مرور زمان مالیاتی

مرور زمان در قانون به معنای گذشت مدت زمان معلومی است که بعد از آن دعوی قانونی شنیده نمی شود و یا اینکه طرفین دعوا حق اقامه دعوی را از دست می دهند. حتی شکایت کردن نسبت به آن هم قابل قبول نمی باشد.

مرور مالیاتی، گذشت مدت زمان قانونی پرونده مالیاتی می باشد و بعد از گذشت این مدت زمات معین شده مودیان و طرفین اعتراض، حق شکایت را از دست می دهند.

بر اساس ماده 157 قانون مالیات ها، اگر مودی مالیاتی اظهارنامه خود را در مدت زمان مقرر شده به سازمان ارائه ندهد، بعد از گذشت پنج سال از تاریخ زمان پرداخت مالیات، این پرونده مشمول مرور زمان می شود و دیگر سازمان امور مالیاتی نمی تواند مالیات را مطالبه کند.

به طور کلی، مدت زمان مالیاتی یعنی گذشت مدت زمانی که پس از آن، سازمان امور مالیاتی دیگر نمی تواند اقدام به اخذ مالیات از مودی مالیاتی کند و یا اینکه پرونده مورد نظر را دوباره بررسی کند. به بیان ساده تر اگر بخواهیم توضیح دهیم، مرور زمان مالیاتی مدت زمان سپری شده می باشد، که بعد از این مدت زمان مساله حقوقی اثر قانونی خود را از دست می دهد.

تعریف مرور زمان در قانون مالیات ها با رویکرد مالیاتی به این صورت می باشد که: گذشت مدت زمان مشخصی و به حکم قانون و انقضای این زمان، مطالبات مالیاتی و یا جرایم مالیاتی به وسیله سازمان امور مالیاتی از شخص حقیقی و حقوقی ممنوع می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد اتفاقی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط اجرای مرور زمان مالیات

شرایط اجرای مرور زمان مالیات:

همانطور که بیان شد، بر اساس ماده 165 قانون مالیات های مستقیم، هر مودی مالیاتی که در مدت زمان مشخص شده، اظهارنامه خود رابه سازمان ارائه دهد، این سازمان یک سال زمان برای اخذ مالیات از مودی مورد نظر را دارد. بعد از گذشت یک سال این حق اخذ از سازمان امور مالیاتی سلب می شود.

در ماده 157 قانون مالیاتی، این زمان یک ساله برای مودیانی که در تارخ مشخص شده اقدام به ارائه اظهانامه نکرده باشند، برای سازمان امور مالیاتی 5 سال می باشد. یعنی سازمان از تاریخ انقضای اظهارنامه 5 سال فرصت برای مشخص کردن میزان مالیات را دارد.

هر شخص دارای فعالیت اقتصادی، باید در مدت زمان مشخص شده از طرف سازمان امور مالیاتی، پرونده گزارش کسب و کار خودش در قالب اظهارنامه به سازمان ارائه دهد. سازمان هم بعد از بررسی های مورد نظر، میزان مالیات را مشخص می کند. حال اگر این اظهارنامه دارای مشکل باشد و یا اینکه در زمان مشخص شده ارائه نشود، خود سازمان میزان مالیات را مشخص می کند و اقدام به اخذ آن می نماید. برای این قانون هم مدت زمانی مشخص شده است و اگر که دراین مدت زمان اقدام به پرداخت مالیات نشود، حق اخذ از مراجع قانونی گرفته می شود و البته که این رویداد خیلی کم اتفاق می افتد.

به طور کلی در نظام حقوقی کشورمان ایران، مرور زمان به زمان تعیین شده ای می گویند که بعد از تمام شدن تاریخ آن زمان، تعقیب شخص و مساله قانونی دیگر اجرا نمی شود و متوقف می باشد.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرور زمان بر انواع مالیات ها

مرور زمان بر انواع مالیات ها:

  • اگر شخصی اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارائه کرده باشد و نسبت به درآمد و فعالیت اقتصادی خود کتمان کرده باشد، مدت زمان مرور مالیاتی آن شخص به مدت زمان پنج سال از تاریخ انقضای مهلت اظهارنامه می باشد.
  • اگر شخصی برای فعالیت اقتصادی خود به سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه ارائه نداده باشد، مدت زمان مرور مالیاتی آن شخص پنج سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه می باشد.
  • مدت زمان مرور مالیات بر درآمدهایی مانند مالیات حقوق که کارفرمایان موظف به ارائه اظهارنامه در زمان رسیدن پرداخت مالیات نمی باشند، پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می باشد.

بر اساس ماده 157 قانون مالیات مستقیم، این سازمان یک سال فرصت برای مطالبه مالیات از مودی واقعی را دارد و در صورت انقضای تاریخ این زمان مشمول مرور زمان می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات مستقیم و غیر مستقیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قاعده اجرای مرور زمان

قاعده اجرای مرور زمان:

اجرا نمودن قانون مرور زمان نیاز به موارد ذیل دارد:

  • موضوع مرور زمان
  • مهلت مرور زمان
  • مبداء مرور زمان

بر اساس قانون مالیات های مستقیم کشوری، زمان شروع قانون مرور زمان برای پرونده های مالیاتی، تاریخ تمام شدن مهلت ارائه اظهارنامه می باشد.

بر اساس قانون مالیات ها، مرور زمان برای انواع مالیت بر درآمد به مدت زمان پنج سال از تاریخ انقضای سررسید پرداخت مالیات می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که تاریخ سررسید هر یک از انواع مالیات ها مختلف می باشد و مرور زمان مالیاتی هر یک از انواع مالیات ها، از تاریخ مشخص شده همان مالیات تعیین می گردد.

دلایل مهم مرور زمان:

از دلایل مهم برای قانون مرور زمان، از بین رفتن مدارک و شواهد و عدم نگهداری مودیان در وضعیت هشدار می باشد و دیگر اینکه لزومی به نگهداری مدارک و مستندات دعوی تا ابد نباشد.

مرور زمان برای مالیات ارزش افزوده:

بر اساس قانون مالیات های مستقیم کشوری، قانون مرور زمان مالیاتی مشمول مالیات ارزش افزوده نمی باشد و مالیات ارزش افزوده از شمول قاعده مرور زمان خارج می باشد.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله ممیز مالیاتی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها