مالیات بر اراضی بایر چیست

یکی از انواع مالیات های مستقیم، مالیات بر اراضی بایری است که بدون دلیل، بلا استفاده و بایر مانده است. اراضی بایر زمین هایی هستند که قبلاً از آنها بهره برداری و استفاده می شده ولی در حال حاضر هیچ گونه عملیات عمرانی و آبادانی بر روی آنها انجام نمی شود. این مقاله به طور خاص به زمین های بایر، مالیات بر اراضی بایر، معافیت های مالیاتی اراضی بایر و غیره می پردازد.

خدمات مالیاتی

تعریف بایر چیست:

بایر به زمین یا منطقه ای گفته می شود که به خاطر نبود آب یا بر اثر کاهش بارندگی، حیات و زندگی در آن جریان ندارد. زمین های بایر عموماً در اقلیمی قرار دارد که متوسط باران سالانه در آن، کمتر از 250 میلی متر باشد. البته آب و هوای خشک فقط باعث ایجاد زمین بایر نیست و مناطقی که به خاطر سرمای شدید هم فاقد پوشش گیاهی هستند، بایر نامیده می شوند.

اراضی بایر

اراضی بایر چیست:

اراضی بایر زمین هایی هستند که فاقد ساختمان و تأسیسات است که در گذشته سابقه عمران و آبادانی داشته، ولی در زمان حاضر هیچ گونه عملیات عمران و آبادی در آن انجام نمی­شود. اراضی بایر دو ویژگی خاص دارند. اول این که مالک بالفعل دارند و دوم این که کشت و زراعت و آبادانی در آنها انجام نمی­شود.

مشاوره مالیات

اراضی دایر چیست:

اراضی دایر، زمین هایی هستند که دارای ساختمان، تاسیسات و دیوار کشی هستند که متناسب با ملک یا باغ و مشجر و زراعی هستند.

اراضی موات چیست:

اراضی موات شهری، زمین هایی هستند که نه در گذشته سابقه عمران و احیا داشته و نه در حال حاضر عمران و آبادی روی آن صورت می گیرد و همچنان معطل و طبیعی و بدون استفاده باقی مانده و هیچ گونه آبادی و کشت وزرعی در آنها انجام نمی شود.

زمین های موات دو ویژگی خاص دارند، ویژگی اول این که مالک خاصی ندارند و دوم اینکه هیچ گونه عملیات عمران و آبادی در آنها انجام نشده باشد. تفاوت زمین بایر با موات در مالکیت آنها است که زمین های بایر دارای مالک هستند ولی اراضی موات مالک ندارند.

اراضی موات

چرا زمینی بایر می ماند:

بایر ماندن اراضی شهری دلایل گوناگونی دارد که به آنها اشاره می کنیم.

  • تغییر سبک زندگی و ورود تکنولوژی های جدید به زندگی های شهری، باعث بایر ماندن زمین های شهری می شود.
  • احتکار و بورس بازی، نگرش عمومی که زمین وملک را نوعی سرمایه می شمارد و سیستم اقتصادی که منجر به احتکار و بورس بازی زمین شده است باعث بایر ماندن زمین ها می شود.
  • فقدان منابع و تجهیرات، نبود اعتبارات مالی و نیروی انسانی کافی در شهرداری ها و دستگاه های اجرایی باعث به تأخیر افتادن بهره برداری از زمین های بایر می شود.
  • کاربری های نامناسب، اراضی زیادی هستند که در تملک بخش هایی چون فرودگاه، پادگان نظامی، صنایع گوناگون و غیره هستند و در بخش های مختلف شهر، تحت مالکیت دستگاه های دولتی و غیر دولتی قرار دارند.
  • مشاع بودن مالکیت زمین ها و عدم توافق برای تفکیک آنها توسط شرکا و فقدان سند رسمی برای زمین های بایر باعثبلا استفاده ماندن آنها می شود.
  • در نهایت قرار گرفتن زمین های بایر در محدوده عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل، بالا بودن سطح آب زیرزمینی، قرار گرفتن در حریم رودخانه، و نامناسب بودن جنس خاک برای ساخت و ساز از عوامل دیگری برای بایر ماندن زمین است.

مالیات بر مستغلات

مالیات بر اراضی بایر چیست:

مطابق ماده 12 قانون مالیات مستقیم، کلیه اراضی بایری که در محدوده شهرها قرار گرفته و بدون هیچ دلیل موجهی بایر و بدون استفاده زراعی، آبادانی و غیره مانده اند، مشمول مالیات اراضی بایر خواهند بود. خوب است بدانید مالیات اراضی بایر از نوع مالیات تکلیفی است.

مالیات تعلق گرفته به اراضی بایر

مالیات تعلق گرفته به اراضی بایر:

مالیاتی که بر اراضی بایر تعلق می گیرد بر حسب سال هایی که بلا استفاده مانده متغیر وبه شرح زیر است:

  • زمین هایی که از زمان اجرایی شدن ماده 12 قانون مالیات مستقیم به مدت دو سال بایر مانده باشد، به ازای هر سال که استفاده نشده مشمول 2% مالیات خواهند شد.
  • زمین هایی که 4 سال پس از اجرای ماده 12 قانون مالیات مستقیم بایر وبلا استفاده مانده اند، معادل 4% ارزش زمین مشمول مالیات مازاد بر دو سال خواهند بود.
  • اراضی که بیشتر از 4 سال بایر مانده اند، مشمول مالیات 5% مازاد بر چهار سال خواهند بود.
  • مالیات اراضی بایر با کاربری مسکونی به صورت سالانه 12% مالیات است. مالیات بر اراضی بایری که کاربری مسکونی داشته و در محدوده شهرهای مشخص شده از سوی دولت قرار دارد، سالانه 12 درصد بر ماخذ ارزش معاملاتی است.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

یازده مؤلفه معافیت مالیاتی بر اراضی بایر:

معافیت مالیاتی اراضی دارای یازده بخش است.

1- اگر اراضی بایر را با گواهی از مراجع مربوطه از حالت بایر خارج کنید، دیگر نام اراضی بایر به آن صدق نمی کند و مشمول مالیات بر اراضی بایر هم نیست.

2-ا گر برای اراضی بایر مجوز ساخت و احداث بنا داده شود از تاریخ صدور مجوز تا پایان مهلت احداث بنا و سازندگی از پرداخت مالیات معاف هستند.

3- اگر بعد از درخواست مجوز احداث، صدور بنا امکان پذیر نباشد به استثنای مواردی که صدور مجوز ممنوع باشد از تاریخ درخواست تا زمانی که دلایل رفع شوند، مالک زمین بایر از پرداخت مالیات تعلق گرفته معاف می شود.

4- اگر مالکان اراضی بایر برای فروش اراضی خود به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی نمایند از تاریخ اعلام آمادگی به استناد تبصره 2 ماده 6 قانون مالیات مستقیم دیگر مشمول مالیات خواهند بود.

5- کسانی که خود یا افراد تحت تکفل شان فاقد زمین مسکونی هستند و از سوی دیگر نیز دارای چند قطعه اراضی بایر هستند به استناد تبصره 2 ماده 16 تا هزار متر مربع از پرداخت مالیات معاف هستند.

معافیت مالیاتی بر اراضی بایر

6- اراضی بایری که متعلق به شرکت های که تمام یا بخشی از سرمایه شان متعلق به دولت است از پرداخت مالیات معاف هستند.

7- اراضی بایر متعلق به اعضای شرکت تعاونی مسکن که برای اسکان اعضا است از پرداخت مالیات معاف است.

8- اراضی بایری که تحت مالکیت سفارتخانه ها است به شرط معامله متقابل از پرداخت مالیات معاف هستند.

9- زمانی که مالکیت اراضی بایر قهری باشد، انتقال گیرنده تا پایان سن 20 سالگی مشمول معافیت از مالیات هستند.

10- بخشی از اراضی بایری که مالکان آنها ممنوع المعامله هستند یا به دلایلی که گواهی مراجع ذی صلاح دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی بهره برداری از آنها خارج از توان مالک بداند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

11- اراضی بایری که در طرح شهرداری هستند یا به خاطر دعاوی مالکیت از سوی سازمان اوقاف و امورخیریه با دولت و شهرداری یا موسسات وابسته به دولت مالکان آنها به خاطر گواهی مراجع ذی صلاح ممنوع المداخله هستند، از پرداخت مالیات معافند.

مالیات اشخاص

اظهارنامه مالیاتی مالکان اراضی بایر:

مالکان اراضی بایر موظف هستند مالیات بر اراضی بایر را تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد به صورت سالانه با ارائه اظهارنامه مالیاتی به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی محلی که ملک در آن قرار گرفته ارائه داده و مالیات تعلق گرفته را پرداخت کنند.

خرید و فروش اراضی بایر:

مالکان اراضی بایر اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی، بنیادها و نهادهای دولتی و غیر دولتی موظف هستند زمین های مورد نیاز دولت یا شهرداری را به دولت یا شهردای ها بفروشند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قانون مالیات از اینفلوئنسرها دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها