معافیت مالیاتی ایثارگران

مهم ترین منبع درآمد هر کشوری مالیات های آن است. معافیت مالیاتی به نوعی خروج از سیستم مالیاتی کشور و نوعی حمایت از سیاست های دولت است. معافیت های مالیاتی دولت به چند گروه تقسیم می شود. گاهی این معافیت ها گاهی جنبه تشوقی دارد، مانند تشویق افراد به سرمایه گذاری و تولید کالاهای دانش بنیان. طبق قانون های حمایتی دولت، شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. گروه دیگری که شامل معافیت های مالیاتی می شوند، کسانی هستند که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته زندگی می­کنند که در برخی موارد از پرداخت مالیات معاف هستند.

انواع معافیت های مالیاتی:

مالیات در ایران به دو گروه مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم همان بخشی است که بر روی کالا ها و خدمات وضع می شود و به طور مستقیم از مشمولین دریافت می شود.

مالیات غیر مستقیم فرایند پرداخت غیر مستقیم دارد و توسط اشخاص به طور مستقیم واریز نمی­شود و از طریق واسطه ها به اداره امور دارایی و مالیات واریز می شود. از بین این دو نوع مالیات مالیات های مستقیم مشمول معافیت های مالیاتی خواهند شد و مالیات های غیر مستقیم هیچ گاه در گروه مشمولین معاف از مالیات قرار نمی گیرند.

خدمات مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست:

از آن جایی که بخش عمده ای از درآمد دولت از طریق مالیات تامین می شود، در صورت عدم پرداخت مالیات یا معافیت مالیاتی بخش بزرگی از جامعه، درآمدهای دولت نیز کاهش پیدا می کند بنابراین معافیت مالیاتی تنها یک ضرورت است که شامل همه افراد جامعه نمی شود و تنها بخشی از گروه های جامعه از پرداخت مالیات معاف می شوند.

معافیت های مالیاتی

در صورتی که معافیت های مالیاتی در جامعه افزایش پیدا کند چون منجر به کاهش درآمد دولت می شود، و دولت مجبور است برای جبران این کمبود، نرخ مالیات سایر بخش ها را افزایش داده و به این ترتیب گروه های در جامعه تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین معافیت های مالیاتی فقط به گروه ها، افراد خاصی یا مناطق محدودی تعلق می گیرد. افراد و گروه هایی که مشمول معافیت های مالیاتی هستند:

  • معافیت های مالیاتی شرکت ها و سازمان: درآمد ناشی از سرمایه گذرانی که در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری می کنند، به میزان صد در صد صد و به مدت ده سال از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی روستایی و عشایری: صد در صد درآمدهای شرکت های تعاونی، روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادی، کارگری، کارمندی، دانشجویی و دانش آموزی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مدارس خاص و مراکز نگهداری و آموزش معلولین ذهنی: درآمدهای حاصله از تعلیم و آموزش کلیه مراکز آموزشی و تحصیلی مربوط به نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مالیاتی باشگاه ها و مؤسسات ورزشی: درآمدهای باشگاه های ورزشی که از اداره تربیت بدنی مجوز دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مالیاتی بیمه های عمر: کلیه قراردادهای بیمه های عمر و زندگی که از طرف مؤسسات بیمه منعقد می شود به اضافه کلیه عایدی که به نفع ذی نفع صادر می شود، از پرداخت مالیات معاف هستند.
معافیت های مالیاتی ایثارگران
  • معافیت مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی: موقوفات، نذورات وکمک های دریافتی آستان قدس رضوی (ع)، آستان مقدس حضرت عبد العظیم (ع)، آستانه مبارکه حضرت معصومه (س)، شاه چراغ (ع) و امام خمینی (ره) و نیز سایر مکان های مذهبی مانند مساجد، تکایا، حسینیه و بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • معافیت مالیاتی درمانی افراد و خانواده ها: نیروهای مسلح، جانبازان، آزادگان و آستان ها از پرداخت مالیات معاف هستند. وزارتخانه های دولتی، مؤسسات که بودجه شان توسط دولت تامین می­شود، شهرداری ها و بنیادهای زیر نظر یا تحت دستور مقام معظم رهبری نیز جزو اشخاص حقوقی معاف از مالیات هستند.
  • معافیت های مالیاتی ایثارگران: یکی از قوانینی که کارفرمایان و کارگران باید از آن خبردار باشند مشمولین معاف از مالیت هستند. از مهم ترین گروه های مشمول معاف از مالیات جانبازان ایثارگران و بستگان درجه یک آنها هستند که از بیمه درمانی و مالیات بر حقوق و دستمزد و کسورات بازنشستگی معاف هستند.

مالیات اجاره

دستورالعمل های مربوط به معافیت های مالیاتی ایثارگران:

دستورالعمل مربوط به معافیت های مالیاتی و بیمه جانبازان، ایثارگران و فرزندان شهدا در مشاغل آزاد غیر دولتی و پیمانکاری بر اساس بخشنامه مورخ 13 مرداد 1385 سازمان تامین اجتماعی و بخشنامه امور مالیاتی مربوط به معافیت های مالیاتی ایثارگران در فروردین 1381 صورت گرفت. بر اساس تبصره ماده 56 هیات دولت والدین، همسران و فرزاندان شهدا، جانبازان و آزادگان مشمول معافیت های زیر هستند.

  • همسران جانباز بالای 25 درصد و بالاتر
  • همسران آزادگان یک سال اسارت و بالاتر
  • فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر
  • فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر

تا 7 برابر درآمد حداقل حقوق سالیانه کارگران مشمول قانون کار از پرداخت مالیات معاف هستند. این پیشنهاد هنوز در حال بررسی در کمیسون اقتصادی هیات دولت است.

بیمه تامین اجتماعی جانبازان و ایثارگران

قانون ها و تبصره های مربوط به معافیت بیمه تامین اجتماعی جانبازان و ایثارگران:

به موجب بند 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم، فرزندان شهدا از امتیازاتی که جانبازان 50 درصد و بالاتر دارند برخوردار هستند. این امتیاز منهای تسهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری شامل سایر موارد است. 

هزینه صد در صد درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنها به عهده دستگا ه های اجرایی است.

تبصره یک ماده 99 قانون برنامه چهارم توسعه از سال 1384 تصویب شد، صد در صد هزینه های بیمه همگانی و مکمل جانبازان و درمان های ناشی از صدمات وارده به خاطر مجروحیت به عهده دولت است.

در دستور اخیر سازمان تامین اجتماعی که در آذر ماه 1384 اعلام شد 7 درصد سهم بیمه، بیمه شوندگان جانباز شاغل در کارگاه ها از حقوق و مزایا آنها تحت عنوان حق بیمه کسر نمی شود و فقط حق بیمه کارفرمایان باید محاسبه و پرداخت شود.

کارفرمایانی که از نیروی کار جانباز استفاده می کنند، نیاز به پرداخت 7 درصد سهم بیمه جانبازان در لیست حقوق و مزایا کارکنان به اداره تامین ندارند.

مالیات بر ارث

فرزندان شاهد و ایثارگر شاغل در دستگاه های دولتی معاف از مالیات:

با استناد به ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، صد در صد حقوق و فوق العاده شغل و سایر فوق العاده ها اعم از مستمر و غیر مستمر فرزندان شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف هستند. رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه نیز معاف از پرداخت مالیات هستند.

معافیت مالیاتی کارگاه هایی که از ایثارگران استفاده می کنند:

گفتنی است کارفرمایان کارگاه های خصوصی در صورتی که از خانواده شهدا و ایثارگران در کارگاه ها خود استفاده کنند تا 5 سال از پرداخت مالیات معاف هستند و شرایط دریافت وام های تشویقی را نیز دارا خواهند بود.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله معافیت مالیاتی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها