معافیت مالیاتی دارند.

واحدهای تولیدی در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال معافیت صد در صدی مالیاتی دارند. لازم است بدانید معافیت­ های مالیاتی واحدهای تولیدی، شامل شهرهای بزرگ و مراکز استان نمی­شود.

4- شرکت­های خدماتی ایرانگردی و جهانگردی:

شرکت­های ایرانگردی و جهانگردی که از وزارت ارشاد اسلامی، مجوز دارند تا میزان 50 درصد از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. شرکت­هایی که با هدف توسعه، نوسازی، تکمیل و ساخت واحدهای جدید صنعتی و معدنی فعالیت داشته و مجوز نیز دارند تا 50 درصد از معافیت­های مالیاتی برخوردار هستند.

5- شرکت­های تعاونی و خصوصی دولتی و شبه دولتی

معافیت مالیاتی شرکت­های دانش بنیان

6- مؤسساتی انتشاراتی و مطبوعاتی فعال در حوزه فرهنگی و هنری

این گونه مؤسسات در صورتی که مجوزهای مربوطه را داشته باشند معاف از پرداخت مالیات هستند.

7- شرکت­های دانش بنیان

شرکت­های دانش بنیان از معافیت­ های مالیاتی برخوردار هستند. البته شرکت­های دانش بنیان نیز مانند سایر شرکت­ها، باید اقدامات اولیه مانند ثبت شرکت را انجام داده باشند.

شرط معافیت شرکت­های دانش بنیان، ارزیابی فعالیت شرکت توسط واحدهای مربوطه است. پس از تأیید کارگروه­های مربوطه، معافیت­ های مالیاتی برای شرکت­های دانش بنیان اعمال می­شود. این معافیت به مدت 15 سال از تاریخ صدور مجوز است.

آموزش مالیاتی

8- صادرکنندگان محصولات کشاورزی

صادرکنندگان این گروه از محصولات از کلیه درآمدهای صادراتی معاف از مالیات هستند.

9- شرکت ­های ادغامی

شرکت­هایی که با شرکت بزرگتری ادغام سرمایه می­کنند تا سقف معینی مجموع سرمایه­ های شرکت ادغام شده معاف از پرداخت مالیات می­شود.

10- معافیت مالیاتی شرکت­های سهامی

برای تشویق و حمایت از گسترش بازار سرمایه و حمایت از هدایت نقدینگی­ ها تا یک سال، مالیات فروش سهام و حق تقدم آن به میزان یک درصد ارزش افزوده، معاف از مالیات است. شرکت­های سهامی که در بورس پذیرفته شده ­اند از سال پذیرش تا سالی که در فهرست شرکت­ های فعال در بورس حذف شوند تا 10 درصد معافیت مالیاتی دارند.

زمانی که شرکت­های سهامی، قصد افزایش سرمایه را داشته باشند، طوری که سود تقسیم نشده را بخواهند به حساب سرمایه منتقل کنند از مالیات تخصیص گرفته به بخش سرمایه گذاری نیز معاف خواهند بود.

شرکت­های معاف از پرداخت مالیات

شرط اصلی برخورداری از معافیت مالیاتی برای شرکت­ها:

شرط اصلی معافیت مالیاتی برای شرکت ها، ارائه مستندات قانونی است. با تحویل مدارک و اسناد به سازمان امور مالیاتی است که شرکت­ها می­توانند از حق معافیت ­های مالیاتی خود استفاده کنند. کلیه صاحبان کسب و کار، اشخاص حقیقی و حقوقی چه در مناطق آزاد چه در سایر نقاط کشور باشند، موظف به تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی هستند.

علاوه بر اظهارنامه باید ترازنامه، صورت سود و زیان و سایر اسناد و دفاتر قانونی را به سازمان امورمالیاتی ارائه دهند، هر چند معافیت مالیاتی برای شرکت­ها را داشته باشند.

معافیت مالیاتی شرکت­های تازه تأسیس چگونه است:

واحدهای تولیدی صنفی حقوقی تا 5 سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و اگر در مناطق محروم باشند تا 10 سال معافیت مالیاتی دارند.

معافیت مالیاتی سال اول چیست:

هر شرکتی که تازه تأسیس شده باشد، باید از همان ابتدا قوانین مالیاتی را انجام دهد. ارائه اظهارنامه مالیاتی از جمله وظایفی است که شرکت­های تازه تأسیس حتی در صورت عدم فعالیت و درآمد نیز باید انجام دهند. معافیت مالیاتی در سال اول شرکت بستگی به نوع فعالیت و درآمد شرکت دارد.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مالیات شرکت های غیر فعال دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها