معافیت مالیاتی دانش بنیان

پیچیدگی قوانین مالیاتی و کلاف درهم تنیده شرکت های دانش بنیان، باعث سردرگمی مودیانی شده است که قصد پرداخت مالیات یا استفاده از معافیت های مالیاتی دانش بنیان را دارند. در این مقاله می­خواهیم شما را با معافیت­ های مالیاتی های دانش بنیان آشنا کنیم.

خدمات مالیاتی

شرکت دانش بنیان چیست:

آنچه همیشه دراقتصاد مورد توجه بوده، تجارت و شرکت های تجاری است. اما نوع دیگری از شرکت ها وجود دارند که در دسته بندی تجاری جایگاهی ندارند. شرکت های دانش بنیان با تعریف متفاوت، وظایف خاص و ویژه ای نیز دارند.

شرکت دانش بنیان، مؤسسه یا شرکت خصوصی یا تعاونی است که با هدف هم افزایی علم، ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی، تجاری کردن نتایج تحقیقات و توسعه در حوزه فناوری و علم و دانش کاربری دارد.

شرکت دانش بنیان، شرکتی است که دارایی اصلی­ آن علم و دانش است. این شرکت ها به جای تولید کالا یا ارائه خدمات به تولید علم و دانش، اختراع و نوآوری مشغول هستند. فعالیت شرکت­های دانش بنیان در زمینه مانند فناوری های برتر و در حوزه تولید نرم افزار است. شرکت های دانش بنیان عموماً با موضوعات زیر مشغول فعالیت هستند.

  • تجاری کردن یافته های پژوهشی
  • افزایش درآمد واحدهای پژوهشی دانشگاه ها
  • تولید فناوری برتر
  • تجاری کردن علم و دانش
انواع شرکت های دانش بنیان

انواع شرکت های دانش بنیان:

شرکت های دانش بنیان به دو دسته تقسیم می­شوند.

دسته اول

شرکت هایی هستند که مالکیت آن فقط در انحصار اعضای هیأت علمی است. ذکر این نکته لازم است که اگر سهم دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد شرکت دانش بنیان خصوصی نامیده می­شود.

دسته دوم

شرکت هایی هستند که مالکیت اصلی آنها با دانشگاه است و در صورتی که سهم دانشگاه بیشتر از نصف باشد در زمره شرکت های دانش بنیان دولتی قرار می گیرد. تقسیم بندی دیگری که برای شرکت های دانش بنیان ارائه کرده اند، براساس محصولاتی است که ارائه می­دهند.

1- شرکت های دانش بنیان با سطح یک:

این شرکت ­ها ارائه کننده محصولاتی هستند که دارای پیچیدگی زیاد در حوزه علم و فناوری هستند.

2- شرکت های دانش بنیان با سطح دو:

این دسته از شرکت ­ها پیچیدگی فنی کمتری داشته و محصولات ساده تری را ارئه می­دهند.

مشاوره مالیات

ویژگی شرکت های دانش بنیان کدام است:

شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که تولید مشهود کالا یا خدمات ندارند و برای همین هم نیاز به زمین و ماشین آلات سنگین و خاص ندارند. در این شرکت ها تعدادی از افراد نخبه و تحصیل کرده به تولید علم و دانش مشغول هستند که بعضاً با درآمدزایی نیز همراه است.

این شرکت ها با هدف افزایش علم و توسعه اقتصاد دانش محور و استفاده بهینه از پتانسیل های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات تشکیل می شوند.

ویژگی شرکت های دانش بنیان

معافیت مالیاتی دانش بنیان:

مطابق ماده 51 قانون اساسی به درآمد کسب شده در شرکت های دانش بنیان هیچ مالیات یا معافیت مالیاتی تعلق نمی گیرد مگر به موجب قانون.

شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر از سوی دولت مورد حمایت­ های مالیاتی قرار گرفته اند و مشمول برخی معافیت ­ها شده اند. ولی خوب است بدانید معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان شرایط ویژه ای دارد. برخی از حمایت های دولت از این شرکت ها موارد زیر است:

  • معافیت بیمه ای شرکت های دانش بنیان
  • معافیت از پرداخت مالیات، سود بازرگانی و عوارض و حقوق گمرکی به مدت 15 سال
  • پوشش های بیمه ای ویژه برای محصولات دانش بنیان
  • اولویت واگذاری موسسات پژوهشی دولت به شرکت های دانش بنیان

شرکت ها و موسسات مشمول قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان می توانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند. معاونت علمی و فناوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان برای واردات تجهیزات سرمایه ای معافیت گمرکی دارند.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

حمایت های غیر مالیاتی دولت از شرکت های دانش بنیان:

خوب است از برخی حمایت های غیر مالیاتی دولت از شرکت ­های دانش بنیان نیز آگاهی داشته باشید. اعضای شرکت های دانش بنیان از تسهیلات نظام وظیفه ای تخصصی و امریه ویژه ای برخوردار هستند. به عبارت دیگر امکان گذراندن خدمت مقدس سربازی در غالب امریه در شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

این شرکت ها می توانند از تسهیلات بانکی کم بهره یا بدون بهره استفاده کنند. اولویت استقرار شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است. برای استقرار شرکت های دانش بنیان درتهران و دیگر شهرها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

معافیت مالیاتی شرکت

فرآیند دریافت معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان:

در سه ماهه اول هر سال معاونت علمی ریاست جمهوری، ارزیابی به عنوان ارزیابی مالیاتی انجام می دهد. این ارزیابی با هدف بررسی فنی محصولات، انجام می شود طوری که برای محصولات تولید شده، نام تجاری جدید پیدا می کنند.

این بررسی در مورد شرکت هایی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند کمی فرق دارد، چون ارزیابی محصولات این شرکت ها همزمان با تولید انجام شده و آنچه در پارک علم و فناوری تولید می شود به وسیله معافیت پارک ها و دانش بنیانی خارج از پارک، معافیت های لازم را خواهند گرفت.

لازم است بدانید شرکت های دانش بنیان، مالیاتی برای فروش کالاها و خدمات خود به اداره دارایی واریز نمی کنند. این موسسات موظف هستند 50 درصد از مبلغ معافیت خود را صرف افزایش سرمایه کرده و 50 درصد دیگر را برای تحقیق و توسعه هزینه کنند.

در نهایت در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ذکر شده که حداکثرزمان معافیت مالیاتی آنها 15سال است.

مالیات بر مستغلات

معافیت مالیاتی شرکت های مستقردر پارک علم و فناوری:

مطابق ماده 28 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و واحدهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مستقر در پارک علم و فناوری از جهت انجام فعالیت ها از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری بهره مند هستند.

فراموش نکنید که در خصوص مالیات سایردرآمدهای شرکت دانش بنیان تاییدیه کارگروه ارزیابی مورد نیاز است.

معافیت مالیاتی شرکت های غیر مستقر در پارک علم و فناوری:

فعالیت شرکت های دانش بنیان سطح یک که نوپا هستند معاف از مالیات است. معافیت مالیاتی این شرکت ها صرفا برای درآمدهایی است که مشمول مالیات می باشد. این معافیت مالیاتی مربوط به قراردادها و فعالیت های در زمینه تحقیق و توسعه تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه علم و فناوی مخصوصاً در زمینه تولید نرم افزار می شود.

به یاد داشته باشید معافیت های مالیاتی هر ساله در کارگروه های تخصصی مورد بررسی مجدد قرار می گرد و معمولا 15 ساله است. زمانی که موضوع معافیت در کارگروه بررسی و تأیید شود و به سازمان امور مالیاتی نیز ارسال شود مشمول معافیت خواهند بود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قوانین مالیاتی موسسات غیر تجاری دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها