تفاوت حساب اندوخته و ذخیره چیست

حساب اندوخته و ذخیره دو حساب مختلف هستند که شباهت زیادی به یکدیگر دارند و گاهی نیز به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. باید بدانید تفاوت حساب اندوخته و ذخیره در تخصیص منابع، میزان و شیوه تصویب آن است. اندوخته قانونی حکم بیمه شرکت را داشته و جزو ضروریات آن محسوب می‌شود ولی حساب ذخیره به نوعی پس انداز و مخزن شرکت است. اگر به دنبال یافتن اطلاعات بیشتر برای تفاوت حساب اندوخته و ذخیره هستید این نوشتار برای شما است.

تفاوت حساب اندوخته و ذخیره چیست:

تفاوت اصلی میان ذخیره و اندوخته کاربرد و جایگاه متفاوتی است که هر کدام دارند. اگر به دنبال یافتن تفاوت ذخیره قانونی و اندوخته هستید باید این نکات را بدانید:

  • ذخیره قانونی نوعی بدهی است که زمان مشخصی برای تسویه آن وجود ندارد، اندوخته برداشت از سود شرکت است که برای اهداف مشخصی در نظر گرفته می‌شود.
  • ذخیره قانونی نوعی محاسبه و پیش‌بینی هزینه‌هایی است که فکر می‌کنیم در آینده اتفاق بیفتد، بنابراین زمان و مبلغ مشخصی برای آن در نظر نمی‌گیرند ولی اندوخته مقصد و هدف مشخصی دارد و در مورد صاحبان سهام کاربرد دارد.
  • ذخیره از محل هزینه‌های جاری شرکت است ولی اندوخته از محل سود شرکت پس از کسر زیان انباشته سال‌های قبل است که محاسبه می‌شود.

مشاوره مالیات

  • ذخیره به هزینه‌های گذشته ارتباط دارد ولی اندوخته ربطی به هزینه‌ها در زمان گذشته ندارد.
  • ذخیره باعث افزایش هزینه و کم شدن سود ویژه شرکت می‌شود، ولی اندوخته قانونی باعث کم شدن سود خالص قابل تخصیص است.
  • حساب اصلی ذخیره قانونی حساب هزینه‌ها است ولی حساب اندوخته قانونی حساب سود و زیان است.
  • نکته مهم دیگر برای ایجاد حساب اندوخته قانونی این است که برای ایجاد این حساب حتماً باید شرکت به سوددهی رسیده باشد. اما برای ایجاد حساب ذخیره لازم نیست شرکت به میزان سود رسیده باشد.
  • منبع محاسبه ذخیره قانونی هزینه‌های جاری شرکت است و در واقع می‌توان آن را هزینه‌های تحقق یافته نامید؛ ولی منبع اصلی حساب اندوخته شرکت سودی است که پس از کم کردن زیان انباشته سال‌های قبل از محاسبه به دست می‌آید.
  • ذخیره قانونی باعث افزایش هزینه و کم شدن سود ویژه می‌شود که همگی منجر به کاهش مالیات بر درآمد خواهد شد. اندوخته قانونی باعث کاهش سود قابل تخصیص می‌شود. منظور از سود خالص قابل تخصیص سود پس از کسر مالیات است.
  • حساب اندوخته قانونی به سود شرکت وابسته است ولی برای ایجاد حساب ذخیره قانونی لزوماً نیازی به نیست چون ذخیره با توجه به درصدی از هزینه‌ها محاسبه می‌شود.
اندوخته قانونی چیست

اندوخته قانونی چیست:

بسیار از شرکت‌ها خود را موظف می‌کنند که هر سال 5 درصد از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی ذخیره کنند. باید بدانید ذخیره قانونی زمانی که به 10 درصد از کل سرمایه شرکت برسد دیگر نیازی به اندوخته قانونی نیست. اندوخته قانونی مبلغی است که از منبعی مشخص و قبل از تقسیم سود در حسابی به نام اندوخته قانونی ذخیره می‌شود. هدف از این کار این است این مبلغ وارد چرخه دارایی شرکت یا سازمان نشود.

هدف از ایجاد حساب اندوخته قانونی چیست:

اندوخته قانونی با این هدف انجام می‌شود که اگر شرکت دچار بحران نقدی شود، یا وقتی درآمد خوبی نداشته باشد قابل استفاده است. از اندوخته قانونی برای تأمین مالی موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. خرید دارایی‌های ثابت
  2. پرداخت پاداش کارکنان
  3. تسویه حساب و پرداخت دیون دولتی
  4. هزینه تعمیر و نگهداری دارایی‌ها
  5. پرداخت بدهی‌های غیرمتعارف
  6. حفظ حقوق بستانکاران

خدمات مالیاتی

چه زمانی شرکت موظف به نگهداری اندوخته قانونی است:

از آنجا که اندوخته قانونی برای تقویت بخش مالی شرکت است، برای ایجاد حسابی به نام اندوخته قانونی حتماً باید شرکت به سوددهی رسیده باشد. برای تأیید اندوخته قانونی باید در دوره جاری شرکت باید به درصد مشخصی از سوددهی رسیده باشد چون اندوخته قانونی برای تقویت بخش مالی شرکت است.

انواع اندوخته قانونی:

اندوخته قانونی انواع متفاوتی دارد مانند:

  • اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای، برای مصارف عمومی و احتیاطی و افزایش سرمایه کاربرد دارد.
  • اندوخته توسعه و تکمیل، برای رسیدن به اهداف و خط‌ مشی‌های شرکت و نیز افزایش توان تولید و تشویق کار و روحیه کاری
  • اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای، پشتوانه‌ای برای بازپرداخت تعهدات به اشخاص ثالث و بستانکاران است.
  • اندوخته توسعه و تکمیل، یکی از بهترین اندوخته‌های اختیاری است که وقتی با مجوز وزارت صنایع باشد معاف از پرداخت مالیات است.
  • اندوخته قانونی اختیاری
انواع اندوخته قانونی

میزان اندوخته قانونی:

مطابق قوانین هیئت‌مدیره شرکت باید هر 5 سال یک بار انجام شود. میزان اندوخته قانونی یک بیستم از سود خالص شرکت است. برای ایجاد حساب اندوخته قانونی باید 5 درصد سود سال جاری را برای آن در نظر گرفت. این مبلغ می‌تواند تا 10 درصد هم افزایش پیدا کند.

ثبت حساب اندوخته قانونی:

حساب ذخیره قانونی را باید در ترازنامه ایجاد کرد. حساب اندوخته قانونی یک حساب بستانکار است و باید در قسمت حقوق صاحبان سهام درج شود. باید بدانید ثبت حساب اندوخته قانونی در ترازنامه نیز ضروری و اجباری است.

ماهیت اندوخته قانونی:

لازم است بدانید ماهیت حساب اندوخته قانونی بستانکار است و برای ثبت باید آن را در حساب حقوق صاحبان سهام ثبت کرد. نکته دیگر اندوخته قانونی این است که زمان آزاد شدن این مبلغ مشخص نیست و دو عامل تعیین کننده اصلی اندوخته قانونی تصمیم سهامداران و قانون است.

خدمات مالیاتی و حسابداری

موارد استفاده از حساب اندوخته قانونی:

همان طور که گفته شد ایجاد حساب اندوخته قانونی با صلاحدید هیئت‌مدیره و تصویب مجمع عمومی و مطابق قانون انجام می‌شود. از اندوخته قانونی برای گزارشگری تخصیص و محدودیت در سود انباشته و نشان دادن آن در ترازنامه استفاده می‌شود.

ذخیره قانونی چیست:

ذخیره قانونی سپرده یا مبلغ مشخصی از سود سالانه است که نزد بانک مرکزی برای نگهداری وجوه نقد قابل استفاده است. سازمان‌ها یا شرکت‌ها وجوه نقدی را در مخازن خود نگهداری می‌کنند، میزان ذخیره قانونی سقف و کف مشخصی دارد.

هدف از ایجاد حساب ذخیره قانونی:

از ذخیره قانونی برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود:

  • بازپرداخت سود ثابت
  • توسعه شرکت
  • تأمین احتمالی شرایط و الزامات قانونی پیش‌بینی نشده
  • تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌ها
  • بهبود وضعیت مالی شرکت
هدف از ایجاد حساب ذخیره قانونی

حداقل و حداکثر ذخیره قانونی چقدر است:

از آنجا که ذخیره قانونی منبعی از هزینه‌های تحقق یافته و پرداخت نشده است معیار مشخصی برای آن وجود ندارد و حتی سهامداران نیز نقشی در تعیین میزان و مبلغ آن ندارند.

نرخ ذخیره قانونی چیست:

از ذخیره قانونی در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار سیاست پولی به کار برده می‌شود. زمانی که شرکت یا مؤسسه نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشد با کاهش نرخ ذخیره قانونی این نیازمندی را برطرف کرده و وقتی نیازمندی به نقدینگی کمتر شود نرخ ذخیره قانونی افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از ذخیره قانونی در بانک‌ها:

در گذشته ذخیره قانونی یکی از سیاست‌های پولی بانک‌ها بوده ولی روش‌های امروزی بانک‌ها به جای استفاده از ذخیره قانونی به سمت ابزارهای عملیاتی که امکانات بیشتری دارد رفته‌اند. یکی از این ابزارها عملیات بازار باز است. دلیل اصلی ثابت ماندن نرخ ذخیره قانونی از سوی بانک مرکزی نیز همین استفاده از ابزارهای جانبی است.

مشاوره مالیاتی آنلاین

نسبت ذخیره قانونی چیست:

به میزان پولی که بانک‌ها موظف هستند نزد بانک مرکزی نگهداری کنند نسبت ذخیره قانونی گفته می‌شود. سپرده قانونی میزان پولی است که توسط بانک مرکزی مسدود شده و قابل برداشت نیست.

چگونگی محاسبه ذخیره قانونی:

محاسبه ذخیره قانونی با رعایت این نکات است:

  • زمان و دوره نگهداری ذخیره قانونی 14 روز است.
  • بانک مرکزی مجاز است در صورت بی‌انضباطی؛ تا یک روز دوره نگهداری ذخیره قانونی را کاهش دهد.
  • برای محاسبه دوره نگهداری ذخیره قانونی باید میانگین دوره را با احتساب روزهای تعطیل در نظر بگیرید.
  • امکان انتقال دوره ذخیره قانونی به وسط هفته وجود دارد.
  • مبنای عملکرد بانک‌ها در محاسبه ذخیره قانونی مانده پایان همان روز است.
  • امکان استفاده 30 درصدی از ذخیره قانونی در حساب جاری بانک به صورت روزانه وجود دارد به‌شرط آن که تا پایان همان روز تسویه شود.

چگونگی استفاده از ذخیره قانونی به عنوان ابزار سیاست پولی کشور:

از آنجا که حجم عمده دارایی و نقدینگی کشور در دست بانک‌ها است و سرمایه مالی زیادی در اختیار دارند نقش مهمی بر روی نقدینگی جامعه نیز دارند. برای همین برای کنترل نقدینگی جامعه می‌توانند از سیاست‌های پولی انبساطی و انقباضی استفاده کنند.

ایجاد نسبت ذخیره قانونی یکی از ابزارهای غیر مستقیم پولی است که به وسیله مقامات پولی کشور به نظام بانکی اعلام می‌شود.

محاسبه ذخیره قانونی

سؤالات متداول

  1. اندوخته قانونی در کدام حساب ثبت می‌شود؟

    اندوخته قانونی در حقوق صاحبان سهام است و در ترازنامه به صورت بستانکار ثبت می‌شود.

  2. کدام شرکت‌ها باید اندوخته قانونی داشته باشند؟

    سه دسته شرکت‌ها هستند که باید اندوخته قانونی مناسبی داشته باشند، شرکت سهامی عام و خاص، شرکت تعاونی شرکت با مسئولیت محدود

  3. آیا می‌توان اندوخته قانونی را به سرمایه شرکت منتقل کرد؟

    خیر امکان انتقال اندوخته قانونی به سرمایه شرکت وجود ندارد و این کار ممنوع است.

  4. ذخیره قانونی چیست؟

    ذخیره قانونی سپرده‌ای است که نزد بانک مرکزی مسدود شده و یکی از ابزارهای سیاست‌های پولی کشور محسوب می‌شود.

  5. اگر شرکتی سقف اندوخته قانونی خود را بیشتر اعلام کند اجازه کاهش آن را دارد؟

    خیر، به طور مثال اگر شرکتی مبلغ اندوخته قانونی خود را از 5 درصد به 7 درصد افزایش دهد تحت هیچ شرایطی اجازه کاهش مبلغ اندوخته خود را نخواهد داشت.

  6. نرخ ذخیره قانونی چگونه مشخص می‌شود؟

    نرخ ذخیره قانونی توسط بانک مرکزی مشخص شده و در شرایطی که کشور به نقدینگی بیشتری نیاز دارد نرخ آن کاهش‌یافته و وقتی نقدینگی کشور کم شود این نرخ افزایش پیدا می‌کند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله حسابداری خزانه چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها