حسابرسی مالیاتی چیست

حسابرس مالیاتی کسی است که حساب ها و سوابق مالی شرکت ها، افراد، سازمان و غیره را از جهت مطابقت با قوانین مالیاتی بررسی می­کند. با انجام عملیات حسابرسی مالیاتی، مدیران و سرمایه گزاران از صحت و درستی صورت های مالی شرکت اطمینان پیدا می­کنند. حسابرس مالیاتی عوارض بر درآمد را نیز محاسبه کرده و نحوه پرداخت آن را مشخص می­کند. از آن جایی که حسابرسی مالیاتی در دوره های زمانی مشخصی باید انجام شود، بنابراین تاریخ انجام حسابرسی مالیاتی اهمیت زیادی دارد.

وظایف حسابرس مالیاتی:

حسابرسان مالیاتی، ممیزی های داخلی شرکت را انجام می­دهند تا از انطباق این حساب ها با مقررات مالیاتی مطمئن شود. حسابرس مالیاتی، سیستم های حسابداری و واحد کنترل مالیات را ارزیابی و تجزیه و تحلیل می­کند.

آموزش مقررات مالیاتی به کارکنان و رویه های آن از وظایف دیگر حسابرسان مالیاتی محسوب می شود. نگهداری تمام اسناد مالیاتی مورد نیاز نیز از وظایف آنها است. این گروه از حسابرسان، گزارش حسابرسی مالیاتی شرکت را کامل کرده و توصیه هایی در مورد ضمانت مالی و گزارش های لازم ارائه می­دهند.

مهارت های لازم برای حسابرسان مالیاتی

مهارت های لازم برای حسابرسان مالیاتی:

برای این که تبدیل به یک حسابرس مالیاتی حرفه ای شوید، لازم است که در دوره کارشناسی حسابداری تحصیل کنید تا با آموزش قوانین مالیاتی، تشخیص تقلب و حسابرسی به طور کامل آشنا شوید. می­توانید در این مرحله تحت نظارت یک حسابرس با تجربه، مشغول به کار شوید. برای ارتقا شغلی نیاز است که دو تا سه سال به صورت آموزشی کسب تجربه کنید تا بتوانید در شرکتی به عنوان حسابرس داخلی مشغول به کار شوید.

یکی از مهارت های لازم برای حسابرس مالیاتی، توانایی حل مسئله در موقعیت­های بحرانی است. یک حسابرس مالیاتی باید متفکر باشد و در موقعیت های بحرانی بتواند چاره اندیشی کند. حسابرس مالیاتی باید بتواند گزارش های مالی را تجزیه و تحلیل کند.

یکی دیگر از مهارت مهم برای این حرفه، انجام دقیق محاسبات ریاضی است. حسابرس مالیاتی باید دقت و هوشیاری بالا و توان محاسباتی قوی داشته باشد؛ تا توانایی شناسایی و تجزیه و تحلیل اسناد و صورت های مالی، که از مهم ترین کارهای یک حسابرس مالیاتی است، را داشته باشد.

توانایی برقراری ارتباط با افراد سازمان، یکی از ویژگی هایی ضروری هر حسابرس مالیاتی است؛ چون باید ارتباط مداوم با کارمندان و مدیران داشته باشد تا بتواند از آنها اطلاعات لازم را جمع آوری کند.

نقش های حسابرسان مالیاتی

نقش های حسابرسان مالیاتی:

حسابرس مالیاتی می تواند نقش های مختلفی در شرکت داشته باشد.

  • حسابرس مالیاتی داخلی شرکت: وظیفه حسابرس مالیاتی داخلی شرکت، شناسایی مشکلات داخلی شرکت مانند تقلب و دست کاری در حساب ها، اشتباهات مالیاتی و عدم مدیریت صحیح مالی شرکت است.
  • حسابرس مالیاتی خارجی: حسابرس مالیاتی خارجی، دخالتی در حساب های داخلی شرکت ندارد و به عنوان شخص بی طرف، مسئول آموزش مزایای مالیاتی به کارکنان شرکت است. فرم های مالیاتی نیز در دسترس این دسته از حسابرسان مالیاتی قرار دارد.
  • حسابرس مالیاتی دولتی: حسابرسان مالیاتی دولتی در اداره مالیات مشغول به کار هستند و به طور تصادفی، حسابرسی شرکت هایی که مظنون به فرار مالیاتی یا تقلب هستند را بررسی می­کنند.
مزیت حسابرسی مالیاتی

چهار مزیت حسابرسی مالیاتی:

علاوه بر این که حسابرسی مالیاتی یک ضرورت قانونی است که باید انجام شود مزایایی نیز دارد که به شرح زیر است

  1. جمع آوری اطلاعات جامع، کامل و صحیح از شرکت و وضعیت مالی شان.
  2. مشخص شدن کیفیت و دقت اطلاعات مالی ثبت شده در دفاتر شرکت.
  3. با انجام حسابرسی مالیاتی مشکلات ناشی از دیرکرد پرداخت مالیات رفع شده و راه های قانونی مناسب برای پرداخت مالیات پیشنهاد می شود.
  4. با انجام حسابرسی مالیاتی، شرکت از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی مربوطه مطلع می شود.

مشاوره مالیاتی

موارد قابل بررسی در حسابرسی مالیاتی:

حسابرس مالیاتی موظف است دفاتر و اسناد شرکت را بررسی کند. مواردی که حسابرس باید به دقت آنها را تجزیه و تحلیلی کند شامل موارد زیر است.

  • درآمدها و هزینه های شرکت و مقدار دقیق آن و لیست جامعی از حقوق و دستمزد کارکنان
  • تطابق دفاتر و صورت­های مالی با تراز حساب ها و دارایی های شرکت
  • لیست کاملی از واردات و صادرات کالا و معاملات شرکت با اشخاص ثالث، شعبه های و نمایندگی در بخش های مختلف و خسارت آنها
  • قیمت تمام شده کالا و خدمات و مالیات های تکمیلی
  • تعدیلات سنواتی و سالانه
مدارک مورد نیاز برای حسابرسی مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای حسابرسی مالیاتی:

حسابرس مالیاتی طی نامه ای از مدیران سازمان درخواست می­کند تا مدارک لازم جهت بررسی را در اختیارش قرار دهند. مدارک مورد نیاز حسابرس مالیاتی موارد زیر است.

  1. نسخه اصلی ترازنامه و صورت سود و زیان و از همه مهم تر اظهارنامه ها و تاریخ ارائه مدارک ذکر شده.
  2. فهرست کاملی از دفاتر ثبت قانونی در سال مالی مورد بررسی.
  3. لیست کاملی از کالاهایی که وارد یا صادر شده شامل نوع کالا، نام خریدار، یا فروشنده، مبلغ توافق شده، دریافت و پرداخت وجه، پروانه گمرک به همراه تاریخ دقیق.
  4. لیست کاملی از معاملات چه به صورت مشارکتی چه به صورت مضاربه ای که با اشخاص یا بانک ها انجام شده به همراه اطلاعات دقیقی از مبلغ میزان سود و مالیات
  5. لیست کاملی از قراردادهای خرید یا اجاره با جزئیات کاملی از طرف مقابل به علاوه تاریخ قرارداد و مبلغ آن.
  6. کلیه اسنادی که به اداره امور مالیاتی ارسال شده است.
  7. اسناد مربوط به حقوق و دستمزد دریافتی به علاوه تاریخ پرداخت مالیات و بیمه به همراه اسناد و قبض هایی مبتنی بر پرداخت آنها.
  8. جزییات کاملی از معافیت های مالیاتی و مالیات تکلیفی سازمان.

مالیات بر ارث

نحوه حسابرسی مالیاتی:

حسابرس مالیاتی به محض ورود به شرکت به سراغ دفترهای روزانه، دفتر کل و دفتر دارایی رفته و بررسی می­کند تا ببینید از طریق این دفاتر می تواند حسابرسی مالیاتی را انجام دهد یا خیر. سپس حجم مبادلات و فعالیت های شرکت را بررسی کرده تا ببیند به چند نیروی کاری نیاز دارد. پس از مشخص کردن نیروها و نحوه انجام کار، عملیات حسابرسی آغاز می شود.

برای شروع، کار را از دفتر روزنامه دفتر دارایی و کاربرگ های مخصوص شروع می کنند و پس از تایید حساب ها توسط مدیر، نحوه حسابرسی مالیاتی طبق نظر مدیر آغاز می شود. همه بررسی ها با جزییات باید ثبت شود تا به اطلاع مدیران سازمان رسانده شود.

پس از تایید موارد ثبتی در دفاتر شرکت و تجزیه و تحلیل های لازم، گزارش حسابرسی مالیاتی نوشته می شود و تحویل داده می شود. در نهایت زمان صرف شده و هزینه های ایاب و ذهاب نیز باید محاسبه شود.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله مراحل رسیدگی پرونده مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها