قوانین مالیاتی موسسات غیر تجاری

از آنجا که مؤسسات غیر تجاری با اهداف غیر تجاری تشکیل می­شوند، قوانین مالیاتی مؤسسات غیرتجاری نیز متفاوت با شرکت ­های تجاری است.

هدف از تشکیل موسسه غیر تجاری، ممکن است برای جلب سود و منفعت باشد یا با اهداف غیر تجاری و عدم تقسیم سود میان اعضا باشد. به هر حال در این مطلب به قوانین مالیاتی مؤسسات غیر تجاری خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید.

خدمات مالیاتی

مؤسسه غیر تجاری چیست:

مؤسسات غیر تجاری تشکیلاتی هستند با شراکت عده ای که، بیشتر از دو نفر هستند، ثبت شده و هدف از تشکیل این شرکت ها مقاصد غیرتجاری، مانند امور علمی خیریه و غیره است. در واقع ولی هدف اصلی این شرکت­ها کسب سود و منفعت مادی نیست. البته ممکن است همراه با فعالیت­ های مؤسسه سود و منفعتی نیز کسب کنند.

مؤسسات غیرتجاری به دو دسته تقسیم می­شوند، مؤسسات انتفاعی و غیر انتفاعی.

مؤسسه غیرتجاری غیرانتفاعی

هدف از مؤسسه غیرتجاری غیر انتفاعی، کسب منافع و تقسیم آن میان اعضا نیست. این شرکت ­ها در زمینه عام المنفعه راه اندازی می ­شوند مانند صندوق­ های قرض الحسنه، خیریه، مؤسسات امداد اجتماعی و انجمن­ های اسلامی، احزاب و گروه ­های سیاسی

مؤسسات غیرتجاری انتفاعی

مؤسسات غیر تجاری انتفاعی به آن دسته از مؤسساتی گفته می­شود که با هدف کسب سود و منافع مادی تشکیل شده اند؛ مانند آموزشگاه ها علمی آزاد زبان، موسیقی، کانون­ های فنی و حقوقی، مؤسساتی که هدف شان ارائه خدمات شهری و نظافتی و غیره است، جزو مؤسسات غیرتجاری به شمار می­روند که در ازای ارائه خدمات، کسب درآمد می کنند.

قانون مالیات بر درآمد

قانون مالیات بر درآمد مؤسسات غیر تجاری:

همه اشخاصی حقوقی غیر تجاری که با هدف تقسیم سود و منافع، اقدام به تأسیس شرکت کرده­اند باید طبق قانون، مالیات سود کسب شده را پرداخت نمایند.

مطابق ماده 105 قانون مالیات مستقیم، مالیات تعلق گرفته از مجموع درآمد اشخاص حقوقی است که صاحب شرکت هایی هستند که فعالیت های انتفاعی دارند.

مطابق این قانون جمع درآمدهای ناشی از فعالیت ­های انتفاعی شرکت های غیر تجاری متعلق به اشخاص حقوقی که داخل یا خارج ایران هستند، مشمول مالیات است. برای محاسبه مالیات شرکت­ های غیرتجاری پس از وضع زیان­ های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت­ های مقرر غیر از مواردی که مطابق قانون نرخ جداگانه دارند، مشمول مالیات به نرخ 25 درصد است.

تبصره 1 ماده 105 قانون مالیات مستقیم، مالیات اشخاص حقوقی ایرانی که در مؤسسات غیرتجاری انتفاعی ( با هدف کسب سود تشکیل نشده ­اند. ) مشغول به کار هستند را مشخص کرده است.

تبصره 2 ماده 105 قانون مالیات مستقیم به اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران پرداخته است. مؤسسات غیرتجاری خارجی در ایران به غیر از موارد استثنا مشمول معافیت های مالیات مؤسسات غیرتجاری در ایران نمی شود.

مشاوره مالیات

مالیات مؤسسات غیرتجاری چگونه است؟

مؤسسات غیرتجاری که فعالیت انتفاعی دارند مشمول پرداخت مالیات هستند. میزان مالیات پرداختی در ماده 105 قانون مالیات مستقیم با نرخ 25 درصد محاسبه می­شود. مؤسسات غیرتجاری که فعالیت انتفاعی دارند باید مالیات این بخش از فعالیت­ های خود را بپردازند. همان طور که گفته شد مبنای محاسبه مالیات شرکت­ های غیر تجاری ماده 105 قانون مالیات مستقیم است.

معافیت­ های مالیاتی مؤسسات غیرتجاری چگونه است؟

حتی اشخاص حقیقی و حقوقی که معافیت مالیاتی دارند، باز هم در پاره ای از موارد مشمول پرداخت مالیات هستند. در مواردی که شرکت­ های غیرتجاری معافیت مالیاتی دارند باید برخی موارد را رعایت کنند. مؤسسات غیرتجاری که فعالیت انتفاعی ندارند، معاف از پرداخت مالیات هستند.

مؤسسات غیرانتفاعی ناسود تا زمانی که فعالیت انتفاعی نداشته باشند از پرداخت مالیات معافیت دارند.

وظایف و تکالیف مالیاتی

وظایف و تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی:

1- اولین وظیفه مالیاتی مؤسسات غیرتجاری، ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

مطابق ماده 110 قانون مالیات مستقیم، اشخاص حقوقی صاحب مؤسسات غیر تجاری باید تا چهار ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه، حساب سود و زیان همراه با اسناد و دفاتر و مدارک را به سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات ارائه دهند.

نا گفته نماند صاحبان مؤسسات حقوقی غیر تجاری علاوه بر مدارک فوق، باید فهرست و هویت شرکا و سهامداران، میزان سهم الشرکه آن ها، تعداد سهام­، نشانی و آدرس پستی را نیز به سازمان مالیاتی ارائه دهند. این کار فقط در سال اول لازم بوده و در سال­های بعد فقط کافی است ترازنامه، صورت سود و زیان را به همراه تغییرات مدارک فوق، در صورت ایجاد تغییرات، به سازمان مالیاتی ارائه دهند.

نکته ای که نباید فراموش کنید، برای اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از کشور که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نیستند، محل ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات در شهر تهران است.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

2- پرداخت حق تمبر: شرکت­ها موظف هستند هنگام ثبت شرکت، مالیات حق تمبر را به میزان دو در هزار پرداخت نمایند.

شرکت ­هایی که سرمایه خود را افزایش داده ­اند، موظف هستند هنگام ثبت صورت جلسه نیز افزایش سرمایه مالیات دو در هزار حق تمبر را پرداخت کنند.

3- ارائه لیست حقوق بگیران: یکی از مدارکی که اشخاص حقوقی و صاحبان مؤسسات غیر تجاری موظف به انجام آن هستند، ارائه لیست حقوق دریافتی کارکنان شرکت همراه با کسورات و اضافات است.

4- پلمپ دفتر قانونی: یکی از وظایف و قوانین مالیاتی مؤسسات غیر تجاری، پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی است.

در صورت پلمپ نشدن دفاتر قانونی، سازمان امور مالیاتی آنها را نپذیرفته و ممکن است مالیات را به صورت علی الراس محاسبه کند.

اظهارنامه مالیاتی

عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی مؤسسات غیر تجاری در زمان مقرر:

اگر مؤسسات غیر تجاری در زمان ­های مشخص شده، که سه ماه پس از پایان سال مالی است، اظهارنامه خود را ارائه ندهند، ظرف یک سال اظهارنامه و سوابق شرکت بررسی می­شود و مالیات تخصیص گرفته به آنها اعلام می­شود. اگر اظهارنامه از سوی شرکت ارائه نشود بررسی و تعیین مالیات ممکن است تا 5 سال به درازا بکشد.

ذکر این نکته لازم است که در صورت عدم ارائه اظهارنامه در زمان مقرر مالیات شرکت غیر تجاری به صورت علی الراس محاسبه می­شود.

مالیات بر مستغلات

محاسبه مالیات مؤسسات غیر تجاری خارجی:

تبصره 5 ماده 109 مالیات مستقیم به مؤسسات غیرتجاری مقیم خارج از کشور می­پردازد. مؤسسات بیمه خارجی که با اتکا به بیمه ایرانی کسب درآمد دارند مشمول مالیات 2 درصدی هستند. اگر موسسه بیمه ایرانی در کشور متبوع بیمه گر اتکایی فعالیت داشته باشد از پرداخت مالیات اتنکایی معافیت دارد. در مقابل موسسه نام برده در ایران هم معاف از پرداخت مالیات است.

مالیات مؤسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی که وظیفه حمل بار و مسافر را دارند از ایران مشمول مالیات 5 درصدی از کلیه وجوهی عایدی شان است.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله فرهنگ مالیاتی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها