جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث

حکایت ارث و میراث از مباحث چالش برانگیزی است که برای وراث با اما و اگرهای فراوان روبرو است. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی وراث، پرداخت مالیات و عوارض تعلق گرفته به اموال و دارایی های به جا مانده از متوفی است. مالیات بر ارث و جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث مسئله ای است در این مقاله به آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

خدمات مالیاتی

مالیات بر ارث چیست:

مالیات نوعی پرداخت عمومی برای تأمین هزینه های دولت توسط مردم است که به اداره امور مالیاتی واریز می شود. دولت از این منابع برای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره کشور استفاده می کند. مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات مستقیم است که به اموال شخص پس از فوت او تعلق می­گیرد.

وراث متوفی باید قبل از هر کار اقدام به انحصار وراثت کرده تا بتوانند از این اموال استفاده کنند. برای انحصار وراثت باید تعداد وراث به صورت رسمی مشخص شوند. اولین کار پس از انحصار وراثت پرداخت بدهی های متوفی است که که مالیات بر ارث از جمله بدهی متوفی محسوب می شود.

برای پرداخت مالیات بر ارث پس از انجام انحصار وراثت، وراث تا یک سال پس از فوت شخص، می توانند به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه کرده و اظهارنامه درخواستی را تحویل دهند. در اظهارنامه مالیات بر ارث باید ضمن ارائه اطلاعات هویتی، سایر اطلاعات نظیر مکان متوفی، وراث حین فوت، اموال و دارایی های متوفی، هزینه کفن و دفن، بدهی ها، واجبات مالی و عبادی و دیون را اعلام کنند.

طبقه بندی وراث

طبقه بندی وراث از نظر قانون مالیات مستقیم:

از نظر قانون مالیات مستقیم، وراث به سه دسته تقسیم می شوند:

  • طبقه اول شامل پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد، اولاد واولاد
  • وراث طبقه دوم شامل اجداد، بادر، خواهر واولاد آنها می شود.
  • وراث سوم عبارتند از عمو، عمه، دایی، خاله واولاد آنها

میزان و مبلغ مالیات تعلق گرفته به ارث بستگی مستقیم به نسبت بازماندگان با فرد متوفی دارد.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث چگونه است:

هر چه نسبت بازماندگان به فرد متوفی دورتر باشد میزان مالیات پرداختی بیشتر می شود. وراث طبقه دوم، باید دو برابر وراث طبقه اول مالیات بر ارث را پرداخت کنند. وراث طبقه سوم نیز چهار برابر وراث طبقه اول مشمول پرداخت مالیات هستند.

ذکر این نکته ضروری است که تا زمانی که وراث قصد تقسیم اموالی متوفی را نداشته باشند و اموال و دارایی متوفی به نام خودش باشد، نیازی به پرداخت مالیات بر ارث نیست و تنها زمانی مشمول پرداخت مالیات هستند که اموال را میان خود تقسیم کنند. وراث پس از انجام انحصار وراثت فقط یک سال زمان دارند که اظهارنامه مالیات بر ارث را به اداره مالیات ارائه دهند.

مشاوره مالیات

اظهارنامه مالیات بر ارث چیست:

ارائه اظهارنامه یکی از وظایف اشخاص حقیقی وحقوقی است که اگر در موعد مقرر انجام نشود نه تنها مؤدیان را مشمول جریمه خواهد کرد بلکه از بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی نیز محروم می کند. برای تهیه وتنظیم اظهارنامه مالیاتی باید به سایت سازمان امور مالیات مراجعه کنید و پس از تکمیل اظهارنامه آن را برای اداره امور مالیاتی ارسال کنید.

اظهارنامه مالیات بر ارث نیز یکی از انواع اظهارنامه مالیاتی است که باید توسط وراث تکمیل شده و به اداره امور مالیاتی تحویل داده شود.

اظهارنامه مالیات بر ارث

چگونگی تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث:

برای تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث ضمن ثبت مشخصات متوفی و تمامی ورثه و نسبت آنها با متوفی، باید مدارکی که نشان دهنده مالکیت متوفی بر آن اموال است به اداره مالیات ارائه دهند. مدارک باید نشان دهنده مالکیت متوفی بر خانه، مغازه، آپارتمان، زمین، وسایل نقلیه، صندوق امانات، فیش حج، موبایل و تلفن، حساب بانکی، سهام شرکت و غیره را به سازمان امور مالیاتی اراده دهند.

در اظهارنامه مالیات ارزش افزوده باید هزینه های کفن و دفن نیز درج شود تا از میزان مالیات قابل کسر باشد. پس از دو هفته تا یک ماه، مالیات بر ارث متوفی توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه شده و وراث پس از پرداخت مالیات می توانند گواهی پرداخت مالیات بر ارث را ردیافت کنند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث:

پس از انجام انحصار وراثت و دریافت گواهی آن می توان اموال و دارایی های متوفی را تقسیم کرد. قبل از تقسیم اموال باید بدهی های متوفی را پرداخت کرد. برای پرداخت مالیات که از جمله بدهی های اصلی متوفی است باید اظهارنامه مالیات بر ارث را تهیه کرد.

برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات برارث زمان مشخصی وجود دارد که در صورت دیرکرد یا عدم ارائه اظهارنامه مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. جریمه دیرکرد یا عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث اگر با سهل انگاری های توسط وراث روبرو شود مبالغ زیادی می شود که مجبور به پرداخت های مضاعف برای آن می شود.

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه

جریمه عدم اقدام برای انحصار وراثت:

مطابق قانون وراث باید ظرف 6 ماه پس از فوت متوفی گواهی انحصار وراثن را دریافت کنند. عدم اقدام برای گواهی انحصار وراثت در موعد مقرر موجب پرداخت جریمه ای معادل ده درصد مالیات خواهد شد و پرداخت مالیات بعد از موعد مقرر نیز مشمول جریمه ای معادل دو و نیم درصد مالیات به ازای هر ماه خواهد بود.

اداره ثبت و اسناد و املاک ودفاتر اسناد رسمی زمانی که مالی غیر منقولی را به اسم وراث ثبت میکند باید گواهی نامه اداره مالیات مبنی بر عدم شمول مالیات را ارائه بدهند یا تضمین پرداخت آن را مطالبه کنند. جریمه تاخیر در پرداخت مالیات توسط وراث 5 درصد ارزش اموال پرداختی است.

مشاوره مالیاتی تلفنی

جریمه عدم پرداخت مالیات بر ارث:

در صورتی که وراث گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند ولی اقدامی برای پرداخت مالیات برارث انجام ندهند به ازای هر ماه تأخیر در پرداخت مالیات وراث باید 2/5 درصد مبلغ مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کنند. اگر وراث توانایی پرداخت مالیات وضع شده را نداشته باشند میتوانند آن را در اقساط مشخص شده از سوی سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

جریمه پنهان کردن اموال منقول و غیر منقول متوفی:

اگر وراث هنگام تحویل لیست اموال منقول و غیر منقول متوفی به اداره دارایی ذکر نکنند پس از مشخص شدن لیست کامل اموال اداره مالیات مشمول جریمه ای معادل 5 درصد ارزش آن اموال خواهند شد.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قانون تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها