ابلاغ الکترونیکی مالیات چیست

اگر شما هم مثل سایر مؤدیان، می­خواهید بدانید ابلاغ الکترونیکی مالیات چیست؟ باید برایتان بگوییم ابلاغ الکترونیکی مالیات یکی از اقداماتی است که در جهت مدرن سازی نظام مالیاتی کشور انجام شده است.

در عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال امروزه، اداره کشور باید هم سو با ارتباطات گسترده جهانی باشد. ابلاغ الکترونیکی مالیات روشی است در جهت مدرن سازی نظام مالیاتی کشور و افزایش کارایی هوشمندی و به روز بودن این سازمان است. لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید از تحولات به وجود آمده نظام مالیاتی کشور در راستای ابلاغ الکترونیکی مالیات بیشتر برایتان بگوییم.

مشاوره مالیات

ابلاغ الکترونیکی مالیات چیست:

شاید برای شما هم سؤال باشد که ابلاغ الکترونیکی مالیات چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم، این پروژه یکی از جدیدترین اقدامات سازمان امور مالیاتی برای توسعه دولت الکترونیک است. فرآیند ابلاغ الکترونیکی مالیات، اقدامی برای پیشبرد اهداف و برنامه ­های سازمان در جهت مکانیزاسیون شدن فرآیندهای اجرایی است.

از سوی دیگر ابلاغ الکترونیکی مالیات یکی از راهکارهای سازمان امور مالیاتی برای کاهش تردد غیر ضروری و تسهیل پیگیری امور مالیاتی و حرکت به سمت ارتقای حقوق شهروندی است. لازم است بدانید در این روش به جای استفاده از شیوه‌های دستی و کاغذی که باید حضوری هم انجام می­شد، ابلاغیه ها شکل الکترونیکی پیدا کرده و رفت و آمدهای بی دلیل و تشریفات اداری جای خود را به ابلاغ الکترونیکی داده است.

مشکلاتی نظیر نبودن مؤدی در محل، تغییر آدرس و غیره دراین روش از بین رفته و مؤدیان نیز به خاطر پیگیری اوراق مالیاتی خود از رفت و آمدهای مکرر که با صرف وقت و هزینه‌های بسیار همراه بود معاف شده اند. با اجرای ابلاغ الکترونیکی مالیات، کلیه مراحل قانونی ابلاغ تا پرداخت مالیات، شکل الکترونیکی پیدا کرده و ضمن افزایش سرعت، روند انجام کارها نیز ساده‌تر شده است.

مالیات بر درامد

منظور از اوراق مالیاتی چیست:

اوراق مالیاتی برگه­ هایی است که در راستای اجرای اهداف قانون مالیات مستقیم و سایر قوانین مالیاتی، برای مؤدیان صادر شده و به اطلاع آنها رسانده می­شود.

از آنجا که اوراق مالیاتی باید در پرونده مؤدیان هم ثبت می­شود، ثبت اوراق مالیاتی در پرونده، نشان دهنده تکالیف و وظایف قانونی انجام شده و نشده توسط مؤدی است. آنچه در اوراق مالیاتی اهمیت دارد، مهلت قانونی، میزان، دوره، نوع مالیات، جرایم تعلق گرفته و زمان صدور آنها است.

روش های ابلاغ اوراق مالیاتی قبل از راه اندازی سامانه الکترونیکی:

ماده 203 قانون مالیات مستقیم به شیوه ­های ابلاغ اوراق مالیاتی پرداخته است.

مطابق این قانون اوراق مالیاتی باید به شخص مؤدی ابلاغ شده و در نسخه ثانی به ازای آن رسید دریافت شود. اگر مؤدی در دسترس نباشد اوراق مالیاتی را در محل سکونت او به می­توان به بستگان یا مستخدمین ابلاغ شود.

برای دریافت ابلاغیه اگر دریافت کننده از نظر مأمور ابلاغ از نظر سن ظاهری صلاحیت لازم برای تشخیص اهمیت اوراق را داشته باشد می توان ابلاغیه را به او تحویل داد.

سایر شیوه‌های ابلاغ اوراق مالیات از سازمان امور مالیاتی برای مؤدیان به شرح زیراست:

  • ابلاغ به وسیله مأمورمالیاتی
  • ابلاغ به مؤدی از طریق اداره پست
  • ابلاغ توسط روزنامه ها

مشاوره مالیات بر ارث

هدف از ابلاغ اوراق مالیات چیست:

ابلاغ در قانون مالیات مستقیم به معنای ارائه اوراق مالیاتی به مؤدیان براساس شرایط 203 تا 209 قانون مالیات مستقیم است. تا زمانی که اوراق مالیاتی برای مؤدیان صادر نشده و به دستشان نرسد، عملاً اقدامی برای پرداخت مالیات صورت نمی­گیرد و مؤدیانی نیز وظیفه ­ای ندارند.

مؤدیان پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، باید منتظر بررسی آن توسط سازمان مربوطه و صدور برگ تشخیص مالیات باشند. تا زمانی که مؤدی برگ تشخیص مالیات یا هر ابلاغیه دیگری دریافت نکرده باشد هیچ وظیفه و تکلیفی در برابر قانون ندارد.

چگونگی اطلاع رسانی ابلاغ الکترونیکی مالیات:

در طرح تحول مالیاتی برای ابلاغ اوراق مالیاتی مانند برگ تشخیص، برگ قطعی، دعوت نامه ارائه اسناد و غیره که به صورت یکپارچه به مؤدیان ابلاغ می­شود، به محض صدور هر کدام از این اوارق، پیامکی مبنی برصدور برای مؤدی ارسال می­شود. پس از دریافت پیامک مؤدی با مراجعه به سامانه عملیات اکلکترونیک قادر خواهد بود برگ ابلاغی خود را مشاهده کند.

لازم است بدانید استفاده از خدمات اوراق مالیاتی در صورتی امکان پذیراست که توسط مؤدی درخواست ابلاغ الکترونیک داده شود. برای این کار مؤیانی که دارای پرونده مالیاتی هستند، باید به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی www.tax.ir مراجعه کنند و درخواست دریافت خدمات ابلاغ الکترونیک داشته باشند.

ناگفته نماند برای این کار لازم است حساب کاربری مؤدی فعال باشد. پس از فعال شدن خدمات ابلاغ الکترونیکی تمام اوراق مالیاتی مؤدی به صورت خودکار در سامانه بارگذاری شده و پیامک آن برای مؤدی ارسال می­شود و مؤدیان برای مشاهده اوراق مالیاتی خود دسترسی‌های لازم را خواهند داشت.

محاسبه مالیات

اولویت با کدام است، تاریخ ابلاغ یا تاریخ مشاهده پیام:

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی نیز مانند ابلاغ واقعی، شامل تمام اوراق مالیاتی است. اگر مؤدی تا دو هفته از تاریخ بارگذاری اوراق در سامانه آنها را دریافت و مشاهده کند، تاریخ مشاهده به عنوان تاریخ ابلاغ واقعی در سامانه ثبت شود. مهم است که بدانید تاریخ دریافت ابلاغ اهمیت زیادی از جهت پیامدهای و مهلت­های قانونی برای پرداخت مالیات و غیره دارد.

آدرس سامانه ابلاغ الکترونیکی:

برای استفاده از خدمات سامانه الکترونیکی ابلاغ مالیات، مؤدیان باید ضمن ورود به سایت www.yax.gov.ir فرم درخواست استفاده از خدمات الکترونیکی ابلاغ را کامل کنند تا پس از درخواست، مدیریت سازمان آن را تأیید و ارسال نماید.

پس از مراجعه کاربران به سامانه و ایجاد حساب کاربری، برگ تشخیص، برگ قطعی مالیات عملکرد و ارزش افزوده و غیره در این سامانه بارگذاری می شود. خوب است بدانید کاربران پس از دریافت پیامک از ورود اطلاعات به حساب کاربری خود باخبر می شوند.

با ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیات به آدرس ister.tax.gov.ir مؤدیان مالیاتی می­توانند ضمن ارائه و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود، اعتراضات را نیز در همین سامانه به ثبت برسانند.

مالیات

هدف از اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی مالیات

یکی از مهم ترین دلایل الکترونیکی کردن خدمات سازمان امور مالیاتی، کاهش ترددها و رفت و آمد غیر ضروری به سازمان است.

با استفاده از سامانه های الکترونیک و یکپارچه سازی اطلاعات مؤدیان، پیگیری امور مالیاتی آنها ساده شده و سرعت بالایی هم پیدا کرده است چون تا قبل از راه اندازی این سامانه برای ابلاغ اوراق مالیاتی نیاز به حضور فیزیکی مؤدی در سازمان و از سوی دیگر مراجعه مأمورین سازمان به محل کسب و کار مؤدیان بود.

دلیل دیگر که اهمیت زیادی هم دارد، طرح تکریم ارباب رجوع و تأمین آسایش و راحتی بیتشری برای این قشر است.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده 

مواردی که توسط سامانه ابلاغ الکترونیکی به اطلاع کاربران می رسد

  • برگ تشخیص یا قطعی مالیات عملکرد
  • برگ تشخیص یا قطعی مالیات ارزش افزوده
  • دعوت نامه ارائه اسناد و مدارک
  • دعوت برای حل اختلاف
  • ابلاغ رأی هیئت حل اختلاف
  • پرداخت مالیات به صورت آنلاین و الکترونیکی
مالیات

مراحل ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیات:

برای ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیات باید مراحل زیر را طی کرد.

  1. برای ورود به سامانه ابلاغ مالیات لازم است مؤدیان وارد سایت سازمان به نشانی gov.ir شوند.
  2. مؤدیان باید در این بخش اقدام به درخواست ابلاغ الکترونیکی نمایند.
  3. پس از دریافت رمز عبور، می­توانند وارد حساب کاربری خود شوند.
  4. با انتخاب گزینه ابلاغ الکترونیک از نوار سمت راست، برای دریافت این ابلاغیه درخواست دهند.
  5. از ستون سمت چپ می­توانند گزینه در خواست فعال سازی ابلاغ الکترونیک را فعال کنند.
  6. در این مرحله لازم است کادرهای درخواست ارسال پیامک و تأیید صحت اطلاعات را نیز را تیک بزنند.
  7. در نهایت با تأیید اطلاعات درخواست کار به پایان می­رسد.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله ماده 64 قانون اصلاحی مالیات­های مستقیم دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها