مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی و دریافت برگ تشخیص مالیات از قدم‌های اولیه محاسبه و پرداخت مالیات است. مؤدیان مالیاتی پس از دریافت برگ تشخیص می­توانند از حق قانونی خود در مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات استفاده کرده و با اعتراض از میزان مالیات پرداختی خود بکاهند.

اگر تا پایان مقاله ما را همراهی کنید، همه اطلاعاتی که راجع به برگ تشخیص مالیاتی، مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، اعتراض به برگتشخیص مالیات عملکرد، مالیات ارش افزوده، مالیات حقوق و غیره برایتان بگوییم. با ما همراه باشید.

خدمات مالیاتی

برگ تشخیص مالیات چیست:

برگ تشخیص مالیات، یکی از مهم­ترین اسناد مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی برای ابلاغ به همه مودیان صادر می­کند.

در واقع برگ تشخیص مالیات، برگه ای است که پس از بررسی و محاسبه مالیات درج شده در اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی توسط کارگروه مالیاتی، برای مودیان صادر می شود. نام دیگر برگ تشخیص مالیات، برگ ارزیابی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی انفرادی است. گفتنی است برگ تشخیص مالیات، برای انواع مالیات‌های قابل پرداخت مانند مالیات عملکرد، حقوق، ارزش افزوده، تکلیفی و غیره صادر می­شود.

برگ تشخیص مالیات

چهار گزینه مهم در برگ تشخیص مالیات:

برگ تشخیص مالیاتی استانداردهایی دارد که برای همه مؤدیان شناخته شده است. این چهار مورد جزو اساسی ترین قسمت­های برگ تشخیص مالیات است که توجه و دقت به آن اهمیت زیادی دارد.

  1. هر برگ تشخیص دارای یک شماره برگ تشخیص است که ممیز مالیاتی با وارد کردن شماره، قادر به دسترسی به اطلاعات پرونده ای مودی است.
  2. برگ تشخیص باید حتما تاریخ داشته باشد؛ این تاریخ زمان صدور برگه را نشان می­دهد. اهمیت تاریخ در این برگه برای مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات است.
  3. در برگ تشخیص باشد نام اداره دارایی و مشخصات آن شامل آدرس، تلفن و سایر جزیئات ثبت شده باشد.
  4. مشخصات فردی و شناسنامه ای مودی، شماره اقتصادی و نوع فعالیتش هم باید در برگ تشخیص ثبت شده باشد.

مشاوره مالیات

انواع برگ تشخیص مالیات:

لازم است بدانید برگ تشخیص مالیات برای گروه‌های مختلف مالیاتی صادر می­شود. انواع برگ تشخیص مالیات به شرح زیر است:

  1. برگ تشحیص مالیات تکلیفی
  2. برگ تشخیص مالیات حقوق
  3. برگ تکلیف مالیات عملکرد
  4. برگ تشخیص مالیات ارزش افزوده

مراحل صدور برگ تشخیص مالیاتی:

پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان، سازمان امور مالیاتی تا یک سال فرصت دارد به پرونده آنها رسیدگی کند و برگ تشخیص مالیات را صادر کرده و به وی ابلاغ کند.

برگ تشخیص مالیات تا 30 روز غیرقطعی بوده ودر صورت عدم اعتراض و پذیرش مودی پس از یک ماه قطعی شده و در قالب فرم ­های رسمی سازمان، به نام برگ قطعی مالیات صادر می­شود.

مراحل صدور برگ تشخیص مالیاتی

چگونگی دریافت برگ تشخیص مالیاتی:

سازمان امور مالیاتی موظف است پس از بررسی و صدور اظهارنامه، برگ تشخیص مالیات را صادر کرده و به آخرین آدرس پستی مودی ارسال کند.

ضمن آن که مؤدیان می­توانند با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه رسیدگی به اعتراضات مؤدیان مالیاتی، برگ تشخیص مالیاتی را رؤیت کنند و در صورتی معترض بودن در همین سامانه اعتراض خود را ثبت نمایند.

آدرس سامانه: https://e3.tax.gov.ir/Pages/action/show/422

انواع برگ تشخیص مالیات

چگونگی اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی:

ماده 237 قانون مالیات مستقیم، سازمان امورمالیاتی را موظف کرده پس از دریافت اظهارنامه مالیاتی یا گزارشات فصلی، مالیات دریافتی از مودیان را مشخص کنند.

سازمان امورمالیاتی در بازه زمانی مشخص، میزان مالیات پرداختی هر شرکت، مؤسسه، کارگاه یا فروشگاه را بر اساس وضعیت فعالیت، محاسبه کرده و در صورتی که قبلاً اضافه پرداختی داشته اند آن مبلغ را از مالیات تکلیفی کسر کرده و به اطلاع مودی می رساند و مؤدی حق دارد علاوه بر آن که به مالیات درج شده در برگ تشخیص معترض باشد به نوع محاسبه و دلیل صدور برگ تشخیص نیز اعتراض کند.

مطابق ماده 238 پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مؤدی در صورتی که به مالیات تعلق گرفته اعتراضی داشته باشد تا سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص، زمان دارد که شخصاً یا توسط وکیل خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و همراه با ارائه اسناد و مدارک تقاضای رسیدگی کتبی کند. اگر مودی در زمان مقرر به برگ تشخیص اعتراض نکند، برگ تشخیص مالیات تبدیل به برگ قطعی مالیات می­شود.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

نکات مهمی که در اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی بدانید:

برای نوشتن اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، می­توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از خدمات مشاوره مالیاتی کمک بگیرید. اگر خودتان مایل به نوشتن اعتراض بودید بهتر است این نکات را در نظرداشته باشید.

متن اعتراض باید شفاف و عاری از پیچیدگی و کلمات نامفهوم باشد. اعتراض باید خلاصه و به دور از حاشیه و توضیحات اضافه باشد. در متن اعتراض باید به ادله قانونی؛ آیین نامه ها، بخشنامه ها و غیره استناد شده و به طور مستقیم به آنها اشاره شود.

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی:

مطابق ماده 110 مالیات مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی تا چهار ماه پس از پایان سال مالی، باید اظهارنامه مالیاتی خود را اداره امور مالیاتی محل فعالیت­شان تحویل دهند.

اداره مالیات نیز ظرف یک سال فرصت دارد میزان مالیاتی که مؤدیان باید پرداخت کنند را محاسبه کرده و در قالب برگ تشخیص مالیات میزان دقیق آن را به مؤدی اعلام و ابلاغ کند.

پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات مؤدی سی روز زمان دارد که اعتراض کتبی خود را به اطلاع سازمان امور مالیاتی برساند.

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات چند روز است:

مؤدیان مالیاتی تا 30 روز زمان دارند که به برگ تشخیص مالیات اعتراض کنند. پس از اعتراض اولیه که در اداره امور مالیاتی حل و فصل می­شود در صورت توافق برگ قطعی صادر می­شود و مؤدی باید ظرف مدت 10 روز مالیات تعلق گرفته را پرداخت کند.

اگر سازمان امورمالیاتی در زمان مقرر دفاتر و اسناد مؤدی را بررسی نکرده و برگ تشخیص مالیات را ابلاغ نکند اظهارنامه مالیاتی که مؤدی تنظیم کرده ملاک پرداخت مالیات خواهد بود.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات عملکرد:

مؤدیان مالیاتی که نسبت به برگ تشخیص مالیات عملکرد معترض هستند، می­توانند از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص تا 30 روز به مالیات تعلق گرفته در برگ تشخیص اعتراض کنند. محاسبه این بازه زمانی از روز ابلاغ برگ تشخیص و روز اعلام اعتراض محاسبه می­شود.

حتی اگر آخرین روز مهلت قانونی اعتراض، روز تعطیل باشد، روز بعد از تعطیلی آخرین مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات محسوب می­شود.

مالیات بر مستغلات

مهلت اعتراض به برگ مالیات تکلیفی:

مالیات تکلیفی نوعی مالیات است که پرداخت آن بر عهده پرداخت کنندگان وجوه است و دریافت کنندگان نقشی در محاسبه آن ندارند.

مطابق قانون 11 مالیات مستقیم، مؤدیان مالیات تکلیفی، موظف هستند چهار ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه مالیات تکلیفی خود را به سازمان امورمالیاتی محل فعالیت تحویل دهند. برگ تشخیص مالیات مالیات تکلیفی، نامه برگ ارزیابی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی یا برگ تشخیص مالیات ارزیابی عمومی هم گفته می­شود.

لازم است بدانید در صورتی عدم اعتراض مؤدی، برگ تشخیص به برگ قطعی تبدیل می شود. در صورت عدم اعتراض مؤدی موظف است تا 30 روز پس از پایان مهلت پرداخت، مبلغ مالیات را پرداخت کرده یا موافقت خود را به صورت قانونی و کتبی به اطلاع سازمان امور مالیاتی برساند.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات تکلیفی 30 روز پس از ابلاغ است. در صورتی که مودی اعتراض خود را اعلام کند با سازمان امورمالیاتی وارد بحث و بررسی شده وپس از پایان مذاکرات و تعیین تکلیف برگ نهایی تشخیص مالیات یا همان برگ قطعی برای مودی صادر می شود.

مهلت اعتراض به مالیات ارزش افزوده

مهلت اعتراض به مالیات ارزش افزوده:

همان طورکه می­دانید، مؤدیان مالیاتی ارزش افزوده موظف هستند هر سه ماه یک بار اظهارنامه مالیات ارزش افزوده را مطابق دستور العمل های سازمان امورمالیاتی تهیه و ارسال کنند.

پس از ابلاغ برگ مطالبه مالیات برارزش افزوده (برگ تشخیص در مالیات ارزش افزوده برگمطالبه مالیات نام دارد.) مؤدیان در صورتی که به مالیات تعلق گرفته معترض باشند، می­توانند اعتراض خود را به صورت کتبی و ظرف مدت 20 روز به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند.

مؤدیان محترم باید بدانند اعتراض به مالیات ارزش افزوده تنها پس از دریافت ابلاغ اوراق مطالبه مالیات برارزش افزوده امکان پذیر است.

مؤدی در یک بازه زمانی 20 روزه فرصت دارد اعتراض خود را به اداره مالیاتی برای رفع اختلاف تسلیم کند.

در صورتی که اعتراض از سوی مسئولان ذیربط پذیرفته شود؛ پرونده مختومه شده و پس از اصلاح برگ مطالبه مؤدی موظف به پرداخت مالیات تعلق گرفته است.

اگر مودی در تاریخ مقرر اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام نکند، مبلغ مالیات درج شده در اوراق مطالبه مالیات یا برگه استرداد مالیات، اضافه پرداختی قطعی محسوب شده و مؤدی موظف به پرداخت آن است.

در صورت اعتراض به برگ تشخیص مالیات، اگر اعتراض در سازمان امور مالیاتی حل و فصل نشود، پرونده ظرف 20 روز پس از تاریخ دریافت اعتراض یا تاریخ انقضا مهلت آن برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می­شود.

مالیات بر ارث

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات حقوق:

آنچه در اظهارنامه مالیات حقوق ذکر می­شود، میزان حقوق و دستمزد و لیست بیمه های ارسالی و موارد اختلافی است که پس از بررسی توسط سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص برایش صادر شده و به مؤدیان ابلاغ می­شود.

زمانی که پرداخت کنندگان مالیات حقوق، آن را در زمان مقرر پرداخت نکنند یا مبلغ مالیات را کمتر از میزان واقعی پرداخت کنند، اداره امور مالیات برگ تشخیص مالیات را برای پرداخت کنندگان صادر کرده و مبلغ مالیات همراه با جریمه در آن ذکر شده است.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات حقوق، مدت 30 روز است که مؤدی حق دارد مراتب اعتراض خود را به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها