مالیات در منطقه آزاد کیش

مناطق آزاد تجاری در ایران جزو مناطقی هستند که از مقررات عمومی کشور متبوع معاف و دارای استثنائاتی در زمینه قوانین تجاری است. مالیات در منطقه آزاد کیش که موضوع این مقاله است به همین موارد پرداخته است. ما را همراهی کنید.

منطقه آزاد تجاری چیست:

منطقه آزاد تجاری، مناطقی هستند که داخل بندر یا در مجاورت آن قرار دارند. ویژگی خاص این مناطق، امکان تجارت آزاد، فارغ از قوانین گمرکی داخل کشور با سایر مناطق دنیا است. به عبارت دیگر صادرات و واردات به کشورهای دیگر از مناطق آزاد تجاری، آزاد و خارج از مقررات است.

از جذابیت های مناطق آزاد چه برای ایرانیان چه برای خارجی ها، ثبت شرکت در این مناطق است؛ چون این مناطق مشمول تخفیفات و معافیت های ویژهای هستند که ضمن ورود آزاد کالاهای خارجی مشمول مقررات صادرات و واردات در محدوده گمرک جمهوری اسلامی ایران نمیشوند. کسب درآمد ارزی با جذب سرمایه گذاری خارجی با تکنولوژی مدرن در این مناطق نیز از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

خدمات مالیاتی

با 7 منطقه آزاد تجاری در ایران آشنا شوید:

مناطق آزاد تجاری در ایران 8 منطقه هستند که ضریب نسبی توسعه یافتگی را دارند وجزو منطق کم برخوردار و در حال توسعه محسوب میشوند. با این مناطق آشنا شوید.

  1. منطقه آزاد جزیره کیش: منطقه آزاد کیش وسعت 300 کیلومتر مربعی دارد.
  2. منطقه آزاد در جزیره قشم: با وسعت 1430 کیلومتر مربع بزرگترین جزیره در جنوب کشور است.
  3. منطقه آزاد ارس: در شمال غرب کشور قرار دارد و نقطه صفر مرزی و در همسایگی کشور ارمنستان، جمهوری آذرباییجان و نخجوان قرار دارد.
  4. منطقه آزاد چابهار: در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مساحت 14 هکتاری دارد.
  5. منطقه آزاد ماکو: منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ایران و در استان آذرباییجان واقع شده است. این منطقه با رودخانه قره سو کشور ترکیه و جمهوری آذرباییجان محدود میشود.
  6. منطقه آزاد اروند: در شمال غربی خلیج فارس و با وسعت 172 کیلومتر مربع در تلاقی دو رود اروند و کارون قرار گرفته است. این منطقه مرز مشترک میان کشور عراق و کویت است.
  7. منطقه آزاد بندر انزلی: از سال 1375 به عنوان منطقه آزاد در شمال کشور شناخته شد.
منطقه آزاد تجاری در ایران

دلایل جذابیت مناطق آزاد برای سرمایه گذاران:

مناطق آزاد برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی و با هدف ساخت کارخانجات تولیدی و صنعتی جذابیت زیادی دارد. دلایل اصلی این جذابیت را میتوان موارد زیر دانست.

  • بهره مندی از معافیتهای مالیاتی برای انجام امور عمرانی، آبادانی، رشد و توسعه کشور
  • سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی و ایجاد اشتغال
  • بخشودگی سود و عوارض گمرکی به منظور ایجاد اشتغال سالم و مولد
  • عدم تشریفات زاید اداری برای تنظیم بازار کار
  • بی نیازی از انجام تشریفات ارزی
  • تسریع روند واردات و صادرات
  • تسهیل سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به منظور توسعه

مشاوره مالیات

سه شرط اصلی معافیت مالیاتی در مناطق آزاد:

سه شرط اصلی معافیت مالیاتی در مناطق آزاد، شامل موارد زیر است.

  1. داشتن مجوز برای فعالیت در منطقه آزاد تجاری که در آن فعالیت اقتصادی دارند.
  2. فعال بودن در همان محدوده مناطق آزاد
  3. ارائه اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و صورت سود و زیان به صورت سالانه

در صورت رعایت این سه شرط است که معافیت مالیاتی بیست ساله برای فعالان اقتصادی انجام پذیر خواهد بود.

معافیت مالیاتی

قانون معافیت مالیاتی بیست ساله در مناطق آزاد تجاری:

مطابق ماده 13 قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری مشغول انجام هر نوع فعالیت اقتصادی و کسب و کار هستند، از تاریخ بهره برداری درج شده در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی معاف هستند.

حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتی های مستقیم برای شرکتهایی که در مناطق آزاد به ثبت رسیده اند، مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه است.

علاوه بر آن رییس سازمان مالیاتی طی بخشنامه ای، صادرات کالا و خدمات از مبادی خروجی رسمی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف اعلام کرد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

پایان دوران معافیت منطقه آزاد کیش:

دوران معافیت بیست ساله مناطق آزاد تجاری قشم و کیش به پایان رسیده است. برای همین به پیشنهاد هیئت وزیران، قوانین جدید برای این مناطق اجرایی می شود.

بنا به پیشنهاد هیئت وزیران پس از اتمام معافیت بیست ساله در مناطق آزاد، پرداخت مالیات به صورت پلکانی خواهد بود و پس از پنج سال نرخ مالیات با نرخ سایر نقاط ایران یکسان و برابر خواهد شد.

تا قبل از این فعالان اقتصادی در منطقه آزاد کیش، تکالیف قانونی را مانند ارائه اظهارنامه، ترازنامه و غیره به خوبی انجام میدادند. از این پس نیز باید ضمن انجام وظایف قانونی مالیاتی، مبلغ مالیات تعلق گرفته را نیز پرداخت نمایند.

معافیت مالیاتی در مناطق ویژه

قانون معافیت مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی:

ماده 132 قانون مالیات مستقیم، درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی و نیز درآمدهای خدماتی بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری پرداخته است. محاسبه مالیات این اشخاص از تاریخ اجرای این ماده به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مالیاتی محاسبه میشود.

مالیات بر مستغلات

معافیت گمرکی واردات در مناطق آزاد:

مطابق ماده 14 قانون اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی کلیه مبادلات بازرگانی مناطق آزاد با خارج از کشور پس از ثبت گمرکی، معاف از هرگونه عوارض و قوانین حاکم صادرات و واردات میشوند.

مطابق ماده 16 همین قانون، ورود کالاهایی که تمام یا بخشی از مواد اولیه آن در داخل کشور تأمین میشود و یا در مناطق آزاد تولید می شود، نه تنها از حقوق گمرکی بلکه از سود بازرگانی مربوط به مواد اولیه نیز معاف می شوند.


مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش

مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش:

طبق بند 3 تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 مبادلات و فعالیتهای اقتصادی در مناطق آزاد تجاری وصنعتی مانند منطقه آزاد کیش را مشمول مالیات ارزش افزوده مطابق با سرزمین اصلی دانست. فراخوان هشتگانه مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد کیش و قشم نیز اجرایی شده است.

اشخاص حقوقی که در مناطق آزاد کیش و قشم فعالیت اقتصادی دارند با هر میزان درآمد ناشی از ارائه خدمات و فروش کالا مشمول مالیات ارزش افزوده خواهند بود. برای این کار باید در سامانه مالیات ارزش افزوده ثبت نام کنند. اشخاص حقوقی با فعالیت صرفاً معاف (موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده) از این قانون استثناء هستند.

اشخاص حقیقی شاغل که در بندهای 27 گانه قانون مالیات ارزش افزوده حضور دارند، نیز مشمول مالیات ارزش افزوده هستند. لازم به ذکر است بدانید از میزان 9 درصد مالیات ارزش افزوده، 5 درصد به خزانه واریز میشود و 3 درصد آن سهم شهرداریها است. پس از اخذ عوارض و مالیات ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش مبالغ دریافتی صرف عمران و آبادانی منطقه آزاد کیش میشود.

لازم است بدانید درباره دریافت مالیات ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش حرف و حدیثهای زیادی وجود دارد. برخی معتقدند با تصویب این قانون سرمایه گذاری در این مناطق کاهش یافته و پروزههای عمرانی که با هدف استفاده از معافیت ها و مشوق های مالیاتی انجام شد، متوقف میشود.

مالیات شرکت ها

وضعیت بیمه در مناطق آزاد تجاری کیش:

مطابق ماده 46 قانون مقررات، اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی برای هر سازمان اقتصادی در مناطق آزاد موظف است به طور مستقل یا با مشارکت سازمان تأمین اجتماعی یا شرکت های بیمه، صندوق یا صندوقهایی ایجاد کند. این صندوقها با هدف ارائه خدمات درمانی، غرامت دستمزد در ایام بیماری، بارداری، ازکار افتادگی جزئی وکلی، بازنشستگی، فوت و غیره حقوق بیمه ای کارکنان خود را پرداخت کند.

کسانی که در مناطق آزاد تجاری مشغول به فعالیت هستند و از گذشته نیز تابع مقررات بیمه سازمان تأمین اجتماعی بوده اند و حق بیمه را پرداخت میکردند، ضمن حفظ سوابق، میتوانند سوابق قبلی خود را این صندوق ها منتقل کنند.

وضعیت بیمه در مناطق آزاد تجاری کیش

بیمه اتباع خارجی فعال در منطقه آزاد کیش:

اتباع خارجی که در مناطق آزاد، مشغول به فعالیت هستند مانند سایر افراد شاغل ایرانی حق استفاده از صندوق های بیمه تأمین اجتماعی را دارند.

اتباع خارجی که در مناطق آزاد مشغول به کار هستند از حیث خدمات درمانی مشمول مقررات “بیمه گر” میشوند. طی قراردادهای که با اتباع خارجی بسته میشود، سازمان تأمین اجتماعی با دریافت 3 درصد از تمام حقوق و دستمزد آنها در لیستی جداگانه موظف میشود کلیه حقوق آنها را در صورت بروز حادثه ناشی از کار مانند غرامت دستمزد، ازکارافتادگی کلی و جزئی، مستمری بازماندگان بر اساس قوانین سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله موسسه حسابداری چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها