مالیات از اینفلوئنسرها

در هر جغرافیایی تمام کسانی که دارای درآمد هستند باید مالیات بر درآمد را پرداخت نمایند. میزان مالیات پرداختی با توجه به درآمد افراد جامعه متفاوت است. بنابراین پرداخت مالیات مربوط به قشر خاصی نیست و همه اقشار جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند. مالیات از اینفلوئنسرها که موضوع مقاله ما است مبحث جدیدی است که در حال بحث و بررسی است. اگرشما هم جزوکسانی هستید که پیگیر خبر دریافت مالیات از اینفلوئنسرها بودید، باما همراه شوید تا از چند و چون این قانون، اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

خدمات مالیاتی

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند:

اینفلوئنسرها افراد تاثیر گذار و مشهور جامعه هستند که هر چند مانند چهره های سرشنای دنیای ورزش و هنر وسرگرمی در میان مردم چندان شناخته شده نیستند، ولی در شبکه های اجتماعی مخاطبان زیاد، تاثیرگذار و قابل ملاحظه ای دارند که آنها را دنبال می کنند و تحت تاثیر نظراتشان هستند. دنبال کننده های اینفلوئنسرها کسانی هستند که عموماً به حرف هایشان گوش می دهند.

برخی اینفلوئنسرها در دنیای واقعی هم معروف و مشهور هستند، مانند بازیگران و برخی دیگر مخاطبانشان را از شبکه های اجتماعی به دست آورده اند.

اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات

اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات:

در حوزه تبلیغات اینفلوئنسرها به چهار دسته تقسیم می شوند:

1- سلبریتی (افراد مشهور):

شهرت بازیگران به خاطر شغل و حرفه شان در جهان واقعی است، اما در دنیای مجازی هم ممکن است فعالیت داشته باشند. ورزشکاران طیف وسیعی از مخاطبان را همراه خود دارند که در کمپین های برندآگاهی یا تبلیغ عمومی محصول همکاری می کنند.

2- واینرها (کمدین):

کسانی هستند که در شبکه های اجتماعی ویدئوهای سرگرم کننده منتشر می­کنند، این افراد کمدین یا بازیگران دنیای مجازی هستند و مخاطبان زیادی را با خود همراه می­کنند، برای همین می­توانند پیام برند را کاملاً به گوش مخاطبان برسانند.

3- بلاگرها (تولید کننده اثر):

کسانی هستند که محتوای متنی در حوزه های خاصی تولید اثر می­کنند، نقد و بررسی می­کنند و نظر می­دهند. مخاطبان این دسته از آنها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزه گردشگری با سفر به بهترین نقاط توریستی، نظر و تجربه هایشان را با دیگران به اشتراک می­گذارند. بلاگرها هم به خوبی میتوانند در کمپین ها اینفلوئنسر کارکتینگ شرکت کرده و محصولات را تبلیغ کنند.

4- میکرو اینفلوئنسرها:

افرادی هستند که از 2 تا 50 هزار فالورر دارند و در حوزه های خاص و کوچکی دست به تولید محتوا می­زنند. جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچک تر و تخصصی تر است و تاثیر گذاری بیشتری بر روی مخاطبان دارند.

مشاوره مالیات

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست:

یکی از روش­های نوین تبلیغات دیجیتال و استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسرها به طور خاص برای تبلیغات شرکت ها کار می کنند. همکاری برندها با افراد تاثیر گذار که دارای صفحات پرطرفدار هستند و استفاده از اعتبار آنها در تبلیغات رایج است، طوری که از نظراتشان برای تبلیغ محصول و فروش بیشتر کمک می­گیرند. تحقیقیات نشان داده کاربران شبکه های اجتماعی از محتوای تبلیغاتی تاثیر گذار اینفلوئنسرها پنج برابر بیشتر خرید می­کنند. برندهای بسیاری هستند که برای آگاه کردن مردم و فروش بیشتر محصولات خود از اینفلوئنسرها استفاده می­کنند. روش بازاریابی دهان به دهان از موثرترین روش های بازاریابی است که اینفلوئنسرها به خوبی از آن بهره برده و چون فالورهایشان به آنها اعتماد دارند راحت تر جذب محصول تبلیغاتی می­شوند.

درآمد اینفلوئنسرها

درآمد اینفلوئنسرها چقدر است:

آمارها نشان می­دهد تنها در شبکه جهانی اینستاگرام بیش از 50 پیج وجود دارد که بالای 3 میلیون دنبال کننده دارد.

600 پیج نیز هستند که بالای یک میلیون نفر دنبال کننده دارند.

با یک حساب سرانگشتی می­توان به این نتیجه رسید که اگر هر فرد به طور متوسط روزی دو استوری و در هفته یک کلیپ تبلیغاتی منتشر کند، به طور میانگین 400 میلیون تومان درآمد ماهانه اش خواهد بود.

با محاسبه هزینه تبلیغات ویدئویی که از 5 تا 100 میلیون در پیج های مختلف تفاوت قیمت دارد، شاهد پخش ویدئوهای بی­شماری به طور روزانه در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام هستیم. برآرود مرکز پژوهشی بتا نشان می دهد فقط درآمد حاصل از تبلیغات و اطلاع رسانی که توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال انجام می­شود، حدود هزار میلیارد تومان است. به طور متوسط می توان ادعا کرد درآمد 600 اینفلوئنسر برتر اینستاگرامی فارسی در یک سال چیزی معادل درآمد یک سال صدا و سیما از تبلیغات تلویزیونی است.

مالیات بر مستغلات

ایران بهشت فراریان مالیاتی:

در اقتصاد ایران چون همواره بر مبنای نفت بوده، مالیات جایگاه چندانی نداشته و ایران بهشت فراریان مالیاتی است. در اقتصاد ایران تنها 40 درصد افراد جامعه به طور قطع و یقین، مالیات پرداخت می­کنند. 40 درصد از افراد جامعه هم به موازات قوانین معاف از مالیات هستند و 20 درصد باقی مانده هم با فرار مالیاتی از زیر بار این تعهد، شانه خالی میکنند.

دریافت مالیات از اینفلوئنسرها

دریافت مالیات از اینفلوئنسرها:

اینفلونسرها جزو مودیان مالیاتی جدید بوده و بر اساس درآمدشان موظف به پرداخت مالیات هستند. از آنجا که اینفلوئنسرها نیز مانند سایر اقشار جامعه که دارای درآمد هستند، باید مالیات درآمد به دست آمده را پرداخت کنند. چون اینفلوئنسرها به طورخاص برای تبلیغات شرکت ها کار می­کنند درآمدشان در ردیف خود اشتغالی قرار داشته و باید مالیات بر درآمد خود اشتغالی را پرداخت نمایند.

مجلس شورای اسلامی در بودجه 1400 در صحن مجلس به دنبال تصویب قانونی بودند که از اینفلوئنسرهایی که بیش از 500 هزار دنبال کننده دارند مالیات دریافت کنند.

ناگفته نماند آن بخش از درآمد کاربران که از محل تبلیغات در رسانه های کاربر محور است، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی ظرف دو ماه پس از اجرایی شدن قانون مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها، مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خود اظهاری ارائه شده توسط آنها را در منظر دید عمومی قرار دهد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

چگونگی دریافت مالیات از اینفلوئنسرها:

قرار است سیستم دریافت مالیات از اینفلوئنسرها بر اساس خود اظهاری باشد، یعنی شخص اینفلوئنسر باید خودش درآمدش را اعلام کرده و سازمان امورمالیاتی نیز با رضایت شخص، عدد به دست آمده را به عنوان درآمد برای همگان اعلام کند. از سوی دیگر برای راستی آزمایی اینفلوئنسرها در صفحه شخصی، باید خود اظهاری را اعلام نموده تا محکوم به دروغگویی نشوند. اجرایی شدن این قانون بستگی مستقیم به مردم دارد که با حمایت و هدایت خود و خود کنترلی و نظارت دسته جمعی، این قشر از جامعه را وادار به پرداخت مالیات بر درآمد نمایند.

اینفلوئنسرها

مالیات بر درآمد منحصر به اینفلوئنسرهای داخل کشور است:

دروهله اول فقط اینفلوئسرهای داخلی موظف به پرداخت مالیات هستند و اینفلوئنسرهای خارجی، مطابق قوانین کشور خود مالیات بر تبلیغات را پرداخت می­کنند و در صورت عدم پرداخت، محکوم به فرار مالیاتی می شوند.

البته سلبریتی ها یا اینفلوئنسرهایی که در خارج از کشور زندگی می­کنند، مدیریت تبلیغات و درآمد زایی صفحات­شان توسط موسسات یا اشخاص داخل کشور انجام می شود و دولت می­تواند از آنها مالیات اخذ کند.

دریافت مالیات از صفحات شخصی یا گروهی اینفلوئنسرها:

تفاوتی میان صفحات شخصی و گروهی برای پرداخت مالیات نیست و کلیه افراد حقیقی وحقوقی فعال در حوزه صفحات مجازی که تعداد دنبال کننده هایشان بیشتر از 500 هزار نفر باشد مشمول پرداخت مالیات هستند.

مالیات اشخاص

مالیات بر فالوور یا مالیات بر درآمد:

تعداد فالوور نمی­تواند معیار درآمد بالا برای صاحبان صفحات اجتماعی باشد، چون بسیاری از پیج ­ها از فالورهای غیر واقعی استفاده می­کنند که لزوماً تاثیری بر درآمدشان ندارد، صرفاً بالا بودن تعداد فالورها اعتبار ظاهری برای پیج را به دنبال دارد. از سوی دیگر اینفلوئنسرهای زیادی هستند که با وجود آن که فالوور بالایی ندارند، اما به خاطر حضور قدرتمند درآمد خوبی کسب می­کنند.

پیشنهاد نمایندگان مجلس بر گرفتن مالیات بر مبنای قراردادهای مکتوبی است که انجام می­شود. طبق نظر نمایندگان مبنای محاسبه درآمد اینفلوئنسرها برای اخذ مالیات قرادادها باشد بهتر است از این که تعداد فالوورها باشد.

کدام پلت فرم ها مشمول مالیات هستند:

فرقی میان فعالیت های درآمدزایی افراد در شبکه های مختلف نیست و تمامی کانال های تلگرامی، صفحات ایسنتاگرام و سایر شبکه های اجتماعی کاربر محور که تعداد دنبال کننده هایشان بیشتر از 500 هزار نفر باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهند بود. به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوبه دریافت مالیات از اینفلونسرها، آسیبی به کسب و کارهای کوچک فعال در شبکه های اجتماعی مختلف خصوصاً اینستاگرام نمی ­زند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قانون معافیت مالیاتی آموزشگاه های فنی و حرفه ای دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها