مالیات خرید و فروش ارز

با افزایش مبادلات ارزی سازمان امور مالیاتی اعلام نموده که کلیه خرید و فروش های ارزی، مشمول قوانین مالیات بر درآمد خواهند بود. مالیات خرید و فروش ارز با قوانین خاصی همراه است.

اطلاعیه سازمان امور اقتصادی:

سازمان امور اقتصادی و مدیر بنیاد امور مالیاتی اعلام نموده که اطلاعات تمام اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش ارز می­کنند در اختیار سازمان قرار دارد و طبق قانون نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد از آنها اقدام خواهد شد.

به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و یک پارچه سازی نظام اطلاعات مالیاتی، طبق قانون همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی باید اطلاعات مربوط به معاملات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

ثبت اطلاعات خریداران و فروشندگان ارز

ثبت اطلاعات خریداران و فروشندگان ارز:

کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری موظف به ارائه اطلاعات معاملاتی خود با مشتریان هستند. گروه های موظف به ثبت اطلاعات شامل بخش های زیر هستند.

  1. صرافی ها
  2. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
  3. بانک مرکزی جمهوری اسلامی

گروه های ذکر شده باید اطلاعات مالی، پولی، اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای وملکی اشخاص حقیقی و حقوقی که با آنها در حال معامله هستند را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. صاحبان مشاغل ذکر شده موظف به ثبت نام در سازمان مالیاتی و سامانه سنا هستند.

خرید و فروش ارز

چگونگی ثبت اطلاعات خرید و فروش ارز در سامانه سنا:

صاحبان مشاغل ذکر شده پس از ثبت نام در سامانه سنا باید صورت حساب صادره و شماره اقتصادی خود و طرف معامله خود را در صورت حساب ها، قرارداد و سایر اسناد درج کرده و در فهرست معاملات خود به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. کلیه مبالغ ارزی، نوع ارز، نرخ برابری ارز و معادلات ریالی معامله باید در صورت حساب و فهرست معاملاتی درج شود.

فهرست معاملات باید به صورت دوره ای و سه ماهه تهیه شده و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل با سازمان امور مالیاتی ارائه می­شود. تمامی داد و ستدهای ارزی صرافی ها و بانک ها باید در سامانه سنا ثبت شود. این اطلاعات را بانک مرکزی می تواند به سازمان مالیاتی ارائه دهد. سفته گران ارزی هدف اول در این گروه هستند.

خرید و فروش های ارزی که مشمول مالیات نیستند:

طبق استعلام انجام شده از سوی سازمان امور مالیاتی خرید و فروش های ارزی که با اهداف خاص مانند مسافرت، خرید دارو، ارز دانشجویی، واردات و صادرات است، مشمول مالیات ارزی نمی شوند.

خرید و فروش های ارزی که مشمول مالیات نیستند

چگونگی دریافت مالیات خرید و فروش ارز:

طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سنا رصد مالیاتی منجر به اخذ مالیات از افرادی می شود که در گروه های ذکر شده نیستند. اگر شخصی در سامانه سنا در یک هفته مبلغ زیادی خرید و فروش ارز به نامش ثبت شده باشد و در هفته بعد نیز مبلغی کلان به نام او ثبت شده باشد محتکر ارزی شناخته شده و باید مالیات خرید و فروش ارز را پرداخت نماید.

مشاوره مالیاتی

سقف معاملات ارزی مشمول مالیات:

مالیات معاملات ارزی بیشتر برای رفع عمل احتکار ارزی است یعنی کسانی که از بانک مرکزی ارز را خریداری کرده و برای مدت طولانی آن را دپو کرده تا با قیمت گران بفروشند، در نتیجه مالیات پرداختی انها متناسب با افزایش درآمد است که به واسطه افزایش قیمت ارز پیدا کرده اند. یعنی برابر با افزایش سود باید مالیات اضافی نیز پرداخت نمایند.

سقف معاملات ارزی مشمول مالیات

چگونگی ورود ارز تنظیم بازار بانک مرکزی به بازار:

گاهی برخی صرافان اطلاعات معاملاتی خود را در سامانه سنا به صورت نادرست ثبت می کنند و با ثبت شماره تلفن غیر واقعی التهاب بازار را بیشتر می کند.

صرافی به مشتری واقعی خود که هزار دلار فروخته است حجم معامله ده هزار دلاری را ثبت می کند. این اطلاعات غلط را به این دلیل وارد سامانه می­کنند که بتواند 9 هزار دلار باقی مانده به قیمت بالاتر در بازار بفروشند. به این ترتیب است که ارز مداخله ای که دولت و بانک مرکزی به خاطر تنظیم بازار وارد معاملات می­کند به جای آن که صرف خریدهای استراتژیک شود از بازار سر در می اورد.

مالیات بر مستغلات

نتیجه ثبت اطلاعات نادرست در سامانه سنا:

صرافی که اطلاعات غلط برای مشتریان خود ثبت می­کند باید مالیات بیشتری به خاطر ضعف اطلاع رسانی پرداخت نماید.

از آنجایی که پس از ثبت اطلاعات شخصی خریداران ارز در سامانه سنا پیامکی مبنی بر انجام معامله برای مشتری صادر می شود این کار به سادگی امکان پذیر نیست مگر ان که مشتری از این فرایند بی خبر باشد اما با قوانین سازمان مالیاتی این کار برای صرافان با افزایش مالیات همراه است اثر بازدارنده دارد.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله حق تمبر مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها