حواله ارزی چیست

حواله ارزی شیوه‌ای برای انتقال پول و ارز میان کشورهای مختلف است. همه اطلاعاتی که راجع به حواله ارزی، انواع آن، شیوه‌های مختلف ارسال، مدارک لازم و غیره نیاز دارید را در این نوشتار برایتان گردآوری کرده‌ایم.

حواله ارزی چیست:

حواله به معنای جابجا شدن و تغییر کردن است. حواله ارزی نیز یکی از خدمات ارزی است که به کمک آن می‌توان با افراد مختلف در نقاط دنیا مبادلات ارزی را انجام دهید.

در واقع حواله ارزی نوعی دستور پرداخت است که به بانک و مؤسسه مالی بر اساس خواسته مشتری وکالت داده می‌شود تا برای فرد مورد نظر در خارج از کشور مبلغ حواله شده را پرداخت کند.

مشاوره مالیات

هدف از حواله ارزی:

  • حواله ارزی روشی برای انتقال پول به سایر کشورها است. حواله ارزی برای پرداخت مبادلات ارزی کاربرد دارد.
  • در فرایند حواله ارزی از یک حساب بانکی به حساب دیگر پرداخت صورت می‌گیرد.
  • حواله‌های ارزی می‌تواند داخلی یا خارجی باشد.
  • لازم است بدانید حواله ارزی در واقع ارسال نیست بلکه حساب قابل شارژی است که قابلیت نگهداری پول را ندارد و فقط برای انتقال از آن استفاده می‌شود.

مراحل صدور حواله ارزی:

  1. اگر قصد صدور حواله ارزی را دارید باید به شعبه بانک موسسه یا شرکت مورد نظر مراجعه کنید.
  2. ارز لازم را تهیه کنید با دریافت برگ درخواست صدور حواله انتقال فرم مربوطه را تکمیل کنید.
  3. درخواست انتقال را صادر نمایید.
  4. خوب است بدانید با ثبت سفارش حواله ارزی، گزینه پرداخت از بین گزینه‌های مختلف برای شما به‌روزرسانی می‌شود.
دلار و سکه

اجزایی دخیل در انتقال حواله ارزی:

برای آن که حواله ارزی انجام شود نیازمند این است که این بخش‌ها موجود باشند:

  1. شخصی به عنوان ارسال کننده ارز، که باید سفارش انتقال ارز انجام دهد.
  2. بانک یا مؤسسه فرستنده حواله
  3. شخص دریافت کننده یا گیرنده حواله
  4. بانک ذینفع حواله
  5. مبلغ حواله شده
  6. نوع ارز حواله شده
  7. کارمزد حواله

مدارک لازم برای ارسال حواله:

برای ارسال حواله ارزی باید مشخص کنید که شخص حقیقی یا حقوقی هستید.

با مراجعه به شعبه شرکت یا مؤسسه مورد نظر مدارک لازم را باید تحویل دهید و پرونده را کامل کنید، ارسال مدارک تنها یک‌بار لازم است و برای دفعات بعد نیاز به حضور فیزیکی ندارید. اگر به عنوان شخص حقیقی، قصد ارسال یا دریافت حواله ارزی را داشته باشید، باید این مدارک را تهیه کنید:

  • کپی کارت ملی
  • شماره موبایل
  • آدرس
  • تلفن، فکس ایمیل شخصی
  • نامه درخواست حواله امضا شده

خدمات مالیاتی

مدارک لازم برای ارسال حواله ارزی شرکت:

اگر شما هم در جایگاه شرکت قصد ارسال حواله ارزی را دارید، باید این مدارک را آماده کنید:

  • کپی روزنامه رسمی شرکت
  • کارت بازرگانی شرکت
  • آدرس شرکت
  • تلفن، ایمیل و فکس شرکت
  • کپی کارت اقتصادی
  • ارائه پرفورم مربوط به حواله
  • کپی کارت ملی مدیرعامل و نماینده
  • نامه درخواست حواله در برگه سربرگ دار شرکت و امضای مدیرعامل
  • معرفی نماینده همراه با درج مشخصات فردی مانند شماره کارت ملی تلفن موبایل در برگه سر برگدار شرکت با امضای مدیرعامل

انواع حواله ارزی از نظر مکانی:

حواله های ارزی را از نظر مکانی میتوان به دو حواله زیر تقسیم کرد.

حواله ارزی صادره

حواله ارزی صادره همان ارسال است. برای ارسال حواله فرد باید به بانک یا صرافی مراجعه کرده و بعد از آن مشخصات شخص گیرنده، شامل شماره حساب و واحد پولی را اعلام نماید. پس از آن ارز را تبدیل به واحد پولی مقصد کند و درخواست ارسال مبلغ مورد نظر را صادر کند.

حواله ارزی وارده

این حواله ارزی همان‌طور که از نامش پیداست مبلغی است که از خارج به داخل وارد می‌شود. همه بانک‌هایی که سرویس حواله ارزی را دارند پس از دریافت پیام تأیید ارسال، موظف هستند حواله ارزی را به حساب مشتری در کوتاه‌ترین زمان واریز کنند.

مبادله با دلار

مدارک لازم برای ارسال حواله ارزی وارده:

برای ارسال حواله ارزی وارده شخصی که در خارج اقدام به حواله می‌کند، باید پاسپورت، کارت ملی و کارت شناسایی معتبری ارائه دهد تا قادر به انجام حواله ارزی وارده باشد. برای این کار باید مبلغ را به حساب ارزی فرد دیگری واریز کرده یا اینکه آن مبلغ را به بانک بفروشید حتی می‌تواند پول خود را به ارز دیگری تبدیل کنید.

انواع حواله ارزی از نظر بانک مقصد:

3 نوع حواله ارزی از نظر بانک مقصد به شرح زیر است.

  • حواله ارزی داخلی، حواله‌ای است که گیرنده همان بانک طرف قرارداد شما است. برای ارسال یا دریافت حواله می‌توانید در همان بانک اقدامات لازم را انجام دهید و از طریق همان بانک نیز ارز را منتقل کنید، به این شیوه انتقال حواله ارزی به داخلی می‌گویند. تنها کاری که برای حواله ارزش داخلی نیاز دارید این است که شماره شناسایی بانک گیرنده را برای حساب فرد گیرنده در بانک ارسال نمایید تا پس از بررسی حساب، انتقال صورت بگیرد.
  • حواله ارزی خارجی، در این شیوه حواله چون بانکی گیرنده، بانکی غیر از بانک مبدأ است در حواله باید نام بانک گیرنده نوشته شود.
  • حواله ارزی بیگانه، حواله‌ای است که بانک گیرنده در خارج از کشور است. برای این نوع حواله باید نام کشور و نام بانک گیرنده را در حواله قید کنید.

انواع حواله ارزی بر اساس سرعت و زمان انتقال:

1- حواله ارزی مستقیم

2- حواله ارزی غیرمستقیم

مشاوره مالیات بر ارث

با حواله ارزی مستقیم آشنا شوید:

حواله ارزی مستقیم که به آن سوئیفت نیز گفته می‌شود، بهترین روش برای جابجایی و انتقال ارز است. با استفاده از روش حواله ارزی مستقیم، می‌توانید هر مبلغ را به ۱۳۰ ارز مختلف دنیا تبدیل کنید و به حساب اشخاص حقیقی یا حقوقی در هر نقطه از دنیا منتقل کنید.

مزایای حواله ارزی:

حواله ارزی دارای مزایای زیر می باشد:

  • سرعت انتقال بالا
  • ایمنی زیاد
  • عدم داشتن محدودیت در مبلغ انتقالی
  • قابلیت انتقال مستقیم پول به حساب شخص حقیقی یا حقوقی

5 نکته مهم برای ارسال حواله ارزی مستقیم:

در ادامه به نکاتی که برای ارسال حواله ارزی مستقیم مد نظر داشته باشید بیان می کنیم.

  • اگر ارسال حواله ارزی به بانک مقصد در کشور هند باشد باید کد IFSC داشته باشید.
  • اگر بانک مقصد آمریکا باشد باید کد Routing Number داشته باشید.
  • اگر بانک مقصد در کشور کانادا باشد باید کد Transit تهیه کنید.
  • در روش ارسال حواله ارزی باید کد سوییفیت داشته باشد.
  • زمان ارسال مبلغ در این روش 2 تا 3 روز کاری است.
نقشه جهان و سکه

با حواله ارزی غیرمستقیم آشنا شوید:

حواله ارزی غیرمستقیم شبیه حواله ارزی مستقیم است، اما زمان انتظار بیشتری دارد. یعنی فرد در مقصد باید زمان بیشتری منتظر باشد تا ارز به حسابش واریز شود، باید بدانید زمان ارسال این نوع حواله ۴ تا ۷ روز کاری است.

از کارمزد حواله ارزی چه می دانید:

کارمزد مهم‌ترین عامل در ارسال حواله ارزی است، کارمزد مبلغی است که شما هنگام انتقال کیف پول دیجیتال به شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند می‌پردازید. میزان کارمزد در هر کدام از روش ارسال حواله ارزی مبلغ متفاوتی است.

میزان کارمزد پرداختی برای فرستنده و گیرنده ارز:

کارمزد به دو دسته تقسیم می‌شود، بیشتر کارمزد از فرستنده یا همان ارسال کننده حواله گرفته می‌شود. اگر شما به عنوان فرستنده باشید و بخواهید ۲۵۰ دلار به وسیله کیف پول برای شخص دیگری ارسال کنید، باید به میزان یک درصد کارمزد بپردازید. برای این مبلغ حواله باید مبلغ 2 دلار و ۵۰ سنت پرداخت کنید.

بخش دیگر کارمزدی است که از شخص گیرنده دریافت می‌شود. در واقع کارمزد شخص گیرنده از مبلغ ارسالی کم شود، به طور مثال اگر کارمزد 1 درصد باشد و شما گیرنده حواله باشید از مبلغ دریافتی شما ۲ دلار و نیم کم می‌شود یعنی شما به جای ۲۵۰ دلار ۲۴۸ دلار دریافت می‌کنید.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

کارمزد اصلاح حواله ارزی:

کارمزد اصلاح حواله ارزی ۵ دلار یا معادل ریالی آن است. برای اصلاح حواله ارزی نیازمند ارائه تقاضای کتبی هستید تا اشتباه انجام شده را اصلاح کنید. باید بدانید اصلاح اطلاعات باید توسط متقاضی واگذاری انجام شود.

کارمزد ابطال حواله ارزی:

کارمزد ابطال واگذاری ارسالی ۱۰ دلار یا معادل ریالی آن است.

کارمزد ابطال واگذاری وارده ۲۵ دلار یا معادل ریالی آن است.

برای ابطال حواله ارزی نیازمند ارائه تقاضای کتبی توسط متقاضی واگذاری هستید، وجه واگذار شده منوط به دریافت تأییدیه از بانک کارگزار است، اگر متقاضی تأییدیه تهیه نکنند وجه واگذاری غیر قابل برگشت خواهد بود.

کارمزد گیرنده و فرستنده حواله ارزی:

کارمزد گیرنده حواله ارزی، یک و نیم در هزار و حداقل ۳ دلار یا معادل ریالی آن و حداکثر ۱۵۰ دلار یا معادل ریالی آن است.

کارمزد فرستنده حواله ارزی، یک و نیم در هزار به اضافه معادل ریالی ۵ دلار به اضافه تکمیل فرم تعهدنامه با حداقل ۸ دلار و حداکثر ۱۵۵ دلار است.

یک دست در حال لمس سیمبل های مالی

چگونگی انجام حواله ارزی با کارمزد پایین:

اگر می‌خواهید مبلغی را برای شخصی در خارج از کشور ارسال کنید و خواهان پرداخت کارمزد پایین‌تر هستید، می‌توانید ارسال حواله ارزی را توسط معتبرترین سایت‌ها انجام دهید. خدمات ارزی به صورت اینترنتی در این سایت انتقال است با کارمزد پایین برای هر کسی در هر نقطه امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع حواله ارزی دلاری:

  • حواله دلار و یورو: در شیوه انتقال حواله دلار و یورو، مجموعه‌ها و صرافی‌های زیادی هستند که اقدام به انجام این نوع حواله به سراسر دنیا می‌کنند، برای انجام این نوع حواله لازم است که فاکتور و حساب مقصد و کد سوئیفت را داشته باشید.
  • حواله یوان: حواله یوان نوعی حواله ارزی چین است و برای انجام این کار لازم است که شماره حساب مقصد Abcbank را داشته باشید.

اگر به این شماره دسترسی ندارید، می‌توانید شماره حساب را با کارشناسان مربوطه چک کنید. این حواله برخلاف حواله دلار که زمان زیادی لازم دارد، نهایتاً یک روز کاری انجام می‌شود، کارمزد آن هم بین ۵۰ تا ۲۰۰ یوان است.

  • حواله درهم: حواله درهم نوعی حواله ارزی نیز که به صورت اسکناس هم به سرعت بانکی قابل انجام است جالب است بدانید برای انتقال حواله درهم نیاز به پرداخت کارمزد نیست و در زمان کوتاهی انجام پذیر است.

مالیات اجاره

انواع و ارسال حواله ارزی یورو به اروپا:

اگر قصد انتقال پول و مبالغ زیاد به کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارید، باید بدانید سرویس‌ها و شرکت‌های زیادی وجود دارند که ارسال حواله ارزی را برای کشورهای مختلف دنیا انجام می‌دهند و شما برای ارسال حواله ارزی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. بهترین روش‌ها برای انجام این کار را برایتان لیست کرده‌ایم:

پی پال Pay pal:

پی پال یا پی پول معروف‌ترین کیف پول مجازی دنیا است که در زمینه تجارت الکترونیک و ارائه خدمات ارزی است در آمریکا فعالیت می‌کند.

پی پال وظیفه انجام پرداخت‌های اینترنتی و انتقال ارز های مختلف را به سراسر دنیا بر عهده دارد. این سرویس فعال‌ترین و معروف‌ترین سرویس تبادل ارز در دنیا است. در سایت‌های خرید اینترنتی، بیشترین پرداخت وجه برای بیشترین تعداد کاربران متعلق به همین سرویس پی پال است.

وبمانی Web Money:

وبمانی یکی از سامانه‌های انتقال ارز در مرزهای بین‌المللی است. وبمانی به صورت پرداخت اینترنتی بوده و متعلق به کشور روسیه و زیر نظر این کشور کار می‌کند. برعکس سرویس پی پال برای استفاده از این سرویس نیازمند به تبعیت از قوانین آمریکا نیستید و ایرانی‌ها برای استفاده از این سرویس در تحریم نیستند و به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وسترن یونیون Western Union:

این سرویس انتقال ارز از قدیمی‌ترین سرویس‌هایی است که در سال ۱۸۵۱ تأسیس شد. شرکت وسترن از همان ابتدا برای انجام خدمات انتقال ارز به کشورهای دیگر راه‌اندازی شد. حدود ۱۷۰ سال است که این سامانه در حال فعالیت و انتقال ارز به کشورهای مختلف است. وسترن یونیون در سال‌های اخیر روند دیجیتالی پیدا کرده و فرآیند اینترنتی پیدا کرده است.

مانی گرام Money Gram:

مانی گرام مانند وسترنیون از قدیمی‌های عرصه انتقال ارز است که از سال ۱۹۴۰ در شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا آغاز به کار کرد.. این سرویس پس از استقرار یونیون شیوه پرداخت ارز و روند انتقال در آن به سرعت انجام پذیر است. این سرویس در ۲۰۰ کشور دنیا فعال بوده و ۳۴۷ هزار نمایندگی در سراسر جهان دارد این سرویس در ایران فعال نیست و نمایندگی ندارد.

پرفکت مانی Perfect Money:

پرفکت مانی سرویس انتقال پول مجازی در میان ایرانیان است، جالب است بدانید که این شرکت در سال ۲۰۰۷ در پاناما بنیان‌گذاری شد و ۱۳ سال است که در زمینه انتقال ارز فعالیت می‌کند، این شرکت از نظر حقوقی زیرمجموعه شرکت Perfect Money Finance Coro است. پرفکت مانی شعبه‌های زیادی در دنیا و ایران دارد.

اسکریل SKRILL:

اسکریل شرکتی در بریتانیا است که در حوزه حساب‌های ارزی الکترونیک و کسب و کار و تجارت اینترنتی فعال است. این شرکت نیز مانند پی پال با استفاده از کارت اعتباری و حساب بانکی می‌توانند پول را به حساب خود واریز یا برداشت کنند. در این سیستم احراز هویت ضروری است برای همین این سیستم از نظر امنیتی فوق‌العاده قوی است و مزیت دیگر آن عدم برداشت کارمزد یا هزینه از حساب است.

نتلر Netler:

نتلر نوعی شبکه پرداخت آنلاین و کیف پول الکترونیکی است که شباهت زیادی با اسکریل دارد. نتلر نوعی حساب ارزی واسطه است. کاربران در شبکهٔ این امکان را دارند که به صورت هم‌زمان چندین حساب را مدیریت کنند. در واقع کاربران اطلاعات همه کارت‌های ارزی‌شان را می‌توانند در این حساب وارد کرده و برای پرداخت در سایت‌های خارجی از آن استفاده کنند. این سرویس نیز در ایران غیر قابل استفاده است.

یک مرد در حال پرداخت دلار با کت و شلوار

سؤالات متداول:

  1. کدام سرویس‌های انتقال برای ایرانیان قابل استفاده است؟

    سرویس پرفکت مانی و وبمانی سرویس فعال برای ایرانیان است.

  2. کارمزد حواله ارزی چیست؟

    کارمزد حواله ارزی مبلغی است که باید در ازای دریافت خدمات ارزی به سرویس‌ها شرکت‌ها و مؤسسات متولی این کار بدهیم.

  3. تفاوت ارزی مستقیم با غیرمستقیم چیست؟

    تفاوت این دو نوع حواله در زمان انتقال آن است. در روش غیرمستقیم زمان بیشتری برای انتقال باید در نظر بگیرید.

  4. چگونه از سامانه نیما ارز تهیه کنید؟

    برای تهیه ارز از سامانه نیما باید وارد سامانه Ntsw.ir شده و ارز مورد نظر را سفارش دهید.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله حق السعی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها